Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Alvorens het gereedschap ter hand te nemen en er achteraf achter te komen dat er toch het een en ander niet klopt eerst maar achter de tekentafel.
De beschikbare ruimte is +/-240 x 85 cm. Om op het zichtbare deel van de baan met een variatie aan treinen te kunnen rijden wil ik onder de baan beginnen met het schaduwstation. Op de gehele baan wil ik gaan werken met Peco code 55. Ben benieuwd naar nuttige tips / aanvullingen voor wat betreft het baanplan (schaduwstation).
De beschikbare ruimte is +/-240 x 85 cm. Om op het zichtbare deel van de baan met een variatie aan treinen te kunnen rijden wil ik onder de baan beginnen met het schaduwstation. Op de gehele baan wil ik gaan werken met Peco code 55. Ben benieuwd naar nuttige tips / aanvullingen voor wat betreft het baanplan (schaduwstation).
- Bijlagen
-
- RBaR schaduwstation KL.jpg (68.61 KiB) 2600 keer bekeken
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Ik neem aan dat de sporen bovengronds elkaar niet kruisen want zo ja wordt het hele schaduwstation een keerlus.
De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.
De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
De functie van de gele lus is niet helemaal duidelijk.
Ik zou in de helix 1 rijrichting aanhouden.
Dus geel onderaan aan roze koppelen en als doorrijspoor gebruiken lijkt me logischer.
Wel checken of het met lange rijtuigen goed gaat bij de bogen rechts.
Ik zou in de helix 1 rijrichting aanhouden.
Dus geel onderaan aan roze koppelen en als doorrijspoor gebruiken lijkt me logischer.
Wel checken of het met lange rijtuigen goed gaat bij de bogen rechts.
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Ik snap de gele lus ook niet. Ik ga er even vanuit dat de binnenste baan van de helix dient voor dalen. Dan kom je dus beneden, rijdt die gele lus in en dan weer terug omhoog, tegen het verkeer in of zo? Of is het bedoeld om treinstellen en trek-duw treinen te laten omkeren? Kortom ik heb wat uitleg nodig.
Verder wel OK, met wat moeite kun je waarschijnlijk nog wel een opstelspoor kwijt, even rekening houden met lange rijtuigen (wat Bert zegt).
Verder wel OK, met wat moeite kun je waarschijnlijk nog wel een opstelspoor kwijt, even rekening houden met lange rijtuigen (wat Bert zegt).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Norman,tv_man schreef: ↑20 apr 2021 09:12 Ik neem aan dat de sporen bovengronds elkaar niet kruisen want zo ja wordt het hele schaduwstation een keerlus.
De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.
Bedankt! Als 'tegenhanger' van de keerlus in het schaduwstation komt er is het zichtbare deel ook een keerlus.
De bedoeling is deze te gebruiken voor rangeer locs en niet voor de langere treinen.
Marcel
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Steven,shoven schreef: ↑20 apr 2021 10:34 Ik snap de gele lus ook niet. Ik ga er even vanuit dat de binnenste baan van de helix dient voor dalen. Dan kom je dus beneden, rijdt die gele lus in en dan weer terug omhoog, tegen het verkeer in of zo? Of is het bedoeld om treinstellen en trek-duw treinen te laten omkeren? Kortom ik heb wat uitleg nodig.
Verder wel OK, met wat moeite kun je waarschijnlijk nog wel een opstelspoor kwijt, even rekening houden met lange rijtuigen (wat Bert zegt).
De binnenste baan van de helix is inderdaad bedoeld voor dalende treinen. De keer-lus kent in het zichtbare deel een tegenhanger. De keerlussen wil ik eigenlijk alleen toegankelijk maken voor rangeer locs. Deze zaten beide oorspronkelijk niet in het ontwerp maar lijken mij voor het rangeer werk net iets meer variatie te gaan geven.
Marcel
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Bert,
Ik heb nog geen ervaring met lange rijtuigen. Ik probeer de radius van de bochten zo groot mogelijk te houden voor het deel van de baan waar lange rijtuigen ingezet gaan worden. Tot nu toe is de minimale radius hiervoor R=33cm.
Marcel
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Marcel, een aandachtspunt is altijd of rijtuigen elkaar kunnen passeren in de bochten. Zie voor wat ik bedoel dit draadje, waar dit getest wordt, 6e foto van de 1e bijdrage op het scherm. Als je dit goed test voorkom je mogelijk problemen daarmee (en geloof me, hier zijn heel veel ervaringsdeskundigen mee ).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Helder Steven, foto 6 zegt inderdaad genoeg. Ik neem dit direct aan van een ervaringsdeskundige Zet deze tip zeker op mijn checklist.shoven schreef: ↑20 apr 2021 13:22Marcel, een aandachtspunt is altijd of rijtuigen elkaar kunnen passeren in de bochten. Zie voor wat ik bedoel dit draadje, waar dit getest wordt, 6e foto van de 1e bijdrage op het scherm. Als je dit goed test voorkom je mogelijk problemen daarmee (en geloof me, hier zijn heel veel ervaringsdeskundigen mee ).
Marcel
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Als de gele lus alleen voor rangeerlocs is waarom maak je dan geen simpel kopspoortje?mvdkroft schreef: ↑20 apr 2021 12:25Norman,tv_man schreef: ↑20 apr 2021 09:12 Ik neem aan dat de sporen bovengronds elkaar niet kruisen want zo ja wordt het hele schaduwstation een keerlus.
De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.
Bedankt! Als 'tegenhanger' van de keerlus in het schaduwstation komt er is het zichtbare deel ook een keerlus.
De bedoeling is deze te gebruiken voor rangeer locs en niet voor de langere treinen.
Marcel
Desnoods met een verbinding met zowel binnen als buitenspoor zodat je niet tegen het verkeer in hoeft te rijden.
Het kopspoor is dan ook bruikbaar voor treinstellen en duw-trek treinen.
Voor een enkele loc is dit wel een beetje zonde van de ruimte.
De ruimte die de lus inneemt kun je dan benutten als een 4e spoor van het schaduwstation.
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
zoiets bedoel ik dan.
kopspoor kun je ook nog schuin leggen om meer lengte te krijgen en evt met een 2e of meerdere sporen uitbreiden.
aangegeven rijrichtingen kunnen ook omgedraaid worden uiteraard.
Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)
Bert,
Dank je wel voor het meedenken. Ik ga de optie voor een 'kop spoor' eens bekijken. Dit gaat op papier en/ of is SCARM makkelijker dan in het echt. Papier is een stuk geduldiger dan de decopeerzaag! (bedankt voor de schets)
Marcel