Ronald2016 schreef: ↑07 okt 2019 08:41
Bij een fleischmann 1600 is het enkel nodig om een gat in de printplaat te maken en daar past een kuehn 45 in. Alleen de draden die je over de printplaat moet leggen zitten een beetje in de weg om het goed te doen. Vooral als je nog een digikeijs led verlichting erin gaat plaatsen.
Tevens vind ik dat ze niet lekker contact maken, elke keer als ze stil staan moet ik even de loc aanraken om hem te laten rijden.
Maar ziet er goed uit allemaal, dank je wel dat je door gaat en ook andere printplaten gaat maken.
Voor de loks met weinig ruimte heb ik het idee om op de vervangende print slechts een iets eenvoudigere bedrading mogelijk te maken. Dus de front en sluitverlichting als soldeer punten in plaats van een dradencircus heen en weer. Wat je precies bedoeld met dat ze slecht contact maken weet ik niet precies, ik heb drie 1600's van fleischmann die goed contact maken maar eigenlijk niet mooi rijden en onderhoud nodig hebben. Het digikeijs led setje heb ik liggen maar nog niet de tijd/zin gevonden om deze in te bouwen tot nu toe.
Dank je wel en graag gedaan. Het is zowel een uitdaging als een leer ervaring om zelf een printplaat ontwerp te maken.
Pjotr schreef: ↑09 okt 2019 15:42
Mooi hoor.
Kun je ook een printplaat voor een Minitrix NS1127 ontwerpen ?
En deze vervolgens voorzien van aansluitingen voor LED-verlichting. Sluitlichten en Frontlichten.
Ik denk dat als je daarnaast in het midden van de printplaat een gat creëert, er mogelijkheden zijn voor een platte decoder zoals een DH10C met een NEM651 aansluiting.
Dank je wel. Zelf ben ik geen fan van de NS1100 en heb deze dus niet in mijn verzameling, maar voor elk model is een printplaat te ontwerpen al gaat er wel erg veel tijd in zitten heb ik gemerkt.

Een uitsparing in de printplaat lijkt inderdaad voor een aantal loks de oplossing en zelfs Arnold heeft dit gedaan met de Traxx. Het nadeel van deze methode is wel dat er aan de randen zeer weinig PCB ruimte overblijft om de printsporen te leggen langs de decoder. Al zal dat vaak alleen maar baanspanning en verlichting zijn natuurlijk en valt het wel mee misschien.
FidOo schreef: ↑09 okt 2019 16:52
Ik heb gisteravond toevallig een v100 van flm gedigitaliseerd. En heb even gekeken of er een dh10c fatsoenlijk in de lengte richting in zou passen. Maar er blijft dan heel weinig pcb over aan weerszijden. Tevens zitten de lippen naar de motor behoorlijk in de weg. Als je deze met draad aan de print zou verbinden (waardoor je wel aan de koolborstelhouders moet solderen). Zou je wel meer ruimte krijgen. Tevens zou ik dan de gloeilampen vervangen voor 3mm LEDs die je dan met de pootjes aan de print kan solderen. Of als je het luxe wilt doen. Gelijk 2 printjes maken waar je smd LEDs op kan solderen waardoor je gelijk rood en wit verlichting kunt creëeren.
Mijn 2 centen.
De motor plaatjes zitten inderdaad behoorlijk in de weg zelfs met mijn methode van de printplaat vervangen. Helaas zijn mijn beide fleischmann v100 in niet al te beste staat en waren het eigenlijk miskoopjes. Toch heb ik er een met solderen van draden digitaal gemaakt maar de decoder werdt na een paar minuten echt gloeiend heet! Nu weet ik dat het door de verlichting en de massa komt natuurlijk maar in die begin periode had ik dat nog niet door.

. Ondanks dat werkt de decoder nog steeds maar durf ik hem niet te lang laten rijden, ook vanwege het slechte rijgedrag is het niet mijn favoriet op het moment. Ik heb nu een Minitrix V100 met sound die wel perfect rijdt maar die was dan ook helemaal nieuw
Ik heb graag vervangbare decoders voor het geval het mis gaat, een ander merk wil proberen of later een geluidsdecoder wil plaatsen. Ik nogal in het ESU kamp beland en heb ik ook recent een LokProgrammer gekocht om met geluiden te experimenteren. In mijn ontwerpen houd ik dus vooral de ESU decoders in gedachten maar andere merken met dezelfde specs of afmetingen passen uiteraard ook gewoon. Ik ga de FLM V100 denk ik voorzien van een LokPilot nano die echt super klein is en hopelijk met een NEM651 socket geplaatst kan worden. Voor voor en achter verlichting heb ik al nagedacht om deze als onderdeel van de hoofdprint te maken die je kunt "afbreken". Hierdoor is het slechts 1 ontwerp met wat vreemde afmetingen die ik naar de PCB fabriek kan sturen en scheelt dat iets in de kosten.

Maar het kost wel weer tijd om dit aan een ontwerp toe te voegen.
Ik heb in mijn twee koplopers helaas een vervelende afwijking ontdekt in de stroom afname, de linker en rechter rail aansluiting zijn omgekeerd! Ik vergeet bij elke post dit hier na te vragen of anderen dit ook hebben. Ik had bij het nalopen met de multimeter hoe de verbindingen lopen per ongelijk de draaistellen door elkaar gehaald en elke keer kortsluiting op de baan. Hierdoor zit de "common" voor de verlichting die via het frame loopt bij de ene set aan de linker rail en bij de andere op de rechter rail. Hopelijk is het probleem duidelijk genoeg omschreven om herkenbaar te zijn
Mijn oplossing was om dit via "solderjumpers" te configureren zodat het voor de decoders in elk geval correct verbonden kan woorden, maar dit neemt dan weer wel extra ruimte in op de PCB waardoor ik dus niet helemaal netjes uitkom. Mijn vraag is eigenlijk of dit nou echt heel belangrijk is dat links en rechts volgens de standaard aangesloten zijn...functioneel gezien dan. Ik denk zelf van niet maar houd me wel graag aan de juiste standaarden natuurlijk.
Ik heb even iets minder tijd te besteden aan deze ontwerpen helaas...maar heb wel een andere methode uitgeprobeerd van opmeten voor de wadloper. Ik heb de rijtuigen en de printplaten op ruitjes papier gelegd en meerdere foto's gemaakt. Dit zou in theorie voldoende moeten zijn voor een grove indicatie van de vorm en afmetingen die ik "sneller of makkelijker" in KiCAD kan importeren. Misschien is het ook volledig overbodig en meer werk dan gewoon met de schuifmaat opmeten
Als ik wat meer resultaten heb om te delen laat ik het hier weer weten natuurlijk.
