ana&dig schreef: ↑08 feb 2020 16:33
put voor het ontslakken is dit op modelbanen
werkelijk een put(uitgezaagd gat) of op die plaats een beetje donker kleuren en er wat kolenresten strooien?
mvg Frank
Ik denk dat de meeste daar een echte put voor gebruiken.
Er zijn verschillende merken die een ontslakkingsput in hun gamma hebben.
En deze moet je inderdaad een klein beetje inwerken.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Een locdepot is een prachtig thema voor een modelspoorbaan. Er zijn veel technische installaties en het biedt een mooie gelegenheid om met veel locs te rangeren. Er zijn meerdere prachtige publikaties over depots, waaronder deze, die je ook als e-book kunt downloaden. Je kunt hem ook gewoon op je PC, je telefoon of tablet lezen (je hoeft dus geen e-book reader te hebben): https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html
Het is volledig Duits, maar alleen de prachtige foto's maken het de kosten al waard.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
erik-n-fan ,ik heb het nieuwe vertrekspoor aangesloten op draaischijf,is inderdaad veel praktischer; daarmee had ik een wissel (vrij) en gebruik hem nu voor een nieuw rangeerspoor.mvg Frank
Vergeet niet dat er bij de kolenbunker vaak ook een apart spoortje is om wagens met verse kolen te lossen. Kolen in een lok laden gaat vrij snel, maar kolen uit een open wagen lossen duurt veel langer. Als er geen apart spoor is, wordt het spoor voor de loks langdurig geblokkeerd door wagens.
Groet, Wim
Dat is zeker waar Wim, maar Franks kolenbunker heeft de omvang van een noodbekoling, voor als de hoofdbekoling wegens storing tijdelijk buiten bedrijf is, of zoals je die ziet bij een 1-sporig loodsje voor een zijlijn locje. Twee kolensporen is dan zelfs wat "overkill".
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Bjor schreef: ↑09 feb 2020 14:56
Dat is zeker waar Wim, maar Franks kolenbunker heeft de omvang van een noodbekoling, voor als de hoofdbekoling wegens storing tijdelijk buiten bedrijf is, of zoals je die ziet bij een 1-sporig loodsje voor een zijlijn locje. Twee kolensporen is dan zelfs wat "overkill".
Ah, ok. Ik dacht dat dit een tijdelijke model voor de bekoling was en er later een grotere kolenbunker zou moeten komen. Als dit definitief is, dan is aan de ene kant een extra losspoor voor kolenwagens inderdaad overkill.
Aan de andere kant is zo'n kleine kolenbunker "underkill" voor een depot van deze omvang. Ik zou er dus zeker een groter ding neerzetten, want het huidige model valt behoorlijk uit de toon bij zo'n draaischijf en lokloods.
@Frank: ja een dergelijk extra losspoor bedoelde ik. Alleen staat er nu een model van de zandbunker naast...
Als het je bedoeling is de realiteit (een beetje) te benaderen, dan zou je alle installaties achter elkaar moeten leggen. Als een stoomloc in het depot aankomt, worden eerst de voorraden (water, kolen en zand) aangevuld, de askast en rookkast geleegd (dat gebeurt vaak tijdens het kolen bunkeren) en daarna wordt de loc over de draaischijf in de loods gestald. Daar staat de lok boven een inspectieput, zodat de onderkant kan worden geïnspecteerd, lagers kunnen worden gesmeerd en reparaties kunnen worden uitgevoerd. Met een waakvuur wordt de ketel onder druk gehouden, zodat de loc klaar is voor de volgende rit.
Daarom zie je op het plaatje van Erik alle installaties in één lijn liggen. In een depot worden daardoor "zaag" bewegingen (heen en weer rijden over verschillende sporen om de bevoorradingsinstallaties te bereiken) voorkomen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
inderdaad Harri,was iets te vlug geweest!
Ben,heb installaties achter mekaar geplaatst; spoor aanbreng kolen,nog zonder wissel! bedankt voor de uitleg,(waakvuur) dacht dat de machinist uren op voorhand moest beginnen met de
verwarming van de ketel;maar waakvuur geeft toch al minder voorbereidingswerk.....
tijd zat om aan de baan te werken,maar opgehouden geweest met kortsluiting van één der digitale locs; ineens
stond die stil en lok boss gaf aan dat er een kortsluiting was, uiteindelijk rijdt de loc weer maar weet niet wat de reden was!Hoogspanningsmasten afgewerkt,alleen lichtje bovenaan moet roder schijnen,heb er nu een rood klevertje opgeplakt,misschien beter van rood te verven?Heb gekozen voor Viesmann bovenleiding,en die krijgt
nu stilaan vorm.....