baanspanning minitrix

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

baanspanning minitrix

Bericht door stuiverman »

De baan waar ik mijn Minitrix op heb rijden geeft een spanning aan van 17V~.
Branden daarom de (echte) lampjes zo fel?
Kan die spanning ergens omlaag "geschroefd" worden?

de groeten van Harry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Harry,

Ik rij met Boosters en kom nergens onder de ~22V. Over wat voor lampjes heb je het, wagon, loc of andere lampjes?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: baanspanning minitrix

Bericht door stuiverman »

Het gaat om wagonverlichting van 'n Fleischmann 8120, 'n Minitrix 3117 en 'n Fleischmann 8301.

en de groeten van Harry


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Michiel »

Over welke spanning hebben we het hier? RMS, Peak, ...? Hoe hebben jullie die spanning gemeten, met welke instellingen van het apparaat (gelijkspanning, wisselspanning, ...). Wat voor de een 17V is, kan voor de ander 22V zijn. :D Ik vraag me dus eigenlijk af hoe je die DCC spanning best meet? :?:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Rob Fongers »

Voltmeter :o

Tuurlijk Michiel heb je gelijk maar de afwijking van de ene voltmeter naar de nadere zijn miniem en zeer zeker geen 5V Je kan die spanningmeten met speciale apparatuur, heb daar wel eens wat over gelezen op BNLS van Klaas. Maar vraag me niet in detail want dat weet ik ook niet. Heb hier 2 meters een Digitaal en een Analoog en kom dezelfde waarden uit. Met 3 Boosters meet ik 3 verschillende spanningen variërend tussen de 22V en 23V.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Michiel »

Hoi Rob,

op welke stand staat je voltmeter dan? Wisselspanning, gelijkspanning, rms...? DCC is een bloksignaal. Moet je dan de gelijkspanningscomponent meten, of net de wisselspanningscomponent?

Nu, mijn uitwijking heeft niets met de initiele vraag te maken: branden lampjes feller op een digitale baan? En is daar wat aan te doen?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: baanspanning minitrix

Bericht door stuiverman »

Sorry mannen, niet te ver doordraven.
'n Digitale als zowel een analoge meter kan niks met het digitale signaal dat op de wisselspanning van 50Hz staat. Dus daarom is (met een normale/goeie) meter het meten van de wisselspanning niks speciaals en is 17V~ echt 17V~.
Ook lampjes hebben geen "last" van de DCC/Selectrix-informatie, want daar reageren ze te traag voor.

en de groeten van Harry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Op wisselspanning, je zal zien dat je niet net als in een stopcontact maar op een manier kan meten omdat ie anders negatief is of niet meetbaar is.
Op gelijkspanning kan je ook meten maar is een lage waarde, waarschijnlijk het bloksignaal


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Michiel »

Thanks, Rob! ;)

P.S. bij staat er maar 14,5V op de rails.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: baanspanning minitrix

Bericht door martinb »

Ahum, kuch, roggel / rochel..... Met alleen een multimeter kun je echt niet de baanspanning van een DCC baan meten en komt er een niet reeele waarde uit waar je niets aan hebt.

Met vier diodes kom je al een stuk verder. Kijk even op de pagina van Klaas voor meer info: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/d ... .html#meet


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Arnoud »

Met de methode die Klaas heeft omschreven meet je alleen de gelijkspanningscomponent van de baanspanning de doorlaat spanning van twee diodes (of één, zie artikel). Om de maximale baanspanning te bepalen moet je ook de wisselsspanningscomponent top-top bepalen (meten).
Voor het gros van de componenten is dat niet relevant, boeiend, kritisch, etc.

Ik heb overigens altijd gedacht dat de doorlaatspanning per diode tussen de 0,6 en 0,7V ligt ipv de vermelde 0,4V, maar dat zal wel afhankelijk zijn van de gebruikte dioden die in je bakje lag.

Mvg,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Wim Ros

Re: baanspanning minitrix

Bericht door Wim Ros »

Arnoud, even een datasheet van een diode bekijken in dit geval een 1N4148 en je weet het.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 1n4148.pdf

Mvg
Wim.


Plaats reactie