Baan van 230 cm x 150 cm
Baan van 230 cm x 150 cm
Uitgangspunt voor deze baan komt uit dit topic
Heb een paar kleine aanpassingen gedaan, in het binnenste van de ring komt een klein stadje, wanneer de baan over een tijdje redelijk af is wil ik nog wel een schaduwstaion maken, maar wil eerst de bovenbouw doen.
De afmetingen van de baan zijn 230 cm x 150 cm
Feedback is welkom!
Heb een paar kleine aanpassingen gedaan, in het binnenste van de ring komt een klein stadje, wanneer de baan over een tijdje redelijk af is wil ik nog wel een schaduwstaion maken, maar wil eerst de bovenbouw doen.
De afmetingen van de baan zijn 230 cm x 150 cm
Feedback is welkom!
- Bijlagen
-
- Piccolo.jpg (93.36 KiB) 5648 keer bekeken
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Beste Peter,
Een eerste vraag is: waar komt de baan te staan? In een hoek? Tegen de muur? Of kan je er omheen lopen? Ik hoop het laatste want anders zijn er plaatsen waar je niet bij gaat komen. De maximale overbrugging is 70 a 80 cm en voor lange mensen en lange armen 90cm.
Ten tweede zou je de treinenloop nog eens kunnen simuleren in je hoofd. Wat is de bedoeling? Welke kant rijden ze op? Op welk spoor en komen ze uiteindelijk niet 'vast' te zitten en kunnen ze alleen maar kop maken? Bijvoorbeeld: Als je rechtsom rijdt kan je de trein uiteindelijk (links boven) alleen maar door op de binnenbaan. Daarna is er geen mogelijkheid meer om met rechtdoor rijden weer op de buitenbaan te komen.. en zo zijn er nog wel een paar.
Waarom gaat de wissel rechts van midden-boven zo laat pas naar links? Eerder kan ook en dan houd je aan langer perron over.
Tot slot van mijn commentaar: driewegwissels en kruiswissels zijn over het algemeen niet favoriet omdat ze storingsgevoelig zijn en snel voor ontsporingen kunnen zorgen. Zeker als je er meerdere direct achter elkaar legt is de kans groot dat dit tot frustraties gaat leiden. Als je ze gebruikt, gebruik ze dan spaarzaam en begin er eens met één. Ze zijn ook nog eens kostbaar.
Een eerste vraag is: waar komt de baan te staan? In een hoek? Tegen de muur? Of kan je er omheen lopen? Ik hoop het laatste want anders zijn er plaatsen waar je niet bij gaat komen. De maximale overbrugging is 70 a 80 cm en voor lange mensen en lange armen 90cm.
Ten tweede zou je de treinenloop nog eens kunnen simuleren in je hoofd. Wat is de bedoeling? Welke kant rijden ze op? Op welk spoor en komen ze uiteindelijk niet 'vast' te zitten en kunnen ze alleen maar kop maken? Bijvoorbeeld: Als je rechtsom rijdt kan je de trein uiteindelijk (links boven) alleen maar door op de binnenbaan. Daarna is er geen mogelijkheid meer om met rechtdoor rijden weer op de buitenbaan te komen.. en zo zijn er nog wel een paar.
Waarom gaat de wissel rechts van midden-boven zo laat pas naar links? Eerder kan ook en dan houd je aan langer perron over.
Tot slot van mijn commentaar: driewegwissels en kruiswissels zijn over het algemeen niet favoriet omdat ze storingsgevoelig zijn en snel voor ontsporingen kunnen zorgen. Zeker als je er meerdere direct achter elkaar legt is de kans groot dat dit tot frustraties gaat leiden. Als je ze gebruikt, gebruik ze dan spaarzaam en begin er eens met één. Ze zijn ook nog eens kostbaar.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Peter,
Ben het met Albert eens. Daarbij zijn je stoomdepot (draaischijf) en rangeersporen maar aan een zijde vanaf de hoofdbaan bereikbaar. Dat betekend dat je afhankelijk van de rijrichting met je wagons vanaf de hoofdbaan achteruit het rangeerterrein op rijdt of achteruit terug de hoofdbaan op. Hiermee creëer je dus opstoppingen op je hoofdbaan. Je kunt beter eerst een aankomst/vertrekspoor aanleggen naast de hoofdbaan en vanaf dit spoor de aansluiting maken naar het rangeerterrein. Je hebt er de plaats voor. De rangeerbeweging vind dan plaats op dit aankomst/vertrekspoor en ontlast je hoofdbaan.
Ben het met Albert eens. Daarbij zijn je stoomdepot (draaischijf) en rangeersporen maar aan een zijde vanaf de hoofdbaan bereikbaar. Dat betekend dat je afhankelijk van de rijrichting met je wagons vanaf de hoofdbaan achteruit het rangeerterrein op rijdt of achteruit terug de hoofdbaan op. Hiermee creëer je dus opstoppingen op je hoofdbaan. Je kunt beter eerst een aankomst/vertrekspoor aanleggen naast de hoofdbaan en vanaf dit spoor de aansluiting maken naar het rangeerterrein. Je hebt er de plaats voor. De rangeerbeweging vind dan plaats op dit aankomst/vertrekspoor en ontlast je hoofdbaan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Heren, bedankt voor de feedback we gaan hiermee aan de slag
De tafel komt in een hoek te staan die van drie zijde berijkbaar is, en er komen wieltjes onder de tafel zodat ik deze indien nodig even makkelijk kan verplaatsen
De rijrichtingen moet ik me nog eens even goed in gaan verdiepen, zoals ik al aangaf is het ontwerp afgeleid uit een ander topic, en heb daarbij geen aandacht geschonken aan dit punt
Goed om te weten dat de driewegwissels en kruiswissels storing gevoelig zijn, zal hier een andere oplossing voor zien te vinden
De opmerkingen over het rangeerspoor worden ook mee genomen
De tafel komt in een hoek te staan die van drie zijde berijkbaar is, en er komen wieltjes onder de tafel zodat ik deze indien nodig even makkelijk kan verplaatsen
De rijrichtingen moet ik me nog eens even goed in gaan verdiepen, zoals ik al aangaf is het ontwerp afgeleid uit een ander topic, en heb daarbij geen aandacht geschonken aan dit punt
Goed om te weten dat de driewegwissels en kruiswissels storing gevoelig zijn, zal hier een andere oplossing voor zien te vinden
De opmerkingen over het rangeerspoor worden ook mee genomen
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Dit baantje is ontworpen als analoge baan: 2 ovalen waar telkens een trein rondjes rijdt, en een paar rangeer zones (vb depot) om met de hand treinen te besturen.
Met een digitaal bedrijf wordt het sporenplan intergraal gebruikt, met een geïntegreerd spoorverkeer over alle sporen en van/naar alle zones. Wissels hiervoor liggen allesbehalve ideaal. Het basisconcept is misschien wel interessant, maar plan zou toch een grondige herziening kunnen gebruiken, zowel kwa ligging van opstelsporen als de wisselcombinaties.
Als analoge baan is dit sporenplan wel bruikbaar.
Met een digitaal bedrijf wordt het sporenplan intergraal gebruikt, met een geïntegreerd spoorverkeer over alle sporen en van/naar alle zones. Wissels hiervoor liggen allesbehalve ideaal. Het basisconcept is misschien wel interessant, maar plan zou toch een grondige herziening kunnen gebruiken, zowel kwa ligging van opstelsporen als de wisselcombinaties.
Als analoge baan is dit sporenplan wel bruikbaar.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Ook voor analoog liggen de wissels niet goed. De bruikbaarheid van een sporenplan heeft niets te maken met analoog of digitaal rijden (in het groot rijdt men ook niet analoog of digitaal
)
Het is veel meer de vraag wat voor treinbewegingen je wilt uitvoeren (wat Alfred ook al aangaf).
Als je op de dubbelsporige baan van spoor wilt wisselen, liggen de huidige overloopwissels heel erg onlogisch. En als je niet van spoor wilt wisselen, heb je uberhaupt geen overloopwissels nodig.
Daarnaast zou ik het driewegwissel linksboven vervangen door 2 enkele (of de overloop helemaal weg laten). Bij het andere driewegwissel (rechterzijde station) lijkt de straal van het onderste kopspoor erg klein te zijn. Ook hier zouden 2 rechter wissels logischer zijn.
De funktie van alle opstelsporen bij het depot ontgaat me. Er is bv geen omloopmogelijkheid. Verder is de aansluiting op de hoofdbaan (met 1 wissel) nogal beperkend voor het treinverkeer op de hoofdbaan.
Tenslotte schrijf je dat je later nog een schaduwstation gaat toevoegen. Maar waar dan? Ernaast? Heb je naast de tafel voor dit baanplan nog meer ruimte beschikbaar? Onder de baan lijkt me ondoenlijk om dat achteraf toe te voegen.
Groet, Wim

Het is veel meer de vraag wat voor treinbewegingen je wilt uitvoeren (wat Alfred ook al aangaf).
Als je op de dubbelsporige baan van spoor wilt wisselen, liggen de huidige overloopwissels heel erg onlogisch. En als je niet van spoor wilt wisselen, heb je uberhaupt geen overloopwissels nodig.
Daarnaast zou ik het driewegwissel linksboven vervangen door 2 enkele (of de overloop helemaal weg laten). Bij het andere driewegwissel (rechterzijde station) lijkt de straal van het onderste kopspoor erg klein te zijn. Ook hier zouden 2 rechter wissels logischer zijn.
De funktie van alle opstelsporen bij het depot ontgaat me. Er is bv geen omloopmogelijkheid. Verder is de aansluiting op de hoofdbaan (met 1 wissel) nogal beperkend voor het treinverkeer op de hoofdbaan.
Tenslotte schrijf je dat je later nog een schaduwstation gaat toevoegen. Maar waar dan? Ernaast? Heb je naast de tafel voor dit baanplan nog meer ruimte beschikbaar? Onder de baan lijkt me ondoenlijk om dat achteraf toe te voegen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Heren, beide bedankt voor de feedback
Het schaduwstation komt onder de baan, ik had zelf ook al twijfels of dit haalbaar zou zijn om pas in een later stadium toe te voegen, goed om hier te horen dat dat geen goede zaak is, kan ik dit ook gelijk meenemen.
Het schaduwstation komt onder de baan, ik had zelf ook al twijfels of dit haalbaar zou zijn om pas in een later stadium toe te voegen, goed om hier te horen dat dat geen goede zaak is, kan ik dit ook gelijk meenemen.
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Hallo Peter,
Ik zou het schaduwstation vrij simpel houden; bv 2 sporen per richting, dus 4 opstelsporen totaal. Denk je wel aan de bereikbaarheid? Mocht er een trein ontsporen, dan moet je er wel (van onderaf) bij kunnen komen.
En waar ga je het schaduwstation aansluiten op het zichtbare deel van de baan?
In principe heb je nu een dubbelsporige ovaal. Maar waar komen de verbindingen met het schaduwstation dan?
Groet, Wim
Ik zou het schaduwstation vrij simpel houden; bv 2 sporen per richting, dus 4 opstelsporen totaal. Denk je wel aan de bereikbaarheid? Mocht er een trein ontsporen, dan moet je er wel (van onderaf) bij kunnen komen.
En waar ga je het schaduwstation aansluiten op het zichtbare deel van de baan?
In principe heb je nu een dubbelsporige ovaal. Maar waar komen de verbindingen met het schaduwstation dan?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Het herziene plan heeft een aantal wijzigingen ondergaan, de afmetingen zijn aangepast naar 220 cm x 140 cm, heb nu aan de bovenzijde nog 15 cm over, zou deze willen gebruiken om nog een aantal sporen neer te leggen, die achter een muurtje of groen verscholen gaan. Links in het midden zit een aftakking waar ik een industriespoortje wil aanleggen, waar bijvoorbeeld wat loodsjes en een seinhuisje, etc... komen te staan, moet dit nog verder uitwerken.
- Bijlagen
-
- Poging-2.jpg (83.34 KiB) 5278 keer bekeken
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
hoi,
je kan in overweging nemen om het rechterdeel van het industriespoor onder de stad als keerlus uit te voeren.
Dit voorkomt dat er optisch minder paralelle sporen zijn aan de rechterkant.
groet,
bert
je kan in overweging nemen om het rechterdeel van het industriespoor onder de stad als keerlus uit te voeren.
Dit voorkomt dat er optisch minder paralelle sporen zijn aan de rechterkant.
groet,
bert
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Bert,
Je kunt fouten in je eigen berichten wijzigen door de knop "wijzig" te gebruiken. Dat is duidelijker dan een extra berichtje
Peter,
De overloopwissels die je rechtsonder hebt (tussen spoor 1 en 2, tellend vanaf de onderkant) zijn overbodig.
Daarentegen mis je aan de linkerkant nog overloopwissels. Ik neem aan dat je rechts rijdt. Een trein die met de klok mee rond rijdt, kan binnen rijden op spoor 2 (via het meegebogen wissel). Echter als hij dan weer vertrekt (naar links) kan hij niet meer op het juiste (=rechter) spoor terug komen. Daar heb je dus nog overloopwissels nodig.
Verder begrijp ik dat je er voor hebt gekozen om toch geen schaduwstation toe te voegen? Dat mag hoor, het is geen must. Maar als je er wel 1 wilt, zou ik hem direct meenemen in je planning.
Groet, Wim
Je kunt fouten in je eigen berichten wijzigen door de knop "wijzig" te gebruiken. Dat is duidelijker dan een extra berichtje

Peter,
De overloopwissels die je rechtsonder hebt (tussen spoor 1 en 2, tellend vanaf de onderkant) zijn overbodig.
Daarentegen mis je aan de linkerkant nog overloopwissels. Ik neem aan dat je rechts rijdt. Een trein die met de klok mee rond rijdt, kan binnen rijden op spoor 2 (via het meegebogen wissel). Echter als hij dan weer vertrekt (naar links) kan hij niet meer op het juiste (=rechter) spoor terug komen. Daar heb je dus nog overloopwissels nodig.
Verder begrijp ik dat je er voor hebt gekozen om toch geen schaduwstation toe te voegen? Dat mag hoor, het is geen must. Maar als je er wel 1 wilt, zou ik hem direct meenemen in je planning.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Heren dank voor de reacties, deze worden weer meegenomen
@ Wim, in het plan zit nog geen schaduwstation verwerkt, om de doodeenvoudige reden dat ik hiermee kompleet mee vastloop (lees te weinig ervaring om dit fatsoenlijk te realiseren) enige hulp hierbij zou ik erg op prijs stellen (en ja we gaan rechts rijden)
@ Wim, in het plan zit nog geen schaduwstation verwerkt, om de doodeenvoudige reden dat ik hiermee kompleet mee vastloop (lees te weinig ervaring om dit fatsoenlijk te realiseren) enige hulp hierbij zou ik erg op prijs stellen (en ja we gaan rechts rijden)
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Peter,
je dubbelsporige hoofdbaan loopt niet mooi door in je station, maar convergeert tot het linker spoor van je dubbelspoor. Dat zou je mogelijk nog kunnen aanpassen.
Een algemeen voorstel: je zou er 2 halve banen van kunnen maken, gescheiden door een vertikale wand. De ene kant dient dan als schaduwstation van de andere kant. Je kan dan vrij twee thema's ontwikkelen aan elke kant: vb een kanaalhaven aan een kant en een heuvellandschap aan de andere. 't Is maar een idee, maar gezien de situatie lijkt me dat een erg leuk concept met veel mogelijkheden. Je moet dan wel beide lange kanten toegankelijk hebben om te bouwen en te rijden.
je dubbelsporige hoofdbaan loopt niet mooi door in je station, maar convergeert tot het linker spoor van je dubbelspoor. Dat zou je mogelijk nog kunnen aanpassen.
Een algemeen voorstel: je zou er 2 halve banen van kunnen maken, gescheiden door een vertikale wand. De ene kant dient dan als schaduwstation van de andere kant. Je kan dan vrij twee thema's ontwikkelen aan elke kant: vb een kanaalhaven aan een kant en een heuvellandschap aan de andere. 't Is maar een idee, maar gezien de situatie lijkt me dat een erg leuk concept met veel mogelijkheden. Je moet dan wel beide lange kanten toegankelijk hebben om te bouwen en te rijden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
@ Michiel, dank voor de inbreng, je idee om met 2 verschillende thema's te gaan werken spreekt me wel aan. Ik zelf zit dan meer te denken aan een industriespoor en een dorp in de zestiger jaren, alleen het schaduwstation zou ik een niveau lager willen zetten, om meer variatie in het treinverkeer te krijgen.
Heb inmiddels de maten voor mijn treinbaan kunnen vergroten naar 350 cm x 140 cm Ga eens kijken of ik met deze 2 thema's iets fatsoenlijks kan opzetten in Anyrail.
Heb inmiddels de maten voor mijn treinbaan kunnen vergroten naar 350 cm x 140 cm Ga eens kijken of ik met deze 2 thema's iets fatsoenlijks kan opzetten in Anyrail.
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
Uitgaande van 2 thema's ben ik om het overzichtelijk te houden voor mezelf eerst het thema industrie gaan uitwerken (zie bijlage)
Het was eerst de bedoeling om hiervoor de helft van de beschikbare ruimte te nemen, maar het is iets groter uitgevallen, wat op zich voor mij niet zo'n probleem is, ik kan nu rechts nog steeds een klein dorpje verwezelijken, ook zou ik het hele industrie thema naar het midden van de baan kunnen verplaatsen en dan daarom heen een landelijk thema ontwikkelen.
Graag hoor ik van jullie suggesties en/of opmerkingen
Het was eerst de bedoeling om hiervoor de helft van de beschikbare ruimte te nemen, maar het is iets groter uitgevallen, wat op zich voor mij niet zo'n probleem is, ik kan nu rechts nog steeds een klein dorpje verwezelijken, ook zou ik het hele industrie thema naar het midden van de baan kunnen verplaatsen en dan daarom heen een landelijk thema ontwikkelen.
Graag hoor ik van jullie suggesties en/of opmerkingen
- Bijlagen
-
- Baan - 2.jpg (53.38 KiB) 4701 keer bekeken
Re: Baan van 230 cm x 150 cm
We gaan het roer een beetje om gooien, omdat het al zolang geleden is dat ik mezelf heb bezig gehouden met deze hobby ga ik eerst een simpele testbaan maken.
Het doel van de testbaan is:
- Het hele digitale gebeuren onder de knie krijgen, ga hiervoor Itrain en Multimaus gebruiken, het leren begrijpen om de baan in blokken in te delen, het waar plaatsen van bezetmelders en terugmelders, etc....
- Scenery, ga ik werken met kant en klare bouwpakketten, of ga ik zoveel mogelijk zelf maken/bouwen
- Het maken van een klein bergje, eigenlijk wil ik helemaal geen bergen op mijn uiteindelijke baan, maar ik moet eerlijk bekennen het is wel makkelijker om meer variatie in je baan aan te brengen, dus we gaan dit op de testbaan toch even doen om te kijken hoe het me bevalt.
De testbaan komt op een standaard plaat multiplex van 244 x 122, de treintafel en gebruikte rails kan ik straks weer gewoon opnieuw gaan gebruiken voor mijn 2e baan
Mochten er nog op en/of aanmerkingen zijn hoor ik deze graag
Het doel van de testbaan is:
- Het hele digitale gebeuren onder de knie krijgen, ga hiervoor Itrain en Multimaus gebruiken, het leren begrijpen om de baan in blokken in te delen, het waar plaatsen van bezetmelders en terugmelders, etc....
- Scenery, ga ik werken met kant en klare bouwpakketten, of ga ik zoveel mogelijk zelf maken/bouwen
- Het maken van een klein bergje, eigenlijk wil ik helemaal geen bergen op mijn uiteindelijke baan, maar ik moet eerlijk bekennen het is wel makkelijker om meer variatie in je baan aan te brengen, dus we gaan dit op de testbaan toch even doen om te kijken hoe het me bevalt.
De testbaan komt op een standaard plaat multiplex van 244 x 122, de treintafel en gebruikte rails kan ik straks weer gewoon opnieuw gaan gebruiken voor mijn 2e baan
Mochten er nog op en/of aanmerkingen zijn hoor ik deze graag
- Bijlagen
-
- testbaan - 1.jpg (32.55 KiB) 4627 keer bekeken