Modellen:
1 Fleischmann 814703 NS Plan W1 B 50 84 21-30 405-8 Berlijnsblauw, computernummers, zonder reclamestrepen
2 Fleischmann 8155 NS Plan W1 B 50 84 21-30 451-2 Benelux, blauw met gele deuren en band onder de ramen
3 Fleischmann 8156 NS Plan W2 B 50 84 21-37 528-0 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Grolsch
4 Fleischmann 814702 NS Plan W2 B 50 84 21-37 507-4 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Volkskrant
5 Fleischmann 814704 NS Plan W2 B 50 84 21-37 522-3 Berlijnsblauw, lege reclamestrepen
6 Fleischmann 814710 NS Plan W2 B 50 84 21-37 507-4 Berlijnsblauw, lege reclamestrepen
7 Fleischmann 814711 NS Plan W2 B 50 84 21-37 524-9 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Spar
8 Fleischmann 814712 NS Plan W2 B 50 84 21-37 516-5 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Grolsch
9 Fleischmann 8656/8656K NS Plan W2 B 50 84 21-37 501-7 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
10 Fleischmann 814705 NS Plan W2 B 50 84 21-37 517-3 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
11 Fleischmann 814706 NS Plan W1 B 50 84 21-37 471-3 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
12 Fleischmann 814707 NS Plan W1 B 50 84 21-37 462-2 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
Varianten:
Plan W1, gebouwd in 1966, bedoeld voor buurlandverkeer (België en Duitsland).
Plan W2, gebouwd in 1968, bedoeld voor binnenlands gebruik.
Kleurenschema's:
Er is een relatief beperkt aantal verschillende kleurenschema's geweest.
De Plan W1's zijn in 1966 in Berlijnsblauw geleverd nog zonder computernummers (geen model).
Vanaf ca. 1969 zijn deze van computernummers voorzien en die is in model verschenen als Fleischmann 814703.
In 1973 en 1974 zijn ze allemaal aangepast naar blauw met gele deuren en band onder de ramen voor de Benelux-treinen en die is in model verschenen als Fleischmann 8155.
De trein bestond verder uit Plan D WRD, Plan E P, NMBS I4 A en AB en de NMBS reeks 25.5 locomotief in gelijke kleurstelling.
Na vervanging van deze versie Benelux-trein hebben deze rijtuigen nog enige tijd in binnenlandse dienst in deze kleuren gereden.
In 1987 en 1988 zijn de rijtuigen aangepast voor binnenlandse dienst in de standaard IC-kleuren geel met blauwe band over de kleuren en zijn in model verschenen als Fleischmann 814706 en 814707.
In Geel-blauw zijn ze tot 1996 in dienst gebleven, maar het grootste deel is in 1998 weer terug in dienst gekomen en tot 2004 gebruikt.
De Plan W2's zijn in 1968, gelijk al met de computernummers, in Berlijnsblauw geleverd.
Of ze gelijk al met aflevering met het ook 1968 geïntroduceerde NS-logo (vishaak) en reclamestrepen afgeleverd werden is mij niet bekend, maar wel waarschijnlijk.
Hiervan is de bulk van de modellen: Fleischmann 8156, 814702, 814704, 814710, 814711 en 814712.
In 1981 en 1982 heeft er als test een rijtuig (de "Amersfoortse") in Berlijnsblauw met gele deuren, maar deze is niet in model verschenen.
In 1982 en 1983 zijn ze in de standaard IC-kleuren geel met blauwe band over de kleuren (5 jaar eerder dus dan de W1's) en zijn in model verschenen als Fleischmann 8656/8656K en 814705.
In Geel-blauw zijn ze tot 1996 in dienst gebleven, maar het grootste deel is in 1998 weer terug in dienst gekomen en tot 2004 gebruikt.
Inzet modellen:
In het Berlijnsblauw werden ze samen met andere rijtuigen ingezet, omdat er geen A rijtuigen van waren.
Denk hierbij aan Plan D en Plan E (nooit uitgebracht in schaal N).
De Benelux versie alleen in de Beneluxtrein in de periode 1973-1987 en daarna kort in binnenlandse dienst met andere IC-rijtuigen (oa. ICR en geel-blauwe Plan W2's).
De geel-blauwe Plan W1 en W2's werden met andere IC-rijtuigen (oa. ICR en geel-blauwe Plan W2's) ingezet.
Ze hebben met alle in die tijd beschikbare elektrische NS-locomitieven gereden (behalve de Benelux-rijtuigen).
Opmerking over de modellen:
Als basis heeft Fleischmann het Duitse Silberling-rijtuig gebruikt, want daar waren de originelen ook op gebaseerd.
Er waren echter wel verschillen tussen de Silberlingen en Plan W's en die zie je terug als je kritisch kijkt.
De tussenruimte tussen de ramen die tussen de deuren zitten klopt niet.
Aan de koppen is de wand iets afgeschuind, wat de Plan W's niet hadden en en raampjes daar zijn te breed.
Naar huidige maatstaven zijn de dakgoten erg prominent, maar aangezien het een model is van rond 1970 valt de detaillering verder nog wel mee.
Verder leesvoer:
Zie voor alle uitgekomen modellen ook WilcoV Plan W database pagina hier op het N-Spoorforum.
Uitgebreidere info op Somda RailWiki en Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen (link Plan W uit de menubalk links).
Spoorwegmaterieel in Nederland, Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon, Uitgeverij de Alk, 1987, ISBN 90-6013-949-6
Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Laatst gewijzigd door Pleun op 03 jan 2022 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Leuk stukje aanvulling voor diegenen die bij hun baan dan wel treinsamenstellingen hierop willen letten. De detail verschillen zijn in mijn ogen acceptabel. Op onze schaal springen ze niet erg in het oog. Grootste zichtbare verschil is in mijn ogen het formaat van de enkele raampjes nabij de kopwanden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Leuk initiatief @Pleun , het is een aspect van de hobby waar ik zelf ook naar kijk. Het maakt het verzamel aspect van de hobby interessant, het is toch ook wel leuk om te weten hoe een model in het echt werd ingezet, en het helpt me ook om de verzameling gericht te houden (want er is anders zoooo veel moois te koop ).
Plan W is inderdaad wel een makkelijke om mee te beginnen, want bijvoorbeeld plan D geeft een interessante classificatie uitdaging (NS logo en UIC code van na 1968, maar 3e klasse wagon terwijl 3e klasse toen allang was afgeschaft, om maar een voorbeeld te geven). Maar goed, dat gaan dus nog wel leuke discussies worden. Ik waardeer het in ieder geval zeer en zal proberen actief bij te dragen
Plan W is inderdaad wel een makkelijke om mee te beginnen, want bijvoorbeeld plan D geeft een interessante classificatie uitdaging (NS logo en UIC code van na 1968, maar 3e klasse wagon terwijl 3e klasse toen allang was afgeschaft, om maar een voorbeeld te geven). Maar goed, dat gaan dus nog wel leuke discussies worden. Ik waardeer het in ieder geval zeer en zal proberen actief bij te dragen
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Altijd leuk zulke info. Ben altijd van de juiste samenstellingen op de baan te zetten.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Ik heb deze topic overigens gelijk toegevoegd aan het overzicht [DATABASE] NS/NL Materieel in N
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Het is me opgevallen dat de oude Beneluxversie meer opdrukken heeft dan de nieuwere blauwe versies. De benelux versie heeft netjes een revisie datum opdruk 1973-09, wanneer de ombouw plaats vond. Daarboven staat overigens “Ges. Wsp. 09.08.80”, weet iemand wat die opdruk en datum betekent?
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Sander,
“Ges.” betekent geschilderd/gespoten. “Wsp.” duidt op Werkspoor, die de rijtuigen plan W heeft gebouwd. Na latere schilder-/spuitbeurten kwam daar “Hlm” (Haarlem) of soms “Tb” (Tilburg) te staan. Het jaar 1980 lijkt me daarbij niet te passen, want de rollend-materieeldivisie van Wsp (Rolma) sloot al in 1972.
Groet van
“Ges.” betekent geschilderd/gespoten. “Wsp.” duidt op Werkspoor, die de rijtuigen plan W heeft gebouwd. Na latere schilder-/spuitbeurten kwam daar “Hlm” (Haarlem) of soms “Tb” (Tilburg) te staan. Het jaar 1980 lijkt me daarbij niet te passen, want de rollend-materieeldivisie van Wsp (Rolma) sloot al in 1972.
Groet van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
-
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Dank je Valéry voor de uitleg, weer wat geleerd. dan hadden ze waarschijnlijk de datums per abuis omgedraaid (want de revisie in 1973 geeft aan Haarlem). Wel weer gaaf dat fleischmann voor zulke oude modellen een scherp genoege print had dat deze details te valideren zijn
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain