Baan met dubbelspoor en schaduwstation
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Baan met dubbelspoor en schaduwstation
De hele avond aan het tekenen geweest, maar totaal niet tevreden met de uitkomst.
Ik dacht dat ik met de ruimte wel iets moois kon maken, maar het viel behoorlijk tegen. De complete baan is nu 660cm x 240cm
Eerst even het plan dat ik wilde:
Tijdperk III, waarbij op de grote baan dieseltreinen wil laten rijden en op het andere beneden spoor een combinatie van kleine diesel/stoom treinen.
Op de berg wil ik een kleine stoomtrein laten rijden.
Wat ik vooral leuk vind is om een aantal niet voorspelbare scenario's te maken, die compleet worden aangestuurd met een pc. Incl auto's.
Waarbij de kijker dus eigenlijk weet wanneer er waar een trein vandaan komt. Vandaar ook het schaduwstation.
De dingen waar ik tegenaan loop:
- Ik krijg vaak niet de sporen passend, een aantal keer is het ook helemaal niet gelukt, zoals het spoor bij de industrie. Maar wellicht kan ik dit oplossen met flexrails of als ik kies voor Kato rails om zelf een flexrails te maken.
- Ik heb best veel ruimte en wil graag dat je opgenomen wordt door de tafel, dus vandaar de 2 grote inhammen. Maar het resultaat is niet heel spannend. De lange baan is nog steeds een saai rondje. Misschien moet ik de inhammen groter maken. De inhammen zijn nu 120 x 120cm.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben, ik heb dus wel iets van een idee, maar niet goed genoeg om er iets moois van te maken.
Ik dacht dat ik met de ruimte wel iets moois kon maken, maar het viel behoorlijk tegen. De complete baan is nu 660cm x 240cm
Eerst even het plan dat ik wilde:
Tijdperk III, waarbij op de grote baan dieseltreinen wil laten rijden en op het andere beneden spoor een combinatie van kleine diesel/stoom treinen.
Op de berg wil ik een kleine stoomtrein laten rijden.
Wat ik vooral leuk vind is om een aantal niet voorspelbare scenario's te maken, die compleet worden aangestuurd met een pc. Incl auto's.
Waarbij de kijker dus eigenlijk weet wanneer er waar een trein vandaan komt. Vandaar ook het schaduwstation.
De dingen waar ik tegenaan loop:
- Ik krijg vaak niet de sporen passend, een aantal keer is het ook helemaal niet gelukt, zoals het spoor bij de industrie. Maar wellicht kan ik dit oplossen met flexrails of als ik kies voor Kato rails om zelf een flexrails te maken.
- Ik heb best veel ruimte en wil graag dat je opgenomen wordt door de tafel, dus vandaar de 2 grote inhammen. Maar het resultaat is niet heel spannend. De lange baan is nog steeds een saai rondje. Misschien moet ik de inhammen groter maken. De inhammen zijn nu 120 x 120cm.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben, ik heb dus wel iets van een idee, maar niet goed genoeg om er iets moois van te maken.
Laatst gewijzigd door Jasper op 22 apr 2020 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn eerste baan plan
Mijn tip wanneer ik je plan zie (en veel Nederlandse plannen hier) om niet steeds strak en recht de baanrand te willen volgen. Gebruik diagonalen en wees creatief met ruime bogen. Dat geeft veel meer mogelijkheden en ziet er natuurlijker uit.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Mijn eerste baan plan
Tip: zorg dat je overal bij kunt. Als ik goed kijk zie ik dat je baan 1.20m diep is. Je kunt nooit bij de achterkant in het geval van calamiteiten. Een cm of 80 is echt het maximum (tenzij je baan verrijdbaar is). Probeer het maar eens (en bedenk dat er als hij klaar is ook nog van alles in de weg staat, en/of dat het spoor weggewerkt is).
En wat Michiel zegt: het ziet er veel mooier uit als het spoor niet overal kaarsrecht loopt. Leg eens een heel grote flauwe boog in het landschap, of leg je station in een boog. 660x240 is natuurlijk een fantastische ruimte daarvoor.
En wat Michiel zegt: het ziet er veel mooier uit als het spoor niet overal kaarsrecht loopt. Leg eens een heel grote flauwe boog in het landschap, of leg je station in een boog. 660x240 is natuurlijk een fantastische ruimte daarvoor.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Mijn eerste baan plan
Het idee is dat je ook aan de achterzijde kan lopen. Zo kun je ook bij het station.
Het middenstuk is dan wel te diep. Ik zal dan nog kleinere bochten moeten gebruiken in de nieuwe tekening.
Het middenstuk is dan wel te diep. Ik zal dan nog kleinere bochten moeten gebruiken in de nieuwe tekening.
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Mijn eerste baan plan
Het idee is dat je ook aan de achterzijde kan lopen. Zo kun je ook bij het station.
Het middenstuk is dan wel te diep. Ik zal dan nog kleinere bochten moeten gebruiken in de nieuwe tekening.
Het middenstuk is dan wel te diep. Ik zal dan nog kleinere bochten moeten gebruiken in de nieuwe tekening.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: Mijn eerste baan plan
met die oppervlakte wil je toch ook wel een schaduw station enzo
Wellicht niet vanaf dag 1 maar zorg dat je voorbereidingen treft met waar je een helix oid kan bouwen.
Wellicht niet vanaf dag 1 maar zorg dat je voorbereidingen treft met waar je een helix oid kan bouwen.
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Mijn eerste baan plan
Was ook wel mijn wens, maar het op hoogte werken in dit programma lukte mij nog niet (net als bergen tekenen etc).
Dus had nu een schaduwstation in de berg gemaakt.
Dus had nu een schaduwstation in de berg gemaakt.
Re: Mijn eerste baan plan
Waarom zou je een helix gebruiken als je zoveel ruimte hebt? Als de achterkant van de baan ook toegankelijk is, zou ik het schaduwstation gewoon op hetzelfde niveau houden als het zichtbare deel. Geen gezeur met hellingen en lange wachttijden. En perfecte toegankelijkheid.Thrillseeka schreef: ↑21 apr 2020 11:07 met die oppervlakte wil je toch ook wel een schaduw station enzo
Wellicht niet vanaf dag 1 maar zorg dat je voorbereidingen treft met waar je een helix oid kan bouwen.
Het lijkt hier (en op andere fora net zo) wel eens of een schaduwstation alleen onder de baan zou kunnen, dus 40 cm lager of zo. Ja dan heb je een helix nodig. Maar die dingen (helici) zijn hulpmiddelen, geen doel op zich. En er zitten veel nadelen aan. Er zijn genoeg mensen die hun helix juist de deur uit hebben gedaan vanwege de vele nadelen (bv Michiel en Nico).
Wat de vorm van de tafel betreft: het is nog wat hoekig. Dat is niet perse fout, maar bedenk dat een tafel ook best een schuine/diagonale rand mag hebben. Of rond mag lopen.
Vaak wordt eerst een tafel getekend, en pas daarna de rails. Maar in principe gaat het andersom: voor een bepaald baanplan is een bepaald oppervlak nodig. Dat hoeft absoluut geen geometrisch rechthoekige tafel te zijn... UIteraard geeft de ruimte waarin de baan komt te staan beperkingen, net als de bereikbaarheid. Maar ik zou niet beginnen met de tafel. De korte middenpoot bv is heel lastig om te gebruiken.
Zet eerst eens op een rij wat je wel en wat je niet wilt. Dus wat voor treinen wil je zien, en hoe wil je ze zien.
Dat heb je deels al gedaan. Dieseltreinen in Tp 3 en eventueel nog wat stoom.
Daarnaast schrijf je dat je graag onvoorspelbare scenarios wilt zien. Het simpelste zou een dubbelsporige lijn zijn met daarin een doorgangsstation.
Dat is echter erg voorspelbaar. Dus zul je nog wat dingen moeten toevoegen. Bv een splitsing van 2 hoofdlijnen.
Een trein komt uit (schaduw)station A en rijdt naar je zichtbare station B. Daar heeft hij 2 opties: of naar station D (schaduwstation), of naar station E (kan ook een schaduwstation zijn). De schaduwstations zijn natuurlijk te combineren in 1 groot schaduwstation. Op deze manier krijg je toch een bepaalde onvoorspelbaarheid in de routes die je treinen rijden.
Vervolgens kun je dingen toevoegen: bv een trein die uit A komt, maar eindigt in zichtbaar station B. Na een bepaalde wachttijd rijdt hij terug naar A.
Of je voegt nog een zijlijntje toe dat in station B aantakt op de hoofdlijn. Zijlijn treinen kunnen pendelen tussen station B en een kopstation F. Maar ze kunnen ook op de hoofdlijn verder rijden naar A. Of C. enz enz
Je ziet, zonder dat ik maar een streep op papier heb gezet (of een lijn op een beeldscherm), is er al veel te bedenken over wat je nu wilt zien op je baan. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Vervolgens ga je wat meer plannen, bv hoe groot moet station B dan worden op aan de eisen te voldoen. Dat stationsontwerp kun je dan proberen te plaatsen in de ruimte die je beschikbaar hebt voor de modelbaan. Daarna voeg je aansluitende trajecten toe (paradestrecke bv). Tenslotte moet er nog een tafel onder komen. Enz enz.
UIteraard loop je her en der tegen obstakels aan, en moet je de plannen aanpassen, maar dat hoort bij de planningsfase.
Succes!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 21 apr 2020 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Mijn eerste baan plan
dank je wel, ik ga het eens op deze manier proberen. Ik ben voor nu sowieso gestopt met het tekenprogramma en ben terug gegaan naar pen en papier. Als ik dan tevreden ben ga ik het met het tekenprogramma invoeren.
Werkt heel wat sneller.
Werkt heel wat sneller.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: Mijn eerste baan plan
Tsja toch juist met zo een grote oppervlakte zou je juist 2 of wellicht meer stations in het zicht kunnen maken. Oftewel trein rijd van SS naar zichtbaar station 1 daarna door naar 2 en wellicht 345. Daarnaast nog echt een stad en autojes laten rijden. Als je de ruimte gaat gebruiken om je treinen te parkeren zou ik dat zonde vinden.Wim H schreef: ↑21 apr 2020 13:36Waarom zou je een helix gebruiken als je zoveel ruimte hebt? Als de achterkant van de baan ook toegankelijk is, zou ik het schaduwstation gewoon op hetzelfde niveau houden als het zichtbare deel. Geen gezeur met hellingen en lange wachttijden. En perfecte toegankelijkheid.Thrillseeka schreef: ↑21 apr 2020 11:07 met die oppervlakte wil je toch ook wel een schaduw station enzo
Wellicht niet vanaf dag 1 maar zorg dat je voorbereidingen treft met waar je een helix oid kan bouwen.
Het lijkt hier (en op andere fora net zo) wel eens of een schaduwstation alleen onder de baan zou kunnen, dus 40 cm lager of zo. Ja dan heb je een helix nodig. Maar die dingen (helici) zijn hulpmiddelen, geen doel op zich. En er zitten veel nadelen aan. Er zijn genoeg mensen die hun helix juist de deur uit hebben gedaan vanwege de vele nadelen (bv Michiel en Nico).
Daarna lekker onder de tafel als opslag de andere treinen.
Ben het met je eens dat er nadelen aan kunnen zitten maar juist voor het zicht zie ik er ook voordelen aan zitten
Daarom wellicht ook niet vanaf dag 1 maar je kan er wel al rekening in je ontwerp houden.
Nu ben ik ook van het type dat een ontwerp maakt en vervolgens tijden het bouwen dingen toch verander en toevoeg of juist weglaat.
Bij mij is een plan meestal meer een ruwe schets hoe het ongeveer moet gaan worden en tijdens de bouw zien we wel hoe het word.
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Re: Mijn eerste baan plan
Ik schreef ook niet dat het een open schaduwstation/fiddle yard moet zijn...Thrillseeka schreef: ↑21 apr 2020 16:59 Als je de ruimte gaat gebruiken om je treinen te parkeren zou ik dat zonde vinden.
Je kunt er natuurlijk prima een berg over heen bouwen. En op die berg scenery bouwen. Of nog meer sporen (bv bergstationnetje). Zo lang je maar goed (van de achterkant of van onderen) bij het schaduwstation kunt.
Het hangt dus erg van het landschap af dat je wilt bouwen. Bij een Nederlands thema zal het lastig zijn om het schaduwstation geloofwaardig te overbouwen (al zijn daar ook wel dingen te verzinnen). In een middelgebergte of zelfs heuvelland gaat het echter prima.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Mijn eerste baan plan
Bij een Nederlandschebaan kan je er een vliegveldje op zetten.
Schiphol als schaduwstation.
Schiphol als schaduwstation.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Mijn eerste baan plan
Het zal niet Nederland worden. Ben niet zo fan van het landschap.
Ik ben begonnen met het tekenen van een serieus schaduwstation, welke bereikbaar is van beide kanten van een dubbel spoor.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Het stukje dubbelspoor in het station kan makkelijk vergroot worden met een helling, bochten of recht rail.
Er zijn 2 stukken waar ik bang voor ben dat de treinen kunnen botsen op een andere trein, 1 op de hoofdbaan en 1 in het begin van het schaduwstation. Hoe kan ik hiermee omgaan of is het ontwerp niet goed?
Ik ben begonnen met het tekenen van een serieus schaduwstation, welke bereikbaar is van beide kanten van een dubbel spoor.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Het stukje dubbelspoor in het station kan makkelijk vergroot worden met een helling, bochten of recht rail.
Er zijn 2 stukken waar ik bang voor ben dat de treinen kunnen botsen op een andere trein, 1 op de hoofdbaan en 1 in het begin van het schaduwstation. Hoe kan ik hiermee omgaan of is het ontwerp niet goed?
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: Mijn eerste baan plan
Op deze manier creer je een keerlus en een bottleneck ik zou er voor kiezen om de wissels in dat midden stuk eruit te halen.\
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Maar hoe los ik het dan op, dat beide banen van de hoofdbaan aangesloten zijn op het station?
Wellicht heeft iemand een voorbeeld van een schaduwstation met een dubbelspoor?
Wellicht heeft iemand een voorbeeld van een schaduwstation met een dubbelspoor?
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Jasper, je bijt je vast in details. Dit probleem is er geen, want van zodra je baanplan vormt krijgt zal dit hersenspinsel van een schaduwstation niet meer passen in het totaalconcept. De omgekeerde wereld dus.
Probeer eerst de grote lijnen vorm te geven: wat wil ik bereiken? Welk thema, welke regio, welke nijverheden, en hoe plaats je deze themas op de beschikbare ruimte? Wat komt waar. Wat wil je uitbeelden? Wat is belangrijk en wat is bijkomstig? Schets dus eerst een globaal en ruw plaatje.
Eenmaal je weet wat je wilt bouwen, kan je aan een sporenplan denken. Weer eerst in grote lijnen wat er waar komt: een station, een industrieterrein, een onderhoudsdepot, een hoofdlijn... Allemaal heel ruw in heel algemen vormen. Zie dat ruimte en verhoudingen een beetje kloppen, en dat je genoeg plaats voorziet zodet elke onderdeel tot zń recht kan komen. Liver te weinig dan te veel.
Daarna kan je beginnen verfijnen en elke onderdeel afzonderlijk uitwerken naar de rijbewegingen die je wilt kunnen uitvoeren.
Plan dus van algemeen naar steeds fijner. Je je zal merken dat je uiteindelijk niet alles tot op de centimeter moet gaan plannen, want tijdens het bouwen en testrijden gaat er nog veel veranderen. Zolang je maar dat globaal plan hebt waar je naartoe kan werken, Bijvoorbeeld:
Een snel voorbeeld van een paar ideëen geschikt op je beschikbare oppervlakte. Te druk? Dan inkrimpen. Maar maak een algeem schema. En bepaal dan elk deel afzonderlijk wat je daarmee wilt bereiken, en specifieer meer in detail wat er in elke zone moet komen, en hoe je de verbinding gaat maken tussen de zonees. Grof naar fijn...
Probeer eerst de grote lijnen vorm te geven: wat wil ik bereiken? Welk thema, welke regio, welke nijverheden, en hoe plaats je deze themas op de beschikbare ruimte? Wat komt waar. Wat wil je uitbeelden? Wat is belangrijk en wat is bijkomstig? Schets dus eerst een globaal en ruw plaatje.
Eenmaal je weet wat je wilt bouwen, kan je aan een sporenplan denken. Weer eerst in grote lijnen wat er waar komt: een station, een industrieterrein, een onderhoudsdepot, een hoofdlijn... Allemaal heel ruw in heel algemen vormen. Zie dat ruimte en verhoudingen een beetje kloppen, en dat je genoeg plaats voorziet zodet elke onderdeel tot zń recht kan komen. Liver te weinig dan te veel.
Daarna kan je beginnen verfijnen en elke onderdeel afzonderlijk uitwerken naar de rijbewegingen die je wilt kunnen uitvoeren.
Plan dus van algemeen naar steeds fijner. Je je zal merken dat je uiteindelijk niet alles tot op de centimeter moet gaan plannen, want tijdens het bouwen en testrijden gaat er nog veel veranderen. Zolang je maar dat globaal plan hebt waar je naartoe kan werken, Bijvoorbeeld:
Een snel voorbeeld van een paar ideëen geschikt op je beschikbare oppervlakte. Te druk? Dan inkrimpen. Maar maak een algeem schema. En bepaal dan elk deel afzonderlijk wat je daarmee wilt bereiken, en specifieer meer in detail wat er in elke zone moet komen, en hoe je de verbinding gaat maken tussen de zonees. Grof naar fijn...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Ik ben het helemaal met Michiel eens. Je zou andersom moeten denken.
Een schaduwstation is geen doel op zich, maar een middel. Het ondersteunt het zichtbare deel van de baan. Maar dat zichtbare deel heb je nog niet ontworpen... Dus hoe weet je wat het schaduwstation moet gaan doen?
Begin dus inderdaad met de grote lijnen, en werk dat uit van grof naar fijn.
Groet, Wim
Een schaduwstation is geen doel op zich, maar een middel. Het ondersteunt het zichtbare deel van de baan. Maar dat zichtbare deel heb je nog niet ontworpen... Dus hoe weet je wat het schaduwstation moet gaan doen?
Begin dus inderdaad met de grote lijnen, en werk dat uit van grof naar fijn.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Ok, dan ga ik daar wel eerst over nadenken. Het probleem is vooral dat ik nog niet goed weet wat ik wil.
Blijf dan wel eerst even het internet afspeuren naar voorbeelden en foto's.
Bedankt voor jullie hulp.
Blijf dan wel eerst even het internet afspeuren naar voorbeelden en foto's.
Bedankt voor jullie hulp.
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Wat dan een mogelijkheid is, is om een klein testbaantje te bouwen. Iets heel klein van vb 1,5m x 0.6m met een eenvoudig sporenplan (ovaal met een paar opstelsporen) waarmee je al aan de slag gaat om ervaring op te doen: sporen leggen en aansluiten, wissels aansturen, automatiseren, rijden, loc-onderhoud, landschapsbouw, boompje vlechten, huisje bouwen... Je gaat snel door alle disciplines van het modelbaanbouwen, en hebt een idee van wat te verwachten.
En ondertussen kan je rustig het grote idee laten vormen in je hoofd, zonder tijdsdruk of dwang, maar rustig en overwogen.
En ondertussen kan je rustig het grote idee laten vormen in je hoofd, zonder tijdsdruk of dwang, maar rustig en overwogen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Dat laatste voorstel van Michiel is een heel belangrijk punt om over na te denken. Ook ik ben met een kleine baan van 75x145 cm bezig om me alle facetten van de modelbouw eigen te maken. Daarnaast heb ik een grote baan gepland die om de zoveel tijd nog aangepast wordt door veranderde inzichten. Ik heb bijvoorbeeld ondervonden dat een helix in je baan een onding is qua bereikbaarheid die je alleen inbouwt als het echt niet anders kan. Die komt dus ook niet op mijn grote baan (zie mijn onderschriften). Dan zul je ook snel ervaren dat een baan niet te diep moet zijn om er goed bij te komen tijdens het bouwen maar ook later tijden het rijden. Een persoonlijke mening is dat je de ruimte anders zou moeten indelen dan dat je nu gepland hebt. De E vorm zou ik zelf niet toepassen. Ik zou de baan rondom bouwen langs de muren met dieptes van maximaal 80 cm. Zou je de afmetingen van de ruimte zelf eens op papier kunnen zetten zodat we daar meer zicht op krijgen. Kan helpen met de adviezen die je krijgt.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 75
- Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
- Locatie: Mora D'Ebre, España
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
Ik kan helaas niets bouwen op dit moment. De schuur moet nog een vloer krijgen.
De schuur was 20 x 10 .maar we hebben besloten de helft ervan bij 1 van de huizen te trekken.
Door de corona kunnen we alleen niet verder.
De ruimte is vierkant zonder opstakels.
Ik heb wel voorbeelden gezien waarbij er rondom gebouwd werd. Maar dat is niet echt mijn smaak.
Het E vorm idee komt vanuit het idee dat je dan aan 3 kant wat kunt zien. Het idee is dat de tafel aan 3 of 4 kanten bereikbaar zal zijn.
Dus ik hou het dan voorlopig op het bekijken van andere plannen en wat oefenen met de software.
De schuur was 20 x 10 .maar we hebben besloten de helft ervan bij 1 van de huizen te trekken.
Door de corona kunnen we alleen niet verder.
De ruimte is vierkant zonder opstakels.
Ik heb wel voorbeelden gezien waarbij er rondom gebouwd werd. Maar dat is niet echt mijn smaak.
Het E vorm idee komt vanuit het idee dat je dan aan 3 kant wat kunt zien. Het idee is dat de tafel aan 3 of 4 kanten bereikbaar zal zijn.
Dus ik hou het dan voorlopig op het bekijken van andere plannen en wat oefenen met de software.
Re: Baan met dubbelspoor en schaduwstation
wow, 10x10m ..
Wat een weelde Jasper
veel mogelijkheden ... een bergspoor van net iets boven de vloer tot bijna aan het plafond met min of meer realistische stijgings percentages. Op 10x10 zou je een hele zijlijn met verschillende stations kunnen uitwerken. Treinen pendelen vanaf een aftak station naar het eindstation bovenop de berg. Ik zie zomaar 50m! rijlengte beschikbaar komen om overheen te pendelen. Aan het aftakstation ook een schaduwstation om ook wat verkeer te hebben op de 'doorgaande' lijn. Voor de zijlijn heb je dan ook geen schaduw station nodig .. alles wat je nodig hebt voor de dienstregeling kun je in model uitbeelden. let op, 50m in 1:160 is al 8 kilometer in 1:1!
Dat ik hiermee begin is omdat ik een beetje wows ben van kleine zijlijntjes
Of een serieuze industrie baan met verschillende vervoerders, dus uiteenlopend materieel. Een havenbaan kan bv ook heel goed en als je dan met je tijdperk ergens net na de grote oorlog gaat zitten, heb je nog veel 'handwerk' uit te beelden in de overslag en ook veel stoom op het water en de rails.
of een station van een middelgrote stad. op 10x10 kom je daarin ook een heel eind.
Wat Michiel en anderen al zeiden, is het verstandig om eerst te bepalen wat je wilt uitbeelden en op basis daarvan je schaduw station uitwerken. Elk van mijn aangegeven voorbeelden heeft eigen behoeften voor een schaduwstation.
Ook de tip om alvast een klein oefen en snel-rijklaar baantje te maken onderschrijf ik van harte.
Fenna
Wat een weelde Jasper
veel mogelijkheden ... een bergspoor van net iets boven de vloer tot bijna aan het plafond met min of meer realistische stijgings percentages. Op 10x10 zou je een hele zijlijn met verschillende stations kunnen uitwerken. Treinen pendelen vanaf een aftak station naar het eindstation bovenop de berg. Ik zie zomaar 50m! rijlengte beschikbaar komen om overheen te pendelen. Aan het aftakstation ook een schaduwstation om ook wat verkeer te hebben op de 'doorgaande' lijn. Voor de zijlijn heb je dan ook geen schaduw station nodig .. alles wat je nodig hebt voor de dienstregeling kun je in model uitbeelden. let op, 50m in 1:160 is al 8 kilometer in 1:1!
Dat ik hiermee begin is omdat ik een beetje wows ben van kleine zijlijntjes
Of een serieuze industrie baan met verschillende vervoerders, dus uiteenlopend materieel. Een havenbaan kan bv ook heel goed en als je dan met je tijdperk ergens net na de grote oorlog gaat zitten, heb je nog veel 'handwerk' uit te beelden in de overslag en ook veel stoom op het water en de rails.
of een station van een middelgrote stad. op 10x10 kom je daarin ook een heel eind.
Wat Michiel en anderen al zeiden, is het verstandig om eerst te bepalen wat je wilt uitbeelden en op basis daarvan je schaduw station uitwerken. Elk van mijn aangegeven voorbeelden heeft eigen behoeften voor een schaduwstation.
Ook de tip om alvast een klein oefen en snel-rijklaar baantje te maken onderschrijf ik van harte.
Fenna