[DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
[DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
In 1953 werden 196 nieuwe metalen rijtuigen besteld van het type Plan E. Verdeeld over 46 tweede klasse, 114 derde klasse, 26 derde klasse met restauratie afdeling en 10 postrijtuigen zouden deze rijtuigen lange tijd de voornaamste samenstelling van het binnenlandse reizigersvervoer qua getrokken treinen vormen. Alleen de postrijtuigen werden geschikt gemaakt voor internationaal vervoer. De tweede klasse rijtuigen en de rijtuigen met restauratieafdeling werden geleverd door de firma Beijnes uit Haarlem. De derde klasse rijtuigen en de postrijtuigen door Werkspoor in Utrecht. Vanaf 1954 kwamen de eerste rijtuigen in de dienst. In 1960 werd het internationale RIC-teken van de postrijtuigen verwijderd.
De tweede klasse rijtuigen werden ondergebracht in de serie B6501 - B6546. De rijtuigen hadden twee middenbalkons met dubbele schuifdeuren en twee eindbalokons. Op elk eindbalkon was een toilet aanwezig. Tussen de middenbalkons waren vier reizigercompartimenten met een zijgang aangebracht. De eindcompartimenten hadden een doorloop tussen de stoelen. In 1956 werden de tweede klasse rijtuigen gewijzigd in eerste klasse rijtuigen en genummerd als A6501 - A6546. In 1969 werd het computernummer ingevoerd en werden de 1e klasse rijtuigen 50 84 18-37 201-9 t/m 255-5 (door afschrijvingen omgenummerd de rijtuigen A 6501-6543, 6545, 6546).
De derde klasse rijtuigen, ondergebracht in de serie C6600 - C6714 hadden een gelijkwaardige indeling met twee middenbalkons en eindbalkons met eveneens op elk eindbalkon een toilet. Hier waren in het midden echter geen aparte reizigercompartimenten aangebracht maar drie compartimenten met alleen een doorloop tussen de stoelen. In 1956 werden de derde klasse rijtuigen tweede klasse rijtuigen en genummerd als B6600 - B6714. In 1969 werd het computernummer ingevoerd en werden de 2e klasse rijtuigen 50 84 29-37 201-6 t/m 341-0 (door afschrijvingen omgenummerd de rijtuigen B 6601-6613, 6615-6714).
In 1970 werden 43 2e Klasse rijtuigen geschikt gemaakt voor gebruik in trek-duw treinen met twee diesellocomotieven. Er werden 11 rijtuigen ingericht als AB rijtuig. Deze werden genummerd: 50 84 39-37 351-7 t/m 363-2 (AB-rijtuigen) en 50 84 29-37 351-9 t/m 388-1 (B-rijtuigen). Na het aflopen van de dienst als trek-duw, werden de rijtuigen weer vernummerd tot hun oorspronkelijke nummer.
De 50 84 29-37 361-8 werd in 1988 ingericht als begeleidingsrijtuig voor de meetploeg en kreeg het nummer 80 84 978 1 806-8.
De derde klasse rijtuigen met restauratieafdeling waren ondergebracht in de serie CKD6901 - CKD6926. Zij hadden slechts één tussenbalkon en een zijgang over de gehele lengte van het rijtuig. Aan één kopeinde was een balkon met hieraan grenzend een keukengedeelte. Aan het andere uiteinde een balkon met een ruimt voor de conducteur. Tussen het middenbalkon en de keuken lag een reizigersgedeelte met vier compartimenten. Tussen het middenbalkon en de conducteursruimte was een bagagegedeelte aangebracht. In 1956 werden de CKD rijtuigen tweede klasse BKD rijtuigen en genummerd als BKD6901 - BKD6926
Tussen 1960 en 1962 werden de BKD rijtuigen verbouwd. De keukenruimte werd vergroot door één reizigercompartiment bij de keuken te betrekken. De overige reizigercompartimenten werden bij elkaar getrokken samen met de zijgang waardoor één grote restauratieruimte ontstond. De rijtuigen werden vernummerd tot RD6951 - RD6976.
In 1969 werd het computernummer ingevoerd en werden de 2e klasse rijtuigen 50 84 87-37 201-5 t/m 232-0.
De rijtuigen 50 84 29-37 204-0 en 50 84 29-37 208-1 werden in 1988 verbouwd om als verblijfswagen voor de ongevallentrein te fungeren. Ze kregen de nummers 80 84 978 2 507-1 en 506-3.
DE vier RD rijtuigen 50 84 87-37 206-4, 212-2, 216-3 en 222-1 werden in 1990 omgebouwd tot fietsenrijtuig en voorzien van de nummers 50 84 92-37 008-7, 007-9, 005-3 en 006-1.
In twee series, Plan E postwagens P7921 - P7930 (1955) en Plan L postwagens P7931 - P7943 werden door Werkspoor 23 postrijtuigen van het Plan E type gebouwd. Met een balkon aan één zijde met garderobe en toilet en een postsorteerruimte welke de rest van het rijtuig besloeg, kregen deze rijtuigen aan elke lange zijde drie brede schuifdeuren.
In 1969 kregen de rijtuigen computernummers in de reeksen 51 84 00-30 036-040 (P7936 - P7940, internationaal inzetbaar) en 50 84 00-37 021-035 en 041-043.
In 1974 werden twee postwagens aangewezen om dienst te doen in de nieuwe Benelux trek-duwtreinen. Zij kregen de nummers 51 84 00-30 051-4 (P7936) en 51 84 00-30 052-2 (P7937). De 51 84 00-30 051-4 werd in 1978 verbouwd en kreeg het nummer 51 84 00-30 053-0 (P7938)
Vier postrijtuigen werden in 1983 omgebouwd tot bagagewagens voor fietsvervoer (Df). Zij kregen de nummers 50 84 92-37 001-2 t/m 004-6
Eind jaren 1980 werden ook deze rijtuigen buiten dienst gesteld.
Voor alle gedetailleerde informatie over de Plan E rijtuigen zie E - Rijtuigen Plan E
/Somda-Railwiki
De tweede klasse rijtuigen werden ondergebracht in de serie B6501 - B6546. De rijtuigen hadden twee middenbalkons met dubbele schuifdeuren en twee eindbalokons. Op elk eindbalkon was een toilet aanwezig. Tussen de middenbalkons waren vier reizigercompartimenten met een zijgang aangebracht. De eindcompartimenten hadden een doorloop tussen de stoelen. In 1956 werden de tweede klasse rijtuigen gewijzigd in eerste klasse rijtuigen en genummerd als A6501 - A6546. In 1969 werd het computernummer ingevoerd en werden de 1e klasse rijtuigen 50 84 18-37 201-9 t/m 255-5 (door afschrijvingen omgenummerd de rijtuigen A 6501-6543, 6545, 6546).
De derde klasse rijtuigen, ondergebracht in de serie C6600 - C6714 hadden een gelijkwaardige indeling met twee middenbalkons en eindbalkons met eveneens op elk eindbalkon een toilet. Hier waren in het midden echter geen aparte reizigercompartimenten aangebracht maar drie compartimenten met alleen een doorloop tussen de stoelen. In 1956 werden de derde klasse rijtuigen tweede klasse rijtuigen en genummerd als B6600 - B6714. In 1969 werd het computernummer ingevoerd en werden de 2e klasse rijtuigen 50 84 29-37 201-6 t/m 341-0 (door afschrijvingen omgenummerd de rijtuigen B 6601-6613, 6615-6714).
In 1970 werden 43 2e Klasse rijtuigen geschikt gemaakt voor gebruik in trek-duw treinen met twee diesellocomotieven. Er werden 11 rijtuigen ingericht als AB rijtuig. Deze werden genummerd: 50 84 39-37 351-7 t/m 363-2 (AB-rijtuigen) en 50 84 29-37 351-9 t/m 388-1 (B-rijtuigen). Na het aflopen van de dienst als trek-duw, werden de rijtuigen weer vernummerd tot hun oorspronkelijke nummer.
De 50 84 29-37 361-8 werd in 1988 ingericht als begeleidingsrijtuig voor de meetploeg en kreeg het nummer 80 84 978 1 806-8.
De derde klasse rijtuigen met restauratieafdeling waren ondergebracht in de serie CKD6901 - CKD6926. Zij hadden slechts één tussenbalkon en een zijgang over de gehele lengte van het rijtuig. Aan één kopeinde was een balkon met hieraan grenzend een keukengedeelte. Aan het andere uiteinde een balkon met een ruimt voor de conducteur. Tussen het middenbalkon en de keuken lag een reizigersgedeelte met vier compartimenten. Tussen het middenbalkon en de conducteursruimte was een bagagegedeelte aangebracht. In 1956 werden de CKD rijtuigen tweede klasse BKD rijtuigen en genummerd als BKD6901 - BKD6926
Tussen 1960 en 1962 werden de BKD rijtuigen verbouwd. De keukenruimte werd vergroot door één reizigercompartiment bij de keuken te betrekken. De overige reizigercompartimenten werden bij elkaar getrokken samen met de zijgang waardoor één grote restauratieruimte ontstond. De rijtuigen werden vernummerd tot RD6951 - RD6976.
In 1969 werd het computernummer ingevoerd en werden de 2e klasse rijtuigen 50 84 87-37 201-5 t/m 232-0.
De rijtuigen 50 84 29-37 204-0 en 50 84 29-37 208-1 werden in 1988 verbouwd om als verblijfswagen voor de ongevallentrein te fungeren. Ze kregen de nummers 80 84 978 2 507-1 en 506-3.
DE vier RD rijtuigen 50 84 87-37 206-4, 212-2, 216-3 en 222-1 werden in 1990 omgebouwd tot fietsenrijtuig en voorzien van de nummers 50 84 92-37 008-7, 007-9, 005-3 en 006-1.
In twee series, Plan E postwagens P7921 - P7930 (1955) en Plan L postwagens P7931 - P7943 werden door Werkspoor 23 postrijtuigen van het Plan E type gebouwd. Met een balkon aan één zijde met garderobe en toilet en een postsorteerruimte welke de rest van het rijtuig besloeg, kregen deze rijtuigen aan elke lange zijde drie brede schuifdeuren.
In 1969 kregen de rijtuigen computernummers in de reeksen 51 84 00-30 036-040 (P7936 - P7940, internationaal inzetbaar) en 50 84 00-37 021-035 en 041-043.
In 1974 werden twee postwagens aangewezen om dienst te doen in de nieuwe Benelux trek-duwtreinen. Zij kregen de nummers 51 84 00-30 051-4 (P7936) en 51 84 00-30 052-2 (P7937). De 51 84 00-30 051-4 werd in 1978 verbouwd en kreeg het nummer 51 84 00-30 053-0 (P7938)
Vier postrijtuigen werden in 1983 omgebouwd tot bagagewagens voor fietsvervoer (Df). Zij kregen de nummers 50 84 92-37 001-2 t/m 004-6
Eind jaren 1980 werden ook deze rijtuigen buiten dienst gesteld.
Voor alle gedetailleerde informatie over de Plan E rijtuigen zie E - Rijtuigen Plan E
/Somda-Railwiki
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Plan E in N spoor
Minitrix
11081 (1994)
Startset NS 1220 (bruin)
3x Plan E
51 1005 0 (1969)
NS Blauw 1150
6965 RD
6648 B
6648 B
51 1005 0 (1979)
NS Geel/Grijs 1127
RB
B
B
51 1030 00 (1971)
NS Blauw 1150
6965 RD
6648 B
6648 B
51 3020 00 (1968)
6648 B
51 3020 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
51 3021 00 (1968)
6965 RD
51 3021 00 (1971)
87-37 201-5
51 3029 00 (1968)
6648 B
51 3021 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
51 3120 00 (1968)
6648 B
51 3120 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
51 3121 00 (1968)
6965 RD
51 3121 00 (1971)
87-37 201-5
51 3129 00 (1968)
6648 B
51 3129 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
13120 (1986)
B 50 84 29-37 201-6
13121 (1986)
RB 50 84 87-37 201-5
13128 (1991)
Begeleidingswagen 80 84 976 1 806-8
13129 (1986)
B 50 84 29-37 201-6
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
THS Modelbouw
2100A/2101
Plan L postwagon
2100B/2102
Plan L Benelux Postwagon
2100C/2103
Df fietswagen ex-RD
2100D/2104
Df fietswagen ex-RD
2100E/2105
Plan E Ongevallen hulpwagen ex-RD
2100F/2106
Df fietswagen ex-RD
2100G/2107
Plan E B
2100H/2108
Plan E A
2100J/2109
Plan E AB
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Brongergea models and trainstuff (Shapeways) Bouwe
Fietsenrijtuig Df
van de NS in schaal N
Verblijfswagen ongevallenwagen
NS schaal N
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Spoorobjecten (Shapeways) Mitchell Jetten
Plan E
(1e klas)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
PBN-Design (Shapeways) Pjotr
NS Df Fietsenrijtuig
voormalig postrijtuig
Plan-E
1e klas
Interieur Plan-E
1e klas
Minitrix Plan-E interieur
2e klas
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KleiNSpoor
729
Transfers voor plan E RD ongeval
Minitrix
11081 (1994)
Startset NS 1220 (bruin)
3x Plan E
51 1005 0 (1969)
NS Blauw 1150
6965 RD
6648 B
6648 B
51 1005 0 (1979)
NS Geel/Grijs 1127
RB
B
B
51 1030 00 (1971)
NS Blauw 1150
6965 RD
6648 B
6648 B
51 3020 00 (1968)
6648 B
51 3020 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
51 3021 00 (1968)
6965 RD
51 3021 00 (1971)
87-37 201-5
51 3029 00 (1968)
6648 B
51 3021 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
51 3120 00 (1968)
6648 B
51 3120 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
51 3121 00 (1968)
6965 RD
51 3121 00 (1971)
87-37 201-5
51 3129 00 (1968)
6648 B
51 3129 00 (1971)
50 84 29-37 201-6
13120 (1986)
B 50 84 29-37 201-6
13121 (1986)
RB 50 84 87-37 201-5
13128 (1991)
Begeleidingswagen 80 84 976 1 806-8
13129 (1986)
B 50 84 29-37 201-6
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
THS Modelbouw
2100A/2101
Plan L postwagon
2100B/2102
Plan L Benelux Postwagon
2100C/2103
Df fietswagen ex-RD
2100D/2104
Df fietswagen ex-RD
2100E/2105
Plan E Ongevallen hulpwagen ex-RD
2100F/2106
Df fietswagen ex-RD
2100G/2107
Plan E B
2100H/2108
Plan E A
2100J/2109
Plan E AB
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Brongergea models and trainstuff (Shapeways) Bouwe
Fietsenrijtuig Df
van de NS in schaal N
Verblijfswagen ongevallenwagen
NS schaal N
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Spoorobjecten (Shapeways) Mitchell Jetten
Plan E
(1e klas)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
PBN-Design (Shapeways) Pjotr
NS Df Fietsenrijtuig
voormalig postrijtuig
Plan-E
1e klas
Interieur Plan-E
1e klas
Minitrix Plan-E interieur
2e klas
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KleiNSpoor
729
Transfers voor plan E RD ongeval
Laatst gewijzigd door WilcoV op 27 feb 2020 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Het restauratierijtuig in de uitvoering zonder reclame op de reclamebanen:
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Leuk, hebben jullie ook de juiste nummers er bij gezien de vele uitgaven die er zijn geweest?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Helaas niet, deze wagen heeft geen verpakking meer.
Onder het nummer 11081 heeft Minitrix trouwens nog een set met bruine 1200 en 3 plan E rijtuigen met blauwe banen uitgebracht, op zich een vreemde combi.
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Hoi Wilco,
die van mij komen uit startset 70103 bestaande uit de welbekende NS1127 in geel/grijs vergezeld van 2x B en 1x RB rijtuig. Geen idee wat de rijtuignummers zijn. Hou je nog tegoed.
Groet, Merijn
die van mij komen uit startset 70103 bestaande uit de welbekende NS1127 in geel/grijs vergezeld van 2x B en 1x RB rijtuig. Geen idee wat de rijtuignummers zijn. Hou je nog tegoed.
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Hoi Merijn, ik had dezelfde startset. De rijtuigen nummers zijn exact hetzelfde als de andere minitrix plan E rijtuigen nummers in het UIC tijdperk, namelijk 50 84 29-37 201-6 & 50 84 87-37 201-5
Minitrix heeft alleen maar deze twee nummers op zijn plan E wagons gezet waar het periode IV betreft in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Top heren, bedankt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan E rijtuigen in N
Bedankt Sander! Goed om te weten.
Grt, Merijn
Grt, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA