Kijkdoosje Alex

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Re1044

Kijkdoosje Alex

Bericht door Re1044 »

Afbeelding

Ik ben begonnen met een nieuw kijkdoosje te maken ,nadat ik mijn ervaringen in HO al flink beproefd heb .Het kijkdoosje is ongeveer 50cm x 20cm en heeft een achtergrond die nog moet worden voorzien van enige wolkendek .
Er komt een stationnetje op en het railplan is zeer eenvoudig gelaten.Rails is Peco code 55 .
Het land is een mengelmoes van Duits-Oostenrijks-Tjechisch in tijdperk V-V!.

Alex

Onderwerp starter
Re1044

Re: Kijkdoosje Alex

Bericht door Re1044 »

Afbeelding

We zijn begonnen met de rails , en bijna alles in de ballast gezet .

Alex

MarcoTrix

Bericht door MarcoTrix »

Gaat dit ook voor tentoonstellingen gebruikt worden o.i.d.? Of is het alleen een ludieke manier om de trein op te ruimen? Dat laatste zou echt zonde zijn, want ik vind het een ludieke manier om je trein te laten zien.

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

Trein opruimen ? Leg uit ? Ik bouw al jaren kijkdozen in allerlei soorten en maten , want voor een N-baan hoef je tenslotte niet als HO persé ´rondje om de kerk´ te rijden .In eerste instantie ben ik gaan bouwen omdat ik dat leuker vind dan rijden , voor mij hoeft rijden niet zo nodig , vandaar het kijkdoosverhaal.Treinen in N ruim ik niet op , daar heb ik genoeg van om er een winkel mee te vullen,dat geldt ook voor het HO spul .Maar laten we het op N houden .Waar was ik gebleven .In mijn achterhoofd houdende dat ik er ooit mee op een beurs kan gaan staan is een optie aangezien Houten en Utrecht zo goed als om de hoek ligt .Ik heb een optie gehouden om hem verder uit te breiden .Het belangrijkst van alles is dat je plezier hebt in de hobby , maakt niet uit wat je doet of hoe je het doet , dat ik je keuze erin die je zelf maakt .

Alex

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

Inmiddels is het bakje verder aangekleed en laat ik zien wat er in die tijd gebeurd is .
Afbeelding

Als eerst hebben we een strookje piepschuim op maat gesneden en geplaatst en gelijmd.Daarna gipsen.

Afbeelding

Daarna op kleur gebracht met bruin en zwarte verf gemengd met elkaar .

Afbeelding

Vervolgens breng je wat basiskleuren groen aan en strooi je het stukje in bij de rots en lijm je dat met verdunde houtlijm met water in, maar voordat je dat doet spray je heteerst in met water en drupje afwasmiddel ,nevelen .Een plantenspuit kan daarbij uitkomst bieden .

Afbeelding

Je kiest daarna de bomen van zeeschuim en zorg dat je verschillende grootes bij elkaar legt om de bomen te spuiten.Nadat je nagekeken hebt of er in de takjes geen zaadrestjes zitten van blad of zaad zijn ze klaar om te spuiten .
Dat spuiten kan met spuitlijm of met spuibus zwarte of bruine verf .De verfmethode geeft een extra diepte in de boom maar fungeert ook als lijm.Na het inspuiten strooisel of vezels naar gelang je voorkeur .foliage kan ook.
Als je de bomen ´gespoten hebt ´pak wat haarlak ,bij voorkeur goedkope spuitbus en spuit de bomen opnieuw in ,dat zorgt ervoor dat het strooisel wat je al eerder op de bomen deed blijft zitten .Als dat gebeurd is kies je een plaatsje uit op de rots om ze te planten .

Afbeelding

Dat planten doe je met een prima of spijker in de rots te prikken en het boompje met houtlijm vast te zetten .Let vooral op hoe je het wegzet .
Maak de omgeving af met kleine struikjes en bloemen .

Alex

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

Ondertussen zijn we verder gegaan met aankleden en gaan we de laatste dingen die zichtbaar zijn nog doen ,de in en uitgang word een beetje gecamoufleerd en het ballast wat nog ontbreekt bijgevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het diorama zou maar 1 bak worden , inmiddels heb ik besloten om nog een stukje eraan te gaan maken .
De lokomotieven van MTB zijn van de CSD ,Tjechie ,de ketelwagens van Fleischmann.

Alex

Jasper

Bericht door Jasper »

Gaaf hoor, echt heel mooi gemaakt zo!

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

Dankje, er komen nog seinen op en moet me eens gaan bezinnen hoe ik de uitbreiding ga maken.

Alex

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Gewoon erg leuk.
Was erg benieuwd wat het zou worden.
Complimenten.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Leuk idee, zo'n kijkdoos. Ziet er sfeervol uit.

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Mooi gemaakt, ziet er sfeervol uit.

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

Dank Nico, de bedoeling was , dat ik het bij dit bakje zou laten , maar zoals altijd bij mij dan heb ik de smaak te maken ga ik het langzaam aan verder uitbouwen , zodat ik er meer plezier in heb , en ook mijn treinen op kan laten rijden .

Alex

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

De uitbreiding

Nadat ik de kijkdoos had gemaakt ging er bij mij wat broeien en vaak is het zo door veel te proberen , kom je uiteindelijk tot het resultaat wat je wilt bereiken .De uitbreiding was in eerste instantie bedoeld met een klein bakje van dezelfde afmetingen , dat was er eigenlijk al , maar omdat ik nog ruimte overhad onder de HO-baan heb ik besloten om nog een stukje eraan te maken .De rails en wissel is nog steeds van peco 55 .Ik wil de dit handhaven want in het verleden is wel gebleken dat op ander rails over gaan niet altijd de beste oplossing is.
Op de uitbreiding komt industrie en stukje voor het station waar de railbus aan stopt.
1 Spoor is voorzien een algemeen laad en losspoor en losspoor voor de boerenbond .

Afbeelding

Afbeelding

Alex

Onderwerp starter
Re1044

Bericht door Re1044 »

Ik ben weer wat verder gegaan met hobbyen , nu wat extra tijd en kunnen we op ons gemak verder gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is om de ruimte tussen de bomen en struiken op te vullen met struiken , zodat je een soort ´houtwal´ krijgt.
De witte plekjes worden aangetipt op de rots , het voorste gedeelte bij het 1e spoor aan de buitenkant komt laad en los perron voor 4 wagens .

Alex

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Alex,

Het ziet er leuk uit.
Met het materieel is er natuurlijk totaal niets mis. ;)

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie