BR23: heb ik weer
BR23: heb ik weer
Vandaag in een oude BR23 (7123 flm) eindelijk een decoder ingebouwd. Een mooie plandampf zou in Nordende niet misstaan!
Inbouwen is klusje maar na een goed uur zat het erin. Licht brandt links en rechts en moter loopt. De wielen van de tender draaien ook, maar .... weinig beweging! De tender krijgt de lok nauwelijks vooruit of achteruit. Dat was bij de analoge test wel anders, ook niet geweldig maar de lok reageerde wel gewoon. Bij de eerste digitale test reed de lok nog wel op full power, maar nogal schokkerig. Bij controle bleek aan een zijde een antislipbandje gebroken. Die verwijderd en daarna dus dit euvel.
Het lijkt een open deur, maar zou één bandje zo'n verschil maken? Zo te zien zitten er normaliter maar 2 slipbandjes, een links en een rechts, wat al erg weinig is. In de handleiding vind ik niets over slipbandjes, dus ook geen bestelnummer. Iemand een paar tips of ervaringen?
Groets, Erwin
Inbouwen is klusje maar na een goed uur zat het erin. Licht brandt links en rechts en moter loopt. De wielen van de tender draaien ook, maar .... weinig beweging! De tender krijgt de lok nauwelijks vooruit of achteruit. Dat was bij de analoge test wel anders, ook niet geweldig maar de lok reageerde wel gewoon. Bij de eerste digitale test reed de lok nog wel op full power, maar nogal schokkerig. Bij controle bleek aan een zijde een antislipbandje gebroken. Die verwijderd en daarna dus dit euvel.
Het lijkt een open deur, maar zou één bandje zo'n verschil maken? Zo te zien zitten er normaliter maar 2 slipbandjes, een links en een rechts, wat al erg weinig is. In de handleiding vind ik niets over slipbandjes, dus ook geen bestelnummer. Iemand een paar tips of ervaringen?
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: BR23: heb ik weer
Ja, een bandje eraf maakt een heel verschil, de tender staat dan scheef en daardoor heeft het wiel met bandje geen grip meer of onvoldoende grip. De BR23 is nog aanwezig in de huidige collectie van Flm, verwacht dat het model niet gewijzigd is op dit onderdeel. Daar kun je een hele onderdelen lijst als pdf downloaden, mag deze hier niet toevoegen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: BR23: heb ik weer
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: BR23: heb ik weer
De 23 staat niet bekend om zijn geweldige trekkracht in z'n beste staat dus een klein Manko heeft dan al hele gevolgen. Let er ook op dat de draden tussen de lok en tender niet te stijf zijn, hierdoor kan het ook al zijn dat de tender iets anders op de rails staat waardoor er minder druk op de wielen is.
Re: BR23: heb ik weer
Dank voor jullie betrokkenheid. Natuurlijk kan ik dit probleem niet los laten!
Heb eerst het nummertje van de antislipbandjes achterhaald. Blijkt hetzelfde te zijn als van de Fleischmann 212. Gauw even in de rommeldoos gekeken. Daar vond ik nog een oud chachis van de 212, met bandjes. Die overgezet op de 23 en hoopvol op de rails gezet. Helaas zonder resultaat
Wat nu? Ik heb de boel weer uit elkaar gehaald en twee dingen gedaan: de isolatie tape onder de motor, waarmee ik moter en chassis van elkaar had geïsoleerd, vervangen door gewoon plakband. En ten tweede de draad aan de onderste koolborstelhouder zo vlak als mogelijk opnieuw gesoldeerd. Omdat de motor op zijn kant staat, zit de draad een beetje klem tussen het rechtopstaande deel van het chassis en de motor. Alles opnieuw doorgemeten en boeltje weer in elkaar geprutst en goed gelet op de draadjes. Lok op de baan en hij rijdt. Gelijk even wat rijtuigen eraan gehangen, ook geen probleem.
Waarschijnlijk zat dan toch de motor toch net een fractie te hoog.
Morgen de decoder inregelen, ben benieuwd, de oude Fleischmann motor kan nog wel eens nukkig zijn. We shall see!
Humeur is in ieder geval weer stukken beter.
Nogmaals dank
Heb eerst het nummertje van de antislipbandjes achterhaald. Blijkt hetzelfde te zijn als van de Fleischmann 212. Gauw even in de rommeldoos gekeken. Daar vond ik nog een oud chachis van de 212, met bandjes. Die overgezet op de 23 en hoopvol op de rails gezet. Helaas zonder resultaat
Wat nu? Ik heb de boel weer uit elkaar gehaald en twee dingen gedaan: de isolatie tape onder de motor, waarmee ik moter en chassis van elkaar had geïsoleerd, vervangen door gewoon plakband. En ten tweede de draad aan de onderste koolborstelhouder zo vlak als mogelijk opnieuw gesoldeerd. Omdat de motor op zijn kant staat, zit de draad een beetje klem tussen het rechtopstaande deel van het chassis en de motor. Alles opnieuw doorgemeten en boeltje weer in elkaar geprutst en goed gelet op de draadjes. Lok op de baan en hij rijdt. Gelijk even wat rijtuigen eraan gehangen, ook geen probleem.
Waarschijnlijk zat dan toch de motor toch net een fractie te hoog.
Morgen de decoder inregelen, ben benieuwd, de oude Fleischmann motor kan nog wel eens nukkig zijn. We shall see!
Humeur is in ieder geval weer stukken beter.
Nogmaals dank
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: BR23: heb ik weer
Voor de BR23 is een nieuwe vervangingsmotor beschikbaar voor €19,00 + verzendkosten.
Re: BR23: heb ik weer
Oude FLMn motoren zijn meestal prima te "reviseren". Het is vaak een kwestie van schoonmaken.
En ook de collector goed inspecteren , en indien nodig, iets polijsten.
Drupje olie erop en gaan..
Ik heb hier ook nog een 23er, een nieuwere versie met af fabriek een decoder. Die is al dood.
Maar er zit iets niet goed in de tender, ik hoor geluiden die er niet horen te zijn.. Misschien in
de komende weken eens bekijken
En ook de collector goed inspecteren , en indien nodig, iets polijsten.
Drupje olie erop en gaan..
Ik heb hier ook nog een 23er, een nieuwere versie met af fabriek een decoder. Die is al dood.
Maar er zit iets niet goed in de tender, ik hoor geluiden die er niet horen te zijn.. Misschien in
de komende weken eens bekijken
Re: BR23: heb ik weer
Hi
Motor zit in de tender toch?
Loopt de lok zelf wel soepel? Geen gedoe met het stangenwerk?
Niet toevallig iets verbogen ?
Motor zit in de tender toch?
Loopt de lok zelf wel soepel? Geen gedoe met het stangenwerk?
Niet toevallig iets verbogen ?
OPGELOST! BR23: heb ik weer
Heren, hij rijdt weer fantastisch. Motor zit inderdaad in de tender digitaliseren is ook wel een dingetje. Met behulp van verschillende voorbeelden op het net is dat prima gelukt. Het opkalefateren zat alleen wat tegen. Ik moet nu nog een trapje vastlijmen en er mist er nog eentje. Ook een ontbrak er nog een buffertje, daar zit nu een spijkertje in. Moet nog een wit randje omheen.
Rijden doet hij weer prima. Normaal gebruik ik Doehler&Haas, maar ditmaal een Uhlenbrock decoder. Valt me niet tegen uiteindelijk. Kijk zelf maar. Met excuses voor de kwaliteit van de opnamen.
Dank voor jullie reacties!
Erwin
Rijden doet hij weer prima. Normaal gebruik ik Doehler&Haas, maar ditmaal een Uhlenbrock decoder. Valt me niet tegen uiteindelijk. Kijk zelf maar. Met excuses voor de kwaliteit van de opnamen.
Dank voor jullie reacties!
Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102