En omdat het nog altijd geen zomer is, de winterplannen maar wat vooruit getrokken

. We hebben vorige week een bezoekje gebracht aan Lochem, onze ogen daar uitgekeken en vervolgens het "boodschappenlijstje" voor de testbaan uit de achterzak gehaald. Daar ga ik straks ook de hoogteverschillen op testen, maar eerst maar eens begonnen met een ovaaltje met twee wissels.
Daar reden de eerste avond al twee locs op, dus dat vond ik al heel wat. Ze gingen ook netjes allebei vooruit en achteruit, yep, allebei, er was dus blijkbaar spanning, maar er was nog weinig digitaals aan

.
De vervolgstap was dus om een stukje rails open te breken, plastic verbindingsstukjes ertussen en de boel weer vastmaken. Nog twee draadjes extra en de locs rijden weer. Eentje het programmeerspoor op en daar was mijn eerste kortsluiting

. Programmeerspoor andersom aangesloten dan het hoofdspoor en jawel, we rijden programmeerspoor op en weer af. In de mooie wereld van het programmeren gedoken (wat mijn vak is, maar da's toch net even wat anders) en daar reden opeens twee locs onafhankelijk van elkaar.
Leuk, met de software van de DR5000, maar dat voelt wel wat houterig. Dus de volgende stap was de Z21 app aansluiten, dan begint het al echt een beetje op "sporen" te lijken.
Die handmatige wissels voelen al snel erg eeh... handmatig, dus tijd op de DR4018 ook uit de verpakking te halen. Nog meer draadjes (ik ben een softwareman he

), nog meer uitzoeken, nog meer pielen en proberen (heerlijk!) en daar reageren de wissels ook op de Digikeijs software. En jawel, na het toevoegen in de Z21 app, kan ik ook daar de wissels omzetten.
Op naar de volgende stap: blokken. De DR4088LN-CS uit de verpakking, meer draadjes, meer uitzoeken en de locs rijden weer. En ja, ook op het blok.
In de Z21 app kon ik niet echt vinden hoe ik dat kon zien, dus de stap naar iTrain gemaakt. Mooi, ook weer met een app en dus netwerk even uitzoeken. Testbaantje ingetekend, wissels en blok gedefinieerd. Leuk, nu kan ik de wissels visueel in het testbaantje zien en ze daar ook omzetten. En dan het spannende moment: loc rijdt blok binnen. En jawel, het blok licht op in iTrain.
Het is in een paar zinnen getypt, maar je leest hier wel een paar dagen uitzoekwerk. Wat is het heerlijk dat er forums als deze (en alle anderen) bestaan om dit allemaal op terug te zoeken! De vervolgstappen zijn meerdere blokken - en dat dan weer in combinatie met programmeerspoor en de "gewone" aansluiting. En nog een paar duizend andere dingen uit te zoeken

.
Morgen is de vakantie weer voorbij en het voorjaar lijkt komende week op gang te gaan komen, dus we gaan maar zien wanneer er weer iets gaat gebeuren. Maar voor nu: dit waren mijn eerst stappen met deze nu al heerlijke hobby.