Kalldorf
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Kalldorf
Ruim een jaar geleden gestart met de opbouw van mijn nieuwe modelbaan. Na lang puzzelen is dit het ontwerp geworden. Belangrijkste is het station waar een dubbelsporige hoofdlijn overgaat naar enkelspoor. Ook takt er net voor het station nog een zijlijn in op de hoofdlijn. Het speelt zich af ergens in het zuiden van Duitsland tussen 1985 en 1995.
Vanuit het station gaan de dubbelsporige en enkelsporige hoofdlijn samen met de zijlijn in een spiraal naar het schaduwstation. Dit is een groot schaduwstation waardoor de treinen via alle lijnen weer terug kunnen rijden naar het station.
Het schaduwstation, de spiraal en de aansluiting van de zijlijn zijn gereed. Ik ben nu bezig met de bouw van het station. Ondergronds zijn de rails en wissels van Fleischmann, bovengronds Peco code 55. Binnenkort wat foto's van de bouw.
Groet, Martin,
Vanuit het station gaan de dubbelsporige en enkelsporige hoofdlijn samen met de zijlijn in een spiraal naar het schaduwstation. Dit is een groot schaduwstation waardoor de treinen via alle lijnen weer terug kunnen rijden naar het station.
Het schaduwstation, de spiraal en de aansluiting van de zijlijn zijn gereed. Ik ben nu bezig met de bouw van het station. Ondergronds zijn de rails en wissels van Fleischmann, bovengronds Peco code 55. Binnenkort wat foto's van de bouw.
Groet, Martin,
- Bijlagen
-
- Het schaduwstation: op de opstelsporen rijden de treinen van rechts naar links, via de middelste sporen rijden ze weer terug naar boven. De linkerboog wordt dus in twee richting bereden.
- Schaduwstation1.jpg (49.84 KiB) 12500 keer bekeken
-
- De bruine rails zijn de zichtbare sporen, de grijze de onzichtbare.
- Station2.jpg (49.1 KiB) 12500 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Hierbij wat foto's van de bouw van de baan.
- Bijlagen
-
- foto 2.jpg (36.42 KiB) 12392 keer bekeken
-
- foto 1.jpg (35.01 KiB) 12392 keer bekeken
-
- spiraal 3.jpg (45.06 KiB) 12392 keer bekeken
-
- spiraal 1.jpg (41.95 KiB) 12392 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Kalldorf
Hallo Martin.
Hartelijk welkom op N spoor.
Whoow . maar dit is echt heel mooi begonnen.
Sucses en veel plezier.
Groetjes.
Martin de Deugd
Hartelijk welkom op N spoor.
Whoow . maar dit is echt heel mooi begonnen.
Sucses en veel plezier.
Groetjes.
Martin de Deugd
Re: Kalldorf
Deze baan ziet er nu al indrukwekkend uit.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Kalldorf
Goed bezig Martin!!
Leuk railplan
Zal je zeker gaan volgen
Mvg,
Ad
Leuk railplan
Zal je zeker gaan volgen
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Bedankt voor de positieve reacties!
De bovenstaande foto's van de spiraal in aanbouw en het schaduwstation zijn alweer wat ouder. Nu een paar foto's van vandaag.
Op de eerste foto is te zien hoe de vier sporen vanuit de spiraal verder gaan in twee enkelsporige lijnen en een dubbelsporige lijn. Zodra het zichtbare deel van de baan begint takt een van de zijlijnen in op de hoofdlijn. De aansluiting is gemaakt met de slanke wissels van peco (code 55). De wissel liggen zo dat als er tegelijk twee treinen aankomen de trein op de hoofdlijn linkerspoor gaat rijden. Maar dat gaat koploper allemaal mooi regelen
Volgende foto is van het eerste deel van het station. De wissels liggen op hun plek maar zijn nog niet voorzien van aandrijving. Daarvoor ga ik de Conrad wissel motoren gebruiken. De rails zijn vastgelijmd met boekbinderslijm van de Pipo.
groet,
De bovenstaande foto's van de spiraal in aanbouw en het schaduwstation zijn alweer wat ouder. Nu een paar foto's van vandaag.
Op de eerste foto is te zien hoe de vier sporen vanuit de spiraal verder gaan in twee enkelsporige lijnen en een dubbelsporige lijn. Zodra het zichtbare deel van de baan begint takt een van de zijlijnen in op de hoofdlijn. De aansluiting is gemaakt met de slanke wissels van peco (code 55). De wissel liggen zo dat als er tegelijk twee treinen aankomen de trein op de hoofdlijn linkerspoor gaat rijden. Maar dat gaat koploper allemaal mooi regelen
Volgende foto is van het eerste deel van het station. De wissels liggen op hun plek maar zijn nog niet voorzien van aandrijving. Daarvoor ga ik de Conrad wissel motoren gebruiken. De rails zijn vastgelijmd met boekbinderslijm van de Pipo.
groet,
- Bijlagen
-
- bahnhof.jpg (64.65 KiB) 12195 keer bekeken
-
- overzicht.jpg (118.63 KiB) 12195 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
stand van zaken
Inmiddels verder met de tweede en grootste wisselstraat van de baan. Het ontwerp is iets aangepast. Ik heb toch een engels wissel gebruikt om elders twee wissels te laten vervallen. Ik heb het gebouwd op een nog uit te nemen deel van de baan. Dat maakt het werk een stuk eenvoudiger en comfortabeler.
De wissels worden aangedreven met de Conrad aandrijvingen. Dat vraagt wel enige planning om die allemaal een plekje te geven onder de plaat. Het monteren gaat eenvoudig.
Stukje uit de bedding snijden, een gat van 10 mm onder de wissel te boren en in de bedding een rechthoekige uitsparing maken.
De aandrijving plak ik eerst op de juiste plaats met dubbelzijdig tape, vervolgens schroef ik ze vast. Als laatste controleren of de tongen van de wissels goed aanliggen om ontsporingen te voorkomen.
Nu alles goed testen en dan de plaat vastzetten op de definitieve plek.
De wissels worden aangedreven met de Conrad aandrijvingen. Dat vraagt wel enige planning om die allemaal een plekje te geven onder de plaat. Het monteren gaat eenvoudig.
Stukje uit de bedding snijden, een gat van 10 mm onder de wissel te boren en in de bedding een rechthoekige uitsparing maken.
De aandrijving plak ik eerst op de juiste plaats met dubbelzijdig tape, vervolgens schroef ik ze vast. Als laatste controleren of de tongen van de wissels goed aanliggen om ontsporingen te voorkomen.
Nu alles goed testen en dan de plaat vastzetten op de definitieve plek.
- Bijlagen
-
- wisselstraat2.jpg (82.72 KiB) 11982 keer bekeken
-
- Wissel.jpg (87.34 KiB) 11982 keer bekeken
-
- aandrijving.jpg (126.33 KiB) 11982 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Hallo,
Hier een overzicht van de voortgang van mijn modelbaan. Belangrijkste is dat de treinen weer rijden. De computer met Koploper is aangesloten. Afgelopen tijd bezig geweest met alle instellingen goed te zetten. Ook de locomotieven weer aan het rijden krijgen kost wat tijd. Maar inmiddels rijden de meeste weer vrolijk rond.
Onderstaand het overzicht in Koploper en het aangepaste ontwerp.
Hier een overzicht van de voortgang van mijn modelbaan. Belangrijkste is dat de treinen weer rijden. De computer met Koploper is aangesloten. Afgelopen tijd bezig geweest met alle instellingen goed te zetten. Ook de locomotieven weer aan het rijden krijgen kost wat tijd. Maar inmiddels rijden de meeste weer vrolijk rond.
Onderstaand het overzicht in Koploper en het aangepaste ontwerp.
- Bijlagen
-
- Het sporenschema in Koploper.
- koploper.jpg (33.38 KiB) 11802 keer bekeken
-
- Het aangepaste ontwerp. Of de draaischijf er echt gaat komen weet ik nog niet zeker.
- ontwerp2.jpg (35.87 KiB) 11802 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Kalldorf
Hallo beste Martin naamgenoot .
Hartelijk welkom op het gezellige N spoorforum
Ziet er echt top uit man
Complimenten goed bezig..
Martin de Deugd
Hartelijk welkom op het gezellige N spoorforum
Ziet er echt top uit man
Complimenten goed bezig..
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Sporenschema's zijn leuk, maar foto's zijn leuker om naar te kijken.
- Bijlagen
-
- Dit zijn de bogen naar het station. Met een dun snoer heb ik beide bogen verkanting gegeven.
- 6okt 1.jpg (102.94 KiB) 11697 keer bekeken
-
- De wisselstraat is aangesloten op het station.
- 6okt 2.jpg (87.17 KiB) 11697 keer bekeken
-
- 6 okt 3.jpg (126.29 KiB) 11697 keer bekeken
-
- In het eerste deel van de tunnels de eerste oefening met ballast aanbrengen en het schilderen van de rails.
- 6okt 4.jpg (124.37 KiB) 11697 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Kalldorf
Goed bezig!
Ik maak me wel een beetje zorgen over dat schuine dak boven een baan van 100 cm diep. Ga je voorzorgsmaatregelen treffen om gemakkelijk bij de achterste twee sporen te kunnen - die niet in zicht zijn dus misschien onder een berg verdwijnen?
Ik maak me wel een beetje zorgen over dat schuine dak boven een baan van 100 cm diep. Ga je voorzorgsmaatregelen treffen om gemakkelijk bij de achterste twee sporen te kunnen - die niet in zicht zijn dus misschien onder een berg verdwijnen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Zorgen maken is niet nodig hoor. Die sporen zijn vanaf de onderzijde nog te bereiken om een ontspoorde trein weg te halen. En ook vanaf de achterzijde (schuifwandje onder het schuine dak) kan ik er nog bij. Het is inderdaad wel de bedoeling iets van een heuveltje te maken om de sporen onder te verbergen.
Aan de smalle kant van de baan denk ik erover het spoor door een rijtje stadshuizen te laten afdalen om zo meer ruimte voor het stadje te maken. Maar dat moet ik nog verder uitdenken.
Groet
Martin
Aan de smalle kant van de baan denk ik erover het spoor door een rijtje stadshuizen te laten afdalen om zo meer ruimte voor het stadje te maken. Maar dat moet ik nog verder uitdenken.
Groet
Martin
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Hoogste tijd voor een korte foto update. Ik ben inmiddels weer wat verder met de opbouw van de baan. De draaischijf (peco) met lokloods (faller) zijn er gekomen. De draaischijf is (nog?) handbediend.
groet, Martin
groet, Martin
- Bijlagen
-
- foto3.jpg (94.18 KiB) 10768 keer bekeken
-
- foto1.jpg (114.93 KiB) 10768 keer bekeken
-
- foto2.jpg (106.6 KiB) 10768 keer bekeken
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Kalldorf
Hallo
Leuke baan zo om te zien het baan werk spreekt me wel aan.
Ben ook bezig met z'n BW waar een kleine lokschupen bij staat
mvrgr Bob
Leuke baan zo om te zien het baan werk spreekt me wel aan.
Ben ook bezig met z'n BW waar een kleine lokschupen bij staat
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Kalldorf
Das een net gedimensioneerd stationsgebouw tov het aantal perronsporen. Straalt rust uit.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Kalldorf
Hoi ik zie dat jij die Peco draaischijf hebt. die wil ik ook gaan kopen. Heb alleen een vraagje die je misschien kan beantwoorden.
hoe wordt het spoor van stroom voorzien op de draaibrug?
groeten
Michael
hoe wordt het spoor van stroom voorzien op de draaibrug?
groeten
Michael
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Sinds veel te lange tijd weer een berichtje over de voortgang van mijn modelbaan. De baan is al wat meer aangekleed maar uiteraard nog lang niet af.
Wel paar keuzes waar ik achteraf wat minder tevreden mee ben:
De Conrad wisselmotoren die ik heb gebruikt, functioneren niet altijd probleemloos. Bij de engelse wissel zijn ze al vervangen door servo's en waarschijnlijk gaat dat bij meer wissels gebeuren.
Het schaduwstation heeft 14 sporen, dat lijkt heel wat maar blijkt toch wat te krap om al het materieel op te plaatsen.
De grootste wisselstraat ligt toch wat te ver naar achteren op de baan. Ballast aanbrengen wordt hier erg lastig.
Maar verder rijden de treinen meestal probleemloos. Ik gebruik Koploper waarbij de treinen volgens een vaste dienstregeling rijden met de tijd die twee zo snel gaat.
Het spoor verdwijnt onder de brug in een enkelsporige tunnel en maakt een boog onder de "stad" en loopt dan onder de heuvel terug naar het schaduwstation.
De 103 wacht op de volgende rit.
Het landschap is opgebouwd met Styrisol platen van 2 cm dik.
Het BW.
De kolentrein op de hoofdlijn wijkt uit naar het linkerspoor zodat deze parallel met de 218 het station in kan rijden.
Wel paar keuzes waar ik achteraf wat minder tevreden mee ben:
De Conrad wisselmotoren die ik heb gebruikt, functioneren niet altijd probleemloos. Bij de engelse wissel zijn ze al vervangen door servo's en waarschijnlijk gaat dat bij meer wissels gebeuren.
Het schaduwstation heeft 14 sporen, dat lijkt heel wat maar blijkt toch wat te krap om al het materieel op te plaatsen.
De grootste wisselstraat ligt toch wat te ver naar achteren op de baan. Ballast aanbrengen wordt hier erg lastig.
Maar verder rijden de treinen meestal probleemloos. Ik gebruik Koploper waarbij de treinen volgens een vaste dienstregeling rijden met de tijd die twee zo snel gaat.
Het spoor verdwijnt onder de brug in een enkelsporige tunnel en maakt een boog onder de "stad" en loopt dan onder de heuvel terug naar het schaduwstation.
De 103 wacht op de volgende rit.
Het landschap is opgebouwd met Styrisol platen van 2 cm dik.
Het BW.
De kolentrein op de hoofdlijn wijkt uit naar het linkerspoor zodat deze parallel met de 218 het station in kan rijden.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Kalldorf
Schitterende baan martin mooi sporen plan ook.
Dat van die conrad aandrijvingen ken ik helaas
Ik gebruik ook alleen nog maar servos.
Dat van die conrad aandrijvingen ken ik helaas
Ik gebruik ook alleen nog maar servos.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Na drie jaar wordt het wel eens tijd voor een update. Aan de baan wordt langzaam verder gebouwd. Onderstaand een paar foto's van vandaag.
Op de laatste foto loopt het spoor wat dicht langs de rand van de baan. Normaal is de baan daar wat breder maar die rand is tijdelijk afgeschroefd om makkelijker aan de baan te kunnen werken.
De besturing is vanwege de overstap naar een nieuwere PC zonder COM-poort aangepast. De Intellibox wordt nu via LocoNet aangestuurd. De spontane resets van de Intellibox komen nu niet meer voor. In het begin wel last gehad van "spookmeldingen" maar die werden veroorzaakt door een oude transformator die ik gebruikte om wissels te voeden. Nu die vervangen is zijn ook de spookmeldingen verdwenen.
Op de laatste foto loopt het spoor wat dicht langs de rand van de baan. Normaal is de baan daar wat breder maar die rand is tijdelijk afgeschroefd om makkelijker aan de baan te kunnen werken.
De besturing is vanwege de overstap naar een nieuwere PC zonder COM-poort aangepast. De Intellibox wordt nu via LocoNet aangestuurd. De spontane resets van de Intellibox komen nu niet meer voor. In het begin wel last gehad van "spookmeldingen" maar die werden veroorzaakt door een oude transformator die ik gebruikte om wissels te voeden. Nu die vervangen is zijn ook de spookmeldingen verdwenen.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Hierbij weer een korte update. Afgelopen jaar besloten om Koploper als besturing software te vervangen. Het programma wordt helaas niet meer verder ontwikkeld vanwege het overlijden van de maker. Jarenlang met veel tevredenheid gebruik gemaakt van het programma. Reden om over te stappen was vooral dat ik het automatisch rijden wat actiever wilde combineren met handmatig rijden.
Na een uitgebreide vergelijking van programma's (RocRail, Itrain, WinDigipet) gekozen voor TrainController Zilver. Een kostbaar programma maar het bied veel mogelijkheden voor handmatig rijden. Het werkt heel prettig en hoewel ik nog niet alle mogelijkheden ontdekt heb, is het snel te leren.
Onderstaand het sporenschema in TrainController.
Het is mogelijk om met sneltoetsen van-naar rijwegen in te stellen vandaar de letters en cijfers bij de knopjes.
Een ander aanpassing is de aanleg van drie extra opstelsporen. Deze sporen liggen aan de voorzijde van de baan en vormen mogelijk de aanzet tot een verdere uitbreiding van de baan op de wat langere termijn. Omdat Traincontroller goed werkt met 1 bezetmelder per blok was het mogelijk de extra blokken met de bestaande bezetmelders uit te rusten.
Nog zonder rails.
Voorzien van rails en valbeveiliging.
Na een uitgebreide vergelijking van programma's (RocRail, Itrain, WinDigipet) gekozen voor TrainController Zilver. Een kostbaar programma maar het bied veel mogelijkheden voor handmatig rijden. Het werkt heel prettig en hoewel ik nog niet alle mogelijkheden ontdekt heb, is het snel te leren.
Onderstaand het sporenschema in TrainController.
Het is mogelijk om met sneltoetsen van-naar rijwegen in te stellen vandaar de letters en cijfers bij de knopjes.
Een ander aanpassing is de aanleg van drie extra opstelsporen. Deze sporen liggen aan de voorzijde van de baan en vormen mogelijk de aanzet tot een verdere uitbreiding van de baan op de wat langere termijn. Omdat Traincontroller goed werkt met 1 bezetmelder per blok was het mogelijk de extra blokken met de bestaande bezetmelders uit te rusten.
Nog zonder rails.
Voorzien van rails en valbeveiliging.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Kalldorf
Dat zijn stappen en een best wel ingrijpende verandering, goed bezig Martin
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 145
- Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kalldorf
Een korte update. In de wisselstraat voor het station lag een wisselverbinding die wat problemen gaf. Besloten de wissels te verwijderen omdat de verbinding toch dubbel was.
Het spoor dat aansloot op deze wissels gaat nu naar een bedrijfsaansluiting. Omdat deze iets hoger ligt gaat het spoor met een flauwe helling omhoog.
Het spoor dat aansloot op deze wissels gaat nu naar een bedrijfsaansluiting. Omdat deze iets hoger ligt gaat het spoor met een flauwe helling omhoog.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Kalldorf
In het midden bij de draaias zijn koperen strips meegeleverd die zorgen ervoor dat de stroom vanaf de stamlijn altijd de juiste polarisatie heeft.