Een Graham Farish class 08 ombouwen naar een NS 500/600 is al een paar keer hier op het forum voorbij gekomen. Daarbij viel het me op dat het ontlakken van de originele cabine in veel gevallen op een klein drama uitloopt, omdat dit plastic onderdeel nauwelijks bestand is tegen diverse oplosmiddelen.
Mede omdat ik ook niet tevreden ben over het uiterlijk van de cabine, ben ik voorzichtig begonnen met het ontwerpen van een Nederlandse versie. Deze vervangt dan de Engelse cabine. Tevens heeft deze ruimte voor lichtgeleiders en de extra horizontale railing.
Verder sta ik natuurlijk open voor meer suggesties en andere versies.
NS Hippel cabine
Re: NS Hippel cabine
Leuk! wel een vraagje, je zegt plastic cabines.
Ik heb 2 onderstellen en 3 metalen vernederlandste kappen, zou je daar dan niet gelijk een hele kap voor maken?
Ook heb ik 1 nieuwere die super rijeigenschappen heeft en die heeft een kunstof kap. Daar passen die metale kappen niet op.
Ik heb 2 onderstellen en 3 metalen vernederlandste kappen, zou je daar dan niet gelijk een hele kap voor maken?
Ook heb ik 1 nieuwere die super rijeigenschappen heeft en die heeft een kunstof kap. Daar passen die metale kappen niet op.
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS Hippel cabine
Hallo Chris,
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Het oude type heeft een kap uit één stuk. D.w.z. motorruimte en cabine zijn één.
Bij het nieuwe type Class 08 is de kap van de motorruimte van metaal en de machinistencabine van kunststof. Mijn ontwerp is uitsluitend voor het nieuwe type, want dat is qua loop-eigenschappen en detaillering de moeite nog waard. De oude versie met de driepolige motor waag ik mij maar niet meer aan.
Ik zou er dan één aan moeten schaffen om een kap te ontwerpen.
Of ik voor het nieuwe type ook nog de motorkap ga ontwerpen is niet een plan voor de korte termijn. Het metaal verhoogt namelijk het gewicht, wat bijdraagt aan de rij-eigenschappen. Ik denk dat je teveel inlevert als je de gehele bovenbouw van kunststof maakt. Daarbij komt dat collega 3D-Builder een mooi setje heeft ontworpen om de Class 08 te nationaliseren en daarmee beschikt de N-Spoor community over een mooie totaaloplossing.
Maar ik sluit niet uit dat ik het in de toekomst misschien wel ga doen, want ik heb ook nog een DB Schenker Class 08 liggen waarvan de motorkap teveel afwijkt om er een NL-versie van te maken.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Het oude type heeft een kap uit één stuk. D.w.z. motorruimte en cabine zijn één.
Bij het nieuwe type Class 08 is de kap van de motorruimte van metaal en de machinistencabine van kunststof. Mijn ontwerp is uitsluitend voor het nieuwe type, want dat is qua loop-eigenschappen en detaillering de moeite nog waard. De oude versie met de driepolige motor waag ik mij maar niet meer aan.
Ik zou er dan één aan moeten schaffen om een kap te ontwerpen.
Of ik voor het nieuwe type ook nog de motorkap ga ontwerpen is niet een plan voor de korte termijn. Het metaal verhoogt namelijk het gewicht, wat bijdraagt aan de rij-eigenschappen. Ik denk dat je teveel inlevert als je de gehele bovenbouw van kunststof maakt. Daarbij komt dat collega 3D-Builder een mooi setje heeft ontworpen om de Class 08 te nationaliseren en daarmee beschikt de N-Spoor community over een mooie totaaloplossing.
Maar ik sluit niet uit dat ik het in de toekomst misschien wel ga doen, want ik heb ook nog een DB Schenker Class 08 liggen waarvan de motorkap teveel afwijkt om er een NL-versie van te maken.
Re: NS Hippel cabine
Hoi Pieter
Bedankt voor je antwoord en je hebt het prima uitgelegt.
Bedankt voor je antwoord en je hebt het prima uitgelegt.
Groeten Chris