Beste mensen,
Het is al weer meer dan een half jaar geleden dat ik iets heb laten zien van mijn baan.
Ik heb in die periode natuurlijk wel meegelezen en gepost op het forum, maar niet in mijn eigen draadje.
Hoogste tijd dus.
Zoals ik van plan was, heb ik de nodige gebouwen in elkaar gezet. Inmiddels genoeg om het eerste deel van de stad (of het dorp) vorm te geven.
Ik heb ook nog wat bijgeleerd. In het begin lijmde ik alle onderdelen van een bouwpakket met gewone plastic lijm (die de delen als het ware aan elkaar smelt).
Voor de meeste onderdelen doe ik dat nog steeds, maar inmiddels ben ik er achter dat het aan elkaar zetten van grotere delen (muren en het dak) mij veel beter af gaat als ik daarvoor alleslijm van Tesa gebruik. Die is dikker en trekt soms ook draden, maar voor grotere delen gaat het goed. En het werkt voor mij veel prettiger.
Foto 0 Lijm
Voor preisertjes, regenpijpen en kleine onderdelen (zoals uithangbord of weerhaan) gebruik ik nu Hin- & Weg-kleber van Noch. Regenpijpen zaten bij mij altijd eerst verkeerd (met lijmvlekken als gevolg). Met deze lijm van Noch heb ik daar geen last meer van. Gewoon loshalen en opnieuw plaatsen.
Het afbreken van kleine tere onderdelen is nu ook veel minder. Dankzij de flexibele hechting buigen ze om.
Dan nu een overzicht in foto's.
Zes huisjes, een kerk, een fontein en een oude stadsmuur met toren van Faller.
Enkele huisjes waren eigenlijk reliëfhuisjes, maar door er twee met de rug naar elkaar toe te zetten krijg je toch een compleet gebouw. De naad is wel weg te werken.
Foto 1 Faller
Nog drie gebouwen van Faller. Twee zijn nog van mijn vorige baan; het retaurant is wel nieuw (maar was ik op de vorige foto vergeten).
Foto 2 Faller vervolg
Het restaurant, het koffiehuis en de oude stadsmuur heb ik alvast wat verder aangekleed met preisertjes en zo.
De biertjes op de tafel bij het restaurant zijn gemaakt van de isolatie van geel montagedraad van Brawa, met een likje witte verf.
Foto 3 Restaurant
Foto 4 Koffiehuis
Foto 5 Oude stadsmuur (de fontein staat er toevallig bij, die komt waarschijnlijk ergens anders te staan)
Verder heb ik acht gebouwen van Vollmer in elkaar gelijmd.
Foto 6 Gebouwen van Vollmer
De boetiek en Babyland zijn ook van binnen gedetailleerd; wat daarvan straks op de baan nog te zien is, is afwachten.
Foto 7 Boetiek interieur
Op het dak van Babyland staat een ooievaar. Die moest ik zelf schilderen. Daavoor had ik een heel fijn penseel aangeschaft, maar daarmee kreeg ik het toch niet voor elkaar. Uiteindelijk is het gelukt door de schilderen met een kopspeld (en geduld).
Foto 8 Ooievaar
De boetiek en de konditorei heb ik van preisertjes en zo voorzien.
De konditorei is eigenlijk een sappenbar, maar dat vond ik niet leuk.
Foto 9 Boetiek
Foto 10 Konditorei
Tenslotte heb ik ook nog een verkeersbordje waarvoor ik een plaatsje ga zoeken (zelf heb ik overigens altijd uitstekend kunnen opschieten met mijn schoonmoeder).
Foto 11 Parkeren voor schoonmoeders
Volgende project: het realiseren van een deel van de stad.
Dat doe ik - net als bij het station met omgeving - als een los te plaatsen module op XPS. Dan kan ik lekker in de woonkamer werken en kan ik er van alle kanten goed bij
m.vr.gr.
Hans