Zoals in andere topics al gemeld ben ik met meerdere diorama’s tegelijk bezig. Dit diorama Oestereiden Kötterhauweg is er ook een van. Dit diorama word een kado voor een oom en tante op verzoek van m’n moeder en het moet in Juni af zijn. Op de vraag wat het dan moest worden kwam m’n moeder er op uit dat het een Sauerland sfeertje zou moeten hebben. Daarop ben ik gaan zoeken wat ik aan bestaande spoor/tram situaties in mijn wereld heb waar ik wat mee zou kunnen maar met 37,5x13,5cm komt niks uit. Gelukkig heb ik nog wat meer fictieve voorsteden van Neu Dalhausen die tussen Neu Dalhausen en het Sauerland liggen. Daar zitten wat plaatsen tussen die ipv 5 huizen in het echt nu kleine voorsteden zijn met goed OV. Met Oestereiden had ik en nog niks gedaan en ik heb een bepaald beeld van hoe die plaats er uit zou moeten zien waar ik voor dit diorama wel wat mee kan. Daarnaast word de spoorlijn gedeeld door trein en metro waarbij je dus haltes hebt waar alles stopt en haltes waar alleen de U-bahn stopt. Kötterhauweg is zo’n halte en die ben ik dan ook aan het maken.
Ik wil het diorama redelijk wat hoogte verschil meegeven en de gebouwen vrij speels neerzetten. Daarmee sluit ik het gebruik van kant en klare gebouwen weer gelijk uit dus zal dit net als bij het Klooster diorama weer grotendeels zelfbouw moeten worden al wil ik ook wat gevel uit de rommeldoos gebruiken.
Ik ben eerst( een paar weken terug )begonnen met een houten kistje waar het diorama in komt op te knappen. Dat is nu zover af dat het klaar is om verlichting ingebouwd te krijgen maar dat hoeft nog niet.
Daarna ben ik de bodemplaat en landschappelijke basis gaan maken en gister ben ik begonnen met een viaduct en de onderdoorgang onder het spoor waar ik de keermuren met behang heb bekleed.
Daarna ben ik begonnen om een keermuur met arcades te maken aangezien de maat die ik heb toch niet zo te koop is en dat met karton en behang ook prima zelf te doen is.
Ik wil zo zien dat ik de keermuren ga schilderen zodat ik die daarna kan plaatsen. Daarnaast moet ik aan de onderdoorgang en het viaduct werken zodat daarna het spoor er overheen kan.
Groetjes Michiel