Koppelen Digikeijs DR5000 aan vast en wifi netwerk lukt niet. Laatste nieuws: OPGELOST !!!

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rebel

Koppelen Digikeijs DR5000 aan vast en wifi netwerk lukt niet. Laatste nieuws: OPGELOST !!!

Bericht door Rebel »

Beste mede forumleden, ik wil jullie een probleem voorleggen wat ik heb met mijn onlangs (op de beurs) nieuw aangekochte Digikeijs DR5000 centrale.
Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Thuis gekomen van de beurs het instructieboekje gelezen (5 min ;) ) toen handleiding gedownload van internet en dat gelezen (2 uur :lol: ).
Toen de woorden op papier maar eens omgezet naar de praktijk en dus netjes de instructies gevolgd in de handleiding.

-Configuratie software gedownload en geïnstalleerd op PC daarna herstart PC
-Toen multimuis aangesloten op de DR5000 en DR5000 gestart en na start via USB aan de PC gehangen
-Nadat ik de juiste installatie van de drivers gecontroleerd had de configuratie software gestart
-Wat testen uitgevoerd met de Go en Stop control dat werkte, ook de multimuis werkte
So far so good
Toen begonnen met netwerk en wifi deel, dus software beeindigd en de DR5000 afgekoppeld.
Vervolgens een netwerkkabel op mijn netwerkswitch (die ook naar mijn router gaat en DHCP draait) aangesloten en
aangesloten op de LAN poort van de DR5000.
De DR5000 aangezet, na opstart de USB weer aangesloten op de PC en daarna de config.softw. weer gestart.
In het LAN-scherm kon ik mooi zien dat de DR5000 een IP-Address had gekegen van mijn router (DHCP)
Daarna op mijn Ipad de wifi aangezet en aangemeld op de AP van de DR5000 (DR5000-Serial).
Lukte allemaal goed tot nu toe. Ook bij controle, een scan op de Wifi IP-adressen uitgevoerd, waarbij ik kon
zien dat de iPad netjes een IP-Adres gekregen had van de wifi AP van de DR5000.
Daarna de Z21 App gestart en het ip-adres van de DR5000 gekoppeld en toen geprobeerd om met de Z21 de baan te
besturen.
NADA NOPPUS helemaal niks. Wat ik ook probeerde ik kreeg geen controle via de z21 App.

Daarna nog wat gelezen en de configuratie maar eens bekeken, En wat blijkt het protocol op de DR5000 staat niet op
Z21. Zou je zeggen no problemo . . . dan wijzig je dat toch ff. Helaas alle instellingen blijven 'Greyed Out' of anders gezegd
je kunt geen velden benaderen op het scherm of de instelling aanpassen.
De opstelling waarin ik dit probeerde was DR5000 via USB aan PC en netwerkkabel van DR5000 in mijn switch/router.
Volgens het boekje.
Daarna ook nog geupgrade naar de laatste firmware . . . . geen verandering
Daarna alle firewall settings pc uitgezet . . . geen verandering
Factory resets uitgevoerd voor wifi, de firmware ook al een keer opnieuw geladen etc. . . . . geen verandering.

Wat ik ook probeer het lukt niet op de LAN instellingen, Protocol wijzigingen of Wifi instellingen te veranderen.
De config software klapt er overigens ook uit als je gewoon al op bepaalde velden in het wifi scherm klikt.

Dus nie goe allemaal en uiteindelijke ook een ticket aangemaakt bij Digikeijs support.
Die kwamen er in eerste instantie ook niet direct uit na vele email wisselingen en zijn nog in onderzoek.
Tot nu toe nog niets teruggehoord.

Jullie begrijpen wel hoe ik mij nu voel . . . een hoop geld uitgegeven, een hondekop gekocht die herrie maakt en een digikeijs centrale die niet doet
wat het moet doen. :x

Hopelijk hebben jullie nog tips die mij met dit probleem verder kunnen helpen, want ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheden/oplossingen meer??

P.S. nog ff wat config dingetjes:
LAN zijde DR5000 krijgt 192.168.2.26 255.255.255.0 192.168.2.254
Wifi zijde DR5000 (AP) 192.168.16.254
IPad krijgt eenmaal aangemeld 192.168.16.101
Laatst gewijzigd door Rebel op 05 sep 2019 00:34, 2 keer totaal gewijzigd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

Ronald2016
Contacteer:

Re: Koppelen Digikeijs DR5000 aan vast en wifi netwerk lukt niet

Bericht door Ronald2016 »

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
Rebel

Bericht door Rebel »

Jep had ik al gezien, maar beschrijft de ideale situatie als je apparaat en software in orde is.
Bij mij is er duidelijk iets mis met software of het apparaat.
Ik denk eerder dat het een software issue is.
Omdat de AP (wifi) gewoon lijkt te werken en de netwerkinterface ook.
De LAN interface krijgt een IP van mijn netwerkrouter en de Wifi AP geeft netjes een IP-Adres uit op moment
dat je de ipad aanmeld op het DR5000 access point.

Hieronder zie je dat alle velden zowat leeg zijn en 'Greyed Out' , je kunt dus niks veranderen enzo.
Afbeelding

Aanmelden op de DR5000 AP geeft netjes een ip-adres uit aan de PC of ipad
Afbeelding

Ook de wifi schermen blijven leeg en als je rechts dhcp enabled en alles invult en opslaat. Is het weer weg
op moment dat je dit scherm weer oproept.
Afbeelding

Als er in het wifi scherm linksonder eerst geklikt wordt in het veld IP-Adres en daarna in Subnet Masker
klapt de applicatie eruit.
Afbeelding

Dit is de foutmelding die je na het klikken krijgt.
Afbeelding

Erg vreemd allemaal ;)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FidOo

Bericht door FidOo »

Lijkt mij 1 van 2 dingen, of je software is niet 100% lekker, dus installeer deze eens volledig opnieuw. Als dit het niet verhelpt, doe je de DR5000 eens een Reset geven, eventueel nieuwe firmware er op zetten. Als dit alles niet helpt is ie misschien defect. In dat geval retour naar Digikeijs.

Ik vraag me af of je deze stappen goed hebt doorlopen:

4.2.1.1 Het netwerkprotocol wijzigen als er verbinding is met het thuisnetwerk
1. Sluit de DR5000 aan op de USB-poort.
2. LAN interface van de DR5000 naar het thuisnetwerk.
De thuisnetwerk router kent een IP-adres toe aan de DR5000. Dit proces duurt normaal gesproken ongeveer
30 seconden.
3. Open de DR5000 tool (aansluitingstype DR5000 Tool moet op USB zijn ingesteld (zie afbeelding 1)).
4. Open LAN-instellingen in de DR5000 tool (zie afbeelding 2).
5. Selecteer het gewenste protocol (zie afbeelding 3).
6. Bevestig de selectie met het groene vinkje.
7. Het duurt ongeveer 60 seconden tot de LAN/Wlan-module van de DR5000 opnieuw wordt opgestart.
8. De DR5000 kan nu communiceren via het geselecteerde protocol.

Vooral dat dikgedrukte kan nog wel eens vergeten worden.

Andere optie zou kunnen zijn dat jouw firmware van je DR5000 nog niet de meest recente is. Heb je dit al gecontroleerd?

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Alro

Bericht door Alro »

FidOo schreef: 29 aug 2019 12:20 Vooral dat dikgedrukte kan nog wel eens vergeten worden.
Punt 3 lijkt zo logisch maar ik was die ook vergeten om op USB te zetten :oops:

Onderwerp starter
Rebel

Koppelen Digikeijs DR5000 aan vast en wifi netwerk lukt niet. Laatste nieuws: De ontknoping !!!

Bericht door Rebel »

Na vele verwoede pogingen de handdoek uiteindelijk toch maar in de ring gegooid en ook met freebit contact gezocht.
Hierbij stortte mathijs van freebit zich volledig op het configuratie probleem.
Samen met mathijs alle instellingen doorlopen en de diverse reguliere procedures
gevolgd, echter zonder resultaat. Uiteindelijk stelde mathijs voor om eens terug te gaan naar
een oudere versie van de software om te kijken of hij dan misschien wel wilde werken.
Helaas weer met hetzelfde resultaat. Als laatste heeft mathijs m.b.v. teamviewer ook toegang
gekregen tot mijn PC en verder onderzocht wat het probleem kon zijn, waarbij we alle mogelijke
opties en scenario's hebben geprobeerd. Helaas lukte dit ook allemaal niet en stelde hij voor
het apparaat toch maar terug te gaan sturen naar Digikeijs en om te ruilen voor een nieuwe.
Mathijs gaf ook aan dat hij dit probleem nooit eerder gezien had en sterk het vermoeden had dat
er toch iets mis moest zijn met het apparaat zelf.
Direct daarna meldde ook Digikeijs, dat zij niet precies konden zeggen wat er mis was, maar
het vermoeden hadden dat er iets mis kon zijn met de wifi module.
Zij stelde ook voor de DR5000 terug te sturen.

Dus gisteren de DR5000 weer netjes verpakt en met alle informatie aangetekend teruggestuurd aan Digikeijs.
Dus nu maar even wachten op een nieuwe DR5000 en hopen dat deze wel direct gaat werken.

Als laatste wil ik nog wel even een pluim geven voor de ondersteuning die ik tot nu toe heb mogen ontvangen.
Voor Digikeijs die van de meet af aan mijn probleem serieus nam, snel acteerde en met diverse mogelijke oplossingen kwam.
Voor Mathijs van Freebit, die met zijn kennis, kunde en professionele aanpak er alles aan gedaan heeft om mijn DR5000 probleem op te lossen.

Mag ook wel eens gezegd worden . . . waar vind je dit nog :P
Chapeau !!!

Onderwerp starter
Rebel

Koppelen Digikeijs DR5000 aan vast en wifi netwerk lukt niet. Laatste nieuws: Opgelost !!!

Bericht door Rebel »

Weer even wat nieuws van het front.
Vandaag keurig een nieuwe DR5000 van Digikeijs binnengekregen.
Zij gaven aan dat er met de opgestuurde unit volgens hun niks mis was. ;)
Dus vanavond gelijk aan de slag gegaan en eerst de software van de PC verwijderd.
Toen alles weer volgens het boekje geïnstalleerd en geconfigureerd.
Van de meet af aan klopte alles zoals beschreven en ook alle informatie werd nu
zichtbaar in de diverse configuratie schermen.
Zowel op het vaste netwerk met iTrain, als met iTrain over wifi en met de z21 over wifi werkt
nu alles zoals het hoort. Het was eigenlijk een fluitje van een cent.
Wel jammer dat we niet weten wat er nu precies mis was met de vorige situatie, want dat was
leuk geweest om te weten voor de toekomst.
Ook vreemd dat het nu wel allemaal in een keer gelukt is, terwijl ik alles vele malen helemaal opnieuw gedaan
had met de vorige unit.

Gelukkig maar dat het nu naar tevredenheid werkt en ik eindelijk verder kan in de wonderen wereld van digikeijs :P

Plaats reactie