Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Mooie vorderingen Wilco. Een goed keuze om bij Beekzicht meer ruimte te geven aan landschap!
Jouw baan belooft veel goeds voor het forum de komende jaren
Groeten Roger
Jouw baan belooft veel goeds voor het forum de komende jaren
Groeten Roger
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
We zijn weer een klein stukje verder. Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog, vrij naar station Roodeschool, is klaar. Hier kunnen we aan de afwerking gaan beginnen. Daalbeek-Hoog wordt de thuisbasis op Ensporendam voor NS Rail Infra Services, de vroegere Dienst Weg & Werken.
Overzicht Station Daalbeek-Hoog, ballasttrein arriveert op spoor 3 terwijl Veolia langs het (toekomstige) perron klaarstaat voor vertrek.
De voormalige locomotiefloods en het zijspoortje in gebruik bij NS Rail Infra Services. Achter de loods het kopspoortje voor het omrijden van locomotieven vanaf spoor 1, 2 en 3.
Overzicht Station Daalbeek-Hoog, ballasttrein arriveert op spoor 3 terwijl Veolia langs het (toekomstige) perron klaarstaat voor vertrek.
De voormalige locomotiefloods en het zijspoortje in gebruik bij NS Rail Infra Services. Achter de loods het kopspoortje voor het omrijden van locomotieven vanaf spoor 1, 2 en 3.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Leuk Wilco!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Wilco , leuke baan , Kato rails is toch wel heel mooi.
Gr Zita
Gr Zita
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Ik ben heel tevreden over Kato, goede aansluiting en goede bedrijfszekerheid. Enige nadeel is dat men geen Engelse wissels heeft en dat je voor het realisme wel aan schilderen van het ballast toe komt. Maar dat is niet meer werk dan ballasten bij andere merken. Binnenkort ga ik op het laatst getoonde gedeelte met de invulling van de scenery aan de slag en komt ook het bewerken en aanpassen/aanvullen van de ballast aan bod. Uiteraard toon ik hier weer de ontwikkelingen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets heb geplaatst. Dit betekend niet dat mijn werkzaamheden stil liggen, maar dat ik eerst aan de slag wilde met een grote verbouwing.
Na veel wikken en wegen besloten de gehele modelbaan af te breken en een slag te draaien. De voornaamste reden hiervoor was dat ik het eerste deel van de baan (iets minder dan de helft van de totale oppervlakte) zodanig wilde vormgeven dat ik aan dit gedeelte verder kan en met materieel kan rondrijden zonder per definitie het tweede gedeelte van de baan af te moeten maken. De ruimte die ik daarvoor heb blijft namelijk nog langere tijd dan ik had gehoopt in gebruik als opslag.
Het eerste gedeelte welke ik nu aan het opzetten ben zal een klein schaduwstation bevatten, via twee opritten verbonden met de hoofdbaan welke op deze helft van de modelbaan gaat bestaan uit het Hoofdstation Ensporendam met een klein opstel/reinigingsemplacement, een museumdepot/kleine werkplaats, Post overslag en VAM/ACTS vuilafval overslag.
Het schaduwstation ligt er nu en we zijn hard bezig met de aanleg van het stationsemplacement van Ensporendam.
Eerste foto's volgen later vandaag nog.
Na veel wikken en wegen besloten de gehele modelbaan af te breken en een slag te draaien. De voornaamste reden hiervoor was dat ik het eerste deel van de baan (iets minder dan de helft van de totale oppervlakte) zodanig wilde vormgeven dat ik aan dit gedeelte verder kan en met materieel kan rondrijden zonder per definitie het tweede gedeelte van de baan af te moeten maken. De ruimte die ik daarvoor heb blijft namelijk nog langere tijd dan ik had gehoopt in gebruik als opslag.
Het eerste gedeelte welke ik nu aan het opzetten ben zal een klein schaduwstation bevatten, via twee opritten verbonden met de hoofdbaan welke op deze helft van de modelbaan gaat bestaan uit het Hoofdstation Ensporendam met een klein opstel/reinigingsemplacement, een museumdepot/kleine werkplaats, Post overslag en VAM/ACTS vuilafval overslag.
Het schaduwstation ligt er nu en we zijn hard bezig met de aanleg van het stationsemplacement van Ensporendam.
Eerste foto's volgen later vandaag nog.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Voor ik de boel had afgedekt, heb ik nog enkele foto's gemaakt van het kleine schaduwstation onder het emplacement van Ensporendam:
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Boven het schaduwstation wordt nu Station Ensporendam gesitueerd, de eerste aanleg is begonnen:
De "Zuidzijde" met perronspoor 4 (waar de lange intercity staat), doorrijspoor 5 en opstelsporen 6 t/m 11 aan de bovenzijde en de nog aan te leggen sporen 1 t/m 3 aan de onderzijde. 1 en 3 worden perronsporen.
De "Noordzijde" met de intercity op spoor 4.
De nu aangelegde sporen aan de "Zuidzijde" zijn een vrije interpretatie (vrij vanwege de beschikbare ruimte en gebruikte Kato rails) van dit gedeelte van het emplacement Nijmegen.
De "Zuidzijde" met perronspoor 4 (waar de lange intercity staat), doorrijspoor 5 en opstelsporen 6 t/m 11 aan de bovenzijde en de nog aan te leggen sporen 1 t/m 3 aan de onderzijde. 1 en 3 worden perronsporen.
De "Noordzijde" met de intercity op spoor 4.
De nu aangelegde sporen aan de "Zuidzijde" zijn een vrije interpretatie (vrij vanwege de beschikbare ruimte en gebruikte Kato rails) van dit gedeelte van het emplacement Nijmegen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Ben benieuwd naar het vervolg Wilco van je Nederlandse baan .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Zal snel weer wat posten, eerst even verder bouwen zodat ik duidelijke vorderingen kan laten zien.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Even een bouwupdate.
De sporen 3 t/m 6 zijn inmiddels van de "Noordzijde" naar de "Zuidzijde" met elkaar verbonden. Met de aanleg van de sporen 1, 2 en 7 t/m 9 is een aanvang gemaakt. Met de doortrekking naar de "Noordzijde" met aansluiting naar het kleine schaduwstation is ondertussen een flinke vordering gemaakt.
Aan de "Zuidzijde" is het wat drukker geworden, maar hier blijft de sporenaanleg nog even achter tot de sporen 1 en 2 doorgetrokken zijn.
De sporen 3 t/m 6 zijn inmiddels van de "Noordzijde" naar de "Zuidzijde" met elkaar verbonden. Met de aanleg van de sporen 1, 2 en 7 t/m 9 is een aanvang gemaakt. Met de doortrekking naar de "Noordzijde" met aansluiting naar het kleine schaduwstation is ondertussen een flinke vordering gemaakt.
Aan de "Zuidzijde" is het wat drukker geworden, maar hier blijft de sporenaanleg nog even achter tot de sporen 1 en 2 doorgetrokken zijn.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Valt nog wel mee Nico, door de ruimte heb ik helaas in de lengterichting heel wat beperkingen mezelf moeten opleggen. Er komen vier perronsporen (drie doorgaande en één kopspoor) en zes doorgaande niet perronsporen. De maximale lengte aan trein wat langs een perron kan is 10 rijtuigen. Daarnaast twee rangeersporen voor goederendienst en bescheiden goederenemplacement. Ik twijfel nog over een van Gend en Loos loods, maar wellicht komt die er ook nog. Aansluitend aan de "Zuidoostelijke kant" komt een aantal opstelsporen en een bescheiden werkplaats. Aan de "Noordzijde" vanaf het goederenemplacement een spoor over de hoofdsporen heen naar een modern energiebedrijf (bescheiden kolencentrale) en een oude gasfabriek. Misschien dat ik nog een deel van het tweede, kleine station kan aanleggen, maar dat moet nog even blijken. Dan is dit deel van de zolder ingevuld en is het wachten op het vrijkomen van de rest.Nico Essers schreef:Dat is een flink station wat je aan het bouwen bent, ziet er goed uit.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Even een kleine update. Station Ensporendam is gewijzigd in Esporendam-Laag, een voorstadstation met 8 sporen. Dit omdat ik besloten heb een nog groter station aan de andere zijde van de zolder hierop aan te sluiten.
Ensporendam-Laag krijgt twee sporen (1 en 2) die verbonden worden met een werkplaats (die aansluit op mijn werktafel). Spoor 3 loopt door langs de sporen 1 en 2 naar een kopstation nabij de werkplaats. Tevens heeft spoor 3 een aftakking naar een kleine onderhoudsloods van Strukton. Deze loods krijgt 2 sporen en een derde spoor langs de hoofdbaan. Aan deze zijde gaat de hoofdbaan richting het grote station Ensporendam. De sporen 3 en 4 zijn tevens perronsporen van Ensporendam-Laag, de sporen 4 t/m 8 zijn doorrijsporen en wachtsporen voor goederentreinen. Aan één zijde van spoor 8 bevinden zich twee opstelsporen voor locomotieven en aan de andere zijde één opstelspoor. Hierdoor kan spoor 8 worden gebruikt voor het wisselen van locomotieven, bijvoorbeeld elektrisch uitwisselen voor diesel. Boven, achterlangs station Ensporendam-Laag komt op het talud een omloopspoor dat aan één zijde aansluit op de andere kant van het toekomstige Ensporendam, terwijl de andere kant gaat aansluiten op de andere zijde van Ensporendam-Laag.
Zicht over het station Ensporendam-Laag, rechts spoor 1 en links spoor 8 en het talud voor de omloopsporen.
De Strukton loods met daarachter, in de tunnel verdwijnend het hoofdspoor naar toekomstig station Ensporendam
Ensporendam-Laag krijgt twee sporen (1 en 2) die verbonden worden met een werkplaats (die aansluit op mijn werktafel). Spoor 3 loopt door langs de sporen 1 en 2 naar een kopstation nabij de werkplaats. Tevens heeft spoor 3 een aftakking naar een kleine onderhoudsloods van Strukton. Deze loods krijgt 2 sporen en een derde spoor langs de hoofdbaan. Aan deze zijde gaat de hoofdbaan richting het grote station Ensporendam. De sporen 3 en 4 zijn tevens perronsporen van Ensporendam-Laag, de sporen 4 t/m 8 zijn doorrijsporen en wachtsporen voor goederentreinen. Aan één zijde van spoor 8 bevinden zich twee opstelsporen voor locomotieven en aan de andere zijde één opstelspoor. Hierdoor kan spoor 8 worden gebruikt voor het wisselen van locomotieven, bijvoorbeeld elektrisch uitwisselen voor diesel. Boven, achterlangs station Ensporendam-Laag komt op het talud een omloopspoor dat aan één zijde aansluit op de andere kant van het toekomstige Ensporendam, terwijl de andere kant gaat aansluiten op de andere zijde van Ensporendam-Laag.
Zicht over het station Ensporendam-Laag, rechts spoor 1 en links spoor 8 en het talud voor de omloopsporen.
De Strukton loods met daarachter, in de tunnel verdwijnend het hoofdspoor naar toekomstig station Ensporendam
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Het voorstadstation Ensporendam-Laag vordert gestaag.
De sporen 1, 2 en 3 zijn aangelegd, op de achtergrond vordert het spoortalud met daarop de paradesporen.
De sporen voor het NS Infraservices/Strukton emplacement liggen. Hier zullen in de toekomst vooral machines voor spooronderhoud en locomotieven onderhouden en opgesteld worden.
De twee sporen links op de voorgrond voeren in de toekomst naar de postoverslag en de werkplaats. De goederenwagens op de achtergrond zijn ter illustratie/opvulling, deze sporen zijn vooral bedoeld voor wachtende locomotieven.
De sporen 1, 2 en 3 zijn aangelegd, op de achtergrond vordert het spoortalud met daarop de paradesporen.
De sporen voor het NS Infraservices/Strukton emplacement liggen. Hier zullen in de toekomst vooral machines voor spooronderhoud en locomotieven onderhouden en opgesteld worden.
De twee sporen links op de voorgrond voeren in de toekomst naar de postoverslag en de werkplaats. De goederenwagens op de achtergrond zijn ter illustratie/opvulling, deze sporen zijn vooral bedoeld voor wachtende locomotieven.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
ziet er goed uit Wilco
Mack
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Klopt, nog niet compleet maar dat zal snel gebeuren.Rick schreef:Er staat een EC Donauwalzer verstopt op de eerste foto?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Dan je Mack, ben er tot nu toe tevreden over. Heb wel veel verandert in de loop der tijd, maar er begint schot in te komen. Althans voor ongeveer 1/3 van de zolderbaan. Wat je nu ziet staat maar op ongeveer 1/3. Als deze kant van de zolder klaar is heb ik iets minder dan de helft gereed. Daarna de andere zolderkant vrijmaken en het grote station Ensporendam zelf bouwen.Mack schreef:ziet er goed uit Wilco
Mack
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Ziet er mooi uit Wilco!
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
De voorlopige bouw weg is aangelegd voor toevoer van de nodige bouwmaterialen en het oostelijke dieselspoor is doorgetrokken.
Deze zal leiden naar een werkterrein van Railpro/Railinfra, een fabrieksterrein en een klein kopstation.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Op de voorgrond staat een Railpro trein met ballast op het toekomstige kopstation. Hierbij komt een tafereel van een kleine woongemeenschap bij een fabrieksterrein waarvoor de sporen in het midden te zien zijn, één van de kantoorgebouwen is al aanwezig. Op de achtergrond is het in aanbouw zijnde terrein van Railpro/Railinfra te zien.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
De stofarme Railpro trein staat op één van de toekomstige sporen van het Raipro/Railinfra terrein. Het spoor waar de trein staat is definitief, het erboven liggende spoor is tijdelijk.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie