Geïnspireerd door de vooruitgang van Pieter, ben ik vanmiddag maar weer eens aan de slag gegaan met dit tussendoorproject. Ik heb Kleinspoor afwrijfopschriften (NS logo) en waterdecals (cabinenummers en technische gegevens) van een mede N-spoorder. Ik heb in mijn leven niet zoveel met dit soort dingen gewerkt, dus het was nog wel een beetje aanrommelen. Die afwrijfopschriften vind ik maar niks, want zoals Maikel Kastelijn mij al waarschuwde, die kun je niet meer verplaatsen. Het met een potlood afwrijven ging ook helemaal niet lekker. Daar kwam nog eens bij kijken dat de zwarte NS vignetten te klein waren. Ook had ik niet alle opschriften, ik had de tekst en icoontjes langs de onderzijden niet.
Sinds een paar maanden heb ik een HP printer die wit kan printen (Ghost White), die ik aangeschaft heb voor opschriften voor mijn komende model van de "Ooievaar" in 1:87, maar die nog nauwelijks aan het werk is geweest. Omdat ik aan één zijde het loknummer verprutst had, heb ik deze opnieuw ontworpen (cijfers precies nagetekend), geprint en op het model gelegd. Je ziet het verschil nauwelijks. De NS vignetten zijn met dezelfde printer in het zwart op decalpapier gedrukt. Het was een ongelooflijk priegelwerk, maar het is uiteindelijk wel goed gekomen.
Nu nog een isolator van de pantograaf natekenen in 3D en printen, want eentje is op onverklaarbare wijze afgebroken. De handgrepen ga ik etsen, zodat die, zoals het hoort, tot onder de kap lopen. Ik ben nog wel even zoet, want de koppelingen moet ik ook nog maken.
![Afbeelding](https://tramfabriek.nl/weblinks/nspoor/IMG_3667.jpg)