Hallo Marvin,
Marvin Ouwehand schreef: ↑06 sep 2019 12:40
De hellingspercentages ga ik meer stoeien, alleen met R2 heb ik niet veel ruimte.
Wellicht weet je nog slimme trucjes? (of iemand anders?)
Ehm ja. Het klinkt misschien een beetje flauw, maar als je geen helling neemt, heb je ook geen probleem met je hellingspercentages...
Vaak wordt gedacht dat een schaduwstation op een lager niveau moet liggen, maar dat is natuurlijk niet zo.
Door alles op 1 niveau te houden, beperk je jezelf natuurlijk een beetje in de mogelijkheden, maar het kan nog steeds erg interessant zijn.
Je schrijft dat je met lange goederentreinen op een paradetraject door een heuvellandschap wilt rijden. Dat is prima te realiseren denk ik, ook zonder hellingen. Je baan wordt dan eigenlijk een groot ovaal, met her en der wat slingers voor de afwisseling.
Aan de achterkant zou je een schaduwstation kunnen plaatsen, met bv 3 sporen per rijrichting. NB ook analoog is dat prima te automatiseren.
Aan de voorzijde van de baan maak je een lang dubbelsporig paradebaanvak dat door de heuvels slingert. Een brug hier, een insnijding daar, variatie genoeg en veel mogelijkheden voor landschap.
Een station is dus niet perse nodig. Eventueel kun je een halte maken waar de stoptreintjes stoppen. Intercities en (lange) goederentreinen rijden gewoon door.
Een voorbeeld van zo'n baan is Brummenbach van Ron hier op het forum. Veel relief voor en achter het paradebaanvak, maar het spoor zelf ligt vlak.
Groet, Wim