Alle rails, wissels en terugmelders liggen erin!
Eindelijk na iets meer dan 8 jaar (met veel plezier) bouwen, testen, plannen maken en herzien, fouten maken, verbeteracties en tussendoor heel veel rijden, testen en heel veel plezier ligt het totale spoorplan met alle rails, wissels en terugmelders erin (uiteindelijk 292 meter spoor, 104 wissels en 343 melders) en werkt alles technisch naar behoren (behalve een issue met de minitrix rolbrug dat heb ik nog even voor me uitgeschoven).
Het is me inmiddels ook wel duidelijk dat het mooi is zo. De baan/elektronica en het rijdende materieel is te onderhouden/rijdend te houden in je eentje, dus plannen voor een tweede hoofdstation, meer rails/wissels/treinen en andere wilde ideeën heb ik inmiddels definitief overboord gezet. Vanaf nu ga ik veel rijden en de variatie daarin uitbouwen en serieus bezig met de scenery, de eerste baby stapjes daarin zijn al gezet.
Dus hierbij - als een soort van afsluiting van 8 jaar bouwen - een kort overzicht van de baan zoals hij nu is geworden.
Het sporenplan is in feite een groot hondebot met het dubbele hoofdspoor met aan beide einden een schaduwstation en in het midden een flink station (Arnhegen Centraal), aangevuld met een zijlijn en onderweg een drietal industrie, haven, rangeer en/of opstel gebieden die voor de broodnodige variatie in het rijden zorgen.
Dit alles rijdt volautomatisch aangestuurd met Windigipet. Hierbij kan ik kiezen om alleen de hoofdbaan te rijden of andere segmenten van de baan toe te voegen al naar gelang waar ik behoefte aan/zin in heb. Een compleet rondje is zo’n 125 meter spoor, dus het duurt even voor een trein rond is.
Met de capaciteit van de schaduwstations en opstel/rangeer terreinen kan de baan in totaal zo’n 40 tot 50 treinen/locs herbergen. Op het hoofdspoor wordt met een personen/goederen treinen verhouding van 3:1 gereden met daarin variatie in het type personentreinen (ICE,IC,stop,pendel). De goederentreinen rijden op de hoofdbaan met uitstapjes naar de industriegebieden Kleefsepoort en Nieuwe Haven. Ongeveer elke 1 tot 1,5 minuut komt er een nieuwe trein in de hoofdbaan en verlaat er dus ook eentje de hoofdbaan richting het schaduwstation. Op de industrie/opstelterreinen worden optioneel loc/rangeerbewegingen uitgevoerd, locs gewisseld en treinen in/uit bedrijf genomen van het hoofdspoor.
Ik heb nog wel 1 dingetje sinds de laatste uitbreiding van de baan en dat is feit dat ik bij het intensief starten/stoppen van 10-12+ treinen - er rijden er zo’n 8 tot 14 tegelijk - die dus ook zeer regelmatig starten/stoppen af en toe heb dat een trein niet op de juiste plek stopt. Het lijkt er vooralsnog in mijn ogen op dat af en toe een commando van WinDigiPet niet bij de desbetreffende locomotief aankomt. Dit resulteert in bijvoorbeeld een stilstaande trein (die volgens WDP behoort te rijden) of een trein die niet correct tot stilstand komt (te ver stopt of heel, heel langzaam doorrijdt, terwijl WDP snelheid 0 aangeeft). Dit gebeurt niet vaak en zoals gezegd alleen bij intensieve start/stop activiteit en is ook wel onder controle te houden maar het is natuurlijk ongewenst en moet beter kunnen.
Na allerlei tests zit ik momenteel op de gedachte dat de Intellibox 1 – PC koppeling (met Loconet – PC overgang) wellicht wat data oververhit wordt en ik ga de komende maand een van een collega spoorder geleende IB-2 (met directe USB koppeling) proberen. Als mensen dit “probleem” herkennen en advies/ideeën hebben over de mogelijke oorzaak dan sta ik daar open voor. (even ter info via mijn IB worden alleen locs aangestuurd en wissels geschakeld, terugmelders gaat via een HSI, buiten de IB om).
Nu eerst het zomerreces en veel buiten spelen, daarna updates met scenery voortgang, zin in.
Groet,
Ronald
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/yxqSDQ6B/Bovenbaan.jpg)