Succes.
Zoek de verschillen:

De 1311 is al jaren hier aanwezig en de bedoeling was om van de 1306 een gerenoveerde 1307 met eenbeenstroomafnemers te maken. Nu heb ik de Startrain-opschriften altijd nét niet gevonden en vind ik de gele handgrepen eigenlijk ook mooier staan dus wordt het een kapwissel. Omdat het ook leuk is om treinen in de verzameling te hebben die mijn vader of ik gezien of op de foto hebben, moet er ook een ander nummer op.

In de verzameling zitten foto's van de 1313, 1315 en 1316 in de goede kleurstelling, waarbij de eerste afvalt vanwege de eenbeenstroomafnemers. In het van de week haastig bestelde setje Kleinspoortransfers zit de 1315 standaard, dus was de keus snel gemaakt want het moet ook niet te moeilijk worden.

Met een beetje Cif op een wattenstaafje werden de nummers voorzichtig weggeschuurd. Op de 1311 heb ik eerst geprobeerd of dat ging zonder de grijze verf aan te tasten, die opschriften moeten toch weg voor de verbouwing tot gele versie. Rustig wrijven en de tijd nemen voor het beste resultaat is aan te raden. Hierna konden de transfers worden opgebracht:

Uit het velletje werden de nummers zo klein mogelijk uitgeknipt en met een stukje plakband op hun plek gehouden. Na een aantal keer passen en meten of ze op de juiste plek zaten heb ik ze met de achterkant van een penseel afgewreven.

Het uiteindelijke resultaat, ik vind de Kleinspoor-nummers er beter uitzien dan die van Startrain (en ook die van Piko, hmmm), vooral het nummer op de kop is mooier. Nu nog een laagje blanke lak om de veegsporen weg te krijgen en dan kunnen de onderdelen overgezet worden.
Het grote voorbeeld, in Amsterdam op de foto gezet door mijn vader in april 1985:
Ook aan het buffetrijtuig is werk verricht, vorige week zag het er nog zo uit:
Het rijtuig is op dezelfde manier uit elkaar te halen als de Minitrix Plan E door de bodem uit de kap te klikken. De draaistellen kunnen uit de bodem getrokken worden, waarna de raaminzet uit de bak kan worden gehaald. Met Cif zijn de opschriften vervolgens verwijderd en is het rijtuig gewassen voor de verfbeurt. Ik heb de bak vervolgens in RAL 5011 gespoten, zonder primerlaag want het blauw dekt en hecht genoeg. Vervolgens werd de zijwand afgeplakt om het dak en schortplaten grijs te kunnen spuiten met Tamiya Gunship Grey. Om de tape recht te krijgen heb ik de onderkant van de kopwand en het midden van de buisbalgen aangehouden. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt, de eerstvolgende was pas bij het aanbrengen van de transfers:
Vergeet bij het knippen niet dat er ook heel klein 'rijtuig' staat, de andere zijde mist dat opschrift nu:

een gevalletje oeps
De draaistellen zijn ook aangepakt, ze zijn ook grijs gespoten en voorzien van een Fleischmann kortkoppeling 9540. Hiervan moet wel de achterzijde rond gevijld worden zodat deze in de houder kunnen draaien. Het veertje duwt ze niet terug in de rechtstand, Fleischmann zal hier vast een passende koppeling voor hebben maar ik heb nog een hoop van deze liggen.
Met de transfers erop kunnen de (aangegoten) buisbalgen zwart aangezet worden en kan de blanke lak erop:
De ramen zijn afkomstig van een Minitrix Bistrorijtuig maar daar ben ik niet 100% tevreden over. In de hoogte passen ze maar ze zijn iets te smal en staan niet mooi recht in de bak. Ik heb nog het idee om deze uit doorzichtig styreen te snijden zodat ze vlak liggen met de zijwand, maar dat is vervelend werk.
Het rijtuig past in ieder geval goed bij de rest van de internationale rijtuigen, verrassend genoeg is de bufferhoogte gelijk aan de Minitrix couchetterijtuigen. Toch wordt het tijd om de geel/blauwe buffet- en restauratierijtuigen af te maken...