Minitrix wisselaandrijving

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Minitrix wisselaandrijving

Bericht door stefan789 »

Hallo

Sinds kort ben ik een baan gaat bouwen van minitrix.
Ik ben van plan om uiteindelijk met de computer te gaan rijden, maar de binnenste
baan is voor mijn broertje die met de hand gaat rijden.

Om de wissels automatisch om te laten gaan heb ik is wissel aandrijvingen van minitrix
links(T14934) en rechts(T14935).
Sinds een paar dagen heb ik ballast op de baan gelegd, en sinds dien doen de aandrijvingen
het niet meer zo goed. Ik heb al een stofzuiger op de wissel gehouden om evt. ballast in de
wissel te verwijderen.

Als stroomvoorziening voor de aandrijving gebruik ik een 18V~ trafo, met een weerstandje er tussen
van 5 Ohm (maar dat bestaat niet dus heb ik een weerstandje van 4.7 Ohm en 5.6 Ohm!!). De aandrijving
heeft 14V~ nodig.


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!



Of is het misschien toch beter om alle aandrijvingen te vervangen door de aandrijvingen van Conrad(219999 - 89)



Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door Thalys »

Werken de wissels met omgaan niet goed of door de spanning als je door een wissel gaat??
Als het door de spanning komt als je door een wissel gaat dan moet je aan het zijspoortje een extra stroomdraadjes solderen.
Is het een probleem met omgaan dan zou je met een tomix railstofzuiger een aardig eind kunnen komen.
Zo niet de wissel loshalen en goed uitkloppen.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door Jos »

Hallo Stefan,

Heb je de ballast met lijm vastgezet? De kans is groot dat er wat lijm in de aandrijving is gekomen.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door stefan789 »

Ik heb verdunde houtlijm gebruikt, maar als je de wissel met de hand
omzet(via de aandrijving) dan gaat dat wel gewoon goed.
Dus daarom dacht ik dat het niet aan de houtlijm lag, of heb ik
dat mis???

Stefan



Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door stefan789 »

Als ik spanning op de wissel zet dan gaat hij om de als ik hem een paar keer omzet
gaat hij ook om, maar de 10e keer gaat hij niet meer om en dan moet je de wissel een
tikje geven en dan doet hij het weer een paar keer.
Het is heel omzeker of hij omgaat.

Ik heb bij een wissel het al geprobeerd het weerstandje ertussen uit te halen, maar die brandde gelijk door.

stefan



tv_man
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door tv_man »

Typisch, ik heb net hetzelfde probleem met een van mijn wissels, ook een minitrix. De wissel doet het soms wel, soms niet, (ook ongeveer 10x en daarna een tikje). Daar er al geballast is en de wissel nagenoeg in het midden van het stationsgebied ligt ga ik deze er niet uithalen.

Ik gebruik een Flm trafo voor de wissels en heb er geen weerstanden tussen. Geen problemen gehad met doorbranden. Voor het omzetten van de wissels heb ik drukknopjes die een halve seconde ofzo ingedrukt worden. (ik weet niet zeker of er eindafschakeling in de minitrix wisselaandrijvingen zit, maar wil het ook niet uitproberen) Ik geloof dat het doorbranden eerder door blijvende spanning op de wissel komt dan door een iets te hoge spanning. Als je er onder zit, dan kan het zijn dat hij niet omslaat, maar ik denk dat er hier een veertje of iets dergelijks in de aandrijving niet helemaal goed zit en zodoende soms wanneer de wissel omgezet wordt de stroomkring niet goed staat om de wissel de andere kant op te zetten. (of iemand anders weet hoe het écht zit :))

Het ballasten heb ik achterwege gelaten rond de bewegende delen van de wissel. Voor de zekerheid.

Het vervangen door conradaandrijvingen is mogelijk, maar dat betekent weer wat ombouwen. Is te doen uiteraard en je komt van het lelijke bakje naast de wissel af, dus als het probleem zich blijft manifesteren zou je het kunnen overwegen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
stefan789
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2010 21:27

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door stefan789 »

Ik gebruik zelf ook drukknopjes voor het omschakelen van de wissel.

Ik heb nog een vraag voor tv_man:
Hoeveel volt geeft die Flm trafo??

Maar uit jou/uw verhaal begrijp ik dat zelfs als je een hoge spanning
gebruikt de wissels ook problemen geven.

Heeft er iemand misschien ervaring met de wissel aandrijvingen van Conrad??
Zijn die veel beter??

Stefan

Bedankt voor alle antwoorden!!



tv_man
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door tv_man »

De mijne geeft 14 volt, dus mijn argument over de overspanning gaat niet op.

En het gaat dus niet om de spanning.

Conrad-aandrijvingen werken met een motortje in plaats van een electromagneet, wat mogelijk minder storingsgevoelig zou moeten zijn. Ze werken dus volgens een ander principe.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Theo
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 dec 2008 22:25

Re: Minitrix wisselaandrijving

Bericht door Theo »

Kijk eens naar de wisseldecoders van Lenz, LS110 en LS150, deze geven net iets meer power voor het omzetten.
De minitrix aandrijvingen zijn dit wel nodig.

MVG, Theo


Plaats reactie