Test/ winterbaantje
Test/ winterbaantje
Hieronder het eerste ontwerp van mijn nog te bouwen test/ winterbaantje.
Er zullen kleine en korte stoomtreintjes komen te rijden en misschien een railbus die pendelt vanaf het stationnetje naar het doodlopende spoortje in het schaduw station.
Thema: Duits
Besturingssysteem: Itrain
Bezetmeldingen: Rosoft (loconet?)
Digitale centrale: nog aan te schaffen (suggesties?)
Er zullen kleine en korte stoomtreintjes komen te rijden en misschien een railbus die pendelt vanaf het stationnetje naar het doodlopende spoortje in het schaduw station.
Thema: Duits
Besturingssysteem: Itrain
Bezetmeldingen: Rosoft (loconet?)
Digitale centrale: nog aan te schaffen (suggesties?)
- Bijlagen
-
- schaduwstation.JPG (46.23 KiB) 5729 keer bekeken
-
- Winterbaan.JPG (45.09 KiB) 5729 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Test/ winterbaantje
Voor een testbaan is het een leuk ontwerp met ruim voldoende mogelijkheden om digitaal rijden te verkennen. Wat is de grootte van je baan. Omdat je met een railbus gaat rijden wordt de baan dus in twee richtingen bereden. Ik zou je dan adviseren om in het achterste sporen een passeer spoor aan te brengen. Als dan je bijvoorbeeld je railbus van het station onderweg is naar het schaduwstation dan kan deze halverwege het passeer spoor oprijden zodat een tegenmoet komende trein kan passeren. Je krijgt hierdoor een veel variërender treinverloop. Op mijn (test)baan heb ik het helaas alleen in het stijgende deel toegepast en niet in het dalende deel. Desondanks heeft het veel toegevoegde waarde.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Test/ winterbaantje
Dank voor de tip van het passeer spoor. Ga ik toepassen.
Het baantje wordt 60x190cm
Het baantje wordt 60x190cm
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
ik ben nog even aan het tekenen geweest. Volgend ontwerp vind ik ook wel aardig. De twee sporen onderaan op de tekening wordt een soort paradespoortje. De bochten links en recht komen in een tunnel en lopen naar boven waar het spoortje vlakbij het stationnetje weer uit de tunnel komt.
- Bijlagen
-
- Winterbaan V2.JPG (54.58 KiB) 5588 keer bekeken
-
- Winterbaan SS V2.JPG (50.56 KiB) 5588 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Toch maar weer even aan het tekenen gegaan.
Zag op marktplaats een leuk baantje te koop. Dat baantje wordt mijn inspiratie voor mijn winter/ testbaan. Railplan heb ik bijna in het geheel overgenomen, alleen een extra schaduwstation toegevoegd zodat ik met wat meer treinen kan gaan rijden.
De aankleding van de baan zal compleet anders worden, als ik de baan wilde kopiëren had ik net zo goed een bod kunnen doen.....
Zag op marktplaats een leuk baantje te koop. Dat baantje wordt mijn inspiratie voor mijn winter/ testbaan. Railplan heb ik bijna in het geheel overgenomen, alleen een extra schaduwstation toegevoegd zodat ik met wat meer treinen kan gaan rijden.
De aankleding van de baan zal compleet anders worden, als ik de baan wilde kopiëren had ik net zo goed een bod kunnen doen.....
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Hallo Sander,
Leuk baantje!
Persoonlijk bevalt het dubbelsporige baanvak aan de voorkant mij wat minder. Deels omdat je met kleine/korte treinen gaat rijden, en dan is dubbelspoor misschien iets te veel van het goede. Maar ook omdat het niet echt dubbel spoor is: het zijn eigenlijk gewoon twee enkelsporige lijnen naast elkaar. Dat betekent dat elk spoor in beide richtingen wordt bereden.
Zelf zou ik er een splitsing van 2 enkelsporige lijnen van maken. Je begint met je schaduwstation. Dat verlaat je met enkelspoor. Vervolgens kom je uit de tunnel rechts en heb je een meter paradebaanvak. Daarna een splitsing in 2 enkelsporige lijnen. Het ene gaat direct naar het station, het andere via de achterkant ook naar het station.
Het voordeel (in mijn ogen) is dat een splitsing iets meer leven in de brouwerij brengt. Treinen moeten op elkaar wachten. Bij een grote baan kan dat een bottleneck zijn, maar voor een kleine baan als dit, kan die bottleneck juist iets extra geven. Anders wordt het al heel snel alleen maar rondjes rijden.
Bij de splitsing kun je dan seinen en een seinhuis plaatsen, dus voldoende mogelijkheden om het ook met scenery aan te kleden.
Groet, Wim
Leuk baantje!
Persoonlijk bevalt het dubbelsporige baanvak aan de voorkant mij wat minder. Deels omdat je met kleine/korte treinen gaat rijden, en dan is dubbelspoor misschien iets te veel van het goede. Maar ook omdat het niet echt dubbel spoor is: het zijn eigenlijk gewoon twee enkelsporige lijnen naast elkaar. Dat betekent dat elk spoor in beide richtingen wordt bereden.
Zelf zou ik er een splitsing van 2 enkelsporige lijnen van maken. Je begint met je schaduwstation. Dat verlaat je met enkelspoor. Vervolgens kom je uit de tunnel rechts en heb je een meter paradebaanvak. Daarna een splitsing in 2 enkelsporige lijnen. Het ene gaat direct naar het station, het andere via de achterkant ook naar het station.
Het voordeel (in mijn ogen) is dat een splitsing iets meer leven in de brouwerij brengt. Treinen moeten op elkaar wachten. Bij een grote baan kan dat een bottleneck zijn, maar voor een kleine baan als dit, kan die bottleneck juist iets extra geven. Anders wordt het al heel snel alleen maar rondjes rijden.
Bij de splitsing kun je dan seinen en een seinhuis plaatsen, dus voldoende mogelijkheden om het ook met scenery aan te kleden.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Test/ winterbaantje
Wim, bedankt voor het meedenken. Ik vind het een goede aanvulling. Hieronder mijn aangepaste ontwerp.
Snap alleen niet waar het andere uiteinde (groen geselecteerde op de foto) van het schaduwstation naar toe zou moeten.
Snap alleen niet waar het andere uiteinde (groen geselecteerde op de foto) van het schaduwstation naar toe zou moeten.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Nu ik even naar de tekening zit te staren zie ik dat ik van het schaduwstation een keerlus kan maken.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Hallo Sander,
Dat was precies wat ik bedoelde!
Nog 1 laatste puntje: ik zou de splitsing aan de voorkant nog iets verschuiven zodat het minder parallel loopt en de 2 lijnen ook echt uit elkaar wijken. Zie ook deze schets:
Om dan aan de linkerkant de 180 graden boog naar het station te maken, moet het station iets verder naar achteren worden verschoven, maar die ruimte heb je wel.
Groet, Wim
Dat was precies wat ik bedoelde!
Nog 1 laatste puntje: ik zou de splitsing aan de voorkant nog iets verschuiven zodat het minder parallel loopt en de 2 lijnen ook echt uit elkaar wijken. Zie ook deze schets:
Om dan aan de linkerkant de 180 graden boog naar het station te maken, moet het station iets verder naar achteren worden verschoven, maar die ruimte heb je wel.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Test/ winterbaantje
Top, ziet er leuker uit zo. Beetje speelser.
Op deze manier heeft het spoor op de wissel rechtdoor ook iets mee lengte om te stijgen nar het stationnetje
Op deze manier heeft het spoor op de wissel rechtdoor ook iets mee lengte om te stijgen nar het stationnetje
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Denk dat het zoiets dan gaat worden. Wil niet te veel ruimte boven verliezen omdat daar het dorpje moet gaan komen.
Tussen de sporen in maak ik dan eens stuk rots, dat verklaard dat de sporen zo uit elkaar lopen.
Tussen de sporen in maak ik dan eens stuk rots, dat verklaard dat de sporen zo uit elkaar lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Dat is een mogelijkheid. Als alternatief kun je de rechterkant van het station meer naar voren halen. Het station ligt dan schuiner en dan heb je rechts alsnog voldoende ruimte voor een dorpje.
Het wissel van de splitsing is nu erg scherp. Ik zou daar een slanker exemplaar nemen, net zoals je die in je station gebruikt.
Groet, Wim
Het wissel van de splitsing is nu erg scherp. Ik zou daar een slanker exemplaar nemen, net zoals je die in je station gebruikt.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Test/ winterbaantje
Dank voor de opmerkingen Wim.
de wissel gaat vervangen worden door een 15gr net als in het station.
Hoe het spoor exact komt te liggen bekijk ik wel tijdens het bouwen.
de wissel gaat vervangen worden door een 15gr net als in het station.
Hoe het spoor exact komt te liggen bekijk ik wel tijdens het bouwen.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Dan met dit hem ongeveer worden denk ik.
De plaatsing van de tunnelingangen komen waarschijnlijk net even anders maar ik kan ze in Anyrail niet halverwege een flexrail plaatsen.
Nog even een ander vraagje over Anyrail. Kan ik ergens een overzicht (boodschappenlijstje) creëren met de benodigde railstukken voor dit ontwerp?
Kan het nergens vinden.
De plaatsing van de tunnelingangen komen waarschijnlijk net even anders maar ik kan ze in Anyrail niet halverwege een flexrail plaatsen.
Nog even een ander vraagje over Anyrail. Kan ik ergens een overzicht (boodschappenlijstje) creëren met de benodigde railstukken voor dit ontwerp?
Kan het nergens vinden.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Ziet er goed uit Sander!
Ga je de bouwvoortgang nog in een bouwdraadje laten zien?
Anyrail ken ik niet, maar ik denk dat het wel een optie heeft met een stukslijst. Je kunt natuurlijk ook zelf even tellen, het is niet zo'n heel grote baan.
Met welk merk rail ga je werken? Minitrix als ik de wissels in het schaduwstation goed inschat?
Groet, Wim
Ga je de bouwvoortgang nog in een bouwdraadje laten zien?
Anyrail ken ik niet, maar ik denk dat het wel een optie heeft met een stukslijst. Je kunt natuurlijk ook zelf even tellen, het is niet zo'n heel grote baan.
Met welk merk rail ga je werken? Minitrix als ik de wissels in het schaduwstation goed inschat?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Test/ winterbaantje
Wim, er komt zeker een bouwverslag (ik kijk al uit naar jullie tips). Denk dat ik voor Roco rails ga, hangt er een beetje vanaf wat ik de 23e in Houten kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: Test/ winterbaantje
Hallo Sander,
Als je toch nog rails moet aanschaffen, zou ik voor Peco code 55 gaan.
Op mijn baantje gebruik ik Fleischmann Picolo in het schaduwstation, Roco in een ondergrondse keerlus en Peco 55 in het zichtbare deel.
Op de volgende foto is de overgang van Roco op Peco te zien:
Goed te zien is dat de Peco rail veel fijner is dan die van Roco. Niet alleen de hoogte van de railstaaf, maar ook de breedte. Verder zijn de dwarsliggers fijner en liggen ze dichter op elkaar.
Groet, Wim
Als je toch nog rails moet aanschaffen, zou ik voor Peco code 55 gaan.
Op mijn baantje gebruik ik Fleischmann Picolo in het schaduwstation, Roco in een ondergrondse keerlus en Peco 55 in het zichtbare deel.
Op de volgende foto is de overgang van Roco op Peco te zien:
Goed te zien is dat de Peco rail veel fijner is dan die van Roco. Niet alleen de hoogte van de railstaaf, maar ook de breedte. Verder zijn de dwarsliggers fijner en liggen ze dichter op elkaar.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Test/ winterbaantje
Wim, ik ben bekend met de verschillende rail systemen. Voor het gemak houd ik het bij dit baantje op 1 rail type. Ik denk gewoon Roco.
het baantje is bedoeld als testbaan voor de aansturing met iTrain. Om hem zo nu en dan nog een te kunnen gebruiken maak ik er een winterthema van zodat ik hem in november /december beneden kan zetten.
Mijn volgende grotere baan zal volledig met Peco rails worden gebouwd
het baantje is bedoeld als testbaan voor de aansturing met iTrain. Om hem zo nu en dan nog een te kunnen gebruiken maak ik er een winterthema van zodat ik hem in november /december beneden kan zetten.
Mijn volgende grotere baan zal volledig met Peco rails worden gebouwd
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Test/ winterbaantje
Sander als je in Anyrail Bestand>Info>Materialenlijst aanklikt krijg je de door jou gewenste lijst.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)