Plaatmateriaal voor de N baan
Plaatmateriaal voor de N baan
https://www.karwei.nl/assortiment/hardh ... /p/B560571
Ik had deze plaat in gedachten om de N baan te gaan opbouwen.
Is dit een goede plaat,of zijn er andere misschien betere.
Ik let wel op het budget,dus niet al te duur.
Graag tips of advies.
M.vr.gr.Hans
Ik had deze plaat in gedachten om de N baan te gaan opbouwen.
Is dit een goede plaat,of zijn er andere misschien betere.
Ik let wel op het budget,dus niet al te duur.
Graag tips of advies.
M.vr.gr.Hans
-
- Berichten: 5345
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Hans, je kan beter geen hardhout nemen, daar krijg je bijna geen spijker in doordat het te hard is, je kan beter populieren multiplex nemen.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Als je de oppervlakken behandeld voordat je er met vochtige materialen op werkt en zorgt voor een goede verdeling van het frame waarop je platen aanbrengt, kan je in feite alle materialen, zelfs mdf, gebruiken. Vooral belangrijk is zorg voor een goede ondersteuning (tafelframe), goede dikte (om doorbuigen tussen de framedelen te voorkomen) en afdichting (om te voorkomen dat onnodig vocht in je platen trekt). Een ieder zal je advies geven op basis van de eigen ervaringen. Zelf gebruik ik diverse materialen, 6 mm voor basistafel ondergrond en 3 tot 4 mm voor delen die volledig ondersteund worden (opritten e.d.)
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Dag Hans,
Ik zou ook eens kijken bij Pontmeyer (of andere groothandels) voor Multiplex platen, deze zijn goedkoper dan de Praxis of Gamma.
C6 met bouwen !!
Gr,
Erik
Ik zou ook eens kijken bij Pontmeyer (of andere groothandels) voor Multiplex platen, deze zijn goedkoper dan de Praxis of Gamma.
C6 met bouwen !!
Gr,
Erik
-----
Gr,
Erik
Gr,
Erik
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Je kan ook de open bouwmethode toepassen, een open frame van latten waarop je stukjes plaat aanbrengt waar de rails moet komen.
Groet Hans
Groet Hans
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Hans,
lettend op de prijs, dan zou ik geen voor:
https://www.karwei.nl/assortiment/popul ... /p/B377658
half mm dikker, maar veel mooier om mee te werken, bij zagen splintert het veel minder, daarbij is het ook lang niet zo zwaar, en toch sterk.
en of je nu 5,5mm dik hardhout multiplex neemt of de 6mm populieren, beide zal je met een lattenframe moeten ondersteunen.
de optie, werk met een open frame, zoals hier boven genoemd, zou ik dus ook aanraden. en dan alleen waar je rails wilt leggen, of eventueel grote vlakke stukken voor b.v. stukje bouw van dorp, gebruiken.
mvg
Freddy
lettend op de prijs, dan zou ik geen voor:
https://www.karwei.nl/assortiment/popul ... /p/B377658
half mm dikker, maar veel mooier om mee te werken, bij zagen splintert het veel minder, daarbij is het ook lang niet zo zwaar, en toch sterk.
en of je nu 5,5mm dik hardhout multiplex neemt of de 6mm populieren, beide zal je met een lattenframe moeten ondersteunen.
de optie, werk met een open frame, zoals hier boven genoemd, zou ik dus ook aanraden. en dan alleen waar je rails wilt leggen, of eventueel grote vlakke stukken voor b.v. stukje bouw van dorp, gebruiken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Heren dank jullie wel voor het meedenken.
Idd was mijn oog ook op het plaatmateriaal van Karwei terecht gekomen.
Ik wil een soort van honde bot maken met verschillende dorpjes en gebruik maken van de R3 en R 4 van flm.
En het industrie cq rangeerspoor met R2 uitvoeren.
Alleen nog ff kijken hoe ik precies de tegenbocht moet uitvoeren om de hondebot mee te maken.
9135 heeft 12 bochten nodig voor een cirkel maar ik moet natuurlijk een cirkel onderbreken om de hondebot te kunnen maken.
Nog maar eens een keer een goed n spoor boek zien te vinden waar dit soort banen in staan.
Misschien iemand op het forum nog een idee.
Gr Hans
Idd was mijn oog ook op het plaatmateriaal van Karwei terecht gekomen.
Ik wil een soort van honde bot maken met verschillende dorpjes en gebruik maken van de R3 en R 4 van flm.
En het industrie cq rangeerspoor met R2 uitvoeren.
Alleen nog ff kijken hoe ik precies de tegenbocht moet uitvoeren om de hondebot mee te maken.
9135 heeft 12 bochten nodig voor een cirkel maar ik moet natuurlijk een cirkel onderbreken om de hondebot te kunnen maken.
Nog maar eens een keer een goed n spoor boek zien te vinden waar dit soort banen in staan.
Misschien iemand op het forum nog een idee.
Gr Hans
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Ik geloof dat Fleischmann en rail plan boek heeft.
Nummer 9957 dacht ik.
Nummer 9957 dacht ik.
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Het nadeel van een hondebot is dat ze zowel links als rechts minimaal de diameter van de r4 cirkel nodig hebben. En een trein is bijna gelijk weer terug op het station. Voordeel is dat hondebotten in het midden smal zijn.
Wanneer je een dubbelsporige cirkel maakt, heb je een paar centimeter breedte extra nodig. De baan kan een r4 diameter korter. Ga je op de achterkant naar beneden en omhoog heb je al veel meer rijlengte, een mogelijkheid voor een schaduw station en ruimte voor scenery.
Bedenk in dit stadium even goed waar je voor gaat.
Wanneer je een dubbelsporige cirkel maakt, heb je een paar centimeter breedte extra nodig. De baan kan een r4 diameter korter. Ga je op de achterkant naar beneden en omhoog heb je al veel meer rijlengte, een mogelijkheid voor een schaduw station en ruimte voor scenery.
Bedenk in dit stadium even goed waar je voor gaat.
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Stel je niet te veel voor van die railplanboeken, veelal ontwerpen uit de jaren 70, en ze proberen vaak zo veel mogelijk rail te proppen op een eigenlijk te kleine afmeting, met het gevolg, krappe bogen, te steile hellingen.
en een hondenbot, is natuurlijk alleen meer een term, die gebruikt word bij het principe, links station uit, dan ook vanaf links weer terug komen. en als je draai niet direct in het zicht ligt, kun je ook prima uit de voeten met een boog van R2 of net iets groter.
Hoe je een hondenbot de tegenboog moet maken?
kijk even naar de laatste afbeelding in het het topic van de hier onder staande link:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 5&start=20
daarin zie je de lus waarmee je terug gaat in de richting waar je vandaan komt,
mvg
Freddy
en een hondenbot, is natuurlijk alleen meer een term, die gebruikt word bij het principe, links station uit, dan ook vanaf links weer terug komen. en als je draai niet direct in het zicht ligt, kun je ook prima uit de voeten met een boog van R2 of net iets groter.
Hoe je een hondenbot de tegenboog moet maken?
kijk even naar de laatste afbeelding in het het topic van de hier onder staande link:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 5&start=20
daarin zie je de lus waarmee je terug gaat in de richting waar je vandaan komt,
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Plaatmateriaal:
Bij de buren loopt actueel een draadje "verstevigen mdf".
Daarin veel informatie over plaatmateriaal.
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3222082845
Gr Cor H.
Bij de buren loopt actueel een draadje "verstevigen mdf".
Daarin veel informatie over plaatmateriaal.
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3222082845
Gr Cor H.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Ik zou zeker geen MDF gebruiken. Straks bij het aankleden van je baan moet je bijvoorbeeld de ballast nat maken alvorens het lijmmengsel aan te brengen. MDF kan hier niet tegen en gaat zwellen. Daarbij is de buitenlaag hard (schroefjes) en zagen van MDF is niet echt gezond te noemen. Multiplex is een veel geschikter materiaal. Persoonlijk vindt ik het prijsverschil niet opwegen tegen de nadelen van MDF.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Let ook even op de dikte. Ik heb nu plaatmateriaal liggen van 6 mm, en dat is echt te dun. Ik werk veel met kleine schroefjes om van alles vast te zetten, en die gaan door 6 mm heen. Beter is 9 of 12 mm. Qua materiaalkeuze heeft mdf voor mij teveel nadelen (vocht, stof, alles is hiervoor al genoemd). De volgende keer pak ik gewoon weer 12 mm multiplex.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Even over MDF.
1. Zagen MDF is niet ongezonder dan zagen van welk ander plaatmateriaal. Het ongezonde zijn verlijmde houtvezels en houtvezels die als houtstof vrijkomen, dat geld voor ieder plaatmateriaal en iedere houtsoort is.
2. schroeven in MDF gaat zonder enig probleem, spijkeren is wat moeilijker.
3. bewerk ieder plaatmateriaal, ongeacht wat voor hout je gebruikt, met verf, plamuur of gips voordat je bijvoorbeeld gaat ballasten. Ook in multiplex trekt vocht naar binnen indien onbewerkt.
Nadeel van MDF is vooral de buigzaamheid, wat ook weer een voordeel is (hellingen). MDF moet je goed ondersteunen. Bij zagen , schaven, frezen enzovoorts van iedere houtsoort wordt geadviseerd een kapje te dragen omdat houtstof luchtweginfecties KAN (nadruk op kan) veroorzaken.
1. Zagen MDF is niet ongezonder dan zagen van welk ander plaatmateriaal. Het ongezonde zijn verlijmde houtvezels en houtvezels die als houtstof vrijkomen, dat geld voor ieder plaatmateriaal en iedere houtsoort is.
2. schroeven in MDF gaat zonder enig probleem, spijkeren is wat moeilijker.
3. bewerk ieder plaatmateriaal, ongeacht wat voor hout je gebruikt, met verf, plamuur of gips voordat je bijvoorbeeld gaat ballasten. Ook in multiplex trekt vocht naar binnen indien onbewerkt.
Nadeel van MDF is vooral de buigzaamheid, wat ook weer een voordeel is (hellingen). MDF moet je goed ondersteunen. Bij zagen , schaven, frezen enzovoorts van iedere houtsoort wordt geadviseerd een kapje te dragen omdat houtstof luchtweginfecties KAN (nadruk op kan) veroorzaken.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23 jan 2020 14:47
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Hallo Hans,
Ik ben het inderdaad met de heren eens, je kunt alle materialen gebruiken voor je ondergrond. Mijn tip: Zorg er wel voor dat je de plaat voorbehandeld met een vocht afstotende laag (vooral bij het gebruik van MDF).
Voor je baanontwerp zijn er handige programma's te downloaden (Gratis DEMO) om je baanontwerp in te maken. Zelf gebruik ik Wintrack 13 om baanontwerpen in te maken. In dit programma kan je aangeven welk type spoor je gebruikt (FLM, Minitrix, Roco, ed)
Het voordeel is dan dat het programma zelf aangeeft welke sporen dat je voor je ontwerp moet gebruiken.
Op deze manier weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan qua ontwerp.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
Jack Hindriks
Ik ben het inderdaad met de heren eens, je kunt alle materialen gebruiken voor je ondergrond. Mijn tip: Zorg er wel voor dat je de plaat voorbehandeld met een vocht afstotende laag (vooral bij het gebruik van MDF).
Voor je baanontwerp zijn er handige programma's te downloaden (Gratis DEMO) om je baanontwerp in te maken. Zelf gebruik ik Wintrack 13 om baanontwerpen in te maken. In dit programma kan je aangeven welk type spoor je gebruikt (FLM, Minitrix, Roco, ed)
Het voordeel is dan dat het programma zelf aangeeft welke sporen dat je voor je ontwerp moet gebruiken.
Op deze manier weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan qua ontwerp.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes
Jack Hindriks
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Hans,
Het is nr 9956. Ik heb dat boek, maar er staat maar 1 baan in die een beetje op een hondebot lijkt. Maar ook die baan is grotendeels een ovaal met héél véél rails. Het is zoals Freddy ook al zei.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 26 jan 2020 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
- Locatie: Huizen (N-H)
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Hans,
De tip is al langs gekomen hier, maar als er bij jou in de buurt een vestiging is van Pontmeyer, zou ik zeker overwegen om een klantenkaart aan te vragen. Hier zijn de hout- en afbouwmaterialen zeker de helft van die bij de Gamma, Praxis of Karwei. En ze hebben ook meer aanbod.
De tip is al langs gekomen hier, maar als er bij jou in de buurt een vestiging is van Pontmeyer, zou ik zeker overwegen om een klantenkaart aan te vragen. Hier zijn de hout- en afbouwmaterialen zeker de helft van die bij de Gamma, Praxis of Karwei. En ze hebben ook meer aanbod.
Re: Plaatmateriaal voor de N baan
Voor grote hoeveelheden bouwmateriaal zou ik zeker niet naar de bekende bouwmarkten gaan. Ik ga daarvoor naar een (kleine) aannemer die 1. goedkoper materiaal levert van 2. een betere kwaliteit en 3. wat je niet gebruikt terugneemt.Herintreder schreef: ↑26 jan 2020 10:12 Hans,
De tip is al langs gekomen hier, maar als er bij jou in de buurt een vestiging is van Pontmeyer, zou ik zeker overwegen om een klantenkaart aan te vragen. Hier zijn de hout- en afbouwmaterialen zeker de helft van die bij de Gamma, Praxis of Karwei. En ze hebben ook meer aanbod.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction