dag luitjes,
Hoog tijd voor een update over Himbeeren Wald.
Onlangs heb ik me "bezondigd" aan wat schaalvergroting....
Enigzins bijgekomen van de enorme LGB cultuurschok was het ook een duwtje in de rug om Himbeeren Wald weer eens op te duiken...
De eerste sporen zijn gelegd! t heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk...
Op de foto is te zien dat de sector draaischijf een plekje heeft gekregen in de baan en dat het aansluitspoor naar de baan is aangelegd. De positie van de sector draaischijf is zodanig dat er een spoor langs gelegd kan worden naar eventuele uitbreidingen. Iets met future proofing.
kastje 1:
De 12v / 5v voeding is een redelijk standaard industrie voeding van een serieus merk Op de 5 volt aansluting kan maximaal 6 ampere en op de 12 volt maximaal 3 ampere.
kastje 2:
hoofdschakelaar en aansluiting naar de 230V middels een standaard 3 pools apparaat stekker. In het kastje een relais en de stand van de hoofdschakelaar wordt permanent gemeten door de RPi. Het relais staat parallel met de hoofdschakelaar en wordt bediend door de RPi.
In leken taal: Door de stand van de schakelaar te meten en de schakelaar ook te overbruggen met het relais kan de RPi via die hoofdschakelaar netjes worden uitgeschakeld zonder dat het (op de lange duur) problemen oplevert.
kastje 3:
Voeding verdeler. De ruwe 12v en 5v komen er binnen. Een deel van de 5v gaat ongezekerd direct naar de RPi en de rest van de 5v en alle 12v zijn beide afgezekerd met FF 3 ampere en worden middels relais, die door de RPi worden bediend, verdeeld over een aantal groepen. In leken taal: als er ergens in de baan kortsluiting of overbelasting ontstaat, doen de zekeringen hun werk en leggen alles stil behalve de Raspberry Pi en wat de RPi nodig heeft om te kunnen blijven draaien. De RPi draait op de 5v en heeft dus altijd tenminste 3 ampere van de totaal beschikbare 6 ampere voor zichzelf.
kastje 4:
Het kloppend hart (als het goed blijft gaan) van de hele baan, de RPi en een SSD als opstart medium. De ventilator is om wat luchtkoeling door het kastje te krijgen. Dat scheelt een graad of 4 op de RPi processor
kastje 5:
De interface kast.Op deze kast zijn voor de baan 96 digitale lijnen beschikbaar om een stuur signaal bij de RPi vandaan te halen of een feedback signaal terug te sturen naar de RPi. Deze kast heeft een I2C verbinding met de RPi en gebruikt 7 I2C poorten. Ook kan er een 5v I2C verbinding worden doorgegeven naar extra controller kastjes
Kastje 6:
De controller kast voor de sector draaischijf. Dit is zo'n extra controller kastje op de I2C lijn van kastje 5. Het schakelt de rijspanning op de aangesloten sporen, meet aan welk spoor de brug staat en krijgt van de RPi door naar welk spoor het moet draaien en stuurt een status melding terug naar de RPi
'kastje' 7:
Niet echt een kastje (nog niet), wel het basis bedien paneel voor de hele baan. Een zelfbouw toeten matrix dat via de GPIO headermet de RPi is verbonden.
De regelkastjes liggen voor deze foto op de baan, maar worden uiteindelijk onder de baan weggewerkt. Voor het bedienpaneel komt er een la om het onder de baan vandaan te schuiven.
De baan is tamelijk vlieggewicht opgebouwd. Een frame van 9mm dikke vuren latten met 4mm mdf plaat erop. Op de mdf 2mm kurk.
De sector draaisschijf heeft een frame van 9mm dik berken multiplex met een 4mm mdf brug. Op die brug ook weer 2mm kurk.
De sector draaischijf is met m3 boutjes onder de bovenplaat vast gezet. Het is wel fijn om voor eventueel onderhoud en tuning de sector draaischijf zonder de rest van de baan op de werkbank te kunnen hebben.
De sporen zijn met houtlijm gelijmd en ik gebruik geen railverbinders. In plaats van railverbinders soldeer ik halve Fichtelbaan TrackSwell printjes onder de rail einden van flexrail. Overigens zijn alle rails en wissels Peco code 55. Met die gesoldeeerde TrackSwell printjes kan ik een stuk flexrail op voorhand in de juiste vorm krijgen en zonder verdere spanning op railverbinders verlijmen met de onderlaag. Een ander voordeel is dat ik op de trackswell printjes makkelijk voeding draadjes kan solderen. Het uitlijnen van de rails is dan wel weer een precisie dingetje
Elk spoor segment wordt op deze manier met eigen voeding draadjes van rijspanning voorzien. Waar er binnen een spoorsegment een blok verdeling moet komen, komt er onder de rails ook weer een trackswell printje gesoldeerd voordat de rails worden doorgezaagd (0.75mm dremel schijfje)
tot zover deze update
Fenna
edit, in de foto staat 128 digitale lijnen, maar het zijn er 96 ... solly
