Wat bepaald rails keuze
Wat bepaald rails keuze
Hallo,
ben sinds kort met N-spoor begonnen. heb een Fleischmann startset op ebay gevonden en heb wat minitrix rails bij elkaar gesprokkeld.
Heerlijk prutsen maar merk ook dat (mn door FM met bedding) de rails merken zich niet makkelijk op me kaar aanlaat sluiten.
tijd om voor 1 merk te gaan lijkt me.
Wat bepaald voor jullie het merk waarmee je gaat werken (naast de kosten).
alvst dank en op naar veel lange knutselavonden.
gr.
Tet
ben sinds kort met N-spoor begonnen. heb een Fleischmann startset op ebay gevonden en heb wat minitrix rails bij elkaar gesprokkeld.
Heerlijk prutsen maar merk ook dat (mn door FM met bedding) de rails merken zich niet makkelijk op me kaar aanlaat sluiten.
tijd om voor 1 merk te gaan lijkt me.
Wat bepaald voor jullie het merk waarmee je gaat werken (naast de kosten).
alvst dank en op naar veel lange knutselavonden.
gr.
Tet
Re: Wat bepaald rails keuze
Uiterlijk, vandaar dat ik Peco Code 55 gebruik. Dat heeft mogelijk een wat steilere leercurve voor de beginner omdat je alleen wissels en flexrail hebt, geen vaste rechte of gebogen rails zoals bij Fleischman en Minitrix bijvoorbeeld. Wel mooie slanke (en dus realistischere) wissels.
Als je bijvoorbeeld geen (vaste) ruimte hebt en je de boel regelmatig moet opruimen dan zou ik Kato Unitrack nemen. Niet het mooiste (naar mijn mening) maar wel heel degelijk en betrouwbaar.
Als je bijvoorbeeld geen (vaste) ruimte hebt en je de boel regelmatig moet opruimen dan zou ik Kato Unitrack nemen. Niet het mooiste (naar mijn mening) maar wel heel degelijk en betrouwbaar.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Wat bepaald rails keuze
Klinkt logisch. maar even over die wissels van peco, hoe maak je die electrisch dan? dmv servo of a la minitrix bijv, met draadje naar decoder?
Re: Wat bepaald rails keuze
Kijk ook even naar dit draadje over de rails:
viewtopic.php?f=18&t=14015
De Peco wissels kun je bedienen met een servo of een wisselmotor en een decoder.
Niet zo eenvoudig als bij minitrix of flm. Wel veel mooier.
Groetjes,
Gerard
viewtopic.php?f=18&t=14015
De Peco wissels kun je bedienen met een servo of een wisselmotor en een decoder.
Niet zo eenvoudig als bij minitrix of flm. Wel veel mooier.
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Wat bepaald rails keuze
Rails keuze word bij mij bepaald door prijs, beschikbaarheid en of het makkelijk te schilderen is.
Bij N rails gebruik ik meestal het goedkoopste wat ik vinden kan. Als het moet kunnen rijden gebruik ik rails die niet roest en gebruik alleen maar flexrail en wissels. Bij diorama's kan ik alles gebruiken en op dit moment is oude Arnold rails voor mij het gunstigste. Het heeft wel geen perfect spoorstaaf profiel maar dat valt meestal niet wel is het chemisch gezwart waardoor het zich makkelijker laat schilderen en 1 laag verf meestal voldoende is. Daarnaast roest het dus je wil er niet overheen hoeven te rijden maar voor diorama's is het ideaal want wat als roest kleur is hoef ik niet te schilderen.
Op diorama's gebruik ik alle railsystemen door elkaar als het zo uitkomt en als je het goed afwerkt is dat niet te zien.
Voor meterspoor gebruik ik Z rails en de Rokuhan rails vind ik heel mooi en is goedkoop maar de verrotte Marklin die m'n vader weg doet is dan nog voordeliger dus neem ik die en af en toe een pakje rokuhan rails voor hem( de rest koopt hij zelf) in ruil voor zijn oude rails.
Groetjes Michiel
Bij N rails gebruik ik meestal het goedkoopste wat ik vinden kan. Als het moet kunnen rijden gebruik ik rails die niet roest en gebruik alleen maar flexrail en wissels. Bij diorama's kan ik alles gebruiken en op dit moment is oude Arnold rails voor mij het gunstigste. Het heeft wel geen perfect spoorstaaf profiel maar dat valt meestal niet wel is het chemisch gezwart waardoor het zich makkelijker laat schilderen en 1 laag verf meestal voldoende is. Daarnaast roest het dus je wil er niet overheen hoeven te rijden maar voor diorama's is het ideaal want wat als roest kleur is hoef ik niet te schilderen.
Op diorama's gebruik ik alle railsystemen door elkaar als het zo uitkomt en als je het goed afwerkt is dat niet te zien.
Voor meterspoor gebruik ik Z rails en de Rokuhan rails vind ik heel mooi en is goedkoop maar de verrotte Marklin die m'n vader weg doet is dan nog voordeliger dus neem ik die en af en toe een pakje rokuhan rails voor hem( de rest koopt hij zelf) in ruil voor zijn oude rails.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Wat bepaald rails keuze
unitrack van Kato gebruik ik
perfecte rails met bedding sluit goed aan op elkaar
dat gebruik ik, goed contact en rijd goed
perfecte rails met bedding sluit goed aan op elkaar
dat gebruik ik, goed contact en rijd goed
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Wat bepaald rails keuze
De rails van Minitrix laat zich niet solderen. Mijn eigen wissels kan ik alleen maken als ik wel eraan kan solderen. Dus daarom viel voor mij Minitrix af. In de tijd dat ik de keuze maakte had Roco ook mooiere biels.
Re: Wat bepaald rails keuze
Mijn keuze voor Kato is gebaseerd op de pure gebruiksvriendelijkheid en de eenvoudige digitalisering van de wissels. Daarbij komt nog de grote bedrijfszekerheid.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Wat bepaald rails keuze
In het begin heb ik allerlei soorten code 80 rails gebruikt, Peco, Roco, Fleischmann, Minitrix noem het maar op. Je kunt het allemaal aan elkaar knopen, geen probleem.
Nu heb ik voor de zichtbare delen Peco code 55, omdat dat het mooist is. Plus het mooiste assortiment aan realistische wissels. In het schaduwstation ligt m'n oude code 80 rails, dat ligt toch uit het zicht.
De wissels drijf ik aan m.b.v. servo's, aangestuurd door de Servoswitch van Wim R.
Over het solderen van Minitrix rails: die ervaring heb ik ook, maar dat ligt dus aan welke serie rails je hebt, zie ook dit draadje.
Nu heb ik voor de zichtbare delen Peco code 55, omdat dat het mooist is. Plus het mooiste assortiment aan realistische wissels. In het schaduwstation ligt m'n oude code 80 rails, dat ligt toch uit het zicht.
De wissels drijf ik aan m.b.v. servo's, aangestuurd door de Servoswitch van Wim R.
Over het solderen van Minitrix rails: die ervaring heb ik ook, maar dat ligt dus aan welke serie rails je hebt, zie ook dit draadje.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Wat bepaald rails keuze
Mijn keuze was Peco 55 het aanblik. By far de mooiste vind ik persoonlijk! Uiteindelijk voor Fleischmann zonder bedding gegaan, met Peco kwamen mijn ideeën niet goed uit door de (in mijn geval) te slanke wissels, met Fl* paste het wel. Wissels in het zicht komen servo's onder, ballasten zal ik ook moeten leren.. Ik gebruik hoofdzakelijk flexrails en de wissels, vaste stukken enkel daar waar het uitkomt (van wat ik heb liggen, bestel het niet)
Re: Wat bepaald rails keuze
Wouter er is geen touw aan vast te knopen. Wat zeg je nu?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Wat bepaald rails keuze
MarcoTrix schreef: ↑07 apr 2020 22:39
Rails
Uit de inboedel van mijn buurman kwamen tweedehands rails van Minitrix en Fleischmann N tevoorschijn. Helaas kon ik met beide geen complete ovaal maken, en voor een tijdelijke baan vond ik beide rails soorten ook niet goed geschikt. Zelf was ik Märklin rails gewend, waarbij de trein toch op een zekere veilige hoogte boven de vloer (en het stof rijdt), en waarvan de stroomvoering ook bijzonder goed is. Uiteindelijk kwam ik door goede reviews op internet van Japanse en Amerikaanse N-spoor liefhebbers op het spoor van Kato rails. Niet altijd even makkelijk verkrijgbaar, maar voor een tijdelijke (Teppich) spoorbaan ideaal. Beschik nu alleen over een cirkel rails, maar verwacht elk moment de nieuwste aanvullingen.