Zelf bovenleiding maken.
Zelf bovenleiding maken.
Hallo iedereen,
Ik ben inmiddels zover met mijn baan dat ik langzaam met wat scenery kan beginnen. Ik ben momenteel wat aan het proberen met bovenleiding. Ik heb ooit een Vollmer startsetje op een beurs gekocht. Al vrij snel was ik door mijn rijdraad heen en ben gaan zoeken naar vollmer rijdraad (stukken van 200mm Vollmer 8013). De prijzen van deze stukjes draad zijn ongekend. Daar zijn vast meer mensen tegenaan gelopen. Nu zit ik eraan te denken om zelf de draden te gaan maken. Maar waar kan ik dit soort draad kopen? Het is voor schaal N dus echt heel dun... ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik gok op 0,2 of 0,3 mm dik.
Alvast bedankt voor de hulp,
Michel
(http://www.1op160.nl)
Ik ben inmiddels zover met mijn baan dat ik langzaam met wat scenery kan beginnen. Ik ben momenteel wat aan het proberen met bovenleiding. Ik heb ooit een Vollmer startsetje op een beurs gekocht. Al vrij snel was ik door mijn rijdraad heen en ben gaan zoeken naar vollmer rijdraad (stukken van 200mm Vollmer 8013). De prijzen van deze stukjes draad zijn ongekend. Daar zijn vast meer mensen tegenaan gelopen. Nu zit ik eraan te denken om zelf de draden te gaan maken. Maar waar kan ik dit soort draad kopen? Het is voor schaal N dus echt heel dun... ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik gok op 0,2 of 0,3 mm dik.
Alvast bedankt voor de hulp,
Michel
(http://www.1op160.nl)
Re: Zelf bovenleiding maken.
't Is maar een wild idee, maar kan je geen Faller Car System rijdraad gebruiken. Die is van die dikte (ongeveer 0.2mm), stevig en vlot te verkrijgen op de 2de hands-markt. Ik weet niet of ie soldeerbaar is. Dat heb ik nooit geprobeerd, en heb net mijn laatste overschot verkocht.
groeten,
Michiel
groeten,
Michiel
kun je geen dun lasdraad gebruiken?
hoewel ik niet weet of het zo dun leverbaar is heb je aan 1 rol wel genoeg voor een hele baan.
Gr Albertjan
hoewel ik niet weet of het zo dun leverbaar is heb je aan 1 rol wel genoeg voor een hele baan.
Gr Albertjan
Volgens mij is dat 0.6. Goed voor de uithouders (of hoe die dingen dan ook maar heten) als je zelf bovenleiding masten wilt maken, maar n.a.w. veel te dik voor de rijdraad in N.
-
- Moderator
Hoi,
Viessmann gebruikt voor z'n bovenleiding 0,4 mm diameter draad, das denk ik een goed uitgangspunt. Stevig maar niet al te dik voor spoor N.
Zelf denk ik er over om voor m'n minidio Bergünerstein gebruik te maken van Hammerschmid bovenleiding. Deze bestaat uit ge-etste hangdraad met tussendraden waarin een dunne gummidraad wordt gehangen. Het is zeer fijn spul.
Op Stuttgart stond ook een baan met zeer fijne bovenleiding, ik geloof dat het Wörners Digitalwelt (zie de foto). Ik heb alleen geen idee wat ze hebben gebruikt voor de draden maar het zag er wel heel strak uit (Heb het idee dat het Hammerschmid is, maar goed).
Robert
Viessmann gebruikt voor z'n bovenleiding 0,4 mm diameter draad, das denk ik een goed uitgangspunt. Stevig maar niet al te dik voor spoor N.
Zelf denk ik er over om voor m'n minidio Bergünerstein gebruik te maken van Hammerschmid bovenleiding. Deze bestaat uit ge-etste hangdraad met tussendraden waarin een dunne gummidraad wordt gehangen. Het is zeer fijn spul.
Op Stuttgart stond ook een baan met zeer fijne bovenleiding, ik geloof dat het Wörners Digitalwelt (zie de foto). Ik heb alleen geen idee wat ze hebben gebruikt voor de draden maar het zag er wel heel strak uit (Heb het idee dat het Hammerschmid is, maar goed).
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Probeer eens uit te rekenen hoe dik de modeldraad is als je bedenkt dat N 1:160 is...
Ik heb ook al veel banen gezien waar de masten er wel zijn, maar de draad is achterwege gelaten!
Groet, Collin
Ik heb ook al veel banen gezien waar de masten er wel zijn, maar de draad is achterwege gelaten!
Groet, Collin
-
Lasdraad laat zich pas bij zeer hoge temperaturen solderen. Mijn advies, niet aanbeginnen wordt een teleurstelling.
Heb dit in iets dikkere varianten al eens geprobeerd als ringleiding onder mijn baan, 1 groot fiasco en met en 100W bout bijna niet te solderen!!!
mvg,
Sander
Heb dit in iets dikkere varianten al eens geprobeerd als ringleiding onder mijn baan, 1 groot fiasco en met en 100W bout bijna niet te solderen!!!
mvg,
Sander
Dan ben ik heel benieuwd welk soort lasdraad je gebruikt hebt.......ik soldeer het met een 40 watt boutje aan de masten vast als uithouder. Misschien een andere soort, dikte of dat de lengte alle warme opvreet? Heb ik met 2,5 koperdraad als ringleiding ook al eens last van gehad, en dat was echt wel koper....
Maar goed....welk soort draad is dan wel OK voor de bovenleiding?
Heeft de pipoos geen dun zilverdraad wat je kunt gebruiken? Zit op een rolletje.
Maar goed....welk soort draad is dan wel OK voor de bovenleiding?
Heeft de pipoos geen dun zilverdraad wat je kunt gebruiken? Zit op een rolletje.
maar als 0,4mm al te dik is op schaal hoe dun moet het dan zijn??
visdraad spannen zou dan een optie kunnen zijn maar dan is het niet functioneel,
nou is dat voor de digi rijders misschien geen probleem naar ik als digidummy kan er niets mee.
visdraad spannen zou dan een optie kunnen zijn maar dan is het niet functioneel,
nou is dat voor de digi rijders misschien geen probleem naar ik als digidummy kan er niets mee.
Het is niet de vraag van de dikte van de draad eerder de vraag hoe ver wil men gaan om de werkelijkheid te benaderen. Een draad van 0,4 mm is al aardig dun en omgerekend toch weer te dik.
Men kan net zo dun gaan als men wil alleen moet men de draad dan niet meer zoeken in een Hobby! winkel maar eerder in een knutselwinkel ik had het genoegen tegen twee klosjes draad aan te lopen van 0,3 messing en 0,2 koper. Ik gebruik het dan niet voor bovenleiding maar voor leidingen op stoomloks die ik zelf bouw. Het rechttrekken van de draad is al een probleem op zich daar deze dikte al niet eens meer past in mijn proxxonboormachine.
Men kan net zo dun gaan als men wil alleen moet men de draad dan niet meer zoeken in een Hobby! winkel maar eerder in een knutselwinkel ik had het genoegen tegen twee klosjes draad aan te lopen van 0,3 messing en 0,2 koper. Ik gebruik het dan niet voor bovenleiding maar voor leidingen op stoomloks die ik zelf bouw. Het rechttrekken van de draad is al een probleem op zich daar deze dikte al niet eens meer past in mijn proxxonboormachine.
- Bijlagen
-
- DSCF2386.JPG (37.64 KiB) 9290 keer bekeken
Hallo 1:160
Ook ik wil aan zelfbouw van bovenleiding proberen. Ik heb lange satéstokjes met een diameter van 2 mm, in werkelijkheid een diameter van 32 cm.
Een constructie heb ik ook al bedacht alleen zit ik nog met het probleem hoe ik de uithangers moet maken en van welk materiaal ik de rijdraad moet maken.
Ook zit ik na te denken hoe ik rijdraad boven een kruiswissel en een kruising moet maken.
Zaterdag ga ik al wat knutselen en wat proberen...
Mvg,
Hans
Ook ik wil aan zelfbouw van bovenleiding proberen. Ik heb lange satéstokjes met een diameter van 2 mm, in werkelijkheid een diameter van 32 cm.
Een constructie heb ik ook al bedacht alleen zit ik nog met het probleem hoe ik de uithangers moet maken en van welk materiaal ik de rijdraad moet maken.
Ook zit ik na te denken hoe ik rijdraad boven een kruiswissel en een kruising moet maken.
Zaterdag ga ik al wat knutselen en wat proberen...
Mvg,
Hans
-
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOZ3A6AP-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WID4M446-D.jpg
hoi Hans zo heb ik ze gemaakt met 0.3 mm koperdraad
Gr Andy
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WID4M446-D.jpg
hoi Hans zo heb ik ze gemaakt met 0.3 mm koperdraad
Gr Andy
Andy,
Dankjewel voor de foto's, hier kan ik zeker wat mee!
Ik ga zaterdag mee aan de slag.
Groeten,
Hans
Dankjewel voor de foto's, hier kan ik zeker wat mee!
Ik ga zaterdag mee aan de slag.
Groeten,
Hans
-
Andy,
Mooie foto's. Hoe ga je de paaltjes bevestigen, met voetjes of in de plaat steken?
Als je de paaltjes op voetjes bevestigt, hoe maak je de voetjes dan?
Groetjes,
Hans
Mooie foto's. Hoe ga je de paaltjes bevestigen, met voetjes of in de plaat steken?
Als je de paaltjes op voetjes bevestigt, hoe maak je de voetjes dan?
Groetjes,
Hans
De soldeerkoning is weer bezig hoor. Mooi werk Andy!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
kijk daar is hij weer, mooi man
gr henry
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
@ Hans hoe ik ze ga bevestigen wil ik het eigenlijk nog niet over hebben
dat komt later wel als ik de rest van de 2400 stukjes heb gesoldeerd
de rest van de heren bedankt
Gr Andy
Gr Andy
Dat is weer prachtig soldeerwerk.
En ach! 2400 stukjes, da's een eitje voor jou
gr. Ron.
En ach! 2400 stukjes, da's een eitje voor jou
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Wel grappig...... is je nickname "gek op stoom" mot je 2400 bovenleidingsportalen in elkaar solderen. Anyway, het portaal ziet erg strak uit... knap staaltje soldeerwerk!!!!gek op stoom schreef:@ Hans hoe ik ze ga bevestigen wil ik het eigenlijk nog niet over hebben
Gr Andy
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
-
@ nee Clemens het zijn maar 5 bovenleiding masten
dat waren maar 75 onderdeeltjes
de rest zit in het hele bouwwerk
Gr Andy
dat waren maar 75 onderdeeltjes
de rest zit in het hele bouwwerk
Gr Andy
Mooi Andy die bovenleiding masten ,
zelf heb ik een aantal jaren geleden dubbele masten gesoldeerd .
Ga je die ook maken ??
mvg Sjaak
zelf heb ik een aantal jaren geleden dubbele masten gesoldeerd .
Ga je die ook maken ??
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
nee Sjaak er komen geen dubbele masten op te staan
waar ik nu mee bezig ben
Gr Andy
waar ik nu mee bezig ben
Gr Andy
hi Andy
waar heb je die isolatoren vandaan ?