Ronbloem schreef:...Niet bewust, gewoon zo veel mogelijk sporen erop.....
Ronbloem schreef:...Ik heb nog helemaal geen grote plannen voor de rest van de baan, het is meer zo ik heb de ruimte en die wil ik vol zetten.....
Dat klinkt bekend. En gevaarlijk...

Veel mensen hebben hier "last" van. Ik zelf ook trouwens. Maar bedenk dat het feit dat je een grote ruimte hebt, niet betekent dat je hem helemaal
moet gebruiken. Stel, je krijgt opeens een grote hal ter beschikking van bv 20 x 30 m. Dan kun je daar een gigantische baan in bouwen. Alleen heb je daar (waarschijnlijk) niet de tijd en het geld voor. Datzelfde geldt ook voor een kleinere ruimte. Het is altijd goed om te kijken wat je budget (zowel tijd als geld) is. Als je te veel hooi in 1 keer op je vork neemt, loop je het risico dat je modelbaan verzandt in een eeuwige bouwplaats. Met als gevolg dat je het plezier in de hobby misschien verliest en dat zou zonde zijn.
Ronbloem schreef:...Ik kom meer en meer tot de conclusie dat ik beter eerst kleiner kan gaan......
Goed idee naar mijn mening. Ik zou klein beginnen en mogelijkheden om uit te breiden meenemen in je ontwerp. Begin met een eenvoudige baan. Als nou blijkt dat de bouw daarvan snel gaat, dan kun je daarna gewoon door met de uitbreiding, zonder dat je eerste bouwwerk bij het grof vuil kan/moet.
Ik zou ook direct het zichtbare deel meeplannen. Normaliter hangt de grootte van een schaduwstation af van het zichtbare deel van de baan. Als je een klein eindstation van een zijlijntje hebt, heb je aan 3 of 4 sporen in je schaduwstation genoeg. Als je daarentegen de Links-Rheinische Eisenbahn tussen Koblenz en Bingen in de planning hebt, heb je aan een schaduwstation met 40 sporen nog niet genoeg...
Ronbloem schreef:....Dat vind ik zonde, ik wil graag alles gebruiken van de rails die ik heb,
als ik tussen de R1 eerst een rechte rail doe , gaat het dan wel goed?...
Tsja, het is en blijft natuurlijk je eigen keus. Maar ik zou de R1 laten liggen of proberen te verkopen. Waarom zou je rails gebruiken die problemen gaan geven (ervaring van velen hier op het forum)? Alleen als je met hele kleine loks en wagens en korte treintjes gaat rijden, is het technisch wel acceptabel. Maar iets zegt mij dat jij meer wilt: langere treinen, loks en wagens. En dan geeft r1 gewoon problemen.
Het tussenvoegen van rechte rails helpt niet. Veel loks (met name langere stoomloks, maar dat zijn zeker niet de enige) zijn te star en komen gewoon niet goed door de R1 heen.
Succes met verder plannen!
Groet, Wim