3-wegwissel of niet?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoor68

3-wegwissel of niet?

Bericht door nspoor68 »

Zoals sommige van jullie gemerkt hebben, zit ik momenteel in de ontwerpfase van zowel een schaduwstation als mijn hoofdbaan. Hierbij heb ik zeer nuttige tips gekregen van jullie. Maar voor met name mijn bovenbaan, zit met een dilemma. Bij mijn huidige ontwerpen van die baan, zou het handig zijn als ik 1 3-wegwissel kan plaatsen. Maar ik lees op verschillende fora, ook op deze, wisselende ervaringen met 3-wegwissels. Tot nu toe probeer ik dit te vermijden, maar wat zijn jullie ervaringen met 3-wegwissels? Absoluut vermijden of kun je die gerust gebruiken? Voor alle duidelijkheid gaat het hierbij om de 3-wegwissels van Fleischmann 9157 en/of 9158.

Alvast bedankt.

M.v.g. John

neudalhausenstadbahn

Re: 3-wegwissel of niet?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoewel ik 3-wegwissels mooi vind en ze in interessante situaties tegenkom; van Utrecht Centraal tot klassieke zijlijntjes en tramremises......zijn mijn ervaringen met die wissels dat ik ze als er gereden moet worden niet zou gebruiken. Ik heb er teveel gezeik mee gehad vroeger.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Sibbesuisje

Bericht door Sibbesuisje »

Ik ben het met Michiel eens. Ik had zelf de fleischmann piccolo 3-weg wissels en het was een bron van onvrede omdat loks er regelmatig storing ondervonden. Het is alleen aan te raden indien je de wissel 1 richting op gebruikt: van 3 naar 1 spoor.

Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Ik heb een 3 weg wissel van Peco code 55. Deze werkt prima. Wel puntstuk polarisatie toegepast.

M.vr.gr.

FidOo

Bericht door FidOo »

Zeker de fleischmann en de minitrix of roco zijn niet de meest geweldige wissels. Ik zou dan die van peco nemen. Maar dat zou ik sowieso aanraden als je het allemaal nog moet aanschaffen. Peco code 55 is verre uit het meest betrouwbaar en fijne spoor om mee te werken.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
nspoor68

Bericht door nspoor68 »

Heren dank voor de reacties. Dat bevestigt min of meer mijn vermoedens.

Sibbesuisje schreef: 30 aug 2021 16:48 Het is alleen aan te raden indien je de wissel 1 richting op gebruikt: van 3 naar 1 spoor.
@Sander: ook dank voor je reactie. Ben alleen benieuwd hoe de door jouw genoemde raad, de situatie dan zou veranderen.

M.v.g. John

neudalhausenstadbahn

Heel simpel je rijd het wissel dan altijd open, dus ontsporen doordat de tongen niet goed aansluiten gebeurd dan niet.

Of je wissel elektrisch goed blijft functioneren is een ander verhaal maar staat hier los van.

Groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
nspoor68

Bericht door nspoor68 »

Ok dank voor je reactie Michiel. Al met al, blijft een 3-wegwissel een labiele factor.

neudalhausenstadbahn

Ja de mijne werkte ook elektrisch na een tijd niet goed meer.

Groetjes Michiel

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Hoi John, ondanks dat ikzelf twee drieweg wissels in mijn schaduwstation heb liggen :o werken deze goed. Fabrikaat Fleischmann, zo 'n 20/30 jaar oud. Zowel voor de wissels als aandrijvingen geldt: veel schakelen. Maar in jouw geval zou ik twee wissels gebruiken, zoals eerder genoemd, dit is ook veel meer natuurgetrouw.

Succes met jouw baan.

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als je allerlei spoorplannen en emplacementen gaat bekijken zul je zien dat een drieweg wissel een schaars artikel is. Als het echt niet anders kan worden drieweg wissels toegepast en soms bij splitsingen waar je het echt niet verwacht. Wel zitten drieweg wissels alleen in de lijnen die met een lage snelheid worden bereden. In Sachsen-Report band nr 8 Gleispläne und Bahnhofsgeschichte, Teil 3 ben ik één drieweg wissel tegengekomen die symmetrisch was (Fleischmann met en zonder bedding) en vier combinaties van wissels die erg leken op de asymmetrische drieweg wissel van Peco. In de uitgave staan 64 spoorplannen en emplacementen. Het aantal wissels heb ik niet geteld, ik schat in tegen of over de duizend. Verder voor wat het waard is.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

jeemka

Bericht door jeemka »

Op mijn baan is al 1 driewegwissel opgedoekt, werkte redelijk maar niet voor elk materieel. Maar op het bovenstation Bischofsgrün (in het Fichtelgebergte) blijft die! Daar was die namelijk in het echt aanwezig. Wat daar rijdt kan er goed mee overweg. Maar in het algemeen geldt: niet gebruiken. Overigens zij het Roco wissels.

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie