Halte aan een zijlijntje (minidiorama)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man

Halte aan een zijlijntje (minidiorama)

Bericht door tv_man »

Had al jaren geleden een minidiorama gemaakt met de bedoeling dat het een soort fotodijkje zou zijn. Nu bij wijze van tussendoortje het geheel iets presentabeler gemaakt zodat ie een plaatsje in de boekenkast mag hebben in plaats van de rommeldoos.

Een randje eraan geknutseld en hier en daar wat hoekjes met donkere verf bijgewerkt. Met de airbrush de kleuren wat geëgaliseerd:
Afbeelding

Een gammel wachthokje. Houdt je droog als je op de trein wacht. Vooral als het niet regent. Misschien wat klein uitgevallen. Styreen met aluminiumfolie.
Afbeelding

Gras, struikjes, boompjes en telegraafpalen. Alles uit de doos met restjes van de vorige baan.
Afbeelding

En nog een foto buiten in het zonnetje.
Afbeelding

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

erik-n-fan

Re: Halte aan een zijlijntje (minidiorama)

Bericht door erik-n-fan »

Leuk gedaan Norman.

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Dankje!

- Norman

Trambaan (diorama)

RieX

Bericht door RieX »

Inderdaad leuk gemaakt hoor, ga je de telegraafpalen nog afspannen?

Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Dat is een goeie, niet echt aan gedacht omdat op de vorige baan de draden denkbeeldig waren. Misschien iets om te proberen. Zou koperlakdraad (0,2mm) werken, is dat goed strak te spannen?

- Norman

Trambaan (diorama)

FidOo

Bericht door FidOo »

Zou eerder garen of vislijn nemen. Maar ik heb er nog geen ervaring mee.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

RieX

Bericht door RieX »

Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee, maar ik zou, net als Joost ook al aangaf, heel dun garen gebruiken en fixeren met een heel klein drupje seconden lijm.

Groet Rieks

N scale, what else?

HST
Contacteer:

Bericht door HST »

Klein maar fijn! :Thumb

Voor de telegraafdraden is mijn ervaring dat vissnoer beter te spannen is en sneller hecht met een druppie lijm dan naaigaren. Succes!

Groet, Erwin

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Geprobeerd met vislijn maar de vislijn die ik had was een beetje aan de dikke kant en wilde om een of andere reden niet plakken met de secondenlijm (mijn vingers plakte die wel prima aan elkaar, dus aan de lijm kon het niet liggen. Ik zou voor de volgende keer dunnere vislijn kunnen halen, maar dan bestaat het risico dat ik straks aan het water zit te vissen) Toch dus geprobeerd met koperdraad, en daarbij merkte ik dat het heel goed lukt om de draad tussen twee palen te spannen en dan een keertje rond de horizontale balk te wikkelen zodat ie vast zit. Lijmen wilde ook nu niet lukken maar als je de draad eromheen wikkelt blijft hij wel zitten. (En ga nou alsjeblieft niet zeggen dat ik had moeten gaan solderen, want dit is draad van 0,2mm! :D). Ging allemaal leuk en aardig totdat er een tweede (en daarna derde) draad naast moest die de twee palen weer net dat beetje dichter bij elkaar trok waardoor het eerst gespannen draadje ietsje losser ging hangen. Wel, na een beetje smurfen toch nog een min of meer acceptabel resultaat bereikt. Hierbij nog het alleraardigste effect dat de koperdraden ook een paar centimeter in de lucht verder gaan. Maar helemaal recht zijn ze niet. Te zijner tijd experimenteren we verder.

Afbeelding

En een bovenaanzicht:

Afbeelding

- Norman

Trambaan (diorama)

michael45

Bericht door michael45 »

Leuke diorama... altijd leuk zo veel mogelijk details maken op een klein stukje.
Misschien een tip.. ik heb ook voor de telegraafdraden toen eerst met dun koperdraadjes geprobeerd maar vond het toch niet echt super strak er uit zien. Ik heb toen eerst er voor gezorgd dat de telegraafpalen goed vast zaten in de boden en toen met zwart ijzergaren ( niet echt ijzer :) maar naaigaren...) de draadjes gespannen. in combi met een klein tipje secondelijm gelijk vast zetten, wachten tot het goed uitgehard is en dan naar de volgende paal.... enz.

Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Modelbouwerke

Bericht door Modelbouwerke »

Mooi gedaan.
Nog een tip om draad te spannen voor telefoon of telegraaf.
Gebruik elastische "rigging" draad.
Dit is een elastische draad die gebruikt wordt in de scheeps- en vliegtuigbouw om antenne draad of wanten te bespannen.
Verkrijgbaar in 0,01 0,02 of 0,03 mm. Deze info komt van een modelbouwsite, maar denk eerder dat het 0,1 0,2 en 0,3 mm. moet zijn
Door de rek die er in zit blijft je draad mooi gespannen en als je deze per ongeluk aanraakt breekt er niets.

Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Dankjulliewel voor de complimenten en de tips! Gelijk ook die riggingdraad opgezocht, dat lijkt wel een beetje op de elastische draad van de oude Arnold-bovenleidingen. De volgende keer dat ik in de buurt van de modelbouwwinkel ben een rolletje meenemen. Of ik de draden van deze diorama nog ga vervangen moet ik nog zien, maar op een gegeven moment moeten ook elders telegraafverbindingen worden aangelegd, dus het zal zeker nog van pas gaan komen. En 0,03mm klinkt wel erg dun. Het zóu kunnen dat ze 0,03m2 bedoelen, dat aardig overeenkomt met 0,2mm, maar het stáát er niet.

- Norman

Trambaan (diorama)
Plaats reactie