Maar goed een aantal rijtuigen vind je nou eenmaal niet met KKK, een paar voorbeelden die ik nog heb en wil ombouwen zijn: Fleischmann plan-W benelux, THS benelux post plan E, Arnold plan-d turqoise, etc
Fleischmann had heel vroeger al een setje, maar die waren heel duur, konden alleen met profi koppeling gemonteerd worden en hingen een beetje slap voorover waar door het koppelen ook niet al te lekker ging.
Een aantal maanden terug heb ik het setje van PEHO bij Domburg besteld en eens uitgetest op een plan D van Arnold. Daar over was ik zeer te spreken en inmiddels heb ik een zakje van 10 stuks besteld voor nog 5 rijtuigen.
https://www.dtswebshop.nl/en/peho-005-s ... -shaf.html
Hieronder een voorbeeldje van de ombouw. Het is wel wat werk, maar op zich geen heel moeilijke werk. Een aantal aanpassingen die je moet doen zijn:
1. Het randje tussen de buffers met een mesje weg snijden zodat de bodem plaat vlak naar het einde loopt zonder opstaand randje. Het mechaniek steekt namelijk iets tussen de buffers door.
2. De oude koppelingshouder uit het draaistel weg halen en al het materiaal tot aan het draaipunt verwijderen, dit kan met een fijn knip tangetje.
3. De juiste afstand bepalen. Zorg dat de wielen net niet tegen het mechaniek aan lopen in de bocht.
4. Het mechaniek met seconde lijm (en activator op de kap) aan de bodem plaat van de wagon hechten.
5. Het koppeling houdertje tot de juiste hoogte schuiven, deze klemt redelijk dus je hoeft niet te lijmen.
6. Het overtollige deel van het pennetje afknippen.
Zoals bij punt 3 is gemeld kun je het mechaniek niet altijd even ver naar achteren plaatsen als je zou willen, dit hangt af van de afstand van de bufferplaten tot het draaistel. Bij de plan-D krijg je het net niet strak genoeg dat de wagons echt tegen elkaar staan, bij de plan-W is er meer ruimte en lukt dit wel. Voor de plan-D heb ik zelfs hoekjes weg gevijld, maar let op dat het mechaniek niet beschadigd raakt of stroef gaat lopen.

Voor het ombouwen, heel veel ruimte tussen de rijtuigen icm met een KKK rijtuig

Het aanbrengen van het mechaniek op de plan D.

Het resultaat met profi koppelingen. Niet perfect maar best netjes als je zag hoe het was.

Als je een beetje schuin er op kijkt dan ben ik best tevreden.
Dan wagon 2, de plan-W benelux

Zo is het als je het koppelt met een KKK rijtuig, best ver springen naar het volgende rijtuig.

Dan het setje monteren.

Deze sluit echt heel mooi aan met profi koppeling op een origineel KKK rijtuig.
Volgende keer nog meer ombouwen!