In mijn introductie beschreef ik tamelijk uitgebreid een baantje waaraan ik bezig ben. Een gedeelte van dat verhaal heb ik vertaald naar een plaatje:
![Afbeelding](https://album.pereltje.nl/_data/i/upload/2019/04/06/20190406185058-82da87e0-me.png)
Het voorgrond station spreekt redelijk voor zichzelf. Een klein station aan een zijlijn met een omloop/passeer spoor en een goederenspoortje. Alles ruim opgezet om nog enigzins een realistische weergave van een fictief voorbeeld te kunnen geven. Tijdperk 3 (Duitsland) of een museumbaan in de moderne tijd. Dat is nu nog niet zo spannend en wordt tzt wel uitgewerkt als de techniek voor elkaar is. Het rollend materieel kan voor beide mogelijkheden hetzelfde blijven
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Het schaduw station, dat een paar cm lager ligt dan het voorgrond station, begint met een omloop sectie die vervolgens uitkomt op de sector draaischijf. Vanaf die draaischijf kan een volledige stam worden weggezet op een van de 4 opstel sporen. Elk opstelspoor heeft ruimte voor 2 stammetjes. Ook zijn er vanaf de draaischijf nog 2 opstelsporen bereikbaar voor alleen een tractie voertuig.
Alle locs zijn (en blijven voorlopig) analoog, het schaduw station wordt volledig geautomatiseerd om vanaf het voorgrond station een trein te ontvangen in de omloop sectie, weten om welke trein het gaat en daarvan, als het van toepassing is, de loc omloopt en vervolgens de trein wegzet op een opstelspoor. Vanuit het schaduw station wil ik ook willekeurig welke trein kunnen kiezen die automatisch vanaf het opstelspoor voor het inrijsein van het voorgrond station wordt afgeleverd.
Handmatig of random-automatisch kan bij een stoomloc een storing worden gefingeerd, waarop automatisch in het schaduw station de tractie wordt vervangen door een standby diesel loc.
De bediening van het voorgrond station loopt met een traditioneel 'analoog' paneel ook via de automaat, zodat de automaat kan bijhouden wat er gebeurd aan de voorkant en eventueel ook zelfstandig een complete dienstregeling kan afhandelen
Rail en wissels worden peco code 55 met medium radius wissels in de voorgrond en small radius wissels in de schaduw.
De opzet heeft een modulair karakter en zowel aan de voorgrond als aan de schaduwkant kan in de toekomst eventueel worden uitgebreid.
De volgende stap voor deze baan is de sporen leggen (het frame heeft de jaren onder het stof goed overleefd), de draaischijf maken, rijden en uitwerken waar en hoe ik de treinenloop meet met daarin verweven de exacte indeling in secties. Het is nodig om niet alleen te meten of er ergens een trein staat, maar ook in welke richting en op welke sectie een trein rijdt. Ook moet tamelijk nauwkeurig de positie van een loc bij een ontkoppelaar worden gemeten, anders loopt het automatisch omlopen een beetje scheef...
Op voorhand schat ik in dat het automatisch ophalen van een goederenwagon en plaatsen van een nieuwe op het goederenspoortje het lastigtse is om voor elkaar te krijgen. Er zijn daarvoor wat extra rangeer bewegingen nodig.
Anyway, de volgende update is als de sporen vanaf de voorkant tot aan de draaischijf liggen (kan ik in ieder geval al een paar treintjes rijden
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
(edit: de baan een naam gegeven, Fenna, 20190421-2020)