onderlaag rails
-
Onderwerp starter - Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 mar 2021 14:05
onderlaag rails
was ik weer ( er komen nog veel meer vragen maar daar is dit forum voor)
ik wil kurk onder de n-spoor minitrix leggen,...hoeveel mm moet ik minimaal aanhouden?
bvd
ik wil kurk onder de n-spoor minitrix leggen,...hoeveel mm moet ik minimaal aanhouden?
bvd
Re: onderlaag rails
Ik zou 2mm maximaal aanhouden en deze schuin afsnijden aan beide zijden van het spoor.
Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS
Grtjs Koen
Grtjs Koen
-
Onderwerp starter - Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 mar 2021 14:05
Re: onderlaag rails
Leo,
Minimaal is 0mm
want echt nodig is het niet, wel kan het hier en daar mooier ogen als een spoordijkje.
spoordijk heb je in diverse hoogtes, dus je kunt het eigenlijk gewoon maken zoals jou het mooi lijkt.
mvg
Freddy
Minimaal is 0mm
want echt nodig is het niet, wel kan het hier en daar mooier ogen als een spoordijkje.
spoordijk heb je in diverse hoogtes, dus je kunt het eigenlijk gewoon maken zoals jou het mooi lijkt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 mar 2021 14:05
Re: onderlaag rails
dag Freddy,....ik dacht meer als geluidisolatie,...anders hoor je continu een "houtgeluid" als mijn treintjes er over racen,...
Re: onderlaag rails
Leo,
als geluidsisolatie, daar zijn al hele discussies over geweest.
maar daar is maar 1 simpel antwoord op. het verschil zal minimaal zijn, en dan ook nog eens heel sterk afhankelijk zijn van de manier waarop je het verwerkt tussen de rail en de ondergrond.
2mm is dan ook nog eens dun, waarom? spijkeren, schroeven of nieten van de rails is uit den boze. want deze zullen gelijk de geluidsisolatie geheel teniet doen, daar deze juist de trillingen weer door zullen geven, en dat is precies wat geluid is, een trilling die omgezet word in wat wij horen als geluid.
jouw rails zullen dus als het ware moeten zweven.
kurk of welk ander materiaal dan ook, moet dus flexibel zijn en blijven. houtlijm trekt in kurk en maakt er 1 dikke harde plak van, die trillingen doorgeeft als geen ander.
dus kijk heel goed na hoe je het resultaat wilt behalen en of dat al het extra werk waard is om idd genoeg minder geluid te krijgen.
de spoorweg hier 1km van mijn huis zegt ook gewoon kedekkedeng.
mvg
Freddy
als geluidsisolatie, daar zijn al hele discussies over geweest.
maar daar is maar 1 simpel antwoord op. het verschil zal minimaal zijn, en dan ook nog eens heel sterk afhankelijk zijn van de manier waarop je het verwerkt tussen de rail en de ondergrond.
2mm is dan ook nog eens dun, waarom? spijkeren, schroeven of nieten van de rails is uit den boze. want deze zullen gelijk de geluidsisolatie geheel teniet doen, daar deze juist de trillingen weer door zullen geven, en dat is precies wat geluid is, een trilling die omgezet word in wat wij horen als geluid.
jouw rails zullen dus als het ware moeten zweven.
kurk of welk ander materiaal dan ook, moet dus flexibel zijn en blijven. houtlijm trekt in kurk en maakt er 1 dikke harde plak van, die trillingen doorgeeft als geen ander.
dus kijk heel goed na hoe je het resultaat wilt behalen en of dat al het extra werk waard is om idd genoeg minder geluid te krijgen.
de spoorweg hier 1km van mijn huis zegt ook gewoon kedekkedeng.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: onderlaag rails
Inderdaad deze dus, als je het echt te doen is om geluidsisolatie is kurk op hout niet de beste oplossing. Door het verlijmen van de rails wordt de kurk hard en verliest het zijn isolerende eigenschappen.leobeertema schreef: ↑27 mar 2021 21:10https://www.kurk24.nl/isolatiekurk-op-r ... -lang.html
deze dus,..
Als je echt rijgeluid wil isoleren gebruik je beter isolatieplaten ipv hout als ondergrond.
Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS
Grtjs Koen
Grtjs Koen
Re: onderlaag rails
Ik gebruik Eva foam en lijm de rails erop met houtlijm. Super zacht en dempend. Op rol te koop in alle kleuren en prima te verwerken.
Frank
Bouwt met ‘Good old’ Selectrix.
Peco code80 wissels en flexrails.
Bouwt met ‘Good old’ Selectrix.
Peco code80 wissels en flexrails.
Re: onderlaag rails
Ik begin er niet eens aan. Lijm, schroeven, spijkertjes etc doen veel van het geluiddempende werk teniet.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: onderlaag rails
Ik zelf gebruik graag rubberkurk. Heerlijk om mee te werken.
Bij kurk24 per meter verkrijgbaar.
Grt Pjotr
Bij kurk24 per meter verkrijgbaar.
Grt Pjotr
Grt'en en S6
P.Kramer
40 jaar digitale N-spoorder.
Zoeken kan ik als de beste, het vinden lukt me niet zo makkelijk
P.Kramer
40 jaar digitale N-spoorder.
Zoeken kan ik als de beste, het vinden lukt me niet zo makkelijk
Re: onderlaag rails
Je hebt wel een punt, Steven..
Maar het scheelt beslist als je na het lijmen (op kurk of iets anders wat geluiddempend is) met latexlijm de schroefjes en/of spijkertjes verwijderd
Groet van Frank
-
- Berichten: 5407
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: onderlaag rails
Als je geen rij geluid wil horen moet je diorama's bouwen. Alles wat beweegt maakt geluid en hoor je dus. Als je het niet zou horen komt het ook niet realistisch over. Het trambaantje bij m'n ouders heeft juist z'n sfeer door dat je het gerinkel van de pantograaf tegen de bovenleiding hoord wat je ook hoort bij de trolleybussen die hier rijden. Dat was dus ongepland heel goed gelukt.
Oohja als de wind goed staat hoor ik de treinen vanaf Elst tot aan de Utrechsteweg in Arnhem, stuk van 6km ofzo. Staat de wind de andere kant uit hoor ik de A325 en de laatste trolleybus tot die ruim de A325 over is.
Groetjes Michiel
Oohja als de wind goed staat hoor ik de treinen vanaf Elst tot aan de Utrechsteweg in Arnhem, stuk van 6km ofzo. Staat de wind de andere kant uit hoor ik de A325 en de laatste trolleybus tot die ruim de A325 over is.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: onderlaag rails
Klopt, ik hoor hier Ariva en Breng langs komen en zelfs de IC maakt nog geluid als hij met ca. 40 km. voor bij komt sloffen.
Ook Abellio is herkenbaar als deze langs komt.
Ook Abellio is herkenbaar als deze langs komt.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340