Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Goedendag,
Zijn er mogelijk forumleden die de beginnersfouten uit dit baanplannetje willen halen ?
Het groen gearceerde spoor loopt op een hoogte van 8 cm.
De maximale grootte van de plaat kan 1,10 bij 2,00 meter worden, helaas geen ruimte voor een grotere plaat.
Alvast hartelijk dank,
Groet Caspar
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Wat wil je? Welke tijd? Wat wil je met de doodlopende sporen in het midden?
Wat meestal het beste werk dat je van voor naar achter eerst de sporen hebt, dan het stationsgebouw en daarachter de gebouwen die bij een stad/dorp horen. Goederen sporen moeten dan of naast de perronsporen aan de binnenkant
SSSSS GGGGGG
PPPPPPPPP
of je begint ermee an de voorkant.
SSSSS
PPPPPPPPPP
GGGGGGGGG
met SSSSS de plek van het station, PPPP het perron en GGGGGG de goederensporen.
Wat meestal het beste werk dat je van voor naar achter eerst de sporen hebt, dan het stationsgebouw en daarachter de gebouwen die bij een stad/dorp horen. Goederen sporen moeten dan of naast de perronsporen aan de binnenkant
SSSSS GGGGGG
PPPPPPPPP
of je begint ermee an de voorkant.
SSSSS
PPPPPPPPPP
GGGGGGGGG
met SSSSS de plek van het station, PPPP het perron en GGGGGG de goederensporen.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Als je denkbeeldig de rondjes maakt kom je erachter dat het lastig is om langs het perron te komen als je buitenom rijdt.
Verder heb je een tweede spoortje lopen die verderop weer samen komt tot 1. Deze zou ik weglaten want heeft, als je weer de denkbeeldige rondjes maakt, geen functie (en spaart weer een wissel ).
Dus: alvast rijden, rangeren enz. Dan kom je erachter of het voor jou werkt. En "rijdt" met meerdere treinen, dan weet je ook of ze mogelijk last van elkaar krijgen (zoals dat spoortje die ik aangaf).
Dat zijn zomaar mijn ideeën... Het wordt een leuke baan, zeker met dat verhoogde stuk. Probeer wel de helling zo klein mogelijk te houden! Elke cm spoor die omhoog zou kunnen omhoog doen en wellicht geen 8cm doen, maar 7 of 6 of minder.
Succes!
Verder heb je een tweede spoortje lopen die verderop weer samen komt tot 1. Deze zou ik weglaten want heeft, als je weer de denkbeeldige rondjes maakt, geen functie (en spaart weer een wissel ).
Dus: alvast rijden, rangeren enz. Dan kom je erachter of het voor jou werkt. En "rijdt" met meerdere treinen, dan weet je ook of ze mogelijk last van elkaar krijgen (zoals dat spoortje die ik aangaf).
Dat zijn zomaar mijn ideeën... Het wordt een leuke baan, zeker met dat verhoogde stuk. Probeer wel de helling zo klein mogelijk te houden! Elke cm spoor die omhoog zou kunnen omhoog doen en wellicht geen 8cm doen, maar 7 of 6 of minder.
Succes!
Groet,
Martijn
Martijn
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Bedankt TonN en Alfisti-164 voor jullie antwoorden.
De bedoeling is dat ik digitaal ga rijden, met stoomloc's en Fleischmann profi-rails.
Zo te horen nog geen echte blunders gemaakt, en het hellingspercentage is maximaal 4%, dat moet gaan denk ook, mede omdat ik met niet te lange treinen wil gaan rijden, max 60cm.
Groet Caspar
De bedoeling is dat ik digitaal ga rijden, met stoomloc's en Fleischmann profi-rails.
Zo te horen nog geen echte blunders gemaakt, en het hellingspercentage is maximaal 4%, dat moet gaan denk ook, mede omdat ik met niet te lange treinen wil gaan rijden, max 60cm.
Groet Caspar
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Staat de baan straks los of tegen de muur? Bij een baan dieper dan 80cm kun je namelijk niet bij de achterkant komen in geval van calamiteiten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Bij het 2e spoor van onderen, als je rechtsom rijdt, kun je nooit in je schaduwstation komen zonder te moeten keren.
Kijk bij het "virtueel rijden" wat de collega's hierboven aangaven ook of je overal kunt komen waar je wilt komen.
Kijk bij het "virtueel rijden" wat de collega's hierboven aangaven ook of je overal kunt komen waar je wilt komen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Shoven :
De baan komt tegen de muur te staan, echter op zwenkwielen, zodat deze ongeveer 50 cm van de muur kan komen te staan en ik achter de baan kan komen.
Op het tweede spoor rechtsom rijden kan ik m.i. net voorbij het station op het onderste spoor komen, waardoor ik het schaduwstation kan bereiken.
De baan komt tegen de muur te staan, echter op zwenkwielen, zodat deze ongeveer 50 cm van de muur kan komen te staan en ik achter de baan kan komen.
Op het tweede spoor rechtsom rijden kan ik m.i. net voorbij het station op het onderste spoor komen, waardoor ik het schaduwstation kan bereiken.
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Dan gebruik je het buitenste spoor in 2 richtingen dus? Dan kan het inderdaad.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Wat ik altijd doe is ook bedenken in welke richting ik wil rijden op welke delen van de baan.
Op stukken die je in 2 richtingen berijdt ligt altijd deadlock op de loer (als je automatisch rijdt), dus dat locs tot St Juttemis op elkaar wachten.
Op stukken die je in 2 richtingen berijdt ligt altijd deadlock op de loer (als je automatisch rijdt), dus dat locs tot St Juttemis op elkaar wachten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Ik ben aan het overwegen om inderdaad het spoor te berijden in 2 richtingen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
En ja, deadlock's kunnen voorkomen, dat is niet te voorkomen, gebeurt ook in het dagelijkse leven, maar mogelijk zijn die met wat nadenken te voorkomen.
En ja, deadlock's kunnen voorkomen, dat is niet te voorkomen, gebeurt ook in het dagelijkse leven, maar mogelijk zijn die met wat nadenken te voorkomen.
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Ehm, nee. In het dagelijkse leven komen deadlocks bij de spoorwegen niet voor. Tenzij er meerdere mensen heel erg hebben zitten slapen....
Of bedoel je misschien opstoppingen? Dat is iets anders dan een deadlock.
Wat de hellingen betreft, ik zou in N niet steiler dan 2% gaan. Daarboven gaan sommige loks problemen krijgen. Tenzij je met hele korte treinen rijdt (minder dan 50 cm).
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Hoi Caspar,
De groene slinger links boven 90°-180°-en dan weer 90° de andere kant op zou ik schuiner laten lopen (net als rechts).
Verder wordt de besturing en dus ook de schakelingen wel ingewikkeld met dat rijden in 2 richtingen.
Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Wim en Sreven.
Groet,
Bert
De groene slinger links boven 90°-180°-en dan weer 90° de andere kant op zou ik schuiner laten lopen (net als rechts).
Verder wordt de besturing en dus ook de schakelingen wel ingewikkeld met dat rijden in 2 richtingen.
Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Wim en Sreven.
Groet,
Bert
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Persoonlijk vind ik de binnenste lus en de daarop aansluitende opstelsporen wat overbodig. Ik zou die ruimte liever benutten voor scenery. Als ik het zo inschat heb je weinig ruimte om bv een stadje te bouwen. Verder liggen beide schaduwstations in een helling. Het is niet verboden, maar ongebruikelijk en bij ongelukken staan je wagens zomaar op het station.
Schuif het stationsgebouw eens naar het spoor van het opstel terrein. Dit vergroot de bereikbaarheid, en geeft een natuurlijker station / perron.
Groet,
Gerard van der Sel.
Schuif het stationsgebouw eens naar het spoor van het opstel terrein. Dit vergroot de bereikbaarheid, en geeft een natuurlijker station / perron.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Mag ik met een kritische noot in huis vallen? Want persoonlijk vind ik dit plan erg warrig. Ik zie veel losse lussen en wilde sporen, maar ik mis de samenhang, ik mis het verhaal bij dit plan. Waar dienen al die lussen en sporen voor? Je heb veel rijmogelijkheden, maar als het enkel rijden is om te rijden, zonder een bepaalde inleving, een inbeelding, dan lijkt dit plan vrij "doelloos" en leeg
Ik zie een station, dat is goed. Ik zie een schaduwstation. Ook dat is goed. Maar alle sporen en lussen ertussen lijken een beetje inspiratieloos door elkaar te krioelen. Ik zou voorstellen om eerst een kader te scheppen, en basisconcept, en van daaruit een sporenplan opbouwen. Dan wordt alles meteen homogener en konsekwenter.
Maar het blijft jouw baan. We zijn allemaal anders, en zoeken elk een andere invulling. Als jij dit plan leuk vindt, dan is dat meer dan voldoende.
Ik zie een station, dat is goed. Ik zie een schaduwstation. Ook dat is goed. Maar alle sporen en lussen ertussen lijken een beetje inspiratieloos door elkaar te krioelen. Ik zou voorstellen om eerst een kader te scheppen, en basisconcept, en van daaruit een sporenplan opbouwen. Dan wordt alles meteen homogener en konsekwenter.
Maar het blijft jouw baan. We zijn allemaal anders, en zoeken elk een andere invulling. Als jij dit plan leuk vindt, dan is dat meer dan voldoende.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Ik ben het wel eens met de kritische noot van Michiel.
De baan is vrij warrig.
Wat wil je?
- met de “hand” rijden of geautomatiseerd? Dat laatste lijkt me nogal complex met jouw plan.
- hoeveel treinen moeten er tegelijk kunnen rijden? 2 of meer?
- wat wordt het thema? Het lijkt een plan van een lokaal spoorbaan ergens in Duitsland in periode II of III.
Mijn mening uiteraard, je mag er best anders over denken,
Met vriendelijk groeten,
Gerard
De baan is vrij warrig.
Wat wil je?
- met de “hand” rijden of geautomatiseerd? Dat laatste lijkt me nogal complex met jouw plan.
- hoeveel treinen moeten er tegelijk kunnen rijden? 2 of meer?
- wat wordt het thema? Het lijkt een plan van een lokaal spoorbaan ergens in Duitsland in periode II of III.
Mijn mening uiteraard, je mag er best anders over denken,
Met vriendelijk groeten,
Gerard
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Als het raster op de gegeven tekening een raster is van 10x10cm, dan kan de getekende baan niet gemaakt worden op de door jou opgegeven maximale afmeting.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Er worden 11 riijen horizontaal en 20 verticaal gebruikt dus het past net.,met onder en boven weliswaar weinig speling.
Neemt niet weg dat het zoals mijn voorgangers zeiden een warrig geheel is zonder concept.
Treinen rijden als het ware doelloos rond.,maar misschien is dat ook de opzet.
Bedrijfstechnisch en qua aansturing gecompliceerd mede door het in 2 richtingen rijden.
Verder door de scherpe haakse en 180 ¤ bochten oogt het speelgoedachtig.
Groet
Bert
Neemt niet weg dat het zoals mijn voorgangers zeiden een warrig geheel is zonder concept.
Treinen rijden als het ware doelloos rond.,maar misschien is dat ook de opzet.
Bedrijfstechnisch en qua aansturing gecompliceerd mede door het in 2 richtingen rijden.
Verder door de scherpe haakse en 180 ¤ bochten oogt het speelgoedachtig.
Groet
Bert
Re: Hulp gevraagd bij mijn baanplan
Allen bedankt voor het bekijken en het geven van antwoorden.
Ik ga het laten bezinken en ik ga kijken wat ik ermee kan gaan doen.
Groet Caspar
Ik ga het laten bezinken en ik ga kijken wat ik ermee kan gaan doen.
Groet Caspar