Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door V.Prins »

Hallo allen!

Sinds enkele dagen heb ik een €4000 van Sudexpress in mijn bezit (Europorte 4004). Na flink worstelen om de kap er vanaf te krijgen heb ik hier een Kuehn N045 decoder ingeprikt. Werkt allemaal naar behoren, maar eigenlijk wil ik de sluitverlichting onafhankelijk van de frontverlichting kunnen schakelen. Hiervoor moet dus aan één kant van de loc de rode en witte verlichting op de functie uitgangen C en D van de decoder aangesloten worden, de andere kant van de loc werkt dan op de standaard uitgangen A en B. Ik begrijp ook dat je voor de uitgangen C en D zelf bedrading aan de decoder moet solderen, maar dan stopt het een beetje bij mij. Er lopen vier draden naar het printplaatje van de leds (Oranje/Paars/Geel/Zwart). Als je het mij vraagt staat er iets van C/C/+/- bij, maar hoe ik de boel nou aan moet sluiten? En moet er dan nog een weerstand tussen?

Hieronder een plaatje met rechts de decoder:
Afbeelding

Ik heb nog nooit de extra functie uitgangen van een decoder gebruikt. Ik kan wel gaan rommelen en proberen, maar ben bang dat ik weer een decoder gedag kan zeggen :oops: Dus ik dacht, er zijn hier ongetwijfeld kenners die deze kneus een beetje op weg kunnen helpen!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door FidOo »

Vincent, ik zal van het weekend even kijken, heb er 2 liggen en ik heb sowieso het zelfde voornemen dus komt goed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door V.Prins »

Top! Dan wacht ik geduldig af :)


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door Driesel »

Hallo Vincent,

Om je te helpen heb ik die van mij ook nog eens geopend, maar veel duidelijker wordt het waarschijnlijk niet :D :

Afbeelding

Ik heb namelijk de volledige printplaat gesloopt om er een sounddecoder en luidspreker in te krijgen.
Wat wel duidelijk zichtbaar is, is dat je geen extra weerstanden moet aansluiten: die zitten ergens verstopt op de originele printplaat. Ik heb dat deel gerecupereerd uit de printplaat (3 weerstandjes naast elkaar).
Bij de printplaat met de LEDs staat wel mooi aangeduid waar de aansluitingen voor dienen: r + w w. Aan de plus moet je volgens mij niets veranderen, die zou via de printplaat al moeten aangesloten zijn. Je zal dus een verbinding moeten maken van de uitgang D en C van de decoder naar de desbetreffende weerstanden. Niet vergeten de originele aansluiting op de printplaat te onderbreken!

Het is inderdaad een zeer mooi model, maar zeer kwetsbaar. Vele aangezette details vallen er af: zo ben ik al een baanruimer en enkele opstaptreden kwijt. Een buffer was ook losgekomen, maar die heb ik terug kunnen vastlijmen.
De kap er terug opzetten is ook niet eenvoudig: de lichtgeleiders durven los komen.



FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door FidOo »

Ik heb even gekeken voor je. Op de printplaat zitten die 6 weerstanden genummerd R1 tm R6. Deze heb ik even doorgemeten naar de rode leds. Hierbij zijn R1 en R5 van de rode leds. Als je deze los soldeert aan kant waar de tekst staat en dan isoleert van de printplaat door een stukje tape kun je vervolgens aan het weerstandje de draden van de uitgang van de decoder solderen.
Hier nog een plaatje van de originele printplaat.
Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door V.Prins »

Beste 'Driesel' & Joost,

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Driesel schreef: 23 jan 2021 12:41 Bij de printplaat met de LEDs staat wel mooi aangeduid waar de aansluitingen voor dienen: r + w w.
Nee echt, ben ik nou zo suf? Heb de 'w' dus gewoon op z'n kant aangezien voor een 'c' 7(8)7 |:(
Ok, volgende keer maar niet meer dit soort dingen doen na de 5e vroege dienst :oops: schaam schaam schaam......
FidOo schreef: 24 jan 2021 17:37Op de printplaat zitten die 6 weerstanden genummerd R1 tm R6. Deze heb ik even doorgemeten naar de rode leds. Hierbij zijn R1 en R5 van de rode leds.
Ok, dat is dus een weerstand van 1,5 kΩ voor de rode led en twee weerstanden van 2 kΩ voor de witte leds (lang leve Google).

Als ik jullie verhaal dus goed begrijp zou ik het volgende kunnen doen:
-De oranje draad (van de rode led) tussen de hoofdprint en ledprint geheel verwijderen.
-De gele en zwarte draad (van de witte leds) tussen de hoofdprint en ledprint geheel verwijderen.
-Vanaf de ledprint 'r' via een 1,5 kΩ weerstand naar functie-uitgang 'D' van de decoder.
-Vanaf de ledprint 'w' & 'w' via een 2 kΩ weerstand naar functie-uitgang 'C' van de decoder.
-De '+' (blauw) van de decoder hoeft niet aangesloten te worden omdat deze verbinding reeds bestaat vanaf de hoofdprint.

Er vanuit gaande dat ik de SMD weerstanden op de print gewoon kan laten zitten, zou er dan zou uit moeten te komen zien;
Afbeelding
Driesel schreef: 23 jan 2021 12:41Het is inderdaad een zeer mooi model, maar zeer kwetsbaar. Vele aangezette details vallen er af: zo ben ik al een baanruimer en enkele opstaptreden kwijt. Een buffer was ook losgekomen, maar die heb ik terug kunnen vastlijmen.
Hou maar op, hier ook al aan het lijmen geweest. Na contact met Sudexpress worden nog wat onderdelen nagestuurd :?
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door FidOo »

Lees mijn verhaaltje nog eens Vincent. Je gaat nu allemaal met extra weerstanden lopen spelen wat helemaal niet nodig is. Je hoeft helemaal niets aan de led printjes of de bedrading te doen. Het enige wat je moet doen is 1 kant van de originele weerstanden omhoog lichten door die los te solderen en daar een draadje aan te solderen en die aan te sluiten op je decoder (in jouw foto C en D) . En even zorgen dat je de losse kant van die weerstand waar je het draadje aan soldeert isoleert van de printplaten.

Ik mijn plaatje nog eens bewerkt. Daar waar de blauwe vakjes zitten dus los halen van de printplaat en isoleren zodat we geen verbinding meer kan zijn met de printplaat en dan vervolgens aan het weerstandje dus je draad van je decoder.
Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door V.Prins »

Gedaan! Alles is werkend :Thumb
Excuses voor mijn eigenwijsheid, en bedankt voor de hulp :)

Afbeelding
Eén van de twee weerstandjes die los zijn gehaald.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door FidOo »

Beetje eigenwijs is nooit erg. Fijn dat het gelukt is en dat mijn theorie dus werkt, ik had het zelf nog niet uitgevoerd.. Nog even een tip van flip... Als je die rode draad ziet dan is het vertinde uiteinde vrij lang waardoor er kans zou kunnen zijn dat deze verbinding maakt met iets. Knip deze nadat je het uiteinde vertint hebt kort af zodat je draadje maximaal van isolatie is voorzien.

Overigens herken ik het verhaal van de rondvliegende onderdeeltjes helemaal... Ook bij mij zijn er buffers afgebroken en vlogen de kleine onderdelen om mijn oren. Gelukkig is deze lok een Donor voor voornamelijk het chassis voor het kapje wat er naast op de foto te zien is.
Ik heb nog een 2e euro4000 die origineel is. Hans had destijds een leuke aanbieding van 99,- per lok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door Driesel »

Goed zo, Vincent! Blij dat het werkt.

Ja Joost, ik zie dat de jouwe een donor is voor een Voith Maxima: lukt het een beetje?

Groeten,

Dries



FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door FidOo »

Nou Ja, Dit is een kap die ik via een duitser van 1zu160 heb weten te bemachtigen (was een proefprint). Hij heeft hem getekend om te plaatsen op een BR232 (V320) van roco als donor. Hierdoor is de tank wat korter als de werkelijkheid. Daarnaast zitten er wat kleine details die ik anders had gemaakt. Maar overall past hij wonderbaarlijk goed op het chassis van de euro 4000. Deze is ook qua afmetingen zoals draaistel- en asafstanden vrijwel identiek.
Ik wil/moet eigenlijk nog iets laten etsen voor de roosters en om de tank langer te maken. En dan alle kleinigheidjes zoals verlichting en dergelijke fixen. Decals heb ik via Andreas Nothaft (modellbahndecals.de) laten maken, deze zouden beschikbaar komen in zn shop, maar zojuist gekeken en staan er nog niet.

Helaas ontbreekt het volledig aan tijd om de lok af te maken en te spuiten e.d. laat staan dat ik toekom aan het volledig nieuw tekenen van een beter 3D model.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Kuehn N045 in Sudexpress €4000

Bericht door V.Prins »

FidOo schreef: 27 jan 2021 10:53Nog even een tip van flip... Als je die rode draad ziet dan is het vertinde uiteinde vrij lang waardoor er kans zou kunnen zijn dat deze verbinding maakt met iets. Knip deze nadat je het uiteinde vertint hebt kort af zodat je draadje maximaal van isolatie is voorzien.
Die kan inderdaad korter. Voor de volgende keer zeg maar, alle onderdelen zitten er net weer op :roll:
dacht inderdaad ook al een Voith Maxima te herkennen. Gaaf! :D


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Plaats reactie