Goeden dag allemaal
Al enige tijd kijk ik hier op het forum waarbij er veel interresante meededelingen, hulp, en tips op staan.
Zelf ben ik hier nieuw (net geregistreerd)
Ik ben al bezig met een baan, maar nu er als het mee zit een verhuizing geplant staat zal het met de bouw wat rustiger (tot niets) worden. M'n baan bestaat nu nog alles op 1 hoogte, met altijd al in gedachten om meerdere hoogtes (bergen) te gaan gebruiken.
Dus dan nu tijd op het bouwplan te gaan aanpassen.
M'n vraag is nu hoeveel kan een helling maximaal zijn? Volgensmij heb ik hier al eens gelezen dat op 1 meter iets van maximaal 5 cm mag zijn, maar kan dat helaas niet meer vinden.
Wie weet hebben jullie misschien een link voor mij of het antwoord? (vast wel)
Verder is mijn baan op het moment analoog. De bedoeling is om hem ook eens digitaal te maken. Wat ik hierover gelezen heb zal dit niet echt een probleem zijn. Maar er rekening mee houden dat evt de treinen omgebouwd moeten worden. Of heb ik hier iets over het hoofd gezien?
Alvast bedankt.
Marcel
Helling en van analoog naar digitaal
-
Onderwerp starter - Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 jul 2010 09:53
Helling en van analoog naar digitaal
Laatst gewijzigd door Wieringer78 op 17 jul 2010 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Helling
Algemeen gangbaar gaat men uit van 3 cm stijging per meter. In een spiraal/helix kun je natuurlijk wel hoger komen, maar daar moet je dan wel wat ruimte voor hebben.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 jul 2010 09:53
Re: Helling en van analoog naar digitaal
Alvast bedankt voor het snelle antwoord. verder nog een vraag over de doorrij hoogte. hoeveel moet ik daar ongeveer rekening mee houden?
Marcel
Marcel
Re: Helling en van analoog naar digitaal
Hangt er vanaf of je bovenleiding gebruikt of niet. Kijk eens bij de NEM-normen, daar kun je heel veel vinden over doorrijhoogtes, vrije ruimtes e.d.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Helling en van analoog naar digitaal
Als je de NEM 105 (klik) als minimaal aanhoudt zou je geen problemen mogen hebben met je materieel. Ga er zeker niet onder zitten. Vroeger of later.......
Als je verder gaat met de bouw van je baan is het altijd wel handig om die NEM (klik)dingen erbij te houden. Er staan zeker een aantal normen in (vrij profiel e.d.) die een aanrrader zijn om ellende te voorkomen....
Helling: maximaal 4% helling en het liefst minder. Als er een bocht in de zit is zelfs 3% aan te bevelen. Waarom? Dan heb je een mooie sneltrein locomotief gekocht.....komt die niet de helling op met 6 wagons en kun je met 3 wagons de helling nog net halen. Zou jammer zijn als je dit overkomt toch? Een gewaarschuwd mens.....
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Helling: maximaal 4% helling en het liefst minder. Als er een bocht in de zit is zelfs 3% aan te bevelen. Waarom? Dan heb je een mooie sneltrein locomotief gekocht.....komt die niet de helling op met 6 wagons en kun je met 3 wagons de helling nog net halen. Zou jammer zijn als je dit overkomt toch? Een gewaarschuwd mens.....
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Helling en van analoog naar digitaal
Allereerst welkom hier ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ikzelf heb mijn helling op max 2.5% (2.5cm per meter) op de rechte stukken en 2% (2cm per meter) of minder in de bogen gebouwd. Op deze manier hebben de treinen eigenlijk geen moeite om boven te komen, ook niet met een sleep (+/- 15 rijtuigen getest). Maar ik rij standaard met minder rijtuigen, dus weet dat alles haalbaar is.
Minimum doorrij hoogte ligt bij mij op 2 plaatsen net iets minder dan 4 cm, omdat het niet anders ging. Normaal houd ik ruimte genoeg ertussen, mocht er iets ontsporen moet je er goed bij kunnen komen![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Zelf rij ik ook digitaal, veel locs, zeker met een wat oudere collectie, moeten omgebouwd worden. Meestal heb je te weinig ruimte, dus werk ik met de Tran DCX75 loc decoders. Deze zijn zeer klein en kunnen zonder veel verbouwen aan (in) de loc geplaatst worden. Nieuwere locs zijn meestal voorbereid en dan maakt de decoder niet echt veel uit, er is immers rekening mee gehouden. Verder heb je op digitaal gebied zeer veel mogelijkheden![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ikzelf heb mijn helling op max 2.5% (2.5cm per meter) op de rechte stukken en 2% (2cm per meter) of minder in de bogen gebouwd. Op deze manier hebben de treinen eigenlijk geen moeite om boven te komen, ook niet met een sleep (+/- 15 rijtuigen getest). Maar ik rij standaard met minder rijtuigen, dus weet dat alles haalbaar is.
Minimum doorrij hoogte ligt bij mij op 2 plaatsen net iets minder dan 4 cm, omdat het niet anders ging. Normaal houd ik ruimte genoeg ertussen, mocht er iets ontsporen moet je er goed bij kunnen komen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Zelf rij ik ook digitaal, veel locs, zeker met een wat oudere collectie, moeten omgebouwd worden. Meestal heb je te weinig ruimte, dus werk ik met de Tran DCX75 loc decoders. Deze zijn zeer klein en kunnen zonder veel verbouwen aan (in) de loc geplaatst worden. Nieuwere locs zijn meestal voorbereid en dan maakt de decoder niet echt veel uit, er is immers rekening mee gehouden. Verder heb je op digitaal gebied zeer veel mogelijkheden
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)