Oude draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=12808
Tijdens de Tweede Wereldoorlog streden de Duitsers hevig op het Oostfront tegen de Russen. Het voeren van een oorlog op grote afstand van eigen land maakt meerdere zaken lastig, waaronder bevoorrading. Naast het brengen van goederen via de lucht was het spoor een van de belangrijkste bevoorradings-methodes die beschikbaar was.
Echter, de inwoners van Rusland waren natuurlijk ook niet gek. Toen het duidelijk werd dat de Duitsers het spoor veel gebruikten voor het bevoorraden van troepen aan het front werd het spoor een van de doelwitten van partizanen die deze bevoorrading wilden stoppen. Het opblazen van het spoor bleek een effectieve manier om dit te doen.
Wie dat natuurlijk minder leuk vonden waren de Duitsers zelf. Het is lastig om met overmacht alle stukken spoor te bereiken, aangezien je een spoorbaan door een bos moeilijk met een tank kan gaan beschermen tegen deze partizanen. Wat was de oplossing? De ''Schwerer Schienenpanzerspähzug''. Deze trein werd gebruikt om stukken spoor te verkennen en te beschermen. Ook reed deze trein veelal voor bevoorradingstreinen uit. Het was dus geen trein om de oorlog mee aan te gaan aan het front, maar om het spoor te beschermen achter de linies.

Van de Schwerer Schienenpanzerspähzug waren 16 sets van 12 voertuigen gepland, maar uiteindelijk zijn er niet meer dan 6 sets van de band gerold. Het doel van deze trein was dat hij onafhankelijk kon rijden in verschillende samenstellingen, om het spoor te beschermen tegen partizanen. Elke wagen had een 76 pk Steyr motor en kon dus zonder locomotief van A naar B rijden. Met een snelheid van 20 kmph kon een maximale afstand van 700 kilometer worden afgelegd zonder te stoppen voor brandstof. Voor grote stukken werden deze wagens getrokken door een grotere stoomloc, maar dit is uiteraard niet wenselijk in een situatie waarin gestreden word. De maximum snelheid van deze wagens was 40 kmph.
Mijn idee is om een korte samenstelling te maken van 6 wagens. Het oorspronkelijke idee was om het geheeld rijdend te maken, dit is voor nu even van de baan. Eerst maar eens een versie die gewoon stil kan staan en mooi kan zijn, dan ga ik daarna wellicht eens prutsen om er een motor in te krijgen.

Ik wil van deze trein een diorama gaan maken waarin de trein in een museum staat. Dus moderne tijd, zoals bijvoorbeeld in het Bovington Tank Museum (VK) of het Panzer Museum in Munster (D). Deze trein staat mooi te zijn terwijl die omringd is door ander historisch materieel, van WW2 naar de koude oorlog, van alle afkomsten.
De tekeningen voor de trein zijn inmiddels ver gevorderd. De eerste wagons rollen ook al uit de printer, de 4e test print loopt nu. Een set van 6 wagens bestond dus uit 2 Artilleriewagens, 2 Flakwagens, een commandowagen en een zogenaamde ''Taktischeswagen''.


De verf komt binnen een aantal dagen, evenals de hal voor het museum. Leuk leuk leuk!