Audenzeel baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Pim

Audenzeel baan

Bericht door Pim »

Allereerst, dit is m'n eerste echte baantje (met scenery), mijn vorige treinwerk bestond puur uit wat spoor waarop ik kon rondrijden. Na het zien van al deze geweldige creaties op dit forum moest ik er ook aan geloven.

De baan heet Audenzeel, wat gewoon de oude plaatsnaam is van het gehucht waar ik momenteel woon.

Ik heb niet echt een baanplan gemaakt, maar heb een mooie plaat van 2m bij 1m gekocht bij de plaatselijk houtboer (multiplex) welke ik in de kelder heb gezet en op ben gaan passen. Hetgeen eruit is gekomen is:
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/baanplan.png

Natuurlijk niet echt een baanplan zoals het hoort, maar goed, ik heb er genoeg aan.

Ook heb ik al wat scenery gekocht, onder andere het grind voor op/onder de rails (links) en het grind voor et wegdek (rechts):
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/IMAGE_191.jpg

Wil het grind dat als weg gebruikt gaat worden misschien nog wat zwart verkleuren.

Natuurlijk kopen we geen grasmatten, maar graspoeder, waar ik voor het leggen een trucje voor gebruik. Ik heb wat potjes met Noch Graskleber (bestelnr. 61130). Dit verdun ik met water (op gevoel), waarna ik in het potje een gaatje boor (heb meerdere potjes, bij 1 potje een gaatje geboort waar ik de alles elke keer in meng). Om vervolgens het kopstuk van een plantenspuit in te stoppen. Hieronder 3 pics van het geheel:
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/IMAGE_192.jpg
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/IMAGE_193.jpg
http://pim.oudeveldhuis.eu/modelspoor/IMAGE_194.jpg

En tot zo ver mijn baantje, heb helaas nog geen foto's van het gras, omdat m'n foto camera moeilijk doet en met m'n mobiel ik dergelijke foto's niet kan maken (kwaliteit..).

Ik rij overigens met zo'n rode roco locmaus (digitaal dus), maar wil mijn wissels via schakelaartjes op een eigen te maken systeembord gaan besturen. (Iemand trouwens enig idee hoeveel volt spanning er op die wissels moet? Het zijn de standaard roco wissels met elektrische aandrijving. Ik wilde een losse travo gaan aanschaffen voor de besturing van seinen en wissels ook met de kijk op eventuele uitbreidingen).

De komende dagen/weken hoop ik mooi wat werk te kunnen verzetten en de eerste foto's van het spoor te kunnen uploaden. Wees niet te streng, ben net begonnen hiermee :P (kritiek waar ik wat mee kan is natuurlijk altijd welkom)

shoven

Re: Audenzeel baan

Bericht door shoven »

Ehm... Pim (en anderen...), het plaatsen van links naar je foto's stimuleert niet echt om je werk te bekijken. Je klikt je nl. helemaal suf bij een paar foto's. Je kunt beter zorgen dat ze hier direct te zien zijn.
Het is heel simpel: plaats de link naar je foto tussen [img] codes (bij de knopjes boven het tekst-invul-vak) en we zien ze meteen. Wel zorgen dat ze max 800x600 pixels zijn.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

shoven schreef:Ehm... Pim (en anderen...), het plaatsen van links naar je foto's stimuleert niet echt om je werk te bekijken. Je klikt je nl. helemaal suf bij een paar foto's. Je kunt beter zorgen dat ze hier direct te zien zijn.
Het is heel simpel: plaats de link naar je foto tussen [img] codes (bij de knopjes boven het tekst-invul-vak) en we zien ze meteen. Wel zorgen dat ze max 800x600 pixels zijn.
Dat was het probleem :P ik kreeg die melding en heb geen idee hoe ik mijn foto's op dat formaat krijg :P

shoven

Bericht door shoven »

Je kunt in Paint resizen (Ctrl-W). Dan resizen naar X% (zowel horizontaal als verticaal), met X < 100 en zodanig dat het resultaat <= 800x600 is.
En de meeste foto-opslag-sites bieden ook die mogelijkheid.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Een kleine update van het werk van vanmiddag (deze keer met de plaatjes in de goede verhoudingen):

Ballast testje
Vind zelf behoorlijk leuk geworden, alleen moet het aan de randen misschien iets dikker. We komen er wel :)
Afbeelding

Uit de oude doos
Foto'tje op de camera gevonden van toen het spoor nog op m'n laminaatvloer lag
Afbeelding

Overzichtsfoto van wat er nu ligt
Afbeelding

Mijn laatste aanwinst
Een hotel van kibri, heb het bijpassende apotheekje ook.
Afbeelding

Zo hoop dat de foto's zo beter zijn :) Graag (indien nodig natuurlijk :P) commentaar op m'n ballast, het ligt nog niet vast omdat het eerst even wilde aankijken hoe het eruit zag als het een metertje ligt, maar ben zelf best tevreden.

shoven

Bericht door shoven »

Prima zo met die foto's!
De ballast zou ik iets dikker doen. Ziet er verder goed uit, wel wat schoon nog maar dat komt vast nog wel.
Vergis ik me of is dat een Roco startsetje?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

shoven schreef:Prima zo met die foto's!
De ballast zou ik iets dikker doen. Ziet er verder goed uit, wel wat schoon nog maar dat komt vast nog wel.
Vergis ik me of is dat een Roco startsetje?
Dikker aan de randen of in het midden van de rails zelf? De randen vond ik namelijk ook wat kort, maar voor het midden was eigenlijk mijn streven die bielzen zichtbaar te laten.

En dat klopt :) was het toevaligste wat ik ook heb mee gemaakt paar maand terug. Had deze baan op de planning staan en zocht eigenlijk nog een 2e roco maus als slave en nog wat rails plus 1 wissel. De meerprijs van het pakketje was niet veel hoger en je kreeg er ook nog is een leuk treintje bij dus ik denk, die neem ik :P (In het verleden heb ik zelfs wel is gehoord dat mensen een startersset kochten voor rails en treintje en de trafo verkochten, maar dat was nog voordat alles digitaal werd.

henry

Bericht door henry »

pim kijk maar even op het draadje van wim lagerwaard de gorhard baan daar krijg je een goede indruk hoe mooi het kan worden

groetjes henry

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

henry schreef:pim kijk maar even op het draadje van wim lagerwaard de gorhard baan daar krijg je een goede indruk hoe mooi het kan worden

groetjes henry
"hoe mooi het kan worden", inderdaad, als je er verstand van hebt :P Als ik naar die rails kijk dan valt me de mond open hoe mooi het is, maar zoiets krijg ik zelf nooit voor elkaar. Ik heb gisteravond nog even wat geknutseld met de railsbedding en hoop er vandaag nog even wat foto'tjes van te kunnen maken (het ligt inmiddels vast).

henry

Bericht door henry »

pim,
zoals jij het nu hebt gemaakt ben je al duidelijk op de goede weg, je ballast iets weier houden en het hoeft niet overal gelijk te zijn.
daarna met de airbrush kleuren zoals je hebt gezien en walla klaar is het.
gewoon doen

groetjes henry

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Leuk begin Ron!
Ballast hoort net iets lager te liggen dan de bielsen. Als je Nederland als voorbeeld neemt zie je aan de zijkanten, dus daar waar de bielsen ophouden, een opstaande rand ^--^. Het hoeft zeker niet strak te liggen, maar voorkom ten aller tijde dat het ballast de binnenkant van de rails raakt.

Het lijmmengsel had je natuurlijk ook gewoon in de plantenspuit kunnen doen, dat lijkt me wat handiger dan elke keer het potje met sproeikop verplaatsen.
Succes met Audenzeel, met een beetje vertrouwen in jezelf kom je al een heel eind.

Groeten uit Maartensdijk (dat heette vroeger Oostveen en was ooit de grootste gemeente van Nederland en had ooit 7 haltes :lol: )

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Airbrushen kan ik niet, ooit geprobeerd, maar echt niet mijn ding.. Ik oefen wel op testbaantjes (oude minitrix rails) maar het resultaat is echt slechter dan slecht :P

@ de ballast: Ik heb het iets breder gemaakt, zo even een klant ontvangen en daarna fotow uploaden ;)

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Hier even een foto:
Afbeelding

Ik heb ervoor gekozen om de ballast wat breder te maken, maar wel zo dat er nog zo'n streepje gras tussen blijft zitten. Zolang mijn verweer techniek nog zo slecht is als nu houd ik hier hier even bij. Ik kan dat later altijd nog toevoegen.

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Afbeelding

Het eerste stukje scenery :)

shoven

Bericht door shoven »

Als het een wasmiddel was zou ik zeggen: witter dan wit, maar dit is groener dan groen.
Zit er strak in, maar wel erg... groen. En erg strak. Te strak naar mijn smaak, pas op dat het niet steriel wordt. Maar netjes gedaan.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

shoven schreef:Als het een wasmiddel was zou ik zeggen: witter dan wit, maar dit is groener dan groen.
Zit er strak in, maar wel erg... groen. En erg strak. Te strak naar mijn smaak, pas op dat het niet steriel wordt. Maar netjes gedaan.
Toevallig is die kant van de baan erg strak ja, dat is ook de reden dat ik ervoor heb gekozen die kant juist lekker op te vullen, dan valt het niet meer zo op als het straks af is :)

En bedankt :)

henry

Bericht door henry »

ha die pim,
ik weet niet waar je woont maar eventueel wil ik je wel helpen met airbrushen.
ik kan je de techniek wel eigen maken.

groetjes henry

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

henry schreef:ha die pim,
ik weet niet waar je woont maar eventueel wil ik je wel helpen met airbrushen.
ik kan je de techniek wel eigen maken.

groetjes henry
Oldenzaal, ik vind het ook geen punt jou kant op te komen overigens, zit nu in de ziektewet dus heb tijd genoeg voor die dingen. Lijkt me sowieso wel is leuk een mede n-spoorder te zien, want ik ben eigenlijk de enige n-spoorder die ik ken hier :P Ik heb wel kennissen/vrienden met spoor maar dat is allemaal h0.

henry

Bericht door henry »

pim ik woon in apeldoorn, deze week heb ik nog tijd en daarna begint de vacantie van de kleine.
als je wil komen doe maar een pb

groetjes henry

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

henry schreef:pim ik woon in apeldoorn, deze week heb ik nog tijd en daarna begint de vacantie van de kleine.
als je wil komen doe maar een pb

groetjes henry
Zal zo even een PM sturen :)

De laatste pic van vandaag:
Afbeelding

(ik moet nog even de huisjes vastmaken en daarna wat gras tegen de rand plakken zodat het licht er niet meer onderdoor schijnt, huisjes zelf zijn allemaal al voorzien van lichtmaskers)

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Na een gezellig middag bij Henry kon ik het niet laten tijdens de wedstrijd het spul in gebruik te gaan nemen.

Afbeelding
een lantarenpaal

en geweathered door henry de nieuwe aanwinsten aan mijn biertrein:
Afbeelding

spoor65

Bericht door spoor65 »

Pim,

Leuk dat je bij henry bent geweest, en mooi om de bierwagons te zien, ziet er mooi uit.

En Pim, je bent vast niet de enige N-spoorder hier in ons mooie twente hoor.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

spoor65 schreef:Pim,

Leuk dat je bij henry bent geweest, en mooi om de bierwagons te zien, ziet er mooi uit.

En Pim, je bent vast niet de enige N-spoorder hier in ons mooie twente hoor.

mvg

Freddy
De koffie staat hier altijd klaar voor n-spoorders :) (handig he zo'n senseo :P)

spoor65

Bericht door spoor65 »

;) Heb anders geen koffie lucht geroken die 4 x dat ik vandaag door Oldenzaal kwam :lol:

maar wie weet komt het er nog eens van.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Het was er gisteren toch echt :P

Vandaag alle bedrading afgemaakt.

Kabel her en der naar de baan:
Afbeelding

En hier komt een groot deel samen voor het controlebord straks:
Afbeelding

Ik weet het, alles is zwart. Voor sommigen een probleem, voor mij boeit het eigenlijk niet. Ik weet per kroonsteentje welke kabels erdoor gaan en alles is netjes aangelegd.

Plaats reactie