Na het plaatsten van de bovenleiding merk ik dat het geheel er een stuk gaver uitziet, maar ik merk ook dat mensen incl mijzelf soms tegen de vraag aanlopen zoals welke mast hoort waar en hoe vul ik het geheel in.
Ik zal proberen aan de hand van de Viessmann masten uit te leggen waarvoor gebruiken we de mast en waar zetten we deze neer.
Het zal je eigenlijk verbazen dat het best meevalt allemaal en er eigenlijk maar 2 masten tussen zitten die wat extra uitleg nodig hebben.
Alvast dank aan Jeroen voor het gebruiken van een aantal van zijn foto’s.
Daar gaan we!

De mast met enkele ligger, staat eigenlijk voor zich.
Staat langs de baan met de rijdraden er tussen niet meer niet minder.
De mittelmast en de rohrausleger over 2 draden.

De middenmast zegt het al, deze staat tussen 2 sporen in en heeft aan beide kanten een ligger waar de rijdraden langslopen.

Rohrausleger over 2 draden, heeft de zelfde functie als de middenmast, alleen staat de mast nu niet in het midden maar aan de zijkant van de baan.
Rohrausleger over 3 sporen en Quertragwerk over 3 draden.

Ook hier niet heel bijzonder, de ene mast staat naast de baan en het quertragwerk staat met 2 masten naast de baan en daar tussen hangen de liggers.

(Foto laat een Querwerk zien over 4 sporen maar is precies het zelfde dan 3 sporen) ok ok er is een spoor minder dus niet helemaal precies.
Dan nu, de mast met dubbele ligger, nee nee we gaan nu niet naar turnen kijken maar gewoon nog steeds naar bovenleiding.

Deze masten vind je langs de baan op punten waar een wissel ligt, hier scheiden de draden zich net als de sporen tussen rechtdoor en afslaand. Plaatsing van de mast is halverwege de wisseltong zodat de rijdraden de pantograaf goed begeleiden.
Ook kan een dubbelligger langs de baan staan zonder wissel

Dan gebruiken we deze mast in combinatie met de andere speciale mast, de afspanmast.
De afspanmast gebruiken we om de draden strak te trekken, dit kan zijn langs de doorgaande baan maar ook aan het eind van een stuk spoor.
En hier nog een mooi overzicht over de variatie die je kan gebruiken in de masten.
Hopelijk heeft dit wat meer duidelijkheid gegeven, mochten er nog toevoegingen zijn of op en aanmerkingen hoor ik ze natuurlijk graag.
Kan ik ze toevoegen.