Dit weekend bezig geweest met de digitalisering van een FM BR 140 en de vervanging van de gebogen wissels door
nieuwe exemplaren met een metalen puntstuk.
Het vervangen van de gebogen wissels door exemplaren met een geleidend metalen puntstuk heeft zijn vruchten afgeworpen.
Alle lokjes BR 01, Werkslok, BR151, BR140, BR218, BR210, BR221, etc. lopen nu zonder problemen door de gebogen wissels.
Dus zowel de R1 als R2 bochten zijn nu geen probleem meer. Ben blij dat dat gelukt is

Voor de ombouw heb ik dit keer de DH10C-0 gebruikt. Dus het type waar je zelf de draadjes nog aan
moet solderen. Wel een heel gepriegel, maar met een beetje geduld en een fijn boutje heel goed te doen gelukkig.
Dit keer heb ik de decoder mooi op de print geplaatst, zodanig dat hij mooi binnen de uitsparing van de trafo in kap valt.
Ook heb ik bij dit lokje het motortje helemaal uit elkaar gehaald en de collector, asjes, koolborsteltje in orde gemaakt.
Alles lichtjes geolied en toen weer in elkaar.
Tijdens een proefritje constateerde ik helaas een bijgeluid in het lokje dat versterkt wordt als het kapje erop zit.
Dus het hele lokje weer uit elkaar gehaald en gezocht naar de oorzaak.
In eerste instantie kon ik niets vinden, totdat ik het motortje nog eens goed bekeek.
Een van de vaste magneetjes zat wat los. Dit had ik ook al een keer gezien bij de BR 218, dus met epoxy het magneetje weer
vastgezet op de plaats waar hij hoort te zitten. Toen alles weer in elkaar gezet en gaan proefrijden.
Helaas was er geen verschil en had ik nog steeds dat bijgeluid. Ook bij rijden zonder de kap is het geluid er hetzij veel minder goed hoorbaar.
Het bijgeluid wordt dus niet door de kap veroorzaakt maar versterkt het geluid alleen maar.
Toen toch maar weer verder gezocht en de wormwieltjes en tandwieltjes onderzocht. Deze zagen er allemaal goed uit.
Voor de zekerheid de twee losse tandwieltjes vervangen door exemplaren die ik nog had liggen en toen weer proefrijden.
Helaas waren de bijgeluiden nog niet weg. Bij voor of achteruit rijden is het bijgeluid ook iets anders en lijkt het dus op iets in
de aandrijving. Verder loopt het lokje erg goed, dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed waar ik het dan moet zoeken.
Hopelijk is er iemand hier op het forum die soortgelijk heeft gehad en nog een aanwijzing heeft

Hieronder een paar fotootjes van de ombouw en een foto van de BR140 en BR151 op mijn proefbaantje.
Ik ga nog proberen een filmpje te maken van de bijgeluiden en hier plaatsen, in de hoop dat jullie misschien weten wat het
kan zijn.
Zelf heb ik het idee dat het toch iets in de aandrijving is, maar optisch zie ik niet echt een probleem.