Hulp schaduwstation
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Hulp schaduwstation
Wie heeft er tips voor mij, hoe ik het best mijn schaduwstation kan bouwen/ontwerpen?
Bijgevoegd heb ik een tekening van mijn huidig ontwerp.
Bruine baan gaat rechtsom en blauw linksom.
het oranje en en groene gedeelte is stijgend spoor richting het kopstation.
oranje stijgend richting het station en groen dalend terug richting de loop/schaduwstation.
het gedeelte van 30cm bij 270cm heb ik over om het schaduw station te bouwen.
Bijgevoegd heb ik een tekening van mijn huidig ontwerp.
Bruine baan gaat rechtsom en blauw linksom.
het oranje en en groene gedeelte is stijgend spoor richting het kopstation.
oranje stijgend richting het station en groen dalend terug richting de loop/schaduwstation.
het gedeelte van 30cm bij 270cm heb ik over om het schaduw station te bouwen.
Laatst gewijzigd door Jannesvdijk op 12 feb 2022 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
H Jannes, als je met trek-duw treinen of met treinstellen werkt, dan zal dit wel lukken, een trein zal ergens moeten stoppen in het schaduwstation, en moeten keren om het schadusstation te verlaten.
Als dat de bedoeling is , helemaal ok
Guus
Als dat de bedoeling is , helemaal ok
Guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
Even een voorbeeld.
Vanaf het gele station gaat hij via het groene spoor naar beneden. Het groene spoor loopt over op bruin.
Gaat over het kruiswissel de bruine ovaal op. Daar maakt hij 1 rondje om vervolgens onder het schaduwstation te keren, om de blauwe ovaal op te gaan en zo via het schaduwstation weer omhoog te gaan richting het gele station te gaan
Vanaf het gele station gaat hij via het groene spoor naar beneden. Het groene spoor loopt over op bruin.
Gaat over het kruiswissel de bruine ovaal op. Daar maakt hij 1 rondje om vervolgens onder het schaduwstation te keren, om de blauwe ovaal op te gaan en zo via het schaduwstation weer omhoog te gaan richting het gele station te gaan
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
Voor keerlussen heb ik niet echt de ruimte voor.
Onder zou nog wel lukken.
Maar boven word te krap
Onder zou nog wel lukken.
Maar boven word te krap
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Hulp schaduwstation
Kun je er straks nog goed bij? Anders zou ik proberen een kruiswissel te vermijden.
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
Bereikbaarheid is prima.
Maat idd, kruiswissel zou nog veranderd kunnen worden door een overloopwissel en extra wissel
Maat idd, kruiswissel zou nog veranderd kunnen worden door een overloopwissel en extra wissel
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Hulp schaduwstation
Afhankelijk van de rijrichting kun je er alleen maar op of eraf. Treinen kunnen niet gekeerd worden, dus altijd met locomotief vooraan gaat niet lukken. Het kopstation heeft aan het einde geen wissels om de locootief om te zetten. Alleen een tweede locomotief kan kop maken, de locomotief aan het einde van het kopstation blijft dan staan. Ik heb verder geen idee in welke epoche je gaat rijden, treinstellen met aan beide einden een stuurstand kan goed werken, al het andere wordt zoals al een beetje verwoord een ander verhaal.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation

Je zou ook zoiets kunnen maken.
Voordeel is de vaste rijrichting en dus een eenvoudig schaduwstation.
Ok zijn er geen ingewikkelde beveiligingsschakelingen nodig.
Alleen kruising K zal beveligd moeten worden.
K is een gewone kruising en geen engels wissel.
(engelse wissels kunnen nog wel eens voor problemen zorgen)
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2684
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Hulp schaduwstation
Er moet idd nog ergens een keerlusmodule geplaatst worden maar de trajectlengte is zodanig dat dat geen probleem oplevert.
Bijv. het meest rechts lange rechte spoor is hiervoor geschikt.
Een 15 graden kruising van minitrix bijv. is al volledig geisoleerd.
Bijv. het meest rechts lange rechte spoor is hiervoor geschikt.
Een 15 graden kruising van minitrix bijv. is al volledig geisoleerd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
@bpieters
Ik zat later idd aan iets vergelijkbaars te denken.
Maar heb hem iets anders getekend.
Het paarse gedeelte als keerlus.
Dat gedeelte zou 130cm worden
Btw ik gebruik peco rails 55 en wissels

Ik zat later idd aan iets vergelijkbaars te denken.
Maar heb hem iets anders getekend.
Het paarse gedeelte als keerlus.
Dat gedeelte zou 130cm worden
Btw ik gebruik peco rails 55 en wissels

Re: Hulp schaduwstation
Zo kan het ook.
Wel maak je het op deze manier een stuk ingewikkelder dan in mijn voorstel.
Op sommige stukken verdwijnt het principe van 1 vaste rijrichting (bijv. aansluiting groen-oranje rechtsboven) wat het gecompliceerd maakt.
De treinen moeten op sommige stukken buiten het schaduwstation op elkaar wachten wat me niet handig lijkt.
Het keerlusgedeelte wordt ook erg kort terwijl je in mijn voorstel de hele baan tot je beschikking hebt met een geisoleerde kruising.(tot aan de wisselverbinding in het kopstation)
Je bent dan dus ook niet gebonden aan treinlengte.
Het enige nadeel in mijn voorstel is dat je op het paradevak op de buitenbaan niet kan rondrijden.
Als je dit perse wil kun je dat oplossen door rechtsboven in mijn voorstel met een kruising een extra verbinding te maken.
Naar mijn idee moet je een schaduwstation zo simpel mogelijk maken.
Wel maak je het op deze manier een stuk ingewikkelder dan in mijn voorstel.
Op sommige stukken verdwijnt het principe van 1 vaste rijrichting (bijv. aansluiting groen-oranje rechtsboven) wat het gecompliceerd maakt.
De treinen moeten op sommige stukken buiten het schaduwstation op elkaar wachten wat me niet handig lijkt.
Het keerlusgedeelte wordt ook erg kort terwijl je in mijn voorstel de hele baan tot je beschikking hebt met een geisoleerde kruising.(tot aan de wisselverbinding in het kopstation)
Je bent dan dus ook niet gebonden aan treinlengte.
Het enige nadeel in mijn voorstel is dat je op het paradevak op de buitenbaan niet kan rondrijden.
Als je dit perse wil kun je dat oplossen door rechtsboven in mijn voorstel met een kruising een extra verbinding te maken.
Naar mijn idee moet je een schaduwstation zo simpel mogelijk maken.
Re: Hulp schaduwstation
Voor het rondrijden op die buitenbaan kan zoiets ( in rood aangegeven).
De rode K is weer een geisoleerde kruising.
Door de geisoleerde kruisingen geen keerlus maar wel een omkering van de trein.
Het aantal opstelsporen kun je uiteraard aanvullen.
Met dit plan ben je niet alleen afhankelijk van treinstellen maar kun je ook getrokken treinen laten rijden,dus ook eens een goederentrein bijvoorbeeld.
Kun je ook het bovenliggende kopstation wat meer verlevendigen.
Dat gaat denk ik ook op den duur minder vervelen denk ik.

De rode K is weer een geisoleerde kruising.
Door de geisoleerde kruisingen geen keerlus maar wel een omkering van de trein.
Het aantal opstelsporen kun je uiteraard aanvullen.
Met dit plan ben je niet alleen afhankelijk van treinstellen maar kun je ook getrokken treinen laten rijden,dus ook eens een goederentrein bijvoorbeeld.
Kun je ook het bovenliggende kopstation wat meer verlevendigen.
Dat gaat denk ik ook op den duur minder vervelen denk ik.

-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
Rijtechnisch gezien is het een keerlus maar door de geisoleerde kruising is het qua stroom geen keerlus
Wel alle 4 railaansluitingen van de kruising voorzien van isolatielasjes en de kruising schakelen met een dpdt-schakelaar naar de gewenste uitgangen als de kruising niet geisoleerd is.
Bij minitrix bijv. hoeft dat allemaal niet omdat dat wissel al geisoleerd is.
Wel alle 4 railaansluitingen van de kruising voorzien van isolatielasjes en de kruising schakelen met een dpdt-schakelaar naar de gewenste uitgangen als de kruising niet geisoleerd is.
Bij minitrix bijv. hoeft dat allemaal niet omdat dat wissel al geisoleerd is.
Laatst gewijzigd door bpieters op 17 feb 2022 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Hulp schaduwstation
Ok duidelijk.
Echter wat zijn jullie ervaringen met geïsoleerde kruisingen?
Ik was van plan om peco elektro/uni frogs wissels te gebruiken met puntstuk polarisatie, om stilvallen op de wissels te voorkomen.
Hoe zijn de ervaringen dan op zulke geïsoleerde kruisingen?
Echter wat zijn jullie ervaringen met geïsoleerde kruisingen?
Ik was van plan om peco elektro/uni frogs wissels te gebruiken met puntstuk polarisatie, om stilvallen op de wissels te voorkomen.
Hoe zijn de ervaringen dan op zulke geïsoleerde kruisingen?
Re: Hulp schaduwstation
De hele kruising voorzie je van stroom via een dpdt-schakelaar afhankelijk van de railuitgangen die je gebruikt met daaraan gekoppeld het hartstuk zoals bij peco gebruikelijk is.
Aan alle 4 de railuitgangen moet je dan per rail een draadje solderen.
Dus de door jou bedoelde wissels kun je prima gebruiken.
Omdat ik zelf analoog rij kan ik wel de analoge schakeling proberen te leveren.Digitaal zal qua draadjes niet veel verschillen.
Aan alle 4 de railuitgangen moet je dan per rail een draadje solderen.
Dus de door jou bedoelde wissels kun je prima gebruiken.
Omdat ik zelf analoog rij kan ik wel de analoge schakeling proberen te leveren.Digitaal zal qua draadjes niet veel verschillen.
Re: Hulp schaduwstation

zoiets in de analoge situatie met peco electrofrog.
Het hartstuk moet je uiteraard ook meeschakelen maar dat heb ik gemakshalve weggelaten.
Voorzien van 8 isolatielasjes aan alle uiteinden.
Met digitaal heb ik geen ervaring.