Baan van Steven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Rob Fongers

Re: Baan van Steven

Bericht door Rob Fongers »

ik niet ondanks R1

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Nou de R1 zit eigenlijk alleen in de helix en daar blijft ie lekker zitten.
De enige trein die er last van heeft is de BR101, en die heb ik in Koploper nu zo ingesteld dat hij de helix niet in mag.
Maar de belangrijkste redenen om te veranderen zijn de toegankelijkheid en een paar punten die me niet bevallen.
Dit ontwerp is ook wat minder druk dan het vorige, ik denk dat ik het hier ook bij laat.
Nog even laten bezinken.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

De werkzaamheden zijn begonnen.
De oude baan is ontmanteld, alleen het schaduwstation is er nog. De platen waarop de baan lag zijn ingekort tot 80 cm diepte.

Het is nu ineens een kale bende.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de helix moest eraan geloven. Hij is helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd.
De platen zijn hergebruikt, waarbij ik ze heb omgedraaid om geen last te hebben van lijmresten.
De R1 is eruit (iemand interesse? Te koop voor weinig...) en alle R2 die ik nog had is erin gestopt. Alle bochten zijn nu R2.
Hij is testgereden en ook de BR101 en wat lastige wagons gaan er zonder problemen door.

Afbeelding
Halverwege de herbouw

Afbeelding

En een nieuwe helix is klaar om in te bouwen. Hij krijgt nu een heel nieuw plekje (zie het baanplan).
In het nieuwe baanplan heb ik iets minder vierkante meters, maar het wordt beter gebruikt zodat ik ook langere rijlengtes etc. krijg.
Wordt vervolgd!

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Steven ,
je gaat ook al hard vooruit opruimen is vlugger gebeurd dan opbouwen.
De helix uit elkaar dat zal een werk geweest zijn alle moeren eraf ,
maar het is voor het goede doel de nieuwe baan. :mrgreen: :D

Succes

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Die moeren is het ergste nog niet, dat is gewoon je even een lam handje draaien.

Maar goed, de helix is klaar en staat op zijn plek. Nu nog even op hoogte stellen en fixeren op zijn plaats. Vervolgens een stuk aan niveau -1 plakken om schaduwstation en helix weer te verbinden.
Ook de ringleiding is in zijn geheel vernieuwd. Hij moest toch al op veel plaatsen los vanwege de inkorting van veel platen, dus heb ik hem maar helemaal losgehaald en opnieuw gelegd. Er ligt nu onder het geheel een ringleiding met 5 draden van 2,5 mm2: 2x DCC baanvoeding, 1x DCC voeding voor de bezetmelders, en 2x voor 14V AC.
Ik werk met een soort 'backbone' idee, een lange leiding met de 5 draden die regelmatig een zijtak krijgt die eindigt in een kroonsteen. Daarvandaan worden meestal 0,75 mm2 draden aangesloten waar de 0,14 mm2 draden die aan rails etc zitten worden gesoldeerd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Hookies

Bericht door Hookies »

Hoi Steven,

Toch nog even afbraakfoto's geplaatst, :P . Maar je gaat al weel snel door. Waar zijn die twee draden 14V AC voor?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Krab

Bericht door Krab »

Misschien voor de voeding van wisseldecoders ? ;)

groetjesss Sjaak

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Yep. Voeding van wisseldecoders, maar ook andere zaken die stroom vragen zoals lampjes, servo's enz.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Hookies

Bericht door Hookies »

O ja, stom van me. Ik heb die Roco's en die worden gewoon gevoed vanuit de ringleiding. Die werken niet op een aparte trafo.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Yep, die werken dus met en op dure digitale stroom.

Mvg
Wim.

Hookies

Bericht door Hookies »

Dat weet ik Wim. Vandaar dat de Kuehns straks wel via een aparte trafo worden gevoed.

henry

Bericht door henry »

leuk dat je de stap hebt gezet om iets totaal nieuws te beginnen, succes met de nieuwe baan en dat je ook op de 9125 bent overgestapt is een goede keus als ik kijk naar het ge... dat ik had.

groetjes henry

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ja absoluut Henry. Dat gedoe met te krappe bochten leverde gelukkig maar bij een paar rijtuigen en 1 loc problemen op, maar ja, als je toch aan de gang gaat kun je het maar beter goed doen.
Overigens vervang ik ook veel rails door Peco Streamline (code 80), wat prima te gebruiken is in combinatie met Flm/Minitrix/Roco rails. En met flexrails past het altijd natuurlijk.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

De werkzaamheden vorderen langzaam.
De helix staat op zijn plek en is met het schaduwstation verbonden. De onderbouw is klaar, alleen de bezetmelders moeten nog verbonden worden, maar dan moet ik eerst nog wat UTP-kabel gaan kopen.
Het werk aan de bovenbouw is inmiddels ook begonnen.

Afbeelding
Helix op zijn plek. Rechts op de foto ligt de wisselstraat van het station (net boven het tangetje).

Een van de eerste dingen die ik doe is het verbinden van de helix met de bovenbouw. Je komt dan vrij snel uit bij het station. Op het baanplan staat dat ingetekend met vrij korte sporen. Ik ben dus aan het schuiven gegaan om de perronsporen wat langer te krijgen. Ze zijn nu ruim 1m, zodat een loc met 5 rijtuigen er kan staan.

Afbeelding
Begin van het station. Ik leg eerst de flexrailzen goed naast elkaar en sluit dan aan weerszijde de wisselstraten aan. Da's nog even prutsen.

Er wordt nu van alles gebruikt. Peco flexrails en wissels, Flm rails en wissels en nog wat Roco en Minitrix railstukjes. Dit laat zich zonder problemen aan elkaar knopen. Af en toe komt de soldeerbout eraan te pas bij de flexrails.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Vandaag nog even wat dingen aangesloten tussen de bedrijven door.
De stationssporen liggen er met de wisselstraten die ervoor en erna liggen. Ook de aansluiting op de helix-uitgang is gedaan, en de wissel die die aansluiting verzorgt is aangesloten met de bijbehorende servo.
Dus er komt schot in.
Plaatjes:

Afbeelding
Rechts de wisselstraat voor het station. De cirkel die er ligt is om naar niveau +1 te klimmen.

Afbeelding Afbeelding

Camera naar rechts, doorkijkje de stationssporen in.
En naar het andere eind van het station...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Korte update: er is gewerkt aan het rangeerterrein. Veel sporen leggen en ook nog aardig wat wissels. Het vordert langzaam maar zeker, met dit weer wordt er weinig aan de baan gewerkt.

Een paar kieken:

Afbeelding
Linkerzijde van het rangeerterrein, aansluitend op de uitgangen van het station. Er zijn 2 doorgaande sporen en per richting zijn er 3 opstel/rangeersporen.

Afbeelding
Ietsje verder doorgekeken valt onder de zooi nog meer sporen waar te nemen. Alles ligt tijdelijk vast met schroeven.

Afbeelding
Voor de liefhebbers nog een detail-opname van een stuk Peco, gekoppeld aan een stuk Flm rails m.b.v. Flm raillasjes. Die bovenste moet nog even goed dichtgeknepen worden... :mrgreen:
Verder sluit dit zonder problemen aan, de railprofielen zijn beide code 80 en nagenoeg identiek.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Krab

Bericht door Krab »

Hee Steven ,
het sluit toch wel mooi aan die peco rails :o .
Zal het gelijk ook meenemen in mijn nieuwe baan ,
waar ik ook peco in het zichtbare gedeelte ga leggen . ;)

groetjesss Sjaak

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Het leggen van het bovendeel is zo goed als klaar. Er moet nu nog een bergspoor op niveau +1 worden gemaakt, maar dat is te overzien. Eerst test ik wat er nu ligt.
Alle draden zijn aangesloten, de wissels en bezetmelders werken en het spul is in Koploper ingevoerd. Ik ben nu aan het testrijden, en de vergeten punten aan het opsporen en herstellen.

Even een totaalimpressie, de foto's gaan de baan langs. Deze beslaat 3 wanden (op een deur na).

De helix, opnieuw gebouwd dus.
Afbeelding

In- en uitgang van de helix, de rechter is de uitgang, leidend richting station, en de linker is de ingang (binnenbaan helix is uiteraard dalend).
Afbeelding

Stukje opschuiven, de kleine spiraal leidt een berg op naar niveau +1. Hier moet dus nog een stuk aan worden gebakken.
Afbeelding

Nog wat doorschuiven, de wisselstraat bij de ingang van het station.
Afbeelding

En de stationssporen. Onderin takt het paradespoor af.
Afbeelding

Het station weer uit, richting rangeerterrein. Testlocje heeft net zijn eerste rondje gereden via Koploper.
Afbeelding

Sporen die het station verbinden met het rangeerterrein. Er lopen 2 doorgaande sporen tussen 5 rangeersporen door. Doorgaande treinen hoeven dus niet over het rangeerterrein.
Afbeelding

Het rangeerterrein, linker- en rechterhelft. 1 spoor is voorlopig een kopspoor geworden want de driewegwissel wil niet en is vervangen door mijn laatste gewone wissel.
Afbeelding
Afbeelding

Lussen die de rijrichtingen verbinden.
Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig is dit het. Vanaf volgende week eerst 3 weken Frankrijk onveilig maken en daarna ga ik uitgebreid testrijden. Er is wat ruimte in het baanplan voor extra verbindingen en zo, maar daar wil ik spaarzaam mee omgaan. Eerst dit maar eens soepel draaiend krijgen.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

henry

Bericht door henry »

ziet er mooi uit steven en ook lekker opgeschoten.

fijne vacantie

groetjes henry

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit hoor Steven!

Groetjes,
Jos

FidOo

Bericht door FidOo »

He steven. ziet er allemaal goed uit hoor. ook het gebruik van alle merken rails door elkaar vind ik erg mooi om een keer te zien. ben benieuwd naar de verdere resultaten.
heb 1 kleine opmerking, op de foto lijkt het alsof het rechte stuk spoor voor de bocht een knikt maakt. dat is in het dalend traject.

succes met het proef rijden

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in :) Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm

Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

@FidOo: Op foto nr 2 bedoel je? Dat lijkt maar zo, het ligt recht hoor.

Er ligt hier van alles door elkaar, ik probeer ook regelmatig e.e.a. uit. (als het klaar is zal er ook wel weer e.e.a. te koop komen :mrgreen: ) Aan rails ligt nu op de baan en in het schaduwstation:
  • In schaduwstation: Flm Piccolo rails + Roco flexrails
  • In helix: Flm Piccolo rails + stukjes Minitrix
  • Op hoofdbaan: Peco code 80 flexrails + Flm Piccolo rails
Wissels zijn grotendeels Flm (26 normale, 1x drieweg, 1x kruiswissel) en Peco (7).
Mogelijk wordt een deel daarvan t.z.t. vervangen door Peco's die met servo's worden aangestuurd, ik zie wel. Ik vind die nl. betrouwbaarder en mooier, en de ondervloerse aandrijving is ook een voordeel (aandrijvingen op z'n kop is ook niet alles).

De elektronica is vrij beperkt:
  • MM centrale
  • 1x S88XpressnetLI verbindingsprintje PC-MM
  • 5x S88SD-16n bezetmelders
  • 4x Lenz LS150 wisseldecoders
  • 1x Kuehn WD10 wisseldecoder
  • 2x XtremeKeerslusPrint, waarvan er nog 1 ingebouwd wordt op niveau +1
  • 7x ServoSwitch voor aansturing van de Peco-wissels
Dus dat valt ook te overzien.
Laatst gewijzigd door shoven op 10 aug 2010 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

martindomburg schreef:Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in :) Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm

Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Ja dat gaat prima (zie foto). In het station zie je het goed: aan beide zijden zit een Flm Piccolo wisselstraat met daartussen Peco. Flm en Peco sluit prima aan, Flm en Minitrix ook, geen probleem. Roco idem.
Als ik nog wat foto's moet maken zeg je het maar.

Voor het hoogteverschil:
Afbeelding

Steven

>>> Filmpjes van de baan

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

shoven schreef:
martindomburg schreef:Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in :) Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm

Ja dat gaat prima (zie foto). In het station zie je het goed: aan beide zijden zit een Flm Piccolo wisselstraat met daartussen Peco. Flm en Peco sluit prima aan, Flm en Minitrix ook, geen probleem. Roco idem.
Als ik nog wat foto's moet maken zeg je het maar.

Voor het hoogteverschil:
Afbeelding
Zeker dat je meer foto's moet maken !!!!!!!!!!! :mrgreen:

Ik heb ook alle wissels van flm, dit vanwege hun goede eigenschappen en de korte lengte. Met peco kom ik in de knoei en dan leg ik in op perronlengte :( Maar de rails sluiten goed aanz o te zien dus dat is weer mooi meegenomen.

Ben benieuwd hoe je de wissles goed kan verbergen zodat je geen grijze vlekken krijgt tussen de mooiere balastkleuren?

Plaats reactie