Rangeer terrein 400 x 60 cm
Rangeer terrein 400 x 60 cm
Beste mede hobbyisten,
Ik zit nu al een paar weken te broeden op een mooi rangeer terrein.
Belangrijkste vereisten:
- Oppervlake 410 x 60 cm
- Fleischmann Picollo rails (R3 en R4 bochten)
- Draaischijf
- Rolbrug
- Mogelijkheid tot het wisselen van loc voor een sleep (vandaar de overloop sporen)
- Ik rij voornamelijk met modern spul.
Ik kom niet verder als onderstaand plaatje:
- Hoe plaats ik de rolbrug en draaischijf zo praktisch mogelijk en hoe kom ik daar met locs naartoe?
- Wat kan ik nog meer doen met de overige ruimte (rangeerheuvel, opstelsporen, wat je maar meer kan bedenken).
Vinden jullie het leuk om mee te denken? Input wordt zeker gewaardeerd!!!
Ik zit nu al een paar weken te broeden op een mooi rangeer terrein.
Belangrijkste vereisten:
- Oppervlake 410 x 60 cm
- Fleischmann Picollo rails (R3 en R4 bochten)
- Draaischijf
- Rolbrug
- Mogelijkheid tot het wisselen van loc voor een sleep (vandaar de overloop sporen)
- Ik rij voornamelijk met modern spul.
Ik kom niet verder als onderstaand plaatje:
- Hoe plaats ik de rolbrug en draaischijf zo praktisch mogelijk en hoe kom ik daar met locs naartoe?
- Wat kan ik nog meer doen met de overige ruimte (rangeerheuvel, opstelsporen, wat je maar meer kan bedenken).
Vinden jullie het leuk om mee te denken? Input wordt zeker gewaardeerd!!!
mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=11031&start=10
mijn website: www.crazytrains.nl www.tcmholding.nl
facebook: www.facebook.com/crazytrains.nl
mijn website: www.crazytrains.nl www.tcmholding.nl
facebook: www.facebook.com/crazytrains.nl
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Probeer even te bedenken wat je er mee wil.
In principe is een rangeerterrein namelijk niet nodig voor een locdepot en/of werkplaats. Dus wat wil je uitbeelden. Als ik zo kijk lijkt het mij (maar dat is een aanname) dat je een klein emplacement wil (lange sporen maar relatief weinig sporen) voor goederentreinen en/of opstellen reizigerstreinen, met daarbij een locdepot. Wil je het locdepot alleen voor opstel of wil jee een soort werkplaats nabootsen.
Je hebt hier geen doorgaande sporen dus zal het voornamelijk opstellen van materieel zijn?
Bij locdepots heb je veelal een enkel aansluitend spoor van het 'rangeergedeelte' naar de depotsporen. Gezien de ruimte zou je tussen de rolbrug en de draaischijf nog diverse loodsen kunnen plaatsen (soort werkplaats idee). Ik zou er dan voor kiezen om vanaf je rangeerterrein rechts via een wissel naar de rolbrug links te kunnen lopen en van daaruit via de rolbrug naar de loodsen en/of de draaischijf.
Een rolbrug wordt nl meestal gebruikt om vanaf een beperkt spoor (één of twee) te kunnen verdelen naar andere sporen ten behoeve van een werkplaats/loods, terwijl een draaischijf (hoewel vaak bij een half ronde loods geplaatst), primair het doel heeft om materieel te kunnen keren.
Rangeerheuvel heeft in principe alleen zin als je goederentreinen wil kunnen verdelen. Dan heb je in feite een enkel heuvelspoor met daarachter veel wissels en verdeelsporen nodig. Een rangeerheuvel op een kleiner station lag overigens nagenoeg altijd in het verlengde van een uithaalspoor en niet in het verlengde van een hoofdspoor/zijspoor.
Dus bedenk vooral eerst wat je wil uitbeelden. Een combinatie van een locdepot met een goederen verdeel gedeelte is zeldzaam, hoewel het wel altijd kan op de modelbaan uiteraard. Een goed goederen verdeel gedeelte vergt eigenlijk meer sporen dan wat je nu bovenaan hebt liggen. Zoals het nu ligt denk je meer aan een beperkt goederenspoor ten behoeve van een specifieke goederenafhandeling zoals containers e.d.
In principe is een rangeerterrein namelijk niet nodig voor een locdepot en/of werkplaats. Dus wat wil je uitbeelden. Als ik zo kijk lijkt het mij (maar dat is een aanname) dat je een klein emplacement wil (lange sporen maar relatief weinig sporen) voor goederentreinen en/of opstellen reizigerstreinen, met daarbij een locdepot. Wil je het locdepot alleen voor opstel of wil jee een soort werkplaats nabootsen.
Je hebt hier geen doorgaande sporen dus zal het voornamelijk opstellen van materieel zijn?
Bij locdepots heb je veelal een enkel aansluitend spoor van het 'rangeergedeelte' naar de depotsporen. Gezien de ruimte zou je tussen de rolbrug en de draaischijf nog diverse loodsen kunnen plaatsen (soort werkplaats idee). Ik zou er dan voor kiezen om vanaf je rangeerterrein rechts via een wissel naar de rolbrug links te kunnen lopen en van daaruit via de rolbrug naar de loodsen en/of de draaischijf.
Een rolbrug wordt nl meestal gebruikt om vanaf een beperkt spoor (één of twee) te kunnen verdelen naar andere sporen ten behoeve van een werkplaats/loods, terwijl een draaischijf (hoewel vaak bij een half ronde loods geplaatst), primair het doel heeft om materieel te kunnen keren.
Rangeerheuvel heeft in principe alleen zin als je goederentreinen wil kunnen verdelen. Dan heb je in feite een enkel heuvelspoor met daarachter veel wissels en verdeelsporen nodig. Een rangeerheuvel op een kleiner station lag overigens nagenoeg altijd in het verlengde van een uithaalspoor en niet in het verlengde van een hoofdspoor/zijspoor.
Dus bedenk vooral eerst wat je wil uitbeelden. Een combinatie van een locdepot met een goederen verdeel gedeelte is zeldzaam, hoewel het wel altijd kan op de modelbaan uiteraard. Een goed goederen verdeel gedeelte vergt eigenlijk meer sporen dan wat je nu bovenaan hebt liggen. Zoals het nu ligt denk je meer aan een beperkt goederenspoor ten behoeve van een specifieke goederenafhandeling zoals containers e.d.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Ik denk dat het effect van een rangeerheuvel tegen gaat vallen. Je wagens in N rollen lang zo goed niet als hun grotere broertjes. Dat betekent dat je veel meer verval nodig zult hebben en dat maakt het minder mooi.
Je zou sporenplan.nl eens kunnen bekijken. Met 4 meter kan je een hoop. Kijk eens naar de oudere schaaltekeningen, bv Maastricht.
Je zou sporenplan.nl eens kunnen bekijken. Met 4 meter kan je een hoop. Kijk eens naar de oudere schaaltekeningen, bv Maastricht.
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Bedankt voor het meedenken, ik ga even verder puzzelen
mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=11031&start=10
mijn website: www.crazytrains.nl www.tcmholding.nl
facebook: www.facebook.com/crazytrains.nl
mijn website: www.crazytrains.nl www.tcmholding.nl
facebook: www.facebook.com/crazytrains.nl
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Een rangeerheuvel is een mooi idee, alleen heb je daar de ruimte niet voor.
Je moet een bundel hebben waar je vertrekt en een bundel waar je wagons naar toe kunnen.
Daar tussen je rangeerheuvel.
Dan zit je al snel op een lengte van 11 à 13 meter lengte in N-schaal.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Je kan het wel beperkter opzetten. Ik herinner me dat ik vroeger in de jaren zestig van Leeuwarden naar Sittard reed en ik daar een kleiner station met een rangeerheuvel heb gezien. Kleiner dan Kijfhoek in ieder geval. Er staat me iets bij van een station met een verhoogd uithaalspoor. Weet iemand nog waar dat geweest kan zijn?Modelbouwerke schreef: ↑16 dec 2019 15:03 Dan zit je al snel op een lengte van 11 à 13 meter lengte in N-schaal.
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
In principe heb je voor een rangeerheuvel één bundel verdeelsporen aan de ene kant nodig en een heuvelspoor met aanloopspoor en vertrekspoor aan de andere kant. Je heuvelt namelijk vanaf het aanloopspoor over de heuvel naar de verdeelsporen. Om niet over de heuvel te hoeven vertrekken heb je daarnaast vanaf de verdeelsporen een vertrekspoor nodig. Hoeveel verdeelsporen je gebruikt is afhankelijk van wat je er mee wilt. Ook de lengte kan je goed zelf bepalen. Wel moet je bedenken dat bij modern materieel er maar weinig kleine heuvelterreinen te vinden zijn. Maar acht het is modelspoor dus je kan doen wat je zelf wil.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Kan inderdaad veel kleiner.TonN schreef: ↑16 dec 2019 15:50Je kan het wel beperkter opzetten.Modelbouwerke schreef: ↑16 dec 2019 15:03 Dan zit je al snel op een lengte van 11 à 13 meter lengte in N-schaal.
Ik heb gewoon even gekeken hoeveel plek je nodig hebt om de rangeerheuvel op Antwerpen Noord na te bouwen.
Heb die bediend als treinbestuurder en als verkeersleider. En 11 meter is nog iets te klein
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Ik hou van uitdagingen maar Antwerpen Noord lijkt me iets teveel va het goede. Zelfs als ik een sporthal mag vol bouwen.
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
De enige beperking die je hebt bij de keuze van een heuvelterrein is de lengte van de treinen die je samen wil stellen, de lengte van de treinen die je wil verdelen en de helling voor de rangeerheuvel. Je moet immer een voldoende lengte spoor hebben om je te verdelen trein de heuvel op te laten rijden en voldoende helling creëren om de wagens de heuvel af te laten rijden. Wat je over hebt bepaalt de lengte van je samen te stellen treinen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Misschien is deze link wel iets. Even het grote station wegdenken. Concentreren op de draaischijf aan de ene kant, rolbrug aan de andere kant, kolenbehandeling in het midden en voor dat alles een 2sporig parade spoor
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Dat rangeerterrein wat jij bedoelt lag in Susteren. Hier werden vroeger de kolentreinen verdeeld naar de diverse plaatsen in Nederland. Voor de 2e wereldoorlog lag er ook een draaischijf met bijbehorende lokloods . Tot eind jaren 70 werd hier volop gerangeerd . Daarna ging het snel bergaf . Inmiddels is alles afgebroken.TonN schreef: ↑16 dec 2019 15:50Je kan het wel beperkter opzetten. Ik herinner me dat ik vroeger in de jaren zestig van Leeuwarden naar Sittard reed en ik daar een kleiner station met een rangeerheuvel heb gezien. Kleiner dan Kijfhoek in ieder geval. Er staat me iets bij van een station met een verhoogd uithaalspoor. Weet iemand nog waar dat geweest kan zijn?Modelbouwerke schreef: ↑16 dec 2019 15:03 Dan zit je al snel op een lengte van 11 à 13 meter lengte in N-schaal.
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Dank je. Heb ik als kind toch goed opgelet.
Dit kan een leuk idee zijn voor een baan. Jammer alleen dat de wagens te slecht lopen op zijn kleine rangeerheuvel te laten werken.
Dit kan een leuk idee zijn voor een baan. Jammer alleen dat de wagens te slecht lopen op zijn kleine rangeerheuvel te laten werken.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Ik heb me ook al eens verdiept in rangeer terreinen en heb toen op basis van veel informatie een voorbeeld gemaakt.
Misschien kun je hier wat ideeën uit halen. Dit ontwerp is ca 350 x 60 cm
Als de de rangeersporen verder naar links legt en een beetje onder afschot dan zou je al een rangeerheuvel hiervan kunnen maken.
Of het inderdaad een goed ontworpen rangeerterrein is weet ik niet maar het zou zeker niet misstaan op een baan.
Een rolbrug en een draaischijf kunnen best nog ergens een plaatstje vinden indien nodig.
Misschien kun je hier wat ideeën uit halen. Dit ontwerp is ca 350 x 60 cm
Als de de rangeersporen verder naar links legt en een beetje onder afschot dan zou je al een rangeerheuvel hiervan kunnen maken.
Of het inderdaad een goed ontworpen rangeerterrein is weet ik niet maar het zou zeker niet misstaan op een baan.
Een rolbrug en een draaischijf kunnen best nog ergens een plaatstje vinden indien nodig.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Ik ga dit draadje volgen ben het zelfde van plan alleen ik heb 40 cm diep tot mijn beschikking.
groetjes chris
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Rangeer terrein 400 x 60 cm
Ook 40 cm diep zou moeten kunnen (ik kom zelf niet verder dan 50 cm diep en 200 cm lang), maar dan wordt het wel een pendelbaan. Daar is niets mis mee, zeker niet als het een rangeerbaan is. Ook daar is een zeer gevarieerd trein bedrijf op mogelijk. Succes!
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC