Arnold 2020
Arnold 2020
Op het net circuleren de "geruchten" over de nieuwigheden die door Arnold in dit jaar worden uitgebracht. In de eerste link (van een web-shop/winkel) een opsomming van deze items, echter zonder foto's. In de tweede link (van een post op 1zu160) een uitgeschreven opsomming van de nieuwigheden. Indien dit alles daadwerkelijk uitkomt, dan mogen N-spoorders (niet Nederlands) niet klagen.
Link 1:
https://www.goldenvalleyhobbies.com/202 ... asc&page=1
Link 2:
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... 47199#aw12
Nu nog wachten op de officiële bevestiging.
Edit: Nu nog …..
Link 1:
https://www.goldenvalleyhobbies.com/202 ... asc&page=1
Link 2:
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... 47199#aw12
Nu nog wachten op de officiële bevestiging.
Edit: Nu nog …..
Laatst gewijzigd door Sandopie op 08 jan 2020 02:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Arnold 2020
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Arnold 2020
wat een hoeveelheid RENFE!! Maar voor de franse N spoorder is er ook veel moois zoals de DEV in Inox.
Link naar het Franse forum met wat plaatjes:
http://le-forum-du-n.1fr1.net/t32711-no ... 020#607860
- HN2497 : Locomotive BR 186 Fret SNCF, époque VI
- HN2497D : Locomotive BR 186 Fret SNCF, époque VI, DCC
- HN4320 : Set de trois voitures DEV Inox A9 +A9 +A5s, Le Bourbonnais, époque III
- HN4321 : Set de trois voitures DEV Inox A9 + A9 + A5s, époque III
- HN4322 : Set de trois voitures DEV Inox A9 + A9 + A5s, La Mouette, époque IV
- HN4323 : Voiture DEV Inox A9, époque III
- HN4624 : Voiture DEV Inox A9, époque IV
- HN6478 : Set de deux wagons citerne à gaz à essieux, livrée inox, Antargaz, époque III
- HN6479 : Set de deux wagons citerne à gaz à essieux, livrée inox, bandes oranges, SATI / UCB, époque IV
- HN6465 : Set de deux wagons céréaliers à bogies, faces planes et faces bombées, livrée gris anthracite, Ermewa, époque VI
- HN6466 : Wagon céréalier à bogies, faces bombées, Millet Transcéréales, époque VI
- HN 6467 : Wagon céréalier à bogies, faces planes, MONFER FRANCE, époque VI
- HN6469 : Set de deux wagons céréaliers à bogies, faces planes et faces bombées, BREIZ’AL, époque IV-V
- HN6491 : Set de deux wagons tombereaux à essieux, parois bois hautes, chargement charbon, époque III
- HN6492 : Set de deux wagons tombereaux à essieux, parois bois basses, chargement charbon, époque III
Link naar het Franse forum met wat plaatjes:
http://le-forum-du-n.1fr1.net/t32711-no ... 020#607860
- HN2497 : Locomotive BR 186 Fret SNCF, époque VI
- HN2497D : Locomotive BR 186 Fret SNCF, époque VI, DCC
- HN4320 : Set de trois voitures DEV Inox A9 +A9 +A5s, Le Bourbonnais, époque III
- HN4321 : Set de trois voitures DEV Inox A9 + A9 + A5s, époque III
- HN4322 : Set de trois voitures DEV Inox A9 + A9 + A5s, La Mouette, époque IV
- HN4323 : Voiture DEV Inox A9, époque III
- HN4624 : Voiture DEV Inox A9, époque IV
- HN6478 : Set de deux wagons citerne à gaz à essieux, livrée inox, Antargaz, époque III
- HN6479 : Set de deux wagons citerne à gaz à essieux, livrée inox, bandes oranges, SATI / UCB, époque IV
- HN6465 : Set de deux wagons céréaliers à bogies, faces planes et faces bombées, livrée gris anthracite, Ermewa, époque VI
- HN6466 : Wagon céréalier à bogies, faces bombées, Millet Transcéréales, époque VI
- HN 6467 : Wagon céréalier à bogies, faces planes, MONFER FRANCE, époque VI
- HN6469 : Set de deux wagons céréaliers à bogies, faces planes et faces bombées, BREIZ’AL, époque IV-V
- HN6491 : Set de deux wagons tombereaux à essieux, parois bois hautes, chargement charbon, époque III
- HN6492 : Set de deux wagons tombereaux à essieux, parois bois basses, chargement charbon, époque III
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Re: Arnold 2020
Rob,
Dat weet ik, echter denk ik niet dat een winkel/web-shop tijd en energie gaat steken in het opvoeren van nieuwigheden die nooit uit zullen komen. Maar zoals ik al zei "Nu nog wachten op de officiële bevestiging".
Dat weet ik, echter denk ik niet dat een winkel/web-shop tijd en energie gaat steken in het opvoeren van nieuwigheden die nooit uit zullen komen. Maar zoals ik al zei "Nu nog wachten op de officiële bevestiging".
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Arnold 2020
"wat een hoeveelheid RENFE!!"
Spanje is voor Arnold een belangrijke markt, vandaar.
Spanje is voor Arnold een belangrijke markt, vandaar.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Arnold 2020
Hier het overzicht (niet op HN-nummervolgorde) met afbeeldingen: https://www.hornby.com/uk-en/shop/brand ... -2020.html
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: Arnold 2020
De NMBS 186 is de uitvoering in Lineas kleurstelling, hopelijk komt deze wel in de winkel te liggen.
De INOX-rijtuigen zijn niet de versie die naar Nederland reed als ik de plaatjes goed bekijk of heb ik het mis?
De INOX-rijtuigen zijn niet de versie die naar Nederland reed als ik de plaatjes goed bekijk of heb ik het mis?
Re: Arnold 2020
Wow 111 nieuwigheden.
Voor Nederland in ieder geval interessant:
- maar liefst 2 sets Rheingold Rijtuigen (3) Tp III
- EETC set (2)
- Lineas Br 186
Wat betreft de Rheingold wagens lijkt het op een heruitgave van de sets uit 1989-1992, maar dan met 3 in plaats van 4 rijtuigen per set en er van uitgaand aangepast aan de huidige standaard. Volgens de tekening hebben ze koersborden, dus ook even afwachten wat daar op komt te staan.
Volgens mij zijn de UIC-X rijtuigen van de FS ook wel in Nederland geweest in Internationale treinen.
Diverse goederenwagens van bijvoorbeeld SNCF kunnen uiteraard ook. Zo heb ik de Millet/Transcereales wel in Oss gezien.
De INOX met gele streep van SNCF zijn volgens mij niet in Nederland geweest, maar ik kan me altijd vergissen, wel NS, NMBS en TEE uitvoering.
Voor Nederland in ieder geval interessant:
- maar liefst 2 sets Rheingold Rijtuigen (3) Tp III
- EETC set (2)
- Lineas Br 186
Wat betreft de Rheingold wagens lijkt het op een heruitgave van de sets uit 1989-1992, maar dan met 3 in plaats van 4 rijtuigen per set en er van uitgaand aangepast aan de huidige standaard. Volgens de tekening hebben ze koersborden, dus ook even afwachten wat daar op komt te staan.
Volgens mij zijn de UIC-X rijtuigen van de FS ook wel in Nederland geweest in Internationale treinen.
Diverse goederenwagens van bijvoorbeeld SNCF kunnen uiteraard ook. Zo heb ik de Millet/Transcereales wel in Oss gezien.
De INOX met gele streep van SNCF zijn volgens mij niet in Nederland geweest, maar ik kan me altijd vergissen, wel NS, NMBS en TEE uitvoering.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Euro-Express is geen EETC, al kwamen en komen de rijtuigen wel regelmatig in Nederland.
Bij de INOX-rijtuigen vergis je je met de slaaprijtuigen WLAB30 die LSM heeft uitgebracht. Arnold komt met een ander type, dat er wel op lijkt maar niet bij de NS in dienst is geweest.
Bij de INOX-rijtuigen vergis je je met de slaaprijtuigen WLAB30 die LSM heeft uitgebracht. Arnold komt met een ander type, dat er wel op lijkt maar niet bij de NS in dienst is geweest.
Re: Arnold 2020
Ic rijtuig leverbaar in de https://www.dm-toys.de/en/product-detai ... N4268.html
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Arnold 2020
Rick en anderen:
Euro-Express Treincharter (EETC) is in 1996 opgericht en begonnen als touroperator die wintersportreizen per trein naar Oostenrijk organiseerde.
Maar je hebt uiteraard helemaal gelijk deze rijtuigen zijn van Euro-Express Sonderzüge
De rijtuigen zijn zeker in Nederland geweest en de eigen Euro-Express locomotief bracht ze in ieder geval regelmatig in Venlo.
Euro-Express Treincharter (EETC) is in 1996 opgericht en begonnen als touroperator die wintersportreizen per trein naar Oostenrijk organiseerde.
Maar je hebt uiteraard helemaal gelijk deze rijtuigen zijn van Euro-Express Sonderzüge
De rijtuigen zijn zeker in Nederland geweest en de eigen Euro-Express locomotief bracht ze in ieder geval regelmatig in Venlo.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 08 jan 2020 21:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Hans heeft ze ook al enige tijd. Ook de 2e klas. Dit zijn nog 2019 catalogus items.u43hvs schreef: ↑08 jan 2020 19:19 Ic rijtuig leverbaar in de https://www.dm-toys.de/en/product-detai ... N4268.html
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Hier bij het buurforum een discussie over een treinsamenstelling waarin de DEV inox wel degelijk naar Nederland kwam. Alleen in internatiomale D treinen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0
Wel in een iets andere versie... als bar-disco rijtuig.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0
Wel in een iets andere versie... als bar-disco rijtuig.
Re: Arnold 2020
Interessant. Echter de wagens hebben een gele streep. De wagens die in Nederland kwamen hadden voor zover ik kan nagaan een oranje streep voor internationale treinen en een rode streep met TEE voor TEE treinen.
De Inox wagens hebben rond gereden met een Rode TEE streep, Oranje streep, Gele streep en Groene streep voor zover ik kan nagaan.
Voor Nederland heb ik tot nu toe foto's teruggevonden van deze wagens met TEE kleur, Oranje streep en Groene streep.
De Inox wagens hebben rond gereden met een Rode TEE streep, Oranje streep, Gele streep en Groene streep voor zover ik kan nagaan.
Voor Nederland heb ik tot nu toe foto's teruggevonden van deze wagens met TEE kleur, Oranje streep en Groene streep.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Rick, Wilco, Casper,
Er zijn grote onderling verschillen tussen de series Franse roestvrijstalen rijtuigen:
- De korte DEV Inox, lengte 23,34 meter, afgeleverd in 1952-1957, van origine zowel 1e als 2e klas (volgens klasse indeling vanaf 1956), beide klassen met 8 coupe's.
Een deel hiervan had airconditioning voor de Mistral 56 en deze kregen later de rode TEE band toen de Mistral een TEE werd. Degene zonder airco
zij vanaf eind jaren zestig gedeclasseerd naar 2e klasse
- De lange DEV Inox, lengte 25,09 meter, afgeleverd in 1958-73 (drieënzeventig), van origine zowel 1e als 2e klas, vanaf eind jaren zeventig gedeclasseerd naar 2e klasse.
- TEE-Inox/TEE-PBA(Parijs-Brussel-Amsterdam), lengte 25,50 meter, oorspronkelijk alleen 1e klas met rode TEE streep, vanaf 1983 deels omgebouwd naar 2e klas,deuren iets verder van de kopeinden met een raampje ertussen, andere draaistellen en airconditioning, afgeleverd in 1963-1967, een aantal waren eigendom van de NMBS.
- Mistral69, bijna identiek aan de TEE versie maar met deels lagere ramen, afgeleverd in 1969-1970, in 1984-85 is een deel omgebouwd naar 2e klas, een aantal was eigendom van de NMBS en een deel van de SBB-CFF
De foto is van een DEV-Inox versie. Zo te zien 9 ramen dus een lang DEV rijtuig oorspronkelijk 1e klas. Als de streep echt geel is, is het nog een 1e klas rijtuig. Groene band boven de ramen betekent vanaf 1978-79 2e klas en oranje speciale afdeling zou dus omgebouwd naar bar/disco kunnen zijn.
Arnold heeft de lange DEV aangekondigd, in die serie zouden ze ook nog een A7D rijtuig met bagageafdeling kunnen maken en een B10 2e klas.
In de praktijk kregen veel treinen met DEV-Inox rijtuigen vanaf 1967 een UIC A7D rijtuig mee in de Capitole kleuren rood en wit. Er waren 3 A7D's nodig voor de Capitole en er zijn 43 stuks gebouwd, allen in rood.
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker,
Groeten
Rob
Er zijn grote onderling verschillen tussen de series Franse roestvrijstalen rijtuigen:
- De korte DEV Inox, lengte 23,34 meter, afgeleverd in 1952-1957, van origine zowel 1e als 2e klas (volgens klasse indeling vanaf 1956), beide klassen met 8 coupe's.
Een deel hiervan had airconditioning voor de Mistral 56 en deze kregen later de rode TEE band toen de Mistral een TEE werd. Degene zonder airco
zij vanaf eind jaren zestig gedeclasseerd naar 2e klasse
- De lange DEV Inox, lengte 25,09 meter, afgeleverd in 1958-73 (drieënzeventig), van origine zowel 1e als 2e klas, vanaf eind jaren zeventig gedeclasseerd naar 2e klasse.
- TEE-Inox/TEE-PBA(Parijs-Brussel-Amsterdam), lengte 25,50 meter, oorspronkelijk alleen 1e klas met rode TEE streep, vanaf 1983 deels omgebouwd naar 2e klas,deuren iets verder van de kopeinden met een raampje ertussen, andere draaistellen en airconditioning, afgeleverd in 1963-1967, een aantal waren eigendom van de NMBS.
- Mistral69, bijna identiek aan de TEE versie maar met deels lagere ramen, afgeleverd in 1969-1970, in 1984-85 is een deel omgebouwd naar 2e klas, een aantal was eigendom van de NMBS en een deel van de SBB-CFF
De foto is van een DEV-Inox versie. Zo te zien 9 ramen dus een lang DEV rijtuig oorspronkelijk 1e klas. Als de streep echt geel is, is het nog een 1e klas rijtuig. Groene band boven de ramen betekent vanaf 1978-79 2e klas en oranje speciale afdeling zou dus omgebouwd naar bar/disco kunnen zijn.
Arnold heeft de lange DEV aangekondigd, in die serie zouden ze ook nog een A7D rijtuig met bagageafdeling kunnen maken en een B10 2e klas.
In de praktijk kregen veel treinen met DEV-Inox rijtuigen vanaf 1967 een UIC A7D rijtuig mee in de Capitole kleuren rood en wit. Er waren 3 A7D's nodig voor de Capitole en er zijn 43 stuks gebouwd, allen in rood.
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker,
Groeten
Rob
Re: Arnold 2020
Bedankt voor de verduidelijking Rob, was mij bekend maar het ging er voor mij vooral om wat er in Nederland is geweest. De Arnold wagens hebben, ongeacht het type, allen een gele streep boven de ramen (1e klasse) of deels een gele streep. Die heb ik nog nergens op foto's gezien voor wat betreft Inox rijtuigen in Nederland. Wel met Rode TEE band, Oranje en groene band.
In Nederland hebben volgens de 'boeken' de Inox TEE PBA en Inox Mistral 69 gereden.
In Nederland hebben volgens de 'boeken' de Inox TEE PBA en Inox Mistral 69 gereden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Arnold 2020
Ga je ook niet zien. Deze rijtuigen waren alleen voor binnenlands verkeer. Een enkel disco rijtuig mocht wel eens de grens over.WilcoV schreef: ↑10 jan 2020 22:58 Bedankt voor de verduidelijking Rob, was mij bekend maar het ging er voor mij vooral om wat er in Nederland is geweest. De Arnold wagens hebben, ongeacht het type, allen een gele streep boven de ramen (1e klasse) of deels een gele streep. Die heb ik nog nergens op foto's gezien voor wat betreft Inox rijtuigen in Nederland. Wel met Rode TEE band, Oranje en groene band.
In Nederland hebben volgens de 'boeken' de Inox TEE PBA en Inox Mistral 69 gereden.
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Re: Arnold 2020
Bedankt, dat was ook zo te zien de discussie op het andere forum, zie de eerder gemelde link. En zelfs dat specifieke rijtuig had een oranje streep.Ga je ook niet zien. Deze rijtuigen waren alleen voor binnenlands verkeer. Een enkel disco rijtuig mocht wel eens de grens over.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Alleen is Lineas niet echt Belgisch meer. B-Cargo is opgekocht door het Frans bedrijf Argos-Wityu, richtte Lineas op, en heeft zijn vloot in Duitsland ondergebracht (UIC 80). Belgisch blijft een goede 31% in de participatie en de mooie herinnering. Voor de rest is het gewoon een priveebedrijf als elk ander buitenlands priveebedrijf. Erg Jammer, maar dat is de moderne Europese markt nu eenmaal: geen plaats voor de kleintjes.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Arnold 2020
Ik zie dat de HN2417 ICE 3 NS intussen al beschikbaar is. Heeft iemand hier al ervaringen mee? Ik kan geen berichten terugvinden in het Nieuwe Aanwinstentopic!
Re: Arnold 2020
Hij is net uit, ik moet hem nog ophalen één dezer dagen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Arnold 2020
Ik heb 'm zojuist via de pakketdienst mogen ontvangen. Even snel vergeleken met een vierdelige set uit 2010.
Er zijn kleine verschillen in het uiterlijk, maar de kappen lijken technisch min of meer identiek. De opschriften zijn wat scherper en de kleur oogt wat frisser. De koppelingen zijn onveranderd. (kleine stalen staafjes). Op de onderkant stond in 2010 nog "Made in Germany". Nu is dat gewijzigd in "Made in China".
Ik heb de motorwagen nog niet opengemaakt. Dat komt nog als ik de decoders binnen heb.
Er zijn kleine verschillen in het uiterlijk, maar de kappen lijken technisch min of meer identiek. De opschriften zijn wat scherper en de kleur oogt wat frisser. De koppelingen zijn onveranderd. (kleine stalen staafjes). Op de onderkant stond in 2010 nog "Made in Germany". Nu is dat gewijzigd in "Made in China".
Ik heb de motorwagen nog niet opengemaakt. Dat komt nog als ik de decoders binnen heb.
Re: Arnold 2020
Nee, helaas. Kunststof. Zo te zien wel een ander materiaal. Ze zijn rood van kleur.
Ik ga er vooralsnog van uit dat men, qua materiaaltoepassing, hier wel de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd.
En nu maar hopen dat de Chinese kwaliteitscontrole in deze barre tijden overeind blijft .........
De draaistellen lijken me nagenoeg onveranderd t.o.v. 2010. Ik zie alleen een kruiskopschroefje i.p.v. een sleuf.
Maar begrijp me niet verkeerd. Mijn indruk van deze 8-delige set is goed. Ik ben er blij mee.
Ik ga er vooralsnog van uit dat men, qua materiaaltoepassing, hier wel de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd.
En nu maar hopen dat de Chinese kwaliteitscontrole in deze barre tijden overeind blijft .........
De draaistellen lijken me nagenoeg onveranderd t.o.v. 2010. Ik zie alleen een kruiskopschroefje i.p.v. een sleuf.
Maar begrijp me niet verkeerd. Mijn indruk van deze 8-delige set is goed. Ik ben er blij mee.