Het werd weer eens tijd om wat analoge locomotieven aan te pakken en deze te digitaliseren.
Deze keer zijn het mijn motorposten. Ik heb meteen besloten om deze te voorzien van nieuwe motoren en ledverlichting.
Dit is een project waarbij ik minimaal tot niet hoef te frezen. Ik heb voorschakelprintjes gemaakt in SMD waarbij ik ook rangeerlichten kan tonen.
Wanneer ik de verlichting functie uit heb staan, zullen standaard aan elke zijde van de motorpost 1 rangeerlamp branden. Dan kan ik vervolgens met verlichting aan 1 kant van de motorpost de verlichting rijrichting afhankelijk aanzetten. Van de andere zijde dooft dan de rangeerlamp. Hetzelfde gebeurt met een 2e functieknop aan de andere kant van de motorpost. Op deze manier klopt de verlichting als hij getrokken rijdt, solo rijdt, of er een 2e motorpost voor zit.
Hierboven zie je de massaproductie. Ik heb gekozen voor een ESU Next18 decoder met een D&H voetje. Dit vanwege het prettig programmeren van de verlichting en zijn nagenoeg niet op te blazen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een goedkopere Kuehn. Omdat de schakelprintjes best wel complex zijn en daardoor een grotere foutmarge hebben, wil ik op veilig gaan. Zelf heb ik 4 onderstellen en 5 kappen. Deze waren eenvoudig uitwisselbaar. Het is dus een must dat dit blijft. Hierdoor zal ik de ledverlichting op losse printjes moeten maken. Dat zie je op de foto hieronder. Alleen de gele leds zijn er nog op gesoldeerd. De rode volgen nog.