Welke rails

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Mathijs

Welke rails

Bericht door Mathijs »

Beste allemaal,

Ik sta een beetje voor een dilemma betreffende het kiezen van het juiste type spoor. Na lang zoeken op internet en het doorspitten van dit forum was ik van plan om Peco 55 te gaan gebruiken. Probleem is wel dat ik zo a-technisch ben als wat en ook nog eens een digibeet (weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar dat terzijde :? ). Ik ben in Anyrail bezig om een baanplan te maken, maar het lukt mij niet eens om mooie bochten te maken met Peco 55, terwijl ik daar met fleischmann en Trix geen probleem mee heb. Ik heb me ook wat verdiept in het flexrails van Peco en twijfel heel erg aan mezelf of ik daar wel mee kan werken, aangezien ik dus 2 linker handen heb. Mijn vraag is nu dan ook, wat is wijsheid. Moet ik het toch gewoon met Peco 55 gaan proberen? Of moet ik misschien veilig aan Fleischmann/Trix beginnen? Aan die laatste twijfel ik een beetje aangezien ik best wat negatieve reviews gelezen had op internet betreffende het spoor van minitrix. En ik wil eigenlijk liever geen railsbedding (zoals bij Fleischmann).

Alle (kritische) suggesties/tips zijn welkom. Indien mogelijk wel in jeugdjournaaltaal, want ik ben redelijk nieuw in de digitale trein wereld.

Alvast heel hartelijk bedankt

Groeten
Mathijs

Alro

Re: Welke rails

Bericht door Alro »

Peco 55 rails zien er het meest realistisch uit, maar met de andere merken is niets mis mee, zeker niet voor een beginner. En Fleischmann heeft ook rails zonder bedding (roco rails).
Laatst gewijzigd door Alro op 19 mar 2020 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Dank Ronald, dat is idd wat ik overal lees, vandaar dat ik met Peco 55 wilde beginnen. Het zou ook beter stroom geleiden, maar mijn vraag is dus, gewoon beginnen met Peco? Of moet je daar wel echt handig voor zijn en is minitrix misschien veiliger (lees: makkelijker)

Alro

Bericht door Alro »

De kant en klare elektrische wisselaandrijvingen van Minitrix en Fleischmann zijn idd makkelijker aan te leggen dan zo’n (ondervloerse servo) aandrijving bij Peco wissels.

rjvanhouten

Bericht door rjvanhouten »

Mathijs schreef: 19 mar 2020 15:15 (weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar dat terzijde :? ). Ik ben in Anyrail bezig om een baanplan te maken, maar het lukt mij niet eens om mooie bochten te maken met Peco 55, terwijl ik daar met fleischmann en Trix geen probleem mee heb. Ik heb me ook
Beste Mathijs,

Bochten maken in AnyRail is niet zo lastig als het lijkt. Als je de radius en de hoek weet waarin je een boog wilt maken, dan sleep je gewoon een stuk flexrail naar je werkblad. Dan rechtsklikken op het railsegment, en kiezen voor [Curve flex]. Daar vul je de gewenste waarden in, en ziedaar: je krijgt precies de boog die je nodig hebt. Ga een een beetje free-stylen, dan is het aan te bevelen om de optie [Smooth flex] te gebruiken.

Om je ontwerp ook in de praktijk tot uitvoering te brengen, kan ik je de railmallen van Tracksetta aanbevelen, verkrijgbaar in diverse boogwijdten. Daarmee leg je je PECO flexrail-bogen net zo strak als voorgevormde rails van andere merken. (Die mallen zijn o.m. verkrijgbaar bij onze forumsponsor.)

Groet,
Robert Jan

Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Alro schreef: 19 mar 2020 16:05 De kant en klare elektrische wisselaandrijvingen van Minitrix en Fleischmann zijn idd makkelijker aan te leggen dan zo’n (ondervloerse servo) aandrijving bij Peco wissels.
Misschien stom dat ik het vraag, maar wat is een ondervloerse servo? Wat houdt dat precies is en wat maakt het moeilijker?

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

rjvanhouten schreef: 19 mar 2020 16:17
Mathijs schreef: 19 mar 2020 15:15 (weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar dat terzijde :? ). Ik ben in Anyrail bezig om een baanplan te maken, maar het lukt mij niet eens om mooie bochten te maken met Peco 55, terwijl ik daar met fleischmann en Trix geen probleem mee heb. Ik heb me ook
Beste Mathijs,

Bochten maken in AnyRail is niet zo lastig als het lijkt. Als je de radius en de hoek weet waarin je een boog wilt maken, dan sleep je gewoon een stuk flexrail naar je werkblad. Dan rechtsklikken op het railsegment, en kiezen voor [Curve flex]. Daar vul je de gewenste waarden in, en ziedaar: je krijgt precies de boog die je nodig hebt. Ga een een beetje free-stylen, dan is het aan te bevelen om de optie [Smooth flex] te gebruiken.

Om je ontwerp ook in de praktijk tot uitvoering te brengen, kan ik je de railmallen van Tracksetta aanbevelen, verkrijgbaar in diverse boogwijdten. Daarmee leg je je PECO flexrail-bogen net zo strak als voorgevormde rails van andere merken. (Die mallen zijn o.m. verkrijgbaar bij onze forumsponsor.)

Groet,
Robert Jan
Dank voor je antwoord. In praktijk is het leggen van Peco 55 rails dus net zo gemakkelijk als Minitrix en Fleischmann? Ik ben trouwens al bij de sponser langs geweest 2 weken geleden in Lochem voor informatie. Maar toen ging het voornamelijk over digitale keuze. Ik heb net even gezocht op de site van de sponsor, maar er komen geen hits op "railmallen"

The Breeze

Bericht door The Breeze »

Voor het ontwerp in anyrail kun je ook voor de bochten de fleischmann bochten gebruiken. In ut eggie dan hiervoor de peco flex gebruiken

Uiteindelijk is het maar een tekening/baanplan de uitvoering heeft daar geen invloed op
tenminste zo doe ik het
ik gebruik wel de wissels van peco 55 en voor de rechte stukken en overgangen de flex in anyrail alleen voor de bochten pak ik dan (gemakshalve) de fleischmann bochten

Fred

rjvanhouten

Mathijs schreef: 19 mar 2020 17:49 Dank voor je antwoord. In praktijk is het leggen van Peco 55 rails dus net zo gemakkelijk als Minitrix en Fleischmann? Ik ben trouwens al bij de sponser langs geweest 2 weken geleden in Lochem voor informatie. Maar toen ging het voornamelijk over digitale keuze. Ik heb net even gezocht op de site van de sponsor, maar er komen geen hits op "railmallen"
Nou Mathijs, zó ver zou ik nu óók weer niet durven gaan: het secuur leggen van flexrail vergt wel iets meer inspanning dan slechts het ineen schuiven van voorgevormde rails, maar met een beetje meer moeite bereik je een minstens zo fraai resultaat.

En als je op dit linkje klikt, kom je als het goed is bij de TrackSetta railmallen uit... ;)

Groet,
Robert Jan

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

The Breeze schreef: 19 mar 2020 18:00 Voor het ontwerp in anyrail kun je ook voor de bochten de fleischmann bochten gebruiken. In ut eggie dan hiervoor de peco flex gebruiken

Uiteindelijk is het maar een tekening/baanplan de uitvoering heeft daar geen invloed op
tenminste zo doe ik het
ik gebruik wel de wissels van peco 55 en voor de rechte stukken en overgangen de flex in anyrail alleen voor de bochten pak ik dan (gemakshalve) de fleischmann bochten

Fred
Dank je wel Fred. Das een goeie tip 😊

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

rjvanhouten schreef: 19 mar 2020 18:11
Mathijs schreef: 19 mar 2020 17:49 Dank voor je antwoord. In praktijk is het leggen van Peco 55 rails dus net zo gemakkelijk als Minitrix en Fleischmann? Ik ben trouwens al bij de sponser langs geweest 2 weken geleden in Lochem voor informatie. Maar toen ging het voornamelijk over digitale keuze. Ik heb net even gezocht op de site van de sponsor, maar er komen geen hits op "railmallen"
Nou Mathijs, zó ver zou ik nu óók weer niet durven gaan: het secuur leggen van flexrail vergt wel iets meer inspanning dan slechts het ineen schuiven van voorgevormde rails, maar met een beetje meer moeite bereik je een minstens zo fraai resultaat.

En als je op dit linkje klikt, kom je als het goed is bij de TrackSetta railmallen uit... ;)

Groet,
Robert Jan
Dank je wel Robert Jan. Ik heb ze gevonden op de site. Nu snap ik het systeem 😋. Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik vind het leggen van flex rails en wissels van peco code 55 wel wat lastiger als bijvoorbeeld rails van trix of fleischmann en roco.
Maar ik vind dat het niet heel veel moeilijker is en dat het de moeite waard is.

Maar misschien gewoon eens beginnen met de normale rails en daar eens een oefen baantje mee maken.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

rjvanhouten

Mathijs schreef: 19 mar 2020 21:28 Dank je wel Robert Jan. Ik heb ze gevonden op de site. Nu snap ik het systeem 😋. Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.
Mocht de juiste maat er nou niet bij zitten (TrackSetta wordt maar in een beperkt aantal radiussen geproduceerd) dan zou je ook nog kunnen kijken naar SweepSticks van de Canadese firma Fast Tracks, die een ruimer sortering aan boogwijdten levert.

Groet,
Robert Jan

shoven

Bericht door shoven »

Mathijs schreef: 19 mar 2020 21:28 Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.
Nou, dat valt wel mee hoor. Gewoon met een ouderwets potlood (evt. met wat hulp van een touwtje) je boog tekenen en daar vervolgens je rails netjes langs leggen. Super simpel, en werkt als een trein.
Met die mallen zit je vast aan standaard bogen, en daarnaast: een potlood is een stuk goedkoper. ;)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

shoven schreef: 19 mar 2020 22:57
Mathijs schreef: 19 mar 2020 21:28 Met de hand lijkt het me niet te doen om die bochten te maken. Dus die railmallen zijn dan een uitkomst.
Nou, dat valt wel mee hoor. Gewoon met een ouderwets potlood (evt. met wat hulp van een touwtje) je boog tekenen en daar vervolgens je rails netjes langs leggen. Super simpel, en werkt als een trein.
Met die mallen zit je vast aan standaard bogen, en daarnaast: een potlood is een stuk goedkoper. ;)
Dank je wel Steven. Ik zal idd eens beginnen op deze manier. Wie weet gaat het makkelijker dan ik denk en scheelt het idd weer een hoop geld.

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

FidOo schreef: 19 mar 2020 22:25 Ik vind het leggen van flex rails en wissels van peco code 55 wel wat lastiger als bijvoorbeeld rails van trix of fleischmann en roco.
Maar ik vind dat het niet heel veel moeilijker is en dat het de moeite waard is.

Maar misschien gewoon eens beginnen met de normale rails en daar eens een oefen baantje mee maken.
Dank voor de tip Joost. Ik ga het gewoon proberen. Als het echt niet lukt dan gooi ik het wel weer op het forum 😋

Hube

Bericht door Hube »

Mathijs,
Ik wil je niet weer aan het twijfelen brengen maar wat nog niet vermeld is, is dat voor flex rails je ook een dremel, of zo iets, nodig hebt om de rails op lengte te zagen en de meeste van ons solderen de flex rails aan elkaar. Als je een snel begin wilt maken met deze hobby dan kun je ook kiezen voor een beginnetje met standaardrails en kun je snel gaan experimenteren met digitaal rijden. Peco 55 is veel mooier maar ook een stuk moeilijke om me te werken.
Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Hube schreef: 20 mar 2020 10:38 Mathijs,
Ik wil je niet weer aan het twijfelen brengen maar wat nog niet vermeld is, is dat voor flex rails je ook een dremel, of zo iets, nodig hebt om de rails op lengte te zagen en de meeste van ons solderen de flex rails aan elkaar. Als je een snel begin wilt maken met deze hobby dan kun je ook kiezen voor een beginnetje met standaardrails en kun je snel gaan experimenteren met digitaal rijden. Peco 55 is veel mooier maar ook een stuk moeilijke om me te werken.
Groetjes,
Gerard
Dank je wel Gerard. Daar heb ik zeker wat aan. Als ik dit zo lees is het beter dat ik met “normale” rails ga beginnen.

jeemka

Bericht door jeemka »

Mijn - behoorlijk grote - baan bestaat vrijwel geheel uit Minitrix rails en klapwissels. Dat rijdt gewoonlijk prima. Wel let ik bij het leggen er op dat de lasjes goed klemmend aansluiten. Ook vind ik de zichtbare wisselaandrijvingen geen probleem. Die krijgen bij het ballasten wel een paar steentjes en een kleurtje mee. Bij het rijden van een route laat iTrain gezellig een serie wissels omklappen, gezellig.
Soms lijkt het wel of Peco55 en onderbaanse servo's het summum zijn. Dat is inderdaad heel fraai, maar mijn ambitie ligt niet zo hoog.

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

jeemka schreef: 20 mar 2020 18:48 Mijn - behoorlijk grote - baan bestaat vrijwel geheel uit Minitrix rails en klapwissels. Dat rijdt gewoonlijk prima. Wel let ik bij het leggen er op dat de lasjes goed klemmend aansluiten. Ook vind ik de zichtbare wisselaandrijvingen geen probleem. Die krijgen bij het ballasten wel een paar steentjes en een kleurtje mee. Bij het rijden van een route laat iTrain gezellig een serie wissels omklappen, gezellig.
Soms lijkt het wel of Peco55 en onderbaanse servo's het summum zijn. Dat is inderdaad heel fraai, maar mijn ambitie ligt niet zo hoog.
Dank voor je reactie Jaap. Ik denk dat ik op dezelfde golflengte zit als jou. Ik ga gewoon beginnen met mijn oude minitrix materiaal gecombineerd met een nieuwe fleischmann set want ik wil wel graag de multimaus met de Z21.

Alro

Bericht door Alro »

Alhoewel ik als starter gekozen heb voor peco denk ik dat dit voor jou een goede keus is daar je je toch een stuk zekerder voelt met minitrix/fleischmann rails. Veel succes met je baan.

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Alro schreef: 21 mar 2020 02:33 Alhoewel ik als starter gekozen heb voor peco denk ik dat dit voor jou een goede keus is daar je je toch een stuk zekerder voelt met minitrix/fleischmann rails. Veel succes met je baan.
Dank je wel Ronald. Mezelf kennende lijkt me dat inderdaad het verstandigst. Voor deze discussie wilde ik echt nog met Peco beginnen maar na alle tips en adviezen lijkt me minitrix / fleischmann toch echt het beste. Vandaag maar weer verder werken aan m’n baanplan 😊

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Ik snap je twijfel over flex-rails maar dat kun je pas bevestigen als je er echt mee gewerkt hebt. Ik zou je aanbevelen om een paar stukken flex te kopen en ermee aan de slag te gaan en dan pas te beslissen waar je je geld aan uit geeft. Het maakt het leggen van je baan echt een stuk gemakkelijker.
1 flex van 90 cm vervangt zomaar bijna 9 vaste rail stukken van bijvoorbeeld Minitrix. Dat zijn dus 8 rail overgangen met raillasjes die ieder op zich problemen kunnen veroorzaken met stoom doorgifte. Het op lengte maken van de flex kan ook met een klein ijzerzaagje, daar heb je niet meteen een dremel voor nodig. Ook ik had mijn twijfels hierover toen ik begon en heb al mijn bochten met Peco Setrack gelegd (vergelijkbaar met Minitrix). Dat bleek uiteindelijk veel meer werk omdat uiteindelijk ieder apart rail stuk voorzien moest worden van voedingsdraden. Daarom worden veel raillasjes gesoldeerd aan de rails. Nu weet ik beter en komt er alleen nog flex op mijn volgende baan.

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Nico Essers schreef: 21 mar 2020 11:53 Ik snap je twijfel over flex-rails maar dat kun je pas bevestigen als je er echt mee gewerkt hebt. Ik zou je aanbevelen om een paar stukken flex te kopen en ermee aan de slag te gaan en dan pas te beslissen waar je je geld aan uit geeft. Het maakt het leggen van je baan echt een stuk gemakkelijker.
1 flex van 90 cm vervangt zomaar bijna 9 vaste rail stukken van bijvoorbeeld Minitrix. Dat zijn dus 8 rail overgangen met raillasjes die ieder op zich problemen kunnen veroorzaken met stoom doorgifte. Het op lengte maken van de flex kan ook met een klein ijzerzaagje, daar heb je niet meteen een dremel voor nodig. Ook ik had mijn twijfels hierover toen ik begon en heb al mijn bochten met Peco Setrack gelegd (vergelijkbaar met Minitrix). Dat bleek uiteindelijk veel meer werk omdat uiteindelijk ieder apart rail stuk voorzien moest worden van voedingsdraden. Daarom worden veel raillasjes gesoldeerd aan de rails. Nu weet ik beter en komt er alleen nog flex op mijn volgende baan.
Ik zal idd een paar flex rails los kopen om mee te werken. Ik zie ook van fleischmann flex rails voorbij komen. Is dat niet handiger om te gebruiken ? Of is Peco echt een stuk beter?

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Ik had 2 stuk minitrix flex en dat beviel totaal niet. Deze rails was zo stug dat hij steeds terug veerde naar recht. Daarom had ik de Setrack gekocht en peco flex voor de rechte stukken.
Peco is in mijn ervaring inderdaad een stuk flexibeler en laat zich mooi vormen. Ik zou je Peco adviseren.

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie