De blauwe wissels omdraaien zodat je van 1 weer rechtsrijdend het station weer kunt verlaten(dus een rechts wissel in spoor 1 en links wssel in spoor 2) is ook nog optie als je het engelse wissel bij de splitsing vervangt door een kruising.
groet,
Bert
Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Hallo Bert,
Ik had inderdaad gedacht om het engels wissel bij de splitsing te gebruiken om vanaf spoor 1 weer terug op het rechter spoor te komen.
Persoonlijk zou ik spoor 1 trouwens richtingsgebonden maken; alleen van oost naar west. Naar mijn mening hoeft niet ieder stationsspoor in elke richting te berijden te zijn. Dat kost alleen maar veel wissels, terwijl die rijmogelijkheden zeer waarschijnlijk nooit gebruikt zullen worden. Komend vanuit het westen heb je de keuze voor spoor 2, 3 en 5. Dat lijkt mij persoonlijk genoeg.
De blauwe wisselverbinding had ik als optie geplaatst omdat inhaalspoor 2 dan ook naar links rijdend beschikbaar is, zonder uitrijdend verkeer van sporen 3 en 5 naar rechts te hinderen. Noodzakelijk zijn ze echter niet.
Groet, Wim
Ik had inderdaad gedacht om het engels wissel bij de splitsing te gebruiken om vanaf spoor 1 weer terug op het rechter spoor te komen.
Persoonlijk zou ik spoor 1 trouwens richtingsgebonden maken; alleen van oost naar west. Naar mijn mening hoeft niet ieder stationsspoor in elke richting te berijden te zijn. Dat kost alleen maar veel wissels, terwijl die rijmogelijkheden zeer waarschijnlijk nooit gebruikt zullen worden. Komend vanuit het westen heb je de keuze voor spoor 2, 3 en 5. Dat lijkt mij persoonlijk genoeg.
De blauwe wisselverbinding had ik als optie geplaatst omdat inhaalspoor 2 dan ook naar links rijdend beschikbaar is, zonder uitrijdend verkeer van sporen 3 en 5 naar rechts te hinderen. Noodzakelijk zijn ze echter niet.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Wim en Bert, bedankt voor jullie commentaren, altijd goed om jullie reacties te lezen en daar lering uit te trekken. Na 30 jaar weer opnieuw beginnen is niet niets maar we komen er wel. Dit maakt het wel zo levendig en is een welkome afwisseling van de dagelijkse werkzaamheden al heb ik niet iedere dag zin om in de avond de computer nog aan te zetten. 

Groet, Raymond
Een wisselstraat is meestal net zo lang als de perronsporen zelf. Je kan bv helemaal links al je goederen afslag spoor beginnen en die dan als derde spoor in de bocht ernaast leggen. Eventueel nog een vierde kopspoor. Dan wordt de kriuising links een gewone wissel of je combineert hem met de andere overloop wissels en plaats een kruiswissel.
Aan de rechter kant kan je het speelser krijgen door een lichte boog aan het eind van je perron te maken. Ipv dat je het onderste spoor naar de andere toe buigt, hou je die recht en buig de andere wat af.
De blauwe overgang is sowieso mooi, zelfs als je hem niet zou gaan gebruiken. Het zorgt er optisch voor dat je bovenste spoor verbonden blijft met de onderste en geen losse lijn wordt. Heel mooi.
Aan de rechter kant kan je het speelser krijgen door een lichte boog aan het eind van je perron te maken. Ipv dat je het onderste spoor naar de andere toe buigt, hou je die recht en buig de andere wat af.
De blauwe overgang is sowieso mooi, zelfs als je hem niet zou gaan gebruiken. Het zorgt er optisch voor dat je bovenste spoor verbonden blijft met de onderste en geen losse lijn wordt. Heel mooi.
Bedankt voor de reacties alweer, e.e.a. heb ik meegenomen op m'n lijstje. Nu eerst met de onderzijde van de baan bezig en de tafel in elkaar aan het klussen. Wordt vervolgd. 

Groet, Raymond