Na de aankoop van onze nieuwe woning eind 2015 moest er veel gedaan worden in en rondom huis. Begin 2017 verloren wij onze vaders en dat kwam even hard aan. Eind 2017 kwam er een dakkapel en werd de knoop doorgehakt voor een nieuwe modelbaan.
De oude baan had de verhuizing redelijk overleeft maar het opzetten, uitlijnen en aansluiten duurde een dag. Daarna nog uren aan het repareren maar alles bleef gammel. Frustratie. Ook had ik de afgelopen jaren veel op internet lopen neuzen en leuke ideeën opgedaan. Deze ideeën zaten in mijn hoofd en ik kon die niet passend krijgen met de oude modelbaan. In 2018 werden er nieuwe plannen gesmeed, op papier gezet (in AnyRail) en verder uitgewerkt.
Op het werk het werk liep het ook niet lekker, zelfs niet op een andere afdeling. Sinds 1 jan 2019 heb ik dan ook ander werk. Leuke groep monteurs en zeer afwisselend werk. Dit brengt wel met zich mee dat er een cursus gevolgd moet worden maar daar word ik alleen maar beter van.
Sinds feb 2019 staat er een nieuwe modelbaan op zolder. Deze baan zal niet naar beurzen gaan. Hij is wel opgebouwd uit modules, mocht het ooit weg moeten... Ondertussen ligt er al een volledig schaduwstation en ben ik bezig met de overgang naar de helix toe. Ook hebben er al een paar locs heen en weer mogen rijden.
Ik ga nu niet in een keer alle foto's uploaden. We beginnen met de onderbouw en dan plaats ik elke week of zo een kleine update.

Dec 2018
We gaan terug naar 2018. Dit zijn de tekeningen en ze laten zien wat bedacht is. Nogmaals alles nameten of het past. Check, check en dubbel check. Het past. De betaling is gedaan en de lasermachine wordt aan het werk gezet.

De modelbaan komt tegen de lange muur, van voorkant huis naar de achterkant. Dit is ongeveer 7,5 m. Aan een kant zit een grote helix. Hierdoor krijgt de baan een L-vorm. De onderste laag herbergt het schaduwstation en is 5,5 m lang. Hier komen 16 opstelsporen. D.m.v. relais heb ik hiervoor maar 1 TM44 nodig.
De bakken hebben over het algemeen een diepte van 80 cm en tussen de lagen zit 25 cm om bij het schaduwstation te kunnen. Het zichtbare gedeelte van de baan zit op 110 cm. De helix kan afgekoppeld worden van de baan zodat ik bij een luik kan komen. Onder het dakbeschot liggen spullen opgeslagen maar in deze hoek alleen dakpannen e.d. Onder het schaduwstation plaats ik een aantal Ikea kastjes om trein spullen op te bergen.

Dat was het voor nu. In de volgende post gaan we naar jan 2019. Het opbouwen van de modelbaan.