Mijn baan begint zich te vormen... Tijdperk: 1980-1995 (IV), landschap beetje Twente / Salland achtig. Vandaar de -voorlopige- werktitel Tukkerland.
Na veel (veel!) gepuzzel in RailModeller Pro (MacOS) heb ik ondertussen een baanplan dat ik wel "durf" te delen hier als "newbie"

Het geheel bestaat uit twee lagen, er komt een helix ter verbinding van die twee lagen. Ik denk dat ik ongeveer 30cm tussen de lagen doe om voldoende ruimte te hebben om er bij te komen.
Alle rails is Peco 55.
Allereerst het niveau 0, het schaduwstation. Deze heeft ook een rondje zodat ik al in een vroeg stadium van de bouw lekker rondjes kan rijden

De twee losse sporen linksonder die naar beneden wijzen gaan naar de helix.

Dan niveau 1, de zichtbare baan. Deze behoeft denk ik een stuk meer uitleg. Allereerst de aansluitingen op de helix, dat zijn er twee, in het linkerdeel van de baan zichtbaar. Via een tussenniveau vlak onder niveau 1 wil ik deze vier sporen weer terugbrengen naar 2 en aansluiten op de helix. Ik zat te puzzelen namelijk dat ik zowel de binnen- als buitenbaan zowel opgaand als neergaand op de helix wilde aansluiten en dit leek me de enige echt logische methode.
Dan het hoofdstation, losjes gebaseerd op station Deventer en Almelo. Twee perrons verdeeld in een a- en een b-deel. Hiermee kun je op de twee perrons vier kleinere treinen of 2 langere intercity's verwerken. Het gehele station komt op een dijklichaam met een gebouw aan de voorzijde met een uitgang op straatniveau. Ik heb hier nog wat ruimte om de plaat eventuele een paar centimer breder te maken voor als dat nog niet helemaal past.
Het station heeft ook een kopspoortje aan de oostzijde voor de boemel. Deze boemel gaat na de bocht over een eigen enkelspoortje met een stationnetje met middenperron bovenaan en een eindstation linksonderin het geheel met een middenperron en twee opstelsporen. De boemellijn ligt verhoogd en gaat over alles heen.
Het station heeft aan de noordzijde een extra perron en rails voor een PTT Post station en wat andere kleinere goederen ofzo. Aan de onderzijde een tweetal opstelsporen.
Het hoofdspoor daalt aan beide zijden van het station naar plaatniveau en komt uiteindelijk links van het station onder zichzelf door.
Alle bochten in het gehele plan zijn minimaal R2 qua radius zodat alle treinen er moeiteloos doorheen gaan. Eigenlijk gaan alle treinen die ik heb ook wel door R1, op de boemel na (DE2 van Atelier Guarniero), die heeft echt R2 nodig. Maar ik vind R1 ook gewoon erg lelijk en heb het dus willen voorkomen.
Alle kritieken, ideeën en suggesties meer dan welkom!

Ik ben van plan om in dit topic de voortgang van de bouw ook een beetje te documenteren. Nu nog even geen foto's want het is hier een troep