[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dank allen.
Bouwupdate:
Vandaag lekker vrij. Wist niet wat me overkwam! na een hele drukke periode zijn vandaag en morgen gewoon leeg in de agenda. Dus wat kunnen knutselen!
Op het programma stond de aanleg van het MCC traject op de middelste module. Ik gebruik wederom de Alabastine ® manier. Foto's:
Zo zag de module eruit voor aanvang van de knutselwerkzaamheden...
De wegen zijn aangesmeerd en bevatten ook al de reedcontacten. Van die laatste heb ik geen foto's gemaakt. Dat ben ik vergeten. Normaliter leg ik eerst het wegdek aan en test dan of de zendlus werkt. Nu gekozen om alles aan te leggen. De zendlus is getest door de boel in te schakelen na aanleg en te kijken of ik het autootje commando's kon geven. Dat werkte goed. Hetzelfde met de reedcontacten gedaan...
Nabij de ingang van kamp Rijen ligt een spoorwegovergang op het terrein. Deze ook weer aangesmeerd...
De doorgang door de achterwand. Straks wordt dit d.m.v. bomen weggewerkt. Nu is het een gapend gat...
Aan de achterzijde van de bak buigt de weg af naar de linker module. Omdat mijn krimpkous op is kan ik hier de weg niet verder afwerken. Ik kan immers de reedcontacten niet meer in orde maken...
Om te zorgen dat de voertuigen niet gehinderd gaan worden door allerhande bedrading en electronica, heb ik een kabelgoot boven de weg gehangen. Zo blijven draden en voertuigen goed gescheiden...
De UCCI en SWdec's zijn vast geinstalleerd en voorzien van een op maat gemaakte bandkabel. De stekkers erop knijpen is een uitdaging, maar met behulp van een grote waterpomptang lukte het aardig. Je moet namelijk de stekkertjes in 1x goed aanklemmen. Ze passen precies in de bek van de tang, dus dat ging vlot!
Verder vooral onder de bak en aan de achterzijde bezig geweest. De electronica aangesloten voor de servo's, bakverlichting en wat voorbereidend kabelwerk...
De 2e 25-polige stekker zit inmiddels ook weer vol. Binnenkort maar eens nieuwe bestellen bij Conrad, want heb er nog meer nodig dus...
Morgen is hopelijk het wegdek goed droog. Dan ga ik dat verder afwerken en kan ik op deze bak beginnen met de scenery! Wat vooral uit groenwerk zal bestaan...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Bouwupdate:
Vandaag lekker vrij. Wist niet wat me overkwam! na een hele drukke periode zijn vandaag en morgen gewoon leeg in de agenda. Dus wat kunnen knutselen!
Op het programma stond de aanleg van het MCC traject op de middelste module. Ik gebruik wederom de Alabastine ® manier. Foto's:
Zo zag de module eruit voor aanvang van de knutselwerkzaamheden...
De wegen zijn aangesmeerd en bevatten ook al de reedcontacten. Van die laatste heb ik geen foto's gemaakt. Dat ben ik vergeten. Normaliter leg ik eerst het wegdek aan en test dan of de zendlus werkt. Nu gekozen om alles aan te leggen. De zendlus is getest door de boel in te schakelen na aanleg en te kijken of ik het autootje commando's kon geven. Dat werkte goed. Hetzelfde met de reedcontacten gedaan...
Nabij de ingang van kamp Rijen ligt een spoorwegovergang op het terrein. Deze ook weer aangesmeerd...
De doorgang door de achterwand. Straks wordt dit d.m.v. bomen weggewerkt. Nu is het een gapend gat...
Aan de achterzijde van de bak buigt de weg af naar de linker module. Omdat mijn krimpkous op is kan ik hier de weg niet verder afwerken. Ik kan immers de reedcontacten niet meer in orde maken...
Om te zorgen dat de voertuigen niet gehinderd gaan worden door allerhande bedrading en electronica, heb ik een kabelgoot boven de weg gehangen. Zo blijven draden en voertuigen goed gescheiden...
De UCCI en SWdec's zijn vast geinstalleerd en voorzien van een op maat gemaakte bandkabel. De stekkers erop knijpen is een uitdaging, maar met behulp van een grote waterpomptang lukte het aardig. Je moet namelijk de stekkertjes in 1x goed aanklemmen. Ze passen precies in de bek van de tang, dus dat ging vlot!
Verder vooral onder de bak en aan de achterzijde bezig geweest. De electronica aangesloten voor de servo's, bakverlichting en wat voorbereidend kabelwerk...
De 2e 25-polige stekker zit inmiddels ook weer vol. Binnenkort maar eens nieuwe bestellen bij Conrad, want heb er nog meer nodig dus...
Morgen is hopelijk het wegdek goed droog. Dan ga ik dat verder afwerken en kan ik op deze bak beginnen met de scenery! Wat vooral uit groenwerk zal bestaan...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Mjah en dan gaat er een hele middag voorbij waarin driftig geknutseld is, maar zonder groot resultaat. Althans, ik ben lekker aan het prutsen met de techniek voor de spoorwegovergang in de Oosterhoutse weg. Hier moeten agenten de weg afsluiten als de trein hem kruist. Dat werd veel passen, meten en testen. Helaas zonder bevredigend resultaat. Wat wel direct werkte, was de hardware van Domburg Trainsupport. Ik mag iTrain 5 testen inclusief de handbrdiening. Werkte binnen 15 minuten na uitpakken en aansluiten. Echt plug & play! Wat doet het? Nou via iTrain dus handbediende, analoge locs laten rijden via DINAMO. Soort trafo aan je digitale systeem. Enige verschil is dat de analoge locs zich gedragen als hun digitale tegenhangers. Het werkt erg fijn.
Daarnaast nog wat groen geknutseld en de eerste barak geplaatst. Goed, foto's!
De controller, laptop en verdere testopstelling van DTS...
Conrad bracht ook nog wat benodigdheden, zoals krimpkous én hondjes! Wat is en militaire basis nou zonder waakhonden???
De donor. Dit busje ga ik transformeren tot Marechaussee busje...
Eerst alles verven. Dan nog lampen, transfers en decals erop...
Een van de testopstellingen van vandaag. Bedoeling is dat de agent op het verenstaal vast komt te staan en zo de bermen in beweegt. Het verenstaal ga ik wegwerken door het hetzelfde te kleuren als het wegdek. Deze optie is tot dusver de betrouwbaarste gebleken...
Rechtsboven op de module ben ik begonnen met het aankleden. Gewoon wat proberen. Overigens is linksonder de test met de overweg te zien. De zwarte vlek is een poging om de sleuf van de aandrijving weg te werken. Dat werkt niet...
De barak op zijn definitieve plaats. Tussen de achtergrond en de barak ligt een groenstrook...
Wat simpele takjes zeeschuim en wat strooisel. Het afdak met lampje op de barak is een eigen bedenksel. Het geeft het gebouw net wat meer smoel...
De andere zijde. Hier komen straks nog allerlei bossages en de afrastering tussen de weg en het kamp...
Inmiddels heeft mijn MCC autootje ook flinke kuren, dus testen wil niet echt meer. Binnenkort begint mijn vakantie, eens zien of ik dan weer echt meters kan maken!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Mjah en dan gaat er een hele middag voorbij waarin driftig geknutseld is, maar zonder groot resultaat. Althans, ik ben lekker aan het prutsen met de techniek voor de spoorwegovergang in de Oosterhoutse weg. Hier moeten agenten de weg afsluiten als de trein hem kruist. Dat werd veel passen, meten en testen. Helaas zonder bevredigend resultaat. Wat wel direct werkte, was de hardware van Domburg Trainsupport. Ik mag iTrain 5 testen inclusief de handbrdiening. Werkte binnen 15 minuten na uitpakken en aansluiten. Echt plug & play! Wat doet het? Nou via iTrain dus handbediende, analoge locs laten rijden via DINAMO. Soort trafo aan je digitale systeem. Enige verschil is dat de analoge locs zich gedragen als hun digitale tegenhangers. Het werkt erg fijn.
Daarnaast nog wat groen geknutseld en de eerste barak geplaatst. Goed, foto's!
De controller, laptop en verdere testopstelling van DTS...
Conrad bracht ook nog wat benodigdheden, zoals krimpkous én hondjes! Wat is en militaire basis nou zonder waakhonden???
De donor. Dit busje ga ik transformeren tot Marechaussee busje...
Eerst alles verven. Dan nog lampen, transfers en decals erop...
Een van de testopstellingen van vandaag. Bedoeling is dat de agent op het verenstaal vast komt te staan en zo de bermen in beweegt. Het verenstaal ga ik wegwerken door het hetzelfde te kleuren als het wegdek. Deze optie is tot dusver de betrouwbaarste gebleken...
Rechtsboven op de module ben ik begonnen met het aankleden. Gewoon wat proberen. Overigens is linksonder de test met de overweg te zien. De zwarte vlek is een poging om de sleuf van de aandrijving weg te werken. Dat werkt niet...
De barak op zijn definitieve plaats. Tussen de achtergrond en de barak ligt een groenstrook...
Wat simpele takjes zeeschuim en wat strooisel. Het afdak met lampje op de barak is een eigen bedenksel. Het geeft het gebouw net wat meer smoel...
De andere zijde. Hier komen straks nog allerlei bossages en de afrastering tussen de weg en het kamp...
Inmiddels heeft mijn MCC autootje ook flinke kuren, dus testen wil niet echt meer. Binnenkort begint mijn vakantie, eens zien of ik dan weer echt meters kan maken!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Pfffft, de blauwe marechaussee, dat waren nog eens matennaaiers (ik hoop dat ik niemand hier beledig maar ik had toch meer op met de groene gasten!)
Maar, goed (dat was nog even oud zeer).
Je bent weer lekker bezig, Hoon.
Ik hoop dat je de MCC karretjes weer gauw op de rit krijgt.
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
OK, biecht maar op. Wat had je uitgevreten?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Kratsch! (het geluid van een zak chips)
Klengrinkelbatsbam (het geluid van een krat bier)
Klengrinkelbatsbam (het geluid van een krat bier)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Daar ben ik stiekem ook benieuwd naar. Maar is wellicht niet passend voor hier...
Vandaag in Lochem nieuwe aanwinsten gehaald. Morgen foto's en hopelijk veel knutselen aan de middelste bak.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
Groetjes
Hoontje
Vandaag in Lochem nieuwe aanwinsten gehaald. Morgen foto's en hopelijk veel knutselen aan de middelste bak.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dan heb ik je misgelopen in Lochem vandaag. Voor mij moet het klussen nog iets langer wachten maar aan een tekort aan materiaal ligt het nu niet meer.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Daarom heb ik er ook niet verder over uitgeweid (ach, je bent jong en dienstplichtig)
Ben benieuwd wat je nog meer voor ons in petto hebt.
Lochem was me toch nog iets te ver om ff tussendoor aan te wippen al leek het me wel reuze gezellig.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Afgelopen week af en toe wat bouwtijd en vandaag zowaar tijd om weer wat "Hoontje's How To's te monteren. Het leven is mooi soms!
Goed, wat heb ik gedaan? Na vorige week zaterdag niet beschikbaar te hoeven zijn voor de brandweer, ontstond ruimte om naar Lochem af te reizen. Daar aangekomen heb ik gerichte inkopen gedaan voor deze baan. Ik was namelijk op zoek naar mooie bomen en/of zelfbouw pakketten. Daarnaast wil ik de scene van het uitladen van een containertrein voor SFOR uitbeelden op mijn baan, dus een prima excuus om de containerwagons van Arnold mee te nemen. Een autootje van MINI's en de NOCH pakketten completeren de vangst. Maar het volk wil vast foto's, bij deze;
De aanwinsten uit het Lochemse...
Na al dat moois aangeschaft te hebben, kon ik gaan knutselen. Bedoeling was om een begin te maken met de Rijense Hei
Dit gebied dus. In de jaren '80 lagen de sportvelden daar nog niet, maar was het nog een heide en bosgebied met kleine zandverstuivingen...
En hier zie je het gebied op de modulebaan. Althans, waar het moet gaan komen dan. De zandverstuivingen zijn voorzien van een basisgrond kleur uit het NOCH landschapsbouwpakket. De overige grond is bruin geverfd met Acryl verf van de ACTION.
De bodem rondom ingesmeerd met NOCH lijm om hier later met de statische begrasser (RTS 35Kv) de eerste heide planten en ondergrond op te plempen...
Een deken van Woodland Scenics fibers 4 en 7 mm lang, 'dark green' dient als basis voor de heide ondergrond. Dit is nog te dik, ik dun het later uit, zodat je van die 'eilanden' krijgt...
Eromheen komt gewoon hoog gras, allerlei kleuren en lengtes van Busch, Noch, Faller en Woodland Scenics. Ik gebruik expres gras als ondergrond, straks met allerlei strooisels eroverheen lijkt het niet meer op een grasmat, maar op een veelzijdig gekleurde ondergrond...
Ook dit stuk van het raccordement oogt vervallen. Dus links en rechts wat gras ook tussen de spoorstaven. Die spoorbielzen zijn helemaal begraven in de bedding. Die heb ik al veel eerder aangelegd. Nu is die goed droog en uitgehard, dus kan er goed op werken, zonder bang te zijn dat hij beschadigd.
2 maal het overpad in het Kleine Vospad. Ook hier gras en zand. Het is immers een zandpad. Hoewel ik geloof dat het tegenwoordig een mooi fietspad is geworden. Binnenkort weer eens gaan kijken...
Proefrijden. Natuurlijk moet de NS2454 mijn nieuwe aanwinsten af gaan leveren op Kamp Rijen...
Verschillende bossages en boompjes die ik gemaakt heb met behulp van de NOCH pakketten. Heel simpel gemaakt, verschillende kleuren strooisel, spuitlijm en een takje zeeschuim... Hoe ik dat precies doe zie je in mijn nieuwste "How To". Die vind je hier:
Voordat er bomen en bossen gepland konden worden, heb ik het Kleine Vospad aangelegd. Een zandpad tussen de Stationsweg Zuid en de Oosterhoutseweg. Tegenwoordig dus fietspad...
Tante Bep gaat haar hondje direct uitlaten over het nieuwe zandpaadje. Het riempje is een Woodland Scenics fiber van 7 mm. Best dik als je zo op de foto kijkt. In werkelijkheid zie je hem amper. En Bello het hondje, uit een nieuwe NOCH set, is natuurlijk ook een ontembaar levendig hondje wat goed vast moet blijven zitten...
Eerste bosjes en boompjes langs het zandpad. Met de eerder aangebrachte achtergrond geeft het al een hele mooie dieptewerking...
Nog wat meer bomen en bosjes. Maar het gaat om de voorgrond, de lange grassprieten dragen links en rechts wat vlokken, daardoor lijken het bloemen. Ik heb ze gemaakt door wat spuitlijm op het gras te spuiten (klein beetje/pufje!) en dan heel klein beetje strooisel. Direct wegzuigen met een stofzuiger en tadaaa.... Oh ja, de NOCH boompjes kunnen een stofzuiger-orkaan niet hebben leerde ik. Dus moest nieuwe boompjes maken...
Verschillende hoogtes van hei planten. De vlokken zijn of direct op de ondergrond aangebracht, of op kleine zeeschuim bosjes. In dit laatste geval heb ik gewoon 1 grote tak zeeschuim besproeid met spuitlijm en bevlokt met paarse en blauwe vlokken. Daarna trek ik daar kleine zijtakjes af, zo krijg je kleine bosjes hei...
De achtergrond kleuren en de bomen direct daarvoor vallen enigzins in hetzelfde spectrum. Hopelijk wordt daardoor de dieptewerking straks nog meer benadrukt en lijkt mijn baan oneindig groot...
Het raccordementslijntje raakt al mooi overwoekerd. Tante Bep wandelt onbevreesd door het steeds dichter wordende bos...
Verschillende doorkijkjes rondom het raccordementslijntje. Vooral geprobeerd dat het er op 'Preiser-hoogte' interessant uitziet. Ook ontstaan door de lichte boog in het spoor en de vele bossen en boompjes hele mooie verdwijn/verschijn punten voor de treinen...
Van bovenaf valt dat verdwijnen overigens wel echt vies tegen. Misschien nog wat hoge bomen die over het spoor hangen planten...
En zo ziet de modulebak er inmiddels uit na een paar middagen knutselen. Het laatste stuk wat op deze module nog moet gebeuren is rechts de Oosterhoutseweg inclusief spoorwegovergang en de toegang tot "Kamp Rijen". Dus MCC aangezwengeld om te testrijden. Bleek de zendlus niet te werken...
Dit was de reden. De zendlus was doorgesneden bij het werken en testen van de spoorwegovergang techniek. Dom!!!
Met de soldeerbout en een krimpkousje ter bescherming van de nieuwe soldering, bleek het snel opgelost...
En daar gaat de bus weer! De verschillende servo's die je ziet zijn bedoeld voor de aansturing voor de spoorwegovergang (links) en de toegangspoort tot Kamp Rijen (rechts). Hier vertel ik later meer over...
Omdat de techniek even niet meer wilde meewerken. De computer had updates nodig en ik was er ook wel klaar mee, ben ik lekker gaan proefrijden en foto's gaan maken van de NS 2454 die over het spoortje van en naar Kamp Rijen pendelt...
Deze foto poste ik van de week op facebook. De sfeer is 'spot on', ik wil een mooi overwoekerd, maar technisch goed berijdbaar baantje. Gezien de berg likes en hartjes die ik ontving, geloof ik dat men het met mij eens was. Stiekem (ok niet zo stiekem) ben ik wel écht heel trots op dit resultaat!
Straks, als de derde (en laatste) module van deze baan af is, dan zal de achtergrond verdwijnen. Je kijkt dan richting de Curver gebouwen en hoofdlijn. Nu heb ik provisorisch de achtergrondfoto van die module aan de zijkant van deze module gemaakt. Het effect ervan is, vind ik, erg goed!
Het is echt genieten om een keer dit soort foto's op een door mijzelf gebouwde baan te kunnen maken! Op facebook vroegen mensen hoe lang ik hiermee bezig ben geweest. Alles bij elkaar nog geen 8 uur. Het is echt een beetje uitproberen en met de juiste middelen werken. Door tussendoor goed te kijken hoe iets wordt, eventueel foto's te maken en test te rijden, ontdek je of iets mooi is of toch niet. Heel veel boompjes zijn verplant op de module totdat ik tevreden was. In mijn komende how to ga ik hier verder op in en laat ik zien hoe ik het gemaakt heb.
Nu nog ff genieten...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen week af en toe wat bouwtijd en vandaag zowaar tijd om weer wat "Hoontje's How To's te monteren. Het leven is mooi soms!
Goed, wat heb ik gedaan? Na vorige week zaterdag niet beschikbaar te hoeven zijn voor de brandweer, ontstond ruimte om naar Lochem af te reizen. Daar aangekomen heb ik gerichte inkopen gedaan voor deze baan. Ik was namelijk op zoek naar mooie bomen en/of zelfbouw pakketten. Daarnaast wil ik de scene van het uitladen van een containertrein voor SFOR uitbeelden op mijn baan, dus een prima excuus om de containerwagons van Arnold mee te nemen. Een autootje van MINI's en de NOCH pakketten completeren de vangst. Maar het volk wil vast foto's, bij deze;
De aanwinsten uit het Lochemse...
Na al dat moois aangeschaft te hebben, kon ik gaan knutselen. Bedoeling was om een begin te maken met de Rijense Hei
Dit gebied dus. In de jaren '80 lagen de sportvelden daar nog niet, maar was het nog een heide en bosgebied met kleine zandverstuivingen...
En hier zie je het gebied op de modulebaan. Althans, waar het moet gaan komen dan. De zandverstuivingen zijn voorzien van een basisgrond kleur uit het NOCH landschapsbouwpakket. De overige grond is bruin geverfd met Acryl verf van de ACTION.
De bodem rondom ingesmeerd met NOCH lijm om hier later met de statische begrasser (RTS 35Kv) de eerste heide planten en ondergrond op te plempen...
Een deken van Woodland Scenics fibers 4 en 7 mm lang, 'dark green' dient als basis voor de heide ondergrond. Dit is nog te dik, ik dun het later uit, zodat je van die 'eilanden' krijgt...
Eromheen komt gewoon hoog gras, allerlei kleuren en lengtes van Busch, Noch, Faller en Woodland Scenics. Ik gebruik expres gras als ondergrond, straks met allerlei strooisels eroverheen lijkt het niet meer op een grasmat, maar op een veelzijdig gekleurde ondergrond...
Ook dit stuk van het raccordement oogt vervallen. Dus links en rechts wat gras ook tussen de spoorstaven. Die spoorbielzen zijn helemaal begraven in de bedding. Die heb ik al veel eerder aangelegd. Nu is die goed droog en uitgehard, dus kan er goed op werken, zonder bang te zijn dat hij beschadigd.
2 maal het overpad in het Kleine Vospad. Ook hier gras en zand. Het is immers een zandpad. Hoewel ik geloof dat het tegenwoordig een mooi fietspad is geworden. Binnenkort weer eens gaan kijken...
Proefrijden. Natuurlijk moet de NS2454 mijn nieuwe aanwinsten af gaan leveren op Kamp Rijen...
Verschillende bossages en boompjes die ik gemaakt heb met behulp van de NOCH pakketten. Heel simpel gemaakt, verschillende kleuren strooisel, spuitlijm en een takje zeeschuim... Hoe ik dat precies doe zie je in mijn nieuwste "How To". Die vind je hier:
Voordat er bomen en bossen gepland konden worden, heb ik het Kleine Vospad aangelegd. Een zandpad tussen de Stationsweg Zuid en de Oosterhoutseweg. Tegenwoordig dus fietspad...
Tante Bep gaat haar hondje direct uitlaten over het nieuwe zandpaadje. Het riempje is een Woodland Scenics fiber van 7 mm. Best dik als je zo op de foto kijkt. In werkelijkheid zie je hem amper. En Bello het hondje, uit een nieuwe NOCH set, is natuurlijk ook een ontembaar levendig hondje wat goed vast moet blijven zitten...
Eerste bosjes en boompjes langs het zandpad. Met de eerder aangebrachte achtergrond geeft het al een hele mooie dieptewerking...
Nog wat meer bomen en bosjes. Maar het gaat om de voorgrond, de lange grassprieten dragen links en rechts wat vlokken, daardoor lijken het bloemen. Ik heb ze gemaakt door wat spuitlijm op het gras te spuiten (klein beetje/pufje!) en dan heel klein beetje strooisel. Direct wegzuigen met een stofzuiger en tadaaa.... Oh ja, de NOCH boompjes kunnen een stofzuiger-orkaan niet hebben leerde ik. Dus moest nieuwe boompjes maken...
Verschillende hoogtes van hei planten. De vlokken zijn of direct op de ondergrond aangebracht, of op kleine zeeschuim bosjes. In dit laatste geval heb ik gewoon 1 grote tak zeeschuim besproeid met spuitlijm en bevlokt met paarse en blauwe vlokken. Daarna trek ik daar kleine zijtakjes af, zo krijg je kleine bosjes hei...
De achtergrond kleuren en de bomen direct daarvoor vallen enigzins in hetzelfde spectrum. Hopelijk wordt daardoor de dieptewerking straks nog meer benadrukt en lijkt mijn baan oneindig groot...
Het raccordementslijntje raakt al mooi overwoekerd. Tante Bep wandelt onbevreesd door het steeds dichter wordende bos...
Verschillende doorkijkjes rondom het raccordementslijntje. Vooral geprobeerd dat het er op 'Preiser-hoogte' interessant uitziet. Ook ontstaan door de lichte boog in het spoor en de vele bossen en boompjes hele mooie verdwijn/verschijn punten voor de treinen...
Van bovenaf valt dat verdwijnen overigens wel echt vies tegen. Misschien nog wat hoge bomen die over het spoor hangen planten...
En zo ziet de modulebak er inmiddels uit na een paar middagen knutselen. Het laatste stuk wat op deze module nog moet gebeuren is rechts de Oosterhoutseweg inclusief spoorwegovergang en de toegang tot "Kamp Rijen". Dus MCC aangezwengeld om te testrijden. Bleek de zendlus niet te werken...
Dit was de reden. De zendlus was doorgesneden bij het werken en testen van de spoorwegovergang techniek. Dom!!!
Met de soldeerbout en een krimpkousje ter bescherming van de nieuwe soldering, bleek het snel opgelost...
En daar gaat de bus weer! De verschillende servo's die je ziet zijn bedoeld voor de aansturing voor de spoorwegovergang (links) en de toegangspoort tot Kamp Rijen (rechts). Hier vertel ik later meer over...
Omdat de techniek even niet meer wilde meewerken. De computer had updates nodig en ik was er ook wel klaar mee, ben ik lekker gaan proefrijden en foto's gaan maken van de NS 2454 die over het spoortje van en naar Kamp Rijen pendelt...
Deze foto poste ik van de week op facebook. De sfeer is 'spot on', ik wil een mooi overwoekerd, maar technisch goed berijdbaar baantje. Gezien de berg likes en hartjes die ik ontving, geloof ik dat men het met mij eens was. Stiekem (ok niet zo stiekem) ben ik wel écht heel trots op dit resultaat!
Straks, als de derde (en laatste) module van deze baan af is, dan zal de achtergrond verdwijnen. Je kijkt dan richting de Curver gebouwen en hoofdlijn. Nu heb ik provisorisch de achtergrondfoto van die module aan de zijkant van deze module gemaakt. Het effect ervan is, vind ik, erg goed!
Het is echt genieten om een keer dit soort foto's op een door mijzelf gebouwde baan te kunnen maken! Op facebook vroegen mensen hoe lang ik hiermee bezig ben geweest. Alles bij elkaar nog geen 8 uur. Het is echt een beetje uitproberen en met de juiste middelen werken. Door tussendoor goed te kijken hoe iets wordt, eventueel foto's te maken en test te rijden, ontdek je of iets mooi is of toch niet. Heel veel boompjes zijn verplant op de module totdat ik tevreden was. In mijn komende how to ga ik hier verder op in en laat ik zien hoe ik het gemaakt heb.
Nu nog ff genieten...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Ben het er helemaal mee eens dat het resultaat er mag wezen!
Altijd een puzzel om precies de goede compositie te krijgen en de kleuren te laten 'kloppen' maar mijns inziens ziet het er gebalanceerd chaotisch uit hoe het er in het echt ook uit zou kunnen zien. En tante Bep staat erg fotogeniek op de foto!
Altijd een puzzel om precies de goede compositie te krijgen en de kleuren te laten 'kloppen' maar mijns inziens ziet het er gebalanceerd chaotisch uit hoe het er in het echt ook uit zou kunnen zien. En tante Bep staat erg fotogeniek op de foto!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Ziet er prachtig uit.
Persoonlijk vind ik de ondergrond, het gras/heiden ontzettend goed gelukt.
Doet me denken aan de tijd dat ik op zo'n terrein dag en nacht heb rondgekropen.
gr. Ron
Persoonlijk vind ik de ondergrond, het gras/heiden ontzettend goed gelukt.
Doet me denken aan de tijd dat ik op zo'n terrein dag en nacht heb rondgekropen.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Benieuwd hoe je dat hek gaat doen! Zelf voor het toekomstige stoomdepot ook een schuif of draaihek in de planning staan.
Verder alleen maar 'jaloers' op de bouw!!
Verder alleen maar 'jaloers' op de bouw!!
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dag Hoontje,
Wat een vorderingen weer! Wat ga je hard. En het ziet er erg goed. Mooie set die Arnold containerwagens. Passen goed achter je Piko 2400! Misschien dat je de leuningen van je lok even moet nakijken, lijken een beetje scheef te staan? Enniehoe, ga zo door! En ben benieuwd naar de volgende update!
Groet, Merijn
Wat een vorderingen weer! Wat ga je hard. En het ziet er erg goed. Mooie set die Arnold containerwagens. Passen goed achter je Piko 2400! Misschien dat je de leuningen van je lok even moet nakijken, lijken een beetje scheef te staan? Enniehoe, ga zo door! En ben benieuwd naar de volgende update!
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Dank allen voor de complimenten! Vandaag weer eens de moed gehad om te knutselen. Een paar plaatjes...
Doorkijkje van 'achter-naar-voren'. Dit gedeelte van de MCC weg is al klaar en wacht op afwerking. De voorbereidingen (verf mengen enzo) zijn al in volle gang...
Ik zag wat op tegen de aanleg van de (bijna) laatste meters MCC traject. Met name het solderen van reedcontacten. Vandaag is dat toch gelukt. Ook het wegdek alvast aangebracht, dat mag nu drogen de komende dagen. Ondanks de warmte, lijkt dat de droogtijd nagenoeg niet te beinvloeden.
De route achter de schermen ligt op 2cm van de bakrand af. Ik ga de auto's beschermen door een vangrail te plaatsen. Deze is van BUSCH en komt uit hun wegenverkeersset. Die plaats ik pas, als het wegdek in basis helemaal klaar is. Nu moet dat dus, zoals gezegd, eerst nog drogen...
Daarnaast een begin gemaakt met het schaduwstation in zijn definitieve vorm op de derde (en laatste) module. Er komen 2 sporen. Ik overwoog nog een extra wissel, maar dan zou de boog amper 20 cm worden en dat vind ik echt te krap, zelfs voor een klein kop spoortje...
Tijd om de draden te gaan trekken. Vanaf deze bak moeten ze via 25 polige connectoren naar de meest rechter module, omdat daar de printplaten zitten van het DINAMO systeem. Nu nog geen zin in...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Dank allen voor de complimenten! Vandaag weer eens de moed gehad om te knutselen. Een paar plaatjes...
Doorkijkje van 'achter-naar-voren'. Dit gedeelte van de MCC weg is al klaar en wacht op afwerking. De voorbereidingen (verf mengen enzo) zijn al in volle gang...
Ik zag wat op tegen de aanleg van de (bijna) laatste meters MCC traject. Met name het solderen van reedcontacten. Vandaag is dat toch gelukt. Ook het wegdek alvast aangebracht, dat mag nu drogen de komende dagen. Ondanks de warmte, lijkt dat de droogtijd nagenoeg niet te beinvloeden.
De route achter de schermen ligt op 2cm van de bakrand af. Ik ga de auto's beschermen door een vangrail te plaatsen. Deze is van BUSCH en komt uit hun wegenverkeersset. Die plaats ik pas, als het wegdek in basis helemaal klaar is. Nu moet dat dus, zoals gezegd, eerst nog drogen...
Daarnaast een begin gemaakt met het schaduwstation in zijn definitieve vorm op de derde (en laatste) module. Er komen 2 sporen. Ik overwoog nog een extra wissel, maar dan zou de boog amper 20 cm worden en dat vind ik echt te krap, zelfs voor een klein kop spoortje...
Tijd om de draden te gaan trekken. Vanaf deze bak moeten ze via 25 polige connectoren naar de meest rechter module, omdat daar de printplaten zitten van het DINAMO systeem. Nu nog geen zin in...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Mooie voortgang met dit warme weer!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Afgelopen dagen in een heus Frans Chateau mogen verblijven ivm een bruiloft. Dus lagen de bouwwerkzaamheden even stil. Gisteren eindelijk m'n gepieker over hoe de achterplaat op de derde bak te bevestigen, doorbroken en aan de slag gegaan!
Met behulp van lomp lange schroeven zitten de hoeken nu toch vast in hout. Ze moesten daarvoor wel door 45mm dik schuim heen wat vrij vlot beschadigd als je er een scherpe schroef doorheen wil draaien. (of ik was te lomp )
De hoek die de achterwand maakt op deze bak is wat ongelukkig om vast te kunnen zetten. Een combinatie van houtlijm en schroeven leverde niet het juiste resultaat. De boel 'afkitten' wel. Met behulp van hot glue zitten de 2 delen nu muurvast...
De achtergrondfoto is ook geplaatst...
Alleen voor de doorgang moet ik nog wat verzinnen. Nu kijk je wel echt in een 'gat' Mogelijk dat dit straks allemaal al mee valt als de bovenleiding is gespannen en aangebracht, maar voor nu oogt het niet heel mooi. Misschien maak ik erachter nog een plaatje met wat restdelen van de achtergrond foto, zodat je niet 'de diepte' in kunt kijken...
Nu de discipline gaan vinden om draadjes te solderen en aan te gaan sluiten... Zucht...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen dagen in een heus Frans Chateau mogen verblijven ivm een bruiloft. Dus lagen de bouwwerkzaamheden even stil. Gisteren eindelijk m'n gepieker over hoe de achterplaat op de derde bak te bevestigen, doorbroken en aan de slag gegaan!
Met behulp van lomp lange schroeven zitten de hoeken nu toch vast in hout. Ze moesten daarvoor wel door 45mm dik schuim heen wat vrij vlot beschadigd als je er een scherpe schroef doorheen wil draaien. (of ik was te lomp )
De hoek die de achterwand maakt op deze bak is wat ongelukkig om vast te kunnen zetten. Een combinatie van houtlijm en schroeven leverde niet het juiste resultaat. De boel 'afkitten' wel. Met behulp van hot glue zitten de 2 delen nu muurvast...
De achtergrondfoto is ook geplaatst...
Alleen voor de doorgang moet ik nog wat verzinnen. Nu kijk je wel echt in een 'gat' Mogelijk dat dit straks allemaal al mee valt als de bovenleiding is gespannen en aangebracht, maar voor nu oogt het niet heel mooi. Misschien maak ik erachter nog een plaatje met wat restdelen van de achtergrond foto, zodat je niet 'de diepte' in kunt kijken...
Nu de discipline gaan vinden om draadjes te solderen en aan te gaan sluiten... Zucht...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Even helpen als Ubersturmbahn electro voorzitser von der spoorsjtaaf commando's: EN NU HEEL.DONDERS RAP DIE SOLDEERBOUT AAN HET WERK ZETTEN, IK HOOR GEEN TIN SISSEN VERDOMME!!!!!
und, helpt het een beetje?
und, helpt het een beetje?
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Te laat :p was al klaar. Alleen de Servo's nog plaatsen en inregelen. Dan kunnen de wissels op deze bak ook bereden worden. Foto's volgen nog...
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Hallo,
Heb je laatste updates even zitten bekijken en ben zeer benieuwd hoe je die doorgang gaat wegwerken in de scenery.
Dat lijkt me een hele uitdaging worden maar ik l(we) laat me verrassen.
mvrgr Bob
Heb je laatste updates even zitten bekijken en ben zeer benieuwd hoe je die doorgang gaat wegwerken in de scenery.
Dat lijkt me een hele uitdaging worden maar ik l(we) laat me verrassen.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Volgens mij heet dat “camoufleren” in het betreffende vakjargon.
Het is en wordt een hele mooi diorama. Ik volg het met veel belangstelling en plezier.
De oplossing voor het “gat” dat komt er wel.
Groetjes,
Gerard
Het is en wordt een hele mooi diorama. Ik volg het met veel belangstelling en plezier.
De oplossing voor het “gat” dat komt er wel.
Groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
@bob vermeulen Dat gat ga ik inderdaad nog mooi camoufleren. Eerst moet alles technisch in orde zijn, dus is het nu alom aanwezig. Hoe ik het precies aan ga pakken, ga ik de komende week laten zien, heb een aantal ideeën. Als het goed is, gaat de bovenleiding en de plaatsing van de portalen straks al heel veel doen.
Bouwupdate:
Kleine primeur vanavond! Na gisteren een hele dag (10u - 21u) bezig geweest te zijn met de bedrading van de laatste module (en dus ook de middelste en rechter, want de nieuwe draden moesten natuurlijk wel doorgevoerd worden), was het vanavond tijd om test te rijden. Uiteraard 2 draden vergeten aan te sluiten, dus eerst wilde het allemaal niet. De wissel in Gilze Vijf Eiken - Aansluiting was nu namelijk niet gevoed. Dus de treinen liepen daar stuk. Gelukkig zitten alle electronische componenen op 1 module en hoefde ik niet nog draden aan stekkers te gaan zetten. Dus in 5 minuten was het opgelost. En... Reden de locs probleemloos over Gilze Vijf Eiken Aansluiting van en naar kamp Rijen.
Even wat plaatjes:
secties en blokken bepaald en naast de sporen beschreven. Lengtes en bloknamen schrijf ik er gewoonweg naast. Met verf verdwijnt dat straks allemaal weer en het scheelt onthoud werk. Daarna met de dremel doorgeslepen...
Voor de scenery alle basiskleuren al aangebracht. Binnenkort maar eens met de greenkeeper aan de slag...
Deze modulebak heeft tot op heden de minste draden. Hij bevat dan ook slechts 2 blokken en een korte wisselstraat. Al bij al heb ik toch nog zo'n 25 draden moeten solderen en weg mogen werken. Servo's moeten er nog onder, ik ontdekte dat ik geen schroeven meer heb om printplaten te bevestigen onder de bak, dus de SPR04R kon niet geplaatst worden. De wissels doen het nu dus met de hand. De benodigde relais zijn al wel aangesloten namelijk, dus rijden kan gewoon...
Beetje matige foto, maar het is inmiddels al later op de avond. Boven de laptop zie je een extra geplaatste blokkaart (zonder zwarte cijfers), hierop zitten de blokken van de laatste module. Rechtsboven zie je de relaiskaart waarvan nu alle relais in gebruik zijn. Rechtsonder de OC32, die, zoals je kunt zien, nog wel wat draden kan hebben. Gelukkig, want op zowel de middelste als deze laatste (linker) module moet nog een en ander qua scenery komen...
Goed, nadat alles was aangesloten, kwam het treinverkeer vlot op gang...
De Railion 6416 loopt als LLT terug richting Tilburg Goederen vanaf Gilze Vijf Eiken Aansluiting...
Daarna komt de 6408, eveneens van Railion, voorbij met een afvaltrein aan de haak. Het vreemde is wel dat hij afremt...
De rangeerder legt het wissel op Gilze Vijf Eiken Aansluiting om en de trein duwt de drie wagens tellende trein langzaam richting kamp Rijen.
Wat raar, wat moet een afvaltrein nou bij defensie?
Jup de wagens staan echt binnen de poorten van het defensie terrein, wat zouden zij ermee moeten?
Dichterbij komen lukte niet, vooralsnog is er niets te zien rond de wagens...
Ook met de drone vond ik geen aanwijzingen waarom deze wagens nu hier staan. Ach er zijn vanaf hier wel vreemdere transporten op pad gegaan...
(binnenkort filmpjes hopelijk, maar ik ga eerst de scenery op bak 3 aanpakken en de doorgang in de achterwand dus camoufleren!)
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Bouwupdate:
Kleine primeur vanavond! Na gisteren een hele dag (10u - 21u) bezig geweest te zijn met de bedrading van de laatste module (en dus ook de middelste en rechter, want de nieuwe draden moesten natuurlijk wel doorgevoerd worden), was het vanavond tijd om test te rijden. Uiteraard 2 draden vergeten aan te sluiten, dus eerst wilde het allemaal niet. De wissel in Gilze Vijf Eiken - Aansluiting was nu namelijk niet gevoed. Dus de treinen liepen daar stuk. Gelukkig zitten alle electronische componenen op 1 module en hoefde ik niet nog draden aan stekkers te gaan zetten. Dus in 5 minuten was het opgelost. En... Reden de locs probleemloos over Gilze Vijf Eiken Aansluiting van en naar kamp Rijen.
Even wat plaatjes:
secties en blokken bepaald en naast de sporen beschreven. Lengtes en bloknamen schrijf ik er gewoonweg naast. Met verf verdwijnt dat straks allemaal weer en het scheelt onthoud werk. Daarna met de dremel doorgeslepen...
Voor de scenery alle basiskleuren al aangebracht. Binnenkort maar eens met de greenkeeper aan de slag...
Deze modulebak heeft tot op heden de minste draden. Hij bevat dan ook slechts 2 blokken en een korte wisselstraat. Al bij al heb ik toch nog zo'n 25 draden moeten solderen en weg mogen werken. Servo's moeten er nog onder, ik ontdekte dat ik geen schroeven meer heb om printplaten te bevestigen onder de bak, dus de SPR04R kon niet geplaatst worden. De wissels doen het nu dus met de hand. De benodigde relais zijn al wel aangesloten namelijk, dus rijden kan gewoon...
Beetje matige foto, maar het is inmiddels al later op de avond. Boven de laptop zie je een extra geplaatste blokkaart (zonder zwarte cijfers), hierop zitten de blokken van de laatste module. Rechtsboven zie je de relaiskaart waarvan nu alle relais in gebruik zijn. Rechtsonder de OC32, die, zoals je kunt zien, nog wel wat draden kan hebben. Gelukkig, want op zowel de middelste als deze laatste (linker) module moet nog een en ander qua scenery komen...
Goed, nadat alles was aangesloten, kwam het treinverkeer vlot op gang...
De Railion 6416 loopt als LLT terug richting Tilburg Goederen vanaf Gilze Vijf Eiken Aansluiting...
Daarna komt de 6408, eveneens van Railion, voorbij met een afvaltrein aan de haak. Het vreemde is wel dat hij afremt...
De rangeerder legt het wissel op Gilze Vijf Eiken Aansluiting om en de trein duwt de drie wagens tellende trein langzaam richting kamp Rijen.
Wat raar, wat moet een afvaltrein nou bij defensie?
Jup de wagens staan echt binnen de poorten van het defensie terrein, wat zouden zij ermee moeten?
Dichterbij komen lukte niet, vooralsnog is er niets te zien rond de wagens...
Ook met de drone vond ik geen aanwijzingen waarom deze wagens nu hier staan. Ach er zijn vanaf hier wel vreemdere transporten op pad gegaan...
(binnenkort filmpjes hopelijk, maar ik ga eerst de scenery op bak 3 aanpakken en de doorgang in de achterwand dus camoufleren!)
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Vandaag weer eens een dagje vrij en een dag aan mezelf. Dus lekker knutselen! Doel is om het basisgroen rondom Gzva af te krijgen, evenals de poort die dit korte lijntje afsluit van de hoofdbaan. Zo mogelijk ook de bovenleidingportalen plaatsen etc. etc. Kortom, een lijst aan klusjes.
Tijdens het knutselen verschillende foto's gemaakt;
Gzva voordat ik begon met knutselen...
Als eerste aan de slag met de afrastering tussen de hoofdbaan en het Kleine Vospad. Ook hier heb ik het als zandpad uitgevoerd. Het hek bij Gzva kan helaas niet automatisch open en dicht. Had er niet genoeg ruimte voor en zo op de rand van de modulebak vind ik het te kwetsbaar. Zeker wanneer ik naar beurzen ga, verwacht ik af en toe transportschades, dus dan maar een openstaand hek...
Eerst passen of de funderingen (luciferhoutjes, geverfd met REVELL 394 betongrijs) kloppen onder het hekwerk. Het hekwerk zelf is een aangepaste versie van een Ndetail.de geëtst hekwerk. Die vind je hier: Ndetail.de hekwerk
Dan allerlei kleine details, zoals relaiskasten, telefoonpaal en andere paaltjes voor de afrastering straks. Dit doe ik al voordat ik met groen ga strooien, zodat een en ander straks mooi in elkaar overgaat. De schakelkasten en telefoonpaal komen uit een ARTITEC setje...
Met behulp van Olba superlijm gel het hekwerk geplaatst. Ditmaal staat het dus wel open...
Eindresultaat. Het mag er al zijn. Straks met groen zal het er nog aantrekkelijker uit komen te zien hoop ik...
Nu ik toch lekker met details bezig ben, maar gelijk de bovenleidingportalen van 3DBuilder geplaatst. Hij heeft een set Brabantse Bogen ontworpen. Deze heb ik al in gebruik op mijn vaste baan en nu dus ook op mijn beursbaan. Ze zijn gemonteerd op M4 boutjes met ronde kop. De koppen zijn geverfd en dienen nu als ronde sokkel. Als dat niet passend is, kun je van DAS klei ook nog andere sokkels boetseren natuurlijk.
Door deze portalen weet je meteen dat je in het Brabantse vertoefd. Geeft een toffe sfeer af!
Daarna met de RTS Greenkeeper 35Kv aan de slag. Hier is de groene grassprieten bom zojuist ontploft. Even laten drogen en dan stofzuiger eroverheen. De groentinten komen uiteraard met de aangrenzende module overeen. Daarom staat die er ook naast, als referentie...
Ook het dijkje tussen de Curver en de spoorlijn aangekleed. Er staan 3 'draadbomen' op, soort wilgjes. Dit is dichterlijke vrijheid, de boompjes die er eigenlijk op stonden in 1:1 vond ik niet mooi genoeg...
Groene woestenij...
In dat groen komt de poort wel mooi uit. Boompjes en bossages volgen later...
Na stofzuigen zien we de deplorabele staat van het stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken. Ondanks dat in dit tijdperk (IV-V) er bijna dagelijks nog zware treinen overheen gingen, is op foto's uit de 1:1 situatie uit die tijd toch al veel groen en vegetatie te zien tussen en naast de spoorstaven. Hier dat na proberen te maken...
Zichtlijn onder de portalen door over de hoofdbaan. Hier rijdt veel treinverkeer en komt de sproeitrein wel, dus geen groen tussen de rails...
Links de nieuw begroende module, rechts de middelste module met de hei en bosgrond. De kleuren lopen mooi in elkaar over...
Nogmaals het hekwerk op Gzva... (Uiteraard gaan straks de modules passend tegen elkaar, zal dan nog meer foto's maken. Nu ziet het er raar uit met die opening en niet aansluitende railsen...)
Ook het spoordijkje en het Curver spoortje van groen voozien. De dijk heb ik eerst met strooiseltjes en matten van Heki Flör bekleed, daarna de open plekken voorzien van gras mbv de RTS Greenkeeper. Het wegdek is voorzien van een Alabastine basis en geverfd met NOCH verf voor wegen...
Detailopname van het groen in het Curver spoortje...
De 'Curverzijde' van de dijk, ook voorzien van verschillende bossages (Heki Flör) en strooiseltjes, als ook gras natuurlijk...
Totaaloverzicht hoe eerder vanmiddag de module erbij stond. Het lege gebied links gaat straks de fabriekshal van de Curver huisvesten. Hiervoor maak ik in sketch-up een tekening die dan via een bevriende forumgenoot omgezet gaat worden in styreen onderdelen uit de plotter...
Om het Curver spoortje af te maken een stootblok geplaatst. 1 Poot ontbreekt, die brak af en sprong weg, ik ga daar nog iets voor terugzetten. Hoewel dit er ook wel ok uitziet eigenlijk. In de verte een oud NS karretje wat ik ooit bij H@NS meenam uit zijn rommelbak om op te oefenen met wheateren. Nu staat hij voor eeuwig naast de Curver te wachten om gelost te worden.
Overigens is ook dit dichterlijke vrijheid, sinds 1979 lag er al geen wissel meer richting het terrein van de Curver in Rijen. Ook daarvoor is er nagenoeg geen treinverkeer geweest. Het aansluitend wissel heeft er nog geen 10 jaar ingezeten. Ik vond wel dat er een wagon mocht staan, dus ik doe alsof het wissel er nog wel is...
Proefpassen van de bovenleidingsportalen met behulp van de mat '64 (TRAWOS op basis van de Fleischmann 7430)...
De bovenleidingsdraden zijn van 0,3mm messingdraad. Matzwart gespoten met verf van de ACTION...
De uitligger zit vastgesoldeerd aan de rijdraad. De hangdraden worden gelijmd op de portalen. Om te zorgen dat de lijm kan hechten, heb ik kleine lijmklemmen aan de hangdraad gehangen. Het dubbel uitvoeren van de rijdraad heb ik geprobeerd, echter werd dat te grof. Dus dan maar de 'modelbaan-oplossing' en dus maar 1 draad...
Van bovenaf is de draad moeilijk waar te nemen. Hij hangt overigens tussen de spoorstaven, maar de hoek van de foto is wat ongelukkig...
Op deze foto is de waslijn alom aanwezig. Toch eens kijken of ik dunner messingprofiel kan vinden. Of met koperdraad aan de slag. Later vandaag eens proberen...
Zo valt het dan wel weer mee. Inmiddels een rolletje messingdraad hier gevonden, dat is vele malen dunner. Vanavond eens kijken of ik daar rijdraden van kan maken mét dubbele uitvoering en de juiste hangdraden enzo...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Vandaag weer eens een dagje vrij en een dag aan mezelf. Dus lekker knutselen! Doel is om het basisgroen rondom Gzva af te krijgen, evenals de poort die dit korte lijntje afsluit van de hoofdbaan. Zo mogelijk ook de bovenleidingportalen plaatsen etc. etc. Kortom, een lijst aan klusjes.
Tijdens het knutselen verschillende foto's gemaakt;
Gzva voordat ik begon met knutselen...
Als eerste aan de slag met de afrastering tussen de hoofdbaan en het Kleine Vospad. Ook hier heb ik het als zandpad uitgevoerd. Het hek bij Gzva kan helaas niet automatisch open en dicht. Had er niet genoeg ruimte voor en zo op de rand van de modulebak vind ik het te kwetsbaar. Zeker wanneer ik naar beurzen ga, verwacht ik af en toe transportschades, dus dan maar een openstaand hek...
Eerst passen of de funderingen (luciferhoutjes, geverfd met REVELL 394 betongrijs) kloppen onder het hekwerk. Het hekwerk zelf is een aangepaste versie van een Ndetail.de geëtst hekwerk. Die vind je hier: Ndetail.de hekwerk
Dan allerlei kleine details, zoals relaiskasten, telefoonpaal en andere paaltjes voor de afrastering straks. Dit doe ik al voordat ik met groen ga strooien, zodat een en ander straks mooi in elkaar overgaat. De schakelkasten en telefoonpaal komen uit een ARTITEC setje...
Met behulp van Olba superlijm gel het hekwerk geplaatst. Ditmaal staat het dus wel open...
Eindresultaat. Het mag er al zijn. Straks met groen zal het er nog aantrekkelijker uit komen te zien hoop ik...
Nu ik toch lekker met details bezig ben, maar gelijk de bovenleidingportalen van 3DBuilder geplaatst. Hij heeft een set Brabantse Bogen ontworpen. Deze heb ik al in gebruik op mijn vaste baan en nu dus ook op mijn beursbaan. Ze zijn gemonteerd op M4 boutjes met ronde kop. De koppen zijn geverfd en dienen nu als ronde sokkel. Als dat niet passend is, kun je van DAS klei ook nog andere sokkels boetseren natuurlijk.
Door deze portalen weet je meteen dat je in het Brabantse vertoefd. Geeft een toffe sfeer af!
Daarna met de RTS Greenkeeper 35Kv aan de slag. Hier is de groene grassprieten bom zojuist ontploft. Even laten drogen en dan stofzuiger eroverheen. De groentinten komen uiteraard met de aangrenzende module overeen. Daarom staat die er ook naast, als referentie...
Ook het dijkje tussen de Curver en de spoorlijn aangekleed. Er staan 3 'draadbomen' op, soort wilgjes. Dit is dichterlijke vrijheid, de boompjes die er eigenlijk op stonden in 1:1 vond ik niet mooi genoeg...
Groene woestenij...
In dat groen komt de poort wel mooi uit. Boompjes en bossages volgen later...
Na stofzuigen zien we de deplorabele staat van het stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken. Ondanks dat in dit tijdperk (IV-V) er bijna dagelijks nog zware treinen overheen gingen, is op foto's uit de 1:1 situatie uit die tijd toch al veel groen en vegetatie te zien tussen en naast de spoorstaven. Hier dat na proberen te maken...
Zichtlijn onder de portalen door over de hoofdbaan. Hier rijdt veel treinverkeer en komt de sproeitrein wel, dus geen groen tussen de rails...
Links de nieuw begroende module, rechts de middelste module met de hei en bosgrond. De kleuren lopen mooi in elkaar over...
Nogmaals het hekwerk op Gzva... (Uiteraard gaan straks de modules passend tegen elkaar, zal dan nog meer foto's maken. Nu ziet het er raar uit met die opening en niet aansluitende railsen...)
Ook het spoordijkje en het Curver spoortje van groen voozien. De dijk heb ik eerst met strooiseltjes en matten van Heki Flör bekleed, daarna de open plekken voorzien van gras mbv de RTS Greenkeeper. Het wegdek is voorzien van een Alabastine basis en geverfd met NOCH verf voor wegen...
Detailopname van het groen in het Curver spoortje...
De 'Curverzijde' van de dijk, ook voorzien van verschillende bossages (Heki Flör) en strooiseltjes, als ook gras natuurlijk...
Totaaloverzicht hoe eerder vanmiddag de module erbij stond. Het lege gebied links gaat straks de fabriekshal van de Curver huisvesten. Hiervoor maak ik in sketch-up een tekening die dan via een bevriende forumgenoot omgezet gaat worden in styreen onderdelen uit de plotter...
Om het Curver spoortje af te maken een stootblok geplaatst. 1 Poot ontbreekt, die brak af en sprong weg, ik ga daar nog iets voor terugzetten. Hoewel dit er ook wel ok uitziet eigenlijk. In de verte een oud NS karretje wat ik ooit bij H@NS meenam uit zijn rommelbak om op te oefenen met wheateren. Nu staat hij voor eeuwig naast de Curver te wachten om gelost te worden.
Overigens is ook dit dichterlijke vrijheid, sinds 1979 lag er al geen wissel meer richting het terrein van de Curver in Rijen. Ook daarvoor is er nagenoeg geen treinverkeer geweest. Het aansluitend wissel heeft er nog geen 10 jaar ingezeten. Ik vond wel dat er een wagon mocht staan, dus ik doe alsof het wissel er nog wel is...
Proefpassen van de bovenleidingsportalen met behulp van de mat '64 (TRAWOS op basis van de Fleischmann 7430)...
De bovenleidingsdraden zijn van 0,3mm messingdraad. Matzwart gespoten met verf van de ACTION...
De uitligger zit vastgesoldeerd aan de rijdraad. De hangdraden worden gelijmd op de portalen. Om te zorgen dat de lijm kan hechten, heb ik kleine lijmklemmen aan de hangdraad gehangen. Het dubbel uitvoeren van de rijdraad heb ik geprobeerd, echter werd dat te grof. Dus dan maar de 'modelbaan-oplossing' en dus maar 1 draad...
Van bovenaf is de draad moeilijk waar te nemen. Hij hangt overigens tussen de spoorstaven, maar de hoek van de foto is wat ongelukkig...
Op deze foto is de waslijn alom aanwezig. Toch eens kijken of ik dunner messingprofiel kan vinden. Of met koperdraad aan de slag. Later vandaag eens proberen...
Zo valt het dan wel weer mee. Inmiddels een rolletje messingdraad hier gevonden, dat is vele malen dunner. Vanavond eens kijken of ik daar rijdraden van kan maken mét dubbele uitvoering en de juiste hangdraden enzo...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dat ziet er geweldig uit. U zijd een professional.....
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard